Powstały z połączenia czerwonego z niebieskim, utożsamiany z jednej strony z religią, władzą i siłami nadprzyrodzonymi, a z drugiej z kobiecością, a w pewnych warunkach, nawet delikatnością. Łączy w sobie spokój niebieskiego z energią czerwieni, dając barwę energetyczną i budzącą zaufanie.
Fioletowy, to bardzo ciekawy kolor, zarówno ze względu na to jak wygląda w towarzystwie innych barw, jak i z uwagi na jego znaczenie. W zależności od tego ile jest w nim niebieskiego, a ile czerwonego, odbierać go możemy zarówno jako kolor ciepły, jak i zimny. Fioletowy bardzo dobrze łączy się z praktycznie wszystkimi jasnymi i dość intensywnymi barwami, w szczególności z odcieniami żółtego, pomarańczowego czy jasnym niebieskim, turkusowym i zielonym. W połączeniu z czerwienią, brązem, a także z kolorami ciemnymi, wygląda niezbyt interesująco, a często nawet się “gryzie”.
Religia, władza i siły nadprzyrodzone
Fioletowy, szczególnie w połączeniu z czernią i odcieniami zbliżonymi do złota, bardzo silnie kojarzy się nam z religią chrześcijańską, biskupami, a historycznie także z wysokimi rangą osobistościami państwowymi. Dzięki temu powiązaniu możemy odbierać fiolet jako kolor utożsamiany z przepychem i bogactwem, a także władzą i autorytetem. Ważne jest jednak, aby w tym zastosowaniu fiolet tonować – zbyt duża jego ilość może przytłaczać i stracić powyższe cechy.
Ten bank świetnie wykorzystał ciemną purpurę, aby nadać swojej reklamie powagi i autorytetu. Jest z jednej strony elegancka, a z drugiej (dzięki dużej płaszczyźnie koloru) dynamiczna i wyróżniająca się na tle innych – w tym wypadku na stronie gazety i w banerze reklamowym. Warto zwrócić też uwagę jak dobrze fiolet łączy się z niebieski – tworzy nieoczywiste, ale bardzo estetyczne połączenie.
Jednocześnie jest to też barwa tajemnicza, bardzo często towarzyszy odbiorcom stron i programów (na przykład telewizyjnych) związanych z magią, czy wróżeniem i siłami nadprzyrodzonymi. Warto wziąć to pod uwagę jeśli projektujecie materiały dla kościoła czy sklepu z elementami sakralnymi, ponieważ takie powiązanie może być bardzo źle odebrane.
Magiczne cechy fioletowego stosowane są bardzo często także w programach i filmach dla młodzieży, a także bajkach. Świetnie sprawdza się on wszędzie tam, gdzie sytuacji należy nadać nieco magicznej otoczki. Fioletowy z dużą ilością odcienia niebieskiego pojawia się bardzo często także w odniesieniu do kosmosu – aby wskazać na jego tajemniczość.
Galaktyczność fioletu wykorzystali twórcy identyfikacji marki Boreal. Dzięki zastosowaniu takiego koloru znacznie szybciej wyłapujemy kontekst i znaczenie logo.
Kobiecość i intymność
Fioletowy, podobnie jak czerwony i różowy, jest kolorem bardzo kobiecym – kojarzy nam się z produktami dedykowanymi paniom. Czerwony, to kolor agresywny, odważny. Różowy jest natomiast delikatny i dziewczęcy. Nasycony fioletowy – łącząc to – kojarzy nam się z tajemniczością, dojrzałością i intymnością. Fioletowe akcenty znajdziemy zarówno w reklamach kosmetyków (szczególnie takich, które mają podkreślić zmysłowość ich użytkowniczek), jak i na stronach (i w reklamach) klubów nocnych czy szkół pool dance. Można więc powiedzieć, że fioletowy jest kolorem kobiet odważnych i bezkompromisowych.
