Okładka artykułu Znaczenie i odbiór barwy brązowej — Kolory w projektowaniu
Teoria Inspiracje

Znaczenie i odbiór barwy brązowej

Kolory w projektowaniu

Zdjęcie autora Aleksandra Tulibacka
0

Podejrzewam, że niewiele projektantów, albo nawet ogólniej – osób na świecie – na pytanie o ulubiony kolor odpowiedziałoby „brązowy”. Barwa ta, chociaż ważna i często spotykana w naszych życiu, towarzyszy nam częściej jako dodatek, niż jako główny element ozdobny – bez znaczenia czy mówimy tutaj o stronach internetowych, projektach do druku, czy identyfikacji wizualnej. Zdecydowanie częściej widujemy brązowy na ubraniach czy jako element wyposażenia wnętrz.

Czy to błąd? Raczej nie, bo brązowy, to kolor, którego główną cechą jest to, że nie wywołuje zbyt wielu emocji, stabilizuje odbiorcę, wzbudza zaufanie i uspokaja, a kto w dzisiejszych, przepełnionych agresywnym marketingiem czasach, chciałby być nijaki?

Brązowy, to jeden z niewielu kolorów, który możemy uzyskać dzięki połączeniu wielu różnych barw. Ilu z Was pamięta frustrację, która w dzieciństwie towarzyszyła odkrywaniu w jaki sposób mieszają się farbki i temu, że na samym końcu (kiedy już przesadziliśmy), zazwyczaj wychodził z tego brąz? Kolor ten uzyskać bowiem możemy łącząc ze sobą czerwony i zielony, pomarańczowy i niebieski czy żółty i fiolet. Każde to połączenie pozwala nam uzyskać nieco inny odcień tej barwy i chociaż brązowy z natury jest kolorem neutralnym, to jednak w pewnym (małym) stopniu dziedziczy znaczenie z kolorów, które go tworzą. W odpowiednim środowisku brązowy pomylić możemy z czarnym (kiedy jest wystarczająco ciemny) albo z pomarańczowym (gdy prezentowany jest na ciemnym tle).

Nuda jaka towarzyszy brązowemu nie oznacza jednak, że jest to kolor nieważny i możemy zupełnie pominąć go podczas dokonywania decyzji projektowych. Jego największa wada jest także jedną z większych jego zalet, należy tylko wykorzystać go rozsądnie. Oprócz oczywistych powiązań z czekoladą i kawą, brązowy rzadko zostaje kolorem wiodącym danej marki, częściej pełni rolę tła, dopełnia inne, silniejsze barwy.

Kawa i słodycze

Kiedy myślimy o brązowym w kontekście naszego życia codziennego, pierwsze co nam się z nim kojarzy, to kawa i herbata oraz czekolada, a to pozwala nam powiązać brązowy z poczuciem komfortu, sympatycznej atmosfery, rozluźnienia. Produkty te pełnią bardzo ważną rolę w życiu wielu osób, towarzyszom porankom, niektórzy wręcz nie mogą bez nich żyć. W związku z tym nierozsądnym byłoby unikać tej barwy w identyfikacji takich produktów. Pomimo tego, że większość producentów kaw i czekolad korzysta z innych kolorów przy pozycjonowaniu swojej marki, brązowy jest nieodłącznym elementem ich reklam.

Pomimo tego, że logo Snickersa składa się z niebieskiego, bieli i czerwieni, większość z reklam, jakie znaleźć można w sieci w większości bazują na dużej ilości brązowego, który pobudza nasze zmysły, przywodzi na myśl karmel, orzechy i czekoladę i sprawia, że po prostu ślinka cieknie.

Źródło

Inna firma, która mądrze wykorzystuje możliwości, jakie daje ciepły brąz, to Cukiernia Sowa. Ich identyfikacja łączy w sobie tradycję z bardzo czekoladowym brązem.

Bezpieczeństwo i stabilizacja

Inną cechą, która bardzo mocno kojarzy nam się z brązowym jest bezpieczeństwo i stabilizacja. Kolor ten od zawsze towarzyszy naszemu życiu – brązowa jest ziemia, kora drzew – czyli to, co stateczne i niezmienne.

