Z pewnością większość z Was słyszała już o zapowiadanym od dłuższego czasu wycofaniem wsparcia dla korzystania z wbudowanych palet kolorów PANTONE w oprogramowaniu Adobe.
Wieści oficjalnie dotarły od nas jeszcze w sierpniu, w listopadzie mają jednak zacząć wchodzić w życie pierwsze (bolesne) efekty tych zmian. Jedną z pierwszych osób, która zgłosiła spore problemy jest użytkownik Twittera, który po otwarciu starego pliku Illustratora zobaczył komunikat w którym aplikacja poinformowała go, że kolory PANTONE użyte w projekcie zostaną zamienione na czarne ze względu na zapisy licencyjne.
Fun times ahead for #Adobe designers. Today, if you open a PSD (even one that’s 20 years old) with an obscure PANTONE colour, it will remove the colour and make it black. Pantone want US$21/month for access, and Solid Coated goes behind the paywall in early November. pic.twitter.com/BUxzViYFaQ
— Iain Anderson (@funwithstuff) October 28, 2022
Jak widać, sytuacja nie jest zbyt wesoła. Wygląda na to, że jeśli nie zakupimy licencji, nie będziemy w stanie modyfikować i tworzyć nowych projektów korzystających z części palet od PANTONE. Zostaną one po prostu usunięte z aplikacji po aktualizacji, a podczas otwierania pliku - także z naszego projektu. Co ważne - jeśli nie dokonacie aktualizacji „usuwającej” kolory, wciąż powinny one zostać w programie. Aktulizacji możecie oczekiwać 14 listopada dla Photoshopa i Illustratora i 8-12 grudnia dla InDesign.
Na moment pisania tego artykułu u mnie wszystkie biblioteki wciąż są jeszcze dostępne. Podobnie wygląda to także u innych osób, w tym odpowiadających na wspomniany wcześniej tweet.
Według oficjalnych informacji, z naszych oczu zniknie sporo, ale nie wszystkie biblioteki. Do dyspozycji (wciąż, chociaż nie wiadomo na jak długo) będzie:
- Pantone + CMYK Coated
- Pantone + CMYK Uncoated
- Pantone + Metallic Coated
Szczegóły znajdziecie między innymi na stronie pomocy Adobe.
Cena wtyczki PANTONE CONNECT, którą mielibyśmy kupić, aby wciąż mieć dostęp do kolorów PANTONE nie jest niska. Wynosi niecałe 15 dolarów, więc porównując ją chociażby do ceny pakietu Adobe, jaki da się wynegocjować - nie jest tanio.
Obecnie trwają promocje, gdzie można zakupić pakiet nieco taniej, jeśli zdecydujemy się na zobowiązanie roczne.
Według stron pomocy Adobe i PANTONE zmiana ta nie ma mieć dużego wpływu na workflow w aplikacjach. Jednocześnie informują oni jednak, że kolory te nie będą już dostępne w aplikacjach. W związku z tym trudno powiedzieć czy efekt „czarnego PANTONE” to tymczasowy błąd wynikający z kiepskiej jakości wcześnej aktualizacji (bo przecież wspomniane wcześniej terminy jeszcze nie minęły) czy raczej przyszłość, która czeka już niedługo wszystkich tych, którzy odważą się zrobić update.
Przygotowując ten tekst zapoznawałam się z wieloma źródłami anglojęzycznymi i większość autorów nie ma pewności co do tego, że wszystkie użyte w starszych programach kolory po prostu znikną.
Existing files (native CC or PDF) that contain named Pantone colours from any library should keep working. However you won’t be able to edit the CC file by adding a new Pantone colour that isn’t already there.
Istniejące pliki (aplikacji Cretive Cloud czy PDF) zawierające kolory Pantone ze wszystkich bibliotek powinny wciąż działać. Nie będzie można jednak edytować tych plików dodając nowe kolory Pantone.
Z mojej perspektywy działania ze strony PANTONE są dość odważne i raczej nie wyjdą nikomu na dobre. Z jednej strony zdaję sobie sprawę, że płacimy obecnie za wszystko i każdy chce zarobić jak najwięcej. Z drugiej - przynajmniej dla mnie - próbki dostępne w aplikacji do projektowania były raczej formą reklamy farb PANTONE i zachętą do ich używania (a więc zapłacenia za nie później), a nie funkcją za którą trzeba jeszcze dodatkowo płacić. Myślę, że zmiana ta będzie raczej impulsem do tego, żeby częściej skłaniać się ku kolorom z palety CMYK (chociażby dlatego, żeby mieć pewność, że każdy podwykonawca otworzy plik) niż wielkim dodatkowym zarobkiem dla PANTONE. Ruch ten jest szczególnie ciekawy teraz, kiedy wszelkie działania digitalowe mocno zastępują konieczność wielu rodzajów druków.
Jak zachować w Adobe Creative Cloud kolory PANTONE bez wtyczki?
Warto wiedzieć, że PANTONE CONNECT nie będzie działało na tej samej zasadzie co obecne próbki kolorów, a będzie alternatywną, zewnętrzną biblioteką kolorów dostępną po połączeniu się z odpowiednimi serwerami.
W związku z tym twórcy ze wspomnianego wcześniej printweek.com w artykule sugerują, że jeśli wciąż chcecie mieć dostęp do starych próbek PANTONE warto wykonać ich backup.
Teoretycznie (o ile Adobe nie wprowadzi żadnych zabezpieczeń) palety te będzie można po prostu sobie wczytać po usunięciu ich przy najbliższej aktualizacji. W artykule znajdziecie jeszcze kilka innych pomysłów na zabezpieczenie sobie tej biblioteki. Trudno powiedzieć na ile one będą skuteczne i potrzebne, warto jednak się do tego przygotować. Szczególnie jeśli korzystanie z kolorów PANTONE jest nieodłącznym elementem Waszej codzienności.
Alternatywę oferuje także Stuart Semple, który stworzył FREETONE - paletę alternatywnych dla PANTONE kolorów.
A jak tam Wasze przemyślenia? Planujecie zasubskrybować PANTONE CONNECT?