Okładka artykułu Kancelaria z mocnym charakterem — Case study identyfikacji dla PragmatIQ od Agencji Minima
Inspiracje

Kancelaria z mocnym charakterem

Case study identyfikacji dla PragmatIQ od Agencji Minima

Zdjęcie autora Lucyna Eich
0

Tradycyjnie kancelarię prawną tworzą partnerzy. Nazwiska w nazwie z dopiskiem ‘i wspólnicy’ to najbardziej oczywiste skojarzenie, gdy mówimy o prawnikach. PragmatIQ, to kancelaria pomyślana zupełnie inaczej. Do agencji zgłosiła się, ponieważ potrzebowała dobrej komunikacji i konkretnych rozwiązań. 

Założenia projektu

Prawnicy z PragmatIQ mają ogromną wiedzę we własnych, wybranych specjalizacjach, a swoje działania opierają głównie o content marketing. Zanim kancelaria się rozrosła, bardzo dużo czasu poświęcono na tworzenie platformy wypełnionej specjalistyczną treścią, analizami i użytecznymi poradami dla osób poszukujących informacji z zakresu prawa spółek oraz prawa podatkowego. 

Mimo szeroko zakrojonych działań i pozytywnego odzewu odnośnie udostępnianych treści, PragmatIQ borykał się z jednym zasadniczym problemem, liczba pozyskiwanych klientów była nieproporcjonalna w stosunku do czasu i zaangażowania. To był moment, w którym postanowiono, żeby zgłosić się do agencji. 

Case study identyfikacji dla kancelarii prawnej od Agencji Minima

Wyzwania

Głównym zadaniem było spięcie wszystkiego co PragmatIQ zdążył już stworzyć, napisać oraz udostępnić szerszej publiczności w jednym, spójnym projekcie. Nie było wątpliwości, czym kancelaria się zajmuje, ani że jest wysoce wyspecjalizowana w spółkach i podatkach. Świadczyło za tym ich doświadczenie oraz wszystkie profesjonalne analizy i porady zamieszczone w witrynach prowadzonych przez PragmatIQ. 

Bogactwo treści i różnorodnych komunikatów było jednak da klientów kłopotliwe. Minima musiała całą tę wiedzę uporządkować, zaprojektować zrozumiałą komunikację i dodać do produktów wypracowanych przez PragmatIQ język korzyści. W jasny i przejrzysty sposób podkreślić to, co klient może zyskać współpracując z prawnikami z tej kancelarii. 

Kodeks etyki zawodowej radców prawnych wymaga również, aby komunikaty reklamowe były stonowane, a prowadzone działania nie godziły w dobre imię zawodu. Zatem wybrane rozwiązania musiały się wyróżniać, ale nie mogły przekraczać przyjętych w kodeksie norm.

Case study identyfikacji dla kancelarii prawnej od Agencji Minima

Motyw przewodni

Współpraca z kancelarią rozpoczęła się od wywiadów i wielu rozmów. PragmatIQ musiał odpowiedzieć na szereg szczegółowych pytań odnośnie swojej działalności oraz zwyczajnie dać poznać się agencji lepiej. W ten sposób udało się zbudować fundament, który pozwolił Minimie pracować nad rozwiązaniami skrojonymi precyzyjnie pod potrzeby kancelarii.

W branży radców prawnych panuje bardzo duża konkurencja, a wybrane przez PragmatIQ specjalizacje mogą budzić mieszane uczucia. Rozwