Okładka artykułu Jak przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej w agencji brandingowej? — 5 wskazówek, które Ci w tym pomogą
Teoria

Jak przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej w agencji brandingowej?

5 wskazówek, które Ci w tym pomogą

Zdjęcie autora Jakub Sokołowski
0

Rozmowa rekrutacyjna to najważniejszy etap każdego procesu rekrutacyjnego, nie tylko w branży kreatywnej. Jak możesz się do niej przygotować? Na jakie kwestie zwrócić uwagę, aby zrobić dobre wrażenie? W tym artykule znajdziesz pięć porad od specjalisty zajmującego się rekrutacją w agencji brandingowej.  

Poznaj miejsce, do którego aplikujesz

Zanim udasz się na rozmowę, przeanalizuj profil agencji. Zobacz, jakiego rodzaju projekty realizuje, dla jakich klientów pracuje i czym się zajmuje na co dzień. Szczególną uwagę poświęć case studies. Zajrzyj również na profile social media agencji, aby lepiej poznać jej kulturę pracy. Przyda się także analiza konkurencji, która pozwoli Ci lepiej zorientować się, jak wygląda rynek, na którym działa firma, do której aplikujesz. 

Jeśli w trakcie rozmowy z rekruterem zabłyśniesz znajomością firmy i faktów z jej życia (np. na temat niedawno zdobytej nagrodzie lub zakończonym projekcie), to od razu zyskasz dodatkowe punkty. Pokażesz w ten sposób, że Ci zależy na tej pracy
– mówi Piotr Wiśniewski, Creative Director z agencji brandingowej Admind. 

Jeśli aplikujesz na stanowisko zarządcze, pamiętaj, że firma będzie poszukiwać w Tobie nie tylko umiejętności związanych z Twoim zawodem (jeśli np. jesteś designerem i aplikujesz na stanowisko design lead), ale również bardziej liderskich. W takiej sytuacji ważne jest, aby pokazać swoje doświadczenie w zarządzaniu projektami lub zespołami.  

Rekrutacja do agencji brandingowejKolejna kwestia to referencje. Rekomendacje od poprzednich pracodawców są oczywiście ważne, ale zastanów się (możesz wykorzystać w tym celu LinkedIn), czy nie znasz kogoś, kto pracuje w danej firmie i ewentualnie mógłby Cię polecić. Nie musi to być osoba, z którą utrzymujesz stały kontakt. Być może znasz kogoś ze studiów lub z konferencji, w którym wspólnie braliście udział – warto się do takiej osoby odezwać i poprosić o krótką rozmowę.  

Możesz otwarcie powiedzieć, że starasz się o pracę w danej firmie i chciał(a)byś dowiedzieć się czegoś więcej o pracy w tym miejscu. Jeśli uznasz, że to dobry pomysł, możesz poprosić taką osobę o rekomendację lub wspomnieć już podczas samej rozmowy kwalifikacyjnej, że się znacie (i skąd). Każdy punkt wspólny między firmą a Tobą działa na Twoją korzyść. 

Przeanalizuj ogłoszenie, przede wszystkim profil kandydata

Sprawdź dokładnie, jakie zadania czekają na Ciebie u potencjalnego pracodawcy i jakie wymagania są stawiane osobie na stanowisku, które Cię interesuje. 

Częstym problemem, z którym się spotykam, jest taśmowe aplikowanie na wiele różnych stanowisk w jednej firmie. To pokazuje, że wysyłasz CV „jak leci” i nie zwracasz tak naprawdę uwagi, gdzie trafia Twoja aplikacja. Dla wielu rekruterów takie działanie skreśla kandydata
– wyjaśnia Piotr Wiśniewski.  

Potem w trakcie rozmowy warto wspomnieć o różnych elementach ogłoszenia i dopytać o szczegóły. To także pokazuje Twoje zaangażowanie i z pewnością zostanie dobrze odebrane. 

Zadbaj o odpowiednią autoprezentację

Większość rozmów rekrutacyjnych zaczyna się od krótkiej prośby ze strony rekrutera – „powiedz nam coś o sobie”. Możesz założyć, że taka prośba padnie, a zatem możesz się na nią przygotować. Stwórz taki idealny, acz zwięzły opis siebie (na początek możesz go nawet zapisać na papierze lub na komputerze), dopracuj najważniejsze elementy i zdecyduj, o czym warto wspomnieć, aby wzbudzić zainteresowanie rekrutera. 

Skup się na konkretach – co robiłeś/aś, dla kogo, przy jakich projektach pracowałeś/aś, w czym się specjalizujesz. Miej także swoje portfolio pod ręką (np. na tablecie), aby w ten sposób móc uzupełnić to, o czym mówisz
– dodaje Piotr Wiśniewski 

Oprócz tego przygotuj się na dwa zasadnicze pytania: 

  1. Dlaczego aplikujesz do nas? To bardzo ważne pytanie, którego celem jest poznanie Twojej motywacji do pracy. Niestety wielu kandydatów się na nim wykłada („żeby zarabiać więcej pieniędzy” to niekoniecznie dobra odpowiedź). Zawczasu zastanów się, co możesz odpowiedzieć. 
  2. Czego oczekujesz od pracy u nas/Gdzie widzisz się za 5 lat? To z kolei pytania o Twoje aspiracje zawodowe i Twoją wizję rozwoju zawodowego. Wiele firm w branży kreatywnej oczekuje od swoich pracowników, że będą się rozwijać i stawiać sobie nowe cele. Warto to uwzględnić w odpowiedzi na to pytanie. Idealnie odpowiedź powinna choć częściowo uwzględniać perspektywę firmy i jej potrzeby (omawiamy to szerzej w punkcie piątym). 

