Okładka artykułu Play zastrzegł fiolet w Urzędzie Patentowym — Kolejna rejestracja koloru jako znaku na polskim rynku
Aktualności

Play zastrzegł fiolet w Urzędzie Patentowym

Kolejna rejestracja koloru jako znaku na polskim rynku

Zdjęcie autora Aleksandra Tulibacka
0

Marka Play z kolorem fioletowym utożsamiana jest od samego początku swojej działalności. Wszystkie komunikaty, materiały reklamowe i inne grafiki od zawsze oparte są o jeden, konkretny odcień tego koloru.

Od 28 czerwca Play jest Fioletowym Operatorem nie tylko w języku potocznym, ale też prawnie, ponieważ zgodnie z decyzją Urzędu Patentowego firma otrzymała wyłączność na korzystanie z niego w branży telekomunikacyjnej.

Oczywiście nie chodzi o wszystkie odcienie fioletu, a jedynie konkretną barwę, we wniosku rejestracyjnym opisaną jako kolor RGB o kodzie 72/34/124.

Kolor zastrzeżony przez Play

Jak możemy przeczytać na stronie kancelarii Kondrat i Partnerzy, która zajmowała się rejestracją - proces ten trwał ponad rok i składał się z analiz, badań rynkowych i oczywiście zgłoszenia koloru w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej.

Rejestracja koloru jako znaku towarowego marki Play daje jej monopol na używanie go w branży telekomunikacyjnej w Polsce. Jak możemy przeczytać na blogu Mikołaja Lecha – to nie pierwsza próba rejestracji koloru przez Play. Poprzednia zakończyła się jednak niepowodzeniem – marka nie była wtedy jeszcze wystarczająco rozpoznawalna, co z kolei nie pozwalało na rejestrację. Spójna strategia reklamowa i konsekwentne wykorzystywanie tej samej barwy w procesie jej projektowania po odpowiednim czasie pozwoliło na kolejną – tym razem udaną próbę rejestracji.

Zastrzeżenie koloru na potrzeby konkretnej marki to proces dość trudny, rzadki. Rejestracja znaku wymaga dowiedzenia, że nabył on w wyniku widocznego i długotrwałego używania zdolność odróżniającą go wśród konkurencji. W przypadku logo w formie graficznej czy tekstowej nie jest to trudne, dowiedzenie jednak tego dla koloru jest już zdecydowanie bardziej skomplikowane. 

Nie jest to jednak rzecz niespotykana - podobne zabiegi mają za sobą chociażby takie marki, jak Milka, Nivea czy związane tematycznie z Play: T-Mobile oraz Orange. Warto pamiętać o tym podczas projektowania identyfikacji wizualnej i projektów graficznych dla swoich klientów – szczególnie, jeśli działają one w tej samej branży.

Play zarejestrowało fiolet
Projekty graficzne Play
To może Cię zainteresować