Okładka artykułu Typografia od podstaw. Projekty z klasą — Robin Williams – recenzja
Recenzje

Typografia od podstaw. Projekty z klasą

Robin Williams – recenzja

Zdjęcie autora Aleksandra Tulibacka
0

Czytanie książek branżowych to dobry sposób na dość efektywne poszerzanie swojej wiedzy. Dzięki temu można nie tylko dowiedzieć się więcej na temat interesującej nas dziedziny, ale także poznać nowych twórców, ich sposób myślenia i działania. Czytanie książek, poszerza także nasz zakres słownictwa, co na pewno pomaga w przyszłych kontaktach z klientami. Morał jest z tego taki, że czytać warto… wszystko i zawsze.

Jak już ustaliliśmy – czytanie przynosi same korzyści, kolejne pytanie, na które odpowiedzieć jest już trudniej brzmi… Co czytać? W tej serii artykułów, które będą raczej recenzjami przeczytanych przeze mnie książek, postaram się Wam pomóc w wyborze odpowiedniej dla Was literatury.

O książce Typografia od podstaw. Projekty z klasą dowiedziałam się czytając jeden z tematów na moim forum graficznym. Tytuł brzmiał zachęcająco, a ja trochę przytłoczona książką Elementarz stylu w typografii Roberta Bringhurst-a chciałam zasmakować czegoś lżejszego. Długo nie zwlekając zamówiłam tą książkę, oraz jej bliźniacze wydanie – DTP od podstaw. Projekty z klasą tej samej autorki.

Pierwsze wrażenie

Książka Robin Willians już na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie wydania lekkiego – zarówno w sensie przekazu, jak i faktycznej wagi. Zdecydowanym jej plusem, szczególnie dla dziewczyny, jest jej mała waga, a co za tym idzie – możliwość bezproblemowego noszenia jej w torebce. Wiem, że dla niektórych może to brzmieć płytko, ale mężczyzno – noś codziennie na ramieniu 5kg, to porozmawiamy.

Okładka książki „Typografia od podstaw. Projekty z klasą” autorstwa Robin Williams
Okładka książki „Typografia od podstaw. Projekty z klasą” autorstwa Robin Williams

Przechodząc dalej… okładka książki jest estetyczna, jednak nie zachwyca. Przeglądając książkę przez cały czas odnoszę podobne wrażenie. Porównując to wydanie do wydania Elementarzu… ma się wrażenie, że obie książki nie mają wiele wspólnego od strony wydawniczej.

Moim zdaniem – książka ucząca zasad typografii i mówiąca o wszystkich jej wartościach estetycznych, wzmacnianiu przez nią przekazu, powinna sprawiać inne wrażenie. Użyte fonty, jakość papieru i rozkład treści pozwalają myśleć, że mamy do czynienia raczej z wydaniem niskobudżetowym (cena książki to w końcu 37zł).

Czego dowiemy się z książki?

Typografia od podstaw podzielona jest na dziesięć rozdziałów dotykających różnych tematów. Są to po kolei: Krótka historia pisma, Czytelność  i zrozumiałość, Interpunkcja, Mistrzowski skład, Odstępy, Szczegóły, Efekty specjalne, Typograficzne dylematy, Słownik ważniejszych pojęć oraz Informacje dodatkowe.

Spis treści książki
Spis treści książki

Po przebrnięciu przez spis treści natrafiamy na wstęp. Autorka w dość ciekawy sposób wprowadza czytelnika w świat książki. Pokazuje na przykładach podstawowe błędne i poprawne projekty w celu zachęcenia czytelnika do zgłębienia się w tę tematykę. Tłumaczy anatomię litery i wyjaśnia pojęcia, które wykorzystywane będą w książce. To bardzo dobry pomysł, szczególnie dla osób rozpoczynających swoją przygodę z typografią. Wskoczenie na głęboką wodę mogłoby być dla nich dość traumatyczne (dla mnie było, kiedy czytałam Elementarz stylu w typografii).

Krótka historii pisma

To zdecydowanie krótki rozdział. Poznajemy w nim podstawowy podział krojów pisma i dowiadujemy się czym się charakteryzują. Oprócz opisu dla każdej z kategorii autorka przedstawia nam przykłady opatrzone komentarzem, który pokazuje charakterystyczne elementy fontów tego rodzaju.

Czytelność i zrozumiałość

W tym rozdziale autorka zapoznaje nas z takimi zagadnieniami jak kroje bezszeryfowe i szeryfowe, majuskuły i minuskuły, odstępy międzyliterowe i międzywyrazowe czy interlinia. Są to pojęcia, które powinny być ważne dla każdego, kto chce dbać o typografię w swoich projektach.

Na uwagę w tym rozdziale zasługuje także poddział Długość wiersza, a wyrównanie, gdzie autorka dając kilka prostych rad uczy nas jak dobrać optymalną wielkość fontu lub szerokość wiersza. Początkowo takie matematyczne podejście do tego tematu może okazać się zbędne, jednak jeśli chcecie dbać o maksymalny komfort czytania w złożonych przez Was tekstach, powinniście wziąć to pod uwagę.

