O palecie kolorów słyszał każdy, kto w podstawówce musiał rysować z mniejszym lub większym zaangażowaniem koło barw. Jednak Ci bardziej obeznani z grafiką, designem, poligrafią wskażą jedną wspólną paletę, system identyfikacji kolorów firmy Pantone. System, który właściwie od 1974 pozwala na skuteczną komunikację twórców, producentów i konsumentów. Dla tych ostatnich najczęściej Pantone kojarzy się z ogłaszanymi „kolorami roku”, które inspirują projektantów wszelkiego rodzaju.
Z pokazów haute coture trafiają do sieciówek, kolekcji kosmetyków, czy przedmiotów dekoracji wnętrz, a tym samym do rąk naszych – „zwykłych śmiertelników”.
Pierwszy kwartał za nami dlatego warto przyjrzeć się coraz częściej spotykanym, czy aby na pewno przypadkowym barwom?
Kolory wiosny
Tegoroczną wiosnę kojarzymy głównie z dwoma pastelowymi kolorami – brudnym różem znanym jako Rose Quartz i przełamanym błękitem skrytym pod nazwą Serenity. Niesłusznie! Oprócz dwóch przewodnich kolorów roku, Pantone przygotowało aż 10 kolorów wiosny.
![Pantone paleta wiosna 2016](https://grafmag.pl/storage/media/c/6/c600b4b49faa3a2a165242e90ca21ac3/Pantone-paleta-wiosna-2016.jpg)
Trudno wskazać gałąź designu, która nie oszalała na ich punkcie.
Skąd się wzięły tegoroczne Color(s) of the Year?
Pantone Color Institute uważnie obserwuje rynek współpracując z setkami firm. 20-osobowy zespół miesiącami zbiera dane, porównuje z poprzednimi latami, prowadzi badania i konsultacje zanim wskaże ostateczną barwę. Mają świetne wyczucie tego, czego oczekują konsumenci. Dwie lekkie, pastelowe barwy zostały wybrane po roku Marsali – ciężkiego, jesiennego bordo.
Nazwa „Color of the Year” jest nieprzypadkowa, dotychczas wybierany był tylko jeden dominujący kolor. Tegoroczna decyzja o wybraniu dwóch kolorów jest ewenementem. Według Pantone zestawione razem – ciepły róż i spokojny błękit mają do opowiedzenia swoją dwojaką historię.
– Współczesny człowiek coraz usilniej poszukuje źródła dobrego samopoczucia jako antidotum na stres otaczającego go świata. Wybrane połączenie gwarantuje poczucie komfortu i bezpieczeństwa.
– Jesteśmy świadkami rozmywania się granicy płci w odniesieniu do mody. Podział kolorów: różowy dla dziewczynek, niebieski dla chłopców zdezaktualizował się i jest to coraz bardziej widoczne w zachowaniach konsumentów
![Wydanie wrześniowego Harper’s Bazaar UK miało wpłynąć na decyzję Pantone Color Institude, chociaż już wcześniej pojawiały się tego typu połączenia.](https://grafmag.pl/storage/media/9/c/9cd78264cf2cd821ba651485c111a29a/bazaar.jpg)
![Louis Vuitton kolekcja wiosna-lato 2012](https://grafmag.pl/storage/media/8/a/8a1276c25f5efe85f0fc4020fbf5b4f8/louis.jpg)
![Felicity Jones dla British Vogue (2014)](https://grafmag.pl/storage/media/1/5/15f28fbc8c6e099a1e98b8a555d72374/Felicity-Jones-dla-British-Vogue-2014.jpg)
Rose Quartz i Serenity „sprzedają”
Pantone stało się de facto autorytetem ogłaszającym nadchodzące trendy. Od 2000 roku sprawiają, że co roku tak banalna i codzienna rzecz jak „kolor” jest w centrum medialnej uwagi, ogromnym wydarzeniem wpływającym na zwiększenie sprzedaży. Na fali popularności zyskują projektanci, marki i ich marketingowcy, którzy nie boją się wykorzystać okazji do promocji swoich produktów.