Fioletowy bardzo często jest także kolorem opakowań i buteleczek perfum. Na powyższych przykładach zobaczyć możemy połączenie kobiecości fioletu z powiązaniem go z kobiecością i odrobiną magii.
Po raz kolejny fiolet i ponownie w powiązaniu z perfumami. Tutaj wykorzystano jednak powiązanie do z wiosną i kwiatami, dzięki czemu osiągnięto zupełnie inny – zdecydowanie bardziej delikatny efekt.
W tym wypadku Loreal skorzystało z fioletowego, ale nie łączy do z intymnością, a raczej siłą i indywidualizmem. Udało się to osiągnąć nie tylko stylistyką fotografii i typografią, ale także doborem odcienia z większą ilością niebieskiego.
Delikatność, natura i wiosna
Trzeba jednak pamiętać, że fioletowy występuje także bardzo często w przyrodzie – jako kwiaty oczywiście. W związku z tym, jeśli połączymy fiolet, dużo bieli i nieco zielonego, uzyskać możemy bardzo przyjemny efekt, który z jednej strony jest elegancki, z drugiej jednak kojarzy się z naturą – świetnie pasuje więc do kosmetyków, szczególnie tych z wyższej półki. Dobrze ilustruje to wcześniej wspomniana reklama Vera Wang.
Fioletowe kwiaty – fiołki, sasanka, czy na potęgę deptane w Tatrach krokusy są zwiastunem wiosny, a więc ocieplenia się temperatury, wydłużenia dnia i po prostu lepszego samopoczucia, możecie więc wykorzystać to wszędzie tam, gdzie odbiorca powinien poczuć się lekko i świeżo.
Z powyższych ilustracji bije spokój i delikatność, pomimo tego, że one same przedstawiają sceny nie do końca przyjemne. Dzieje się tak za sprawą dobrania spokojnej i bardzo estetycznej kolorystyki w której dominuje właśnie fiolet w połączeniu z turkusami.
Kreatywność i energia
Mówi się, że fioletowe przestrzenie pobudzają kreatywność i inspirują do działania. Nic więc dziwnego, że fioletowe są strony agencji marketingowych czy firm specjalizujących się w reklamie, a także wszystkich tych marek, które chcą kreować się na silne i sprawnie działające. W tym przypadku fiolety są zazwyczaj dość nasycone i występują na dużych powierzchniach.
Fioletowy w swojej identyfikacji bardzo sprawnie wykorzystuje marka Ibuprom. Duże przestrzenie fioletu łączone są z pozytywnie odbieranym żółtym i liniami, które sugerują nam ruch, a co za tym idzie – szybkość działania.
Fioletowe jest także opakowanie płynu Cilit Bang – z jednej strony kolor ten wyróżnia produkt na półce, nawiązuje trochę do denaturatu (wskazując na siłę działania i właściwości żrące), z drugiej strony do dynamiki i szybkości działania.
Aby połączyć fiolet z innymi, ostrymi kolorami, trzeba mieć nieco odwagi, warto więc coś takiego zrobić, jeśli właśnie na takim odbiorze nam zależy. Sprawnie wykorzystują to agencje marketingowe.
Mówiąc o fiolecie trudno nie wspomnieć także o fioletowej sieci, a więc Play. Kolor ten towarzyszy im od początku i w połączeniu z bielą pomaga wykreować się na firmę dynamiczną i innowacyjną, a z drugiej strony (za pomocą białego) na godną zaufania. Podobne cechy fioletowego wykorzystuje też firma Link4.
Fioletowa krowa
Mówiąc o fioletowym nie można zapomnieć także o Milce – jednej z niewielu firm, której udało się zastrzec prawa do koloru. W tym wypadku to nie do końca barwa wpływa na odbiór marki, a marka na odbiór specyficznego odcienia fioletu, a właściwie produktu nią oznaczonego. Z siły i renomy, jaką wypracowała sobie Milka próbują korzystać także inni, konkurencyjni producenci czekolady.
A co Wam kojarzy się z fioletem? Dajcie znać!