Interpunkcja

Interpunkcja to zagadnienie wałkowane w szkołach w Polsce od podstawówki. W sporej większości… bezskutecznie. Zasady wymieniane w książce dotyczą poprawnego stawiania znaków cudzysłowów, apostrofów, minut, sekund. Oprócz tego autorka wspomina o odpowiednim korzystaniu z nawiasów, czy łączników (z którymi, swoją drogą, sama mam problem).

03 Typografia od podstaw. Projekty z klasa Robin Williams. Recenzja

Oprócz typowych zagadnień związanych z korzystaniem ze znaków interpunkcyjnych, w tym rozdziale możemy dowiedzieć się co zrobić, aby znaki z których korzystamy były nie tylko poprawnie wstawione, ale też prezentowały się efektownie.

Mistrzowski skład

Ten rozdział poświęcony jest typograficznym możliwościom fontów zgodnych ze standardem Open Type. Autorka pokazuje tutaj możliwości jakie można osiągnąć posiadając prawdziwe kapitaliki, znaki zwężone i rozszerzone, czy cyfry nautyczne. Oprócz suchych informacji na temat tego co oznaczają poszczególne pojęcia, w tym rozdziale dowiadujemy się jak odpowiednio dopasować daną odmianę fontu do aktualnych potrzeb.

Odstępy

Kolejny rozdział zawiera informacje na temat różnego rodzaju odstępów występujących w tekście. Dowiadujemy się w nim min. czym są odstępy międzyliterowe, czym jest kerning i co je od siebie odróżnia.

Na uwagę zasługuje także rozdział poświęcony doborowi odpowiedniej interlinii w tekście.

Kolejne ciekawe zagadnienie to wyrównywanie tekstu. W podrozdziale 17 zatytułowanym Wyrównywanie autorka zapoznaje nas z teorią związaną z tym zagadnieniem. Opowiada jakie wyrównania powinno się stosować w poszczególnych sytuacjach oraz jakie dodatkowe działania powinny temu towarzyszyć.

04 Typografia od podstaw. Projekty z klasa Robin Williams. Recenzja

Szczegóły

To mój ulubiony rozdział książki. Znajduje się w nim wiele uniwersalnej wiedzy, którą można wykorzystać nie tylko w składzie do druku, ale także na stronach internetowych.

Dzięki jego lekturze możemy poznać szczegółowe wskazówki na temat formatowania nagłówków, podtytułów, cytatów, podpisów pod ilustracjami oraz wielu innych. Rozdział ten jest pełen prostej, skondensowanej wiedzy, która otwiera nam oczy na podstawowe zasady składu tekstu. Są to wskazówki, które nie sprawiają, że projekt zmienia się diametralnie. Odnoszą się właśnie do szczegółów, które z dobrej pracy robią bardzo dobrą.

Efekty specjalne

W rozdziale efekty specjalne mamy okazję dowiedzieć się o doświadczeniach autorki z literami ozdobnymi, inicjałami, kolorami oraz ornamentami i symbolami.

Większość z nich, to bardzo przydatne rady, inne natomiast są dla mnie dość kontrowersyjne. Autorka w rozdziale poświęconym fontom obrazkowym proponuje używanie ich jako efekt projektowania logo, co jest delikatnie rzecz ujmując… dość odważnym pomysłem.

05 Typografia od podstaw. Projekty z klasa Robin Williams. Recenzja

Typograficzne dylematy

Jak sama nazwa wskazuje – w tym rozdziale autorka dzieli się z nami swoją opinią na temat trudnych, z punktu widzenia typografii, decyzji. Opisuje swoje dylematy związane min. z doborem kroku pisma, długości tekstu. Rozdział ten zawiera także listę Grzechów głównych DTP, które według niej powinny być karane ;).

Słownik ważniejszych pojęć

Na sam koniec – słownik ważniejszych pojęć. To bardzo ciekawy pomysł, bo znajduje się tam lista stosunkowo trudnych pojęć, więc jeśli kiedyś któregoś zapomnicie, zawsze można zajrzeć do książki i dowiedzieć się szczegółów.

Kilka słów na koniec

Tak jak wspomniałam na początku – każda książka jest warta przeczytania. Podobnie zdaniem ma odnośnie Typografia od podstaw. Projekty z klasą.

06 Typografia od podstaw. Projekty z klasa Robin Williams. Recenzja

Zawartość merytoryczna tej książki jest moim zdaniem w większości bez zarzutu. To, co mi się w niej nie podoba, to wygląd oraz w większości przypadków – proponowane przez autorkę przykłady. Całość obfituje w fonty, układy, wyróżnień, które są w moim odczuciu po prostu brzydkie. Trudno jednak powiedzieć, czy jest to wina samej autorki, czy może jej polskiego wydawnictwa.

Cena książki

Cena tej książki waha się w granicach od 29zł na Allegro do 37zł w sklepach internetowych oraz na stronie wydawnictwa.

To może Cię zainteresować