Źródło

Te cechy brązowego perfekcyjnie wykorzystuje firma, która jednoznacznie kojarzy się z brązem – UPS. Brązowe są ich samochody, uniformy kurierów, identyfikacja i wreszcie – logo. Wykorzystując brązowy UPS mówi nam, że możemy mu zaufać i że nasza paczka jest bezpieczna w rękach firmy z dużym doświadczeniem.

Wraz z bezpieczeństwem i stabilizacją brązowego idzie także jego nacisk na wartości rodzinne, sympatię, pozytywne emocje. Wykorzystanie tych odczuć zaobserwować można między innymi w kampanii, która towarzyszyła wejściu na rynek nowego banku – NestBank. Dzięki wykorzystaniu brązów, patrząc na ich reklamy mamy czuć, że nie są bezduszną instytucją bankową, a prawdziwymi ludźmi, dla których ważne są wartości rodzinne.

Źródło

Natura, produkty organiczne

Jak już wcześniej wspominałam – brązowy to kolor ziemi i drzew, a więc tego, co najważniejsze w naturze. Świetnie wykorzystują to twórcy projektów, które pokazywać mają naturalne zalety produktów. Połączenie dużej ilości bieli oraz delikatnych brązów wskazuje na organiczność produktów i ich walory prozdrowotne. Motywy te bardzo często pojawiają się w reklamach produktów kosmetycznych, w towarzystwie fraz typu „nie zawierają sztucznych barwników” czy „w 100% z natury”.

Drugą młodość przeżywa także ekologiczny papier, tektura i wszystkie inne materiały w odcieniu makulaturowego brązu. To, co kiedyś wydawało się „tanie”, dzisiaj, po nałożeniu na to eleganckiego białego lub czarnego nadruku, sprawia wrażenie eleganckiego i jednocześnie odpowiedzialnego społecznie. Odczucia te wykorzystują często producenci ubrań, który w takich pudełkach przesyłają swoje zamówienia.

Bardzo prosta strona producenta dżemów wykorzystuje delikatny beż i biel, aby pokazać, że ich produkty są warte swojej ceny, ekologiczne i organiczne.

Podczas wykorzystywania brązu w tym kontekście należy uważać na możliwe powiązanie tego z brudem, błotem – wystarczy zbyt chaotyczny wzorek czy zabrudzona kartka, aby stracić pierwotną, czystą koncepcję i kojarzyć się z czymś nieestetycznym.

Tradycja, elegancja i wysoka jakość

Brązowy, to także kolor, który powiązany jest z historią i tradycją. Czasami, które minęły i tym, co wspominamy z sympatią i tęsknotą. Skojarzenie to bardzo często wykorzystywane jest przez twórców marek, które mają nam przywoływać długoletnią tradycję i doświadczenie.

Ten odbiór brązowego świetnie wykorzystali twórcy strony winiarni, która dzięki połączeniu bieli, zdjęć w delikatnych kolorach i brązu, kreuje wizerunek miejsca pełnego doświadczonych ludzi i działającego zgodnie z tradycjami kultywowanymi z pokolenia na pokolenie. Przebywanie na tej stronie daje nam także poczucie dużego spokoju, co dodatkowo wzbudza nasze zaufanie.

Podobne emocje, związek z tradycją i poczuciem relaksu wykorzystują także inni producenci alkoholi (ze względu na kolor butelek i samego napoju). Z wielu reklam whisky czy innych trunków z wyższych półek, dzięki wykorzystaniu brązowego, emanuje elegancja, spokój i poczucie wyższości, przynależności do elitarnego klubu.

Tradycja w tym wypadku, to jednak nie tylko alkohole, ale także wszystko to, co wykonane ręcznie, rzemieślnicze. W dużej mierze wpływ na to ma sam kolor drewna, jako materiału z którego takie rzeczy są wykonywane.

A do czego Wy wykorzystujecie brązy? Dajcie znać w komentarzach!

To może Cię zainteresować