![Linia limitowanych kosmetyków marki Sephora.](https://grafmag.pl/storage/media/e/4/e474e8520850a6f3d13f268666736f33/Sephora.jpg)
![Roboty kuchenne KichenAid](https://grafmag.pl/storage/media/7/e/7ea25c95b0792ca4ce01ea18bbda2d44/KichenAid.jpg)
![Propozycje dla domu od Ikea](https://grafmag.pl/storage/media/8/3/83715fd4755b33f9c3958e1a9ee221e1/Ikea1.jpg)
Moda, uroda, design
Jest to samonapędzający się mechanizm. Zdjęcia inspirowanych ubrań, kosmetyków, mebli wraz tonami innych przedmiotów zalewają Internet z tagiami #PantoneColorOfTheYear czy #Pantone2016. Najbardziej zaangażowane są branża odzieżowa, kosmetyczna, ślubna, a także dekoratorzy wnętrz i webdesign. Swoje kolekcje przygotowują znane domy mody z nazwiskami takimi jak Chanel, Dior, Saint Laurent czy Burberry na czele, a popularne sieciówki podążają nimi. Uznane marki starają się pokazać, że nie są w tyle, co sprawia, że klienci spotykają się z wybranymi kolorami coraz częściej, w konsekwencji czego akceptują je, a chcąc być modnymi sięgają po więcej. Kolory roku już nie tylko pojawiają się jako produkty „zewnętrzne”, styliści nie zawahali się pójść krok dalej.
![Propozycja od Glossover.hu](https://grafmag.pl/storage/media/a/b/abdf6bdb7570e8f9d4338f84bd169130/glossover.jpg)
![chanel2](https://grafmag.pl/storage/media/5/d/5d50d22735a7469266aab23fd8aeb536/chanel2.jpg)
Jak wykorzystać kolory roku w swoich projektach?
Nie musimy pracować dla znanej marki czy być jej właścicielem, by sięgnąć po tę samą taktykę. Nasi klienci kupują oczami. Oczywiście, ważne są szczegóły, opisy, a ostateczny zakup jest wypadkową wielu czynników, ale wciąż to oczy mają przewagę w podejmowanych decyzjach. Myśląc o sprzedaży możemy myśleć o konkretnych produktach, własnym portfolio czy kampanii marketingowej, którą tworzymy. W każdym wypadku użycie, akcentów, które są na topie zaskoczą klientów i jednocześnie świadczą, że śledzimy trendy.
Idealnie nadają się do wykorzystania w projektach graficznych silnie związanych z bieżącym rokiem np. posterach dotyczących tegorocznej edycji wydarzenia, zaproszeń na konferencje, newsletterach, okazjonalnych gadżetach czy limitowanych edycjach produktu.
![Zdjęcie w tle trenerki Kasi Bigos tuż po ogłoszeniu kolorów roku](https://grafmag.pl/storage/media/1/5/15f99f2165aa8c86c9dface16fefd281/kasia_bigos.png)
![Newsletter marki Orsay z kolekcją wiosna 2016](https://grafmag.pl/storage/media/d/3/d339a8932df05de23ae3d9e29df4b25f/01.jpg)
![Materiały reklamowe marki Flying Ninja](https://grafmag.pl/storage/media/8/7/876e8108f87eb61877c6263228b67256/flying-ninja.jpg)
![A może rekamowe długopisy w kolorach roku? Hallo.com ma takie w ofercie](https://grafmag.pl/storage/media/a/3/a33f5792b2a9a51ddd0111b3ac6e0e76/brand-pen.jpg)
Kolory (nie) dla wszystkich?
Powyższe przykłady wyraźnie wskazują, że nie ma problemu z przekonaniem kobiet do pudrowego różu i błękitu, ale czy jest szansa, żeby mężczyźni, zgodnie z założeniem o zacieraniu granic między płciami, również skorzystali z tego zestawu?
Tutaj Pantone wraz z ogłoszeniem kolorów roku dostarcza pomysłów na przykładowe palety kolorów.
Warto zauważyć, że Rose Quartz i Serenity to kolory delikatne, mogące wycofać się na rzecz intensywniejszych braw, by „grać drugie skrzypce”. Zwłaszcza w przypadku wnętrz połączenie to może okazać się za słodkie. Mi bardziej odpowiada jako dodatki.
![BN Wallcoverings](https://grafmag.pl/storage/media/b/5/b555f4a2901228cc826327079761e696/BN-Wallcoverings.jpg)
![Ikea France](https://grafmag.pl/storage/media/5/f/5f6ecc9686eb1bff304bbda038c60c54/ikea2.jpg)
![Stadshem](https://grafmag.pl/storage/media/5/3/5317b6799188715d5e00a638a4278901/S1.jpg)
Jak widać, tegoroczne kolory roku znalazły już swoich fanów. Niezależnie, czy do tego grona należymy, czy też nie, czeka nas pastelowy rok. Powtarzając za Kim Palmer, owszem, Pantone zaserwowało nam w tym roku „podwójną dawkę cukru”, ale skoro tak, to czemu by z niej nie skorzystać?
![foodpnfork](https://grafmag.pl/storage/media/a/5/a577dad7e00eaad256c112c836f55b11/foodpnfork.jpg)