Rekrutacja do agencji brandingowejBądź proaktywny

Pytaj, pytaj, pytaj! Pytaj o swoje przyszłe zadania, o zespół, o działalność i cele firmy – wszystko to pozwala wejść na wyższy poziom dyskusji. Poprzez pytania obie strony mogą się lepiej poznać, co jest kluczowe w każdej rozmowie rekrutacyjnej. 

Kiedy mówisz o sobie, warto wspomnieć zarówno o sukcesach, jak i o porażkach. Pokazujesz w ten sposób swoją ludzką twarz, ale musisz być ostrożny. Kiedy mówisz o tym, co się nie udało, skupiaj się na wdrożonych rozwiązaniach i na tym, jak udało się wybrnąć z danej sytuacji, jak udało się pokonać napotkane przeszkody.  

W branży kreatywnej elastyczność i praca pod presją czasu lub stresu to bardzo pożądane umiejętności niezależnie od tego, na jakie stanowisko aplikujesz. Oczywiście nie możesz przesadzić – jeśli cały czas będziesz mówić o porażkach, to nie zrobisz dobrego wrażenia.  

Musisz tutaj znaleźć pewną równowagę – mów otwarcie i z pewnością siebie o swoim doświadczeniu, ale uważaj, aby nie stworzyć wrażenia osoby, która pozjadała wszystkie rozumy. Pewna doza skromności jest zawsze mile widziana
– uzupełnia Piotr Wiśniewski 

Co natomiast w sytuacji, w której chcesz zaprezentować swoje pomysły i strategiczne myślenie? Czy warto iść w kierunku wskazywania, co firma, do której aplikujesz mogłaby zrobić lepiej?

To bardzo delikatna kwestia i trzeba to po prostu wyczuć. Warto zacząć od pytań, bowiem nigdy kandydat nie zna dokładnie firmy i nie ma pełnego obrazu tego, co ona robi, jak i dlaczego. Jeśli rekruter podejmie temat i otworzy pole do dyskusji to można się pewnymi sugestiami podzielić, jeśli natomiast utnie temat – dla Ciebie to sygnał, żeby nie drążyć
– odpowiada Piotr Wiśniewski  

Nie krytykuj byłych pracodawców

To częsty błąd, który może przekreślić Twoje szanse na pracę. Jeśli z Twojego CV wynika, że jeszcze pracujesz w aktualnej firmie, może paść pytanie, dlaczego chcesz zmienić pracę. Za wszelką cenę unikaj krytykowania poprzedniej/aktualnej firmy lub szefostwa. Branża kreatywna jest stosunkowo mała i jest duża szansa, że rekruter zna tę firmę lub wręcz Twojego szefa, lub zna kogoś, kto go zna. Kiedy padnie pytanie o poprzednie miejsca pracy, bezpiecznie jest udzielić dyplomatycznej odpowiedzi. Możesz pójść w kierunku poszukiwania nowych wyzwań lub wspomnieć, że nie widzisz dalszych możliwości rozwoju w aktualnym miejscu pracy. 

Zmień perspektywę

Wejdź w buty rekrutera – nie skupiaj się na tym, co Ty możesz zyskać na danej pracy, ale raczej na tym, co możesz zaoferować firmie. Co dana agencja zyska na tym, że staniesz się częścią jej zespołu? W marketingu jest to często określane mianem języka korzyści. Promując towar, należy skupić się na tym, jakie problemy on rozwiązuje, jakie potrzeby zaspokaja, co daje osobie, która go nabyła.  

Podczas rozmowy rekrutacyjnej działa to dokładnie tak samo – Ty, jako kandydat, jesteś tym „towarem”, który kupujący, czyli agencja, chce „nabyć”. Dlaczego kupujący powinien zdecydować się na „zakup”? To także coś, co powinieneś/aś mieć ułożone w głowie jeszcze przed rozpoczęciem rozmowy.  

Rekrutacja do agencji brandingowej

Nigdy nie bagatelizuj wagi rozmowy o pracę! 

Piotr Wiśniewski nie ma wątpliwości: „Rozmowa rekrutacyjna jest absolutnie najważniejszym elementem procesu rekrutacyjnego. Wielokrotnie zatrudnialiśmy osoby, którym zadanie rekrutacyjne nie poszło zbyt dobrze, ale doskonale zaprezentowały się w trakcie spotkania”  

Dlatego odrób swoją pracę domową i przygotuj się do rozmowy najlepiej, jak potrafisz. To półgodzinne spotkanie może być tym, co przesądzi o tym, że zostaniesz zatrudniony! 

A skoro mowa o przygotowaniu do rozmowy, zachęcamy Cię do zapoznania się z pozostałymi dwoma artykułami na temat starania się o pracę w agencji brandingowej: 

To może Cię zainteresować