Kserofity to rośliny posiadające cechy wykształcone w ekstremalnym otoczeniu, rośliny przystosowane do życia w skrajnie nieprzyjaznym klimacie, warunkowane jednym celem – przetrwania gatunku.
Wystawa prezentowała cyklu prac składający się z lightboxów, animacji i obiektów wydrukowanych z żywicy. Prace, zaaranżowane w zaciemnionej przestrzeni wystawienniczej, tworzą rodzaj własnego, odrębnego świata, dziwnego ogrodu zamkniętego w szklanych naczyniach-próbówkach. Skąpane w pomarańczowym świetle, sprawiają wrażenie przetrwalników życia albo dziwacznej hodowli roślino-zwierząt, organizmów z tkanki niepokojąco przypominającej ciało w stanie zawieszenia.
Katalog towarzyszący wystawie został zaprojektowany do oglądania z dwóch stron. Z jednej, mamy katalog gatunków i bogactwo form, „wyhodowanych” przez autora i tekst komentujący wystawę, z drugiej flipbook, pokazujący animację wybranego kserofita.
Wydawnictwo zostało zbudowane z dwóch, nasyconych kolorów, odnoszących się do skrajnych temperatur w których przyszło roślinom przetrwać. Projekt wykorzystuje siatkę modeli i ich charakterystyczną formę, bez zdradzania rzeczywistego wyglądu obiektów. Zastosowana typografia dla nazwy wystawy, odnosi się po części do kształtu kserofitów, ale świadomie korzysta z sakralnego kontekstu gotyckiego pisma, wprowadzając odbiorcę w nastrój apokaliptycznej przepowiedni.
Tekst do katalogu: Agnieszka Bartak-Lisikiewicz
Dokumentacja katalogu: Grzegorz Kwiek
Dokumentacja wystawy: Szymon Sokołowski











Joanna Tyborowska. Projektantka z zamiłowaniem do typografii użytkowej i artystycznej, zajmuje się plakatem, grafiką wydawniczą oraz identyfikacją wizualną. Za projekty książek nagrodzona certyfikatem Typographic Excellence – Type Directors Club, złotym mieczem KTR, nagrodą Projekt Roku STGU czy nagrodą honorową w konkursie Najpiękniejsze Polskie Książki 2022. Adiunkt w Pracownii Projektowania Plakatu na Wydziale Grafiki ASP w Krakowie oraz na Wydziale Sztuki Akademii Tarnowskiej. Instagram: @typo_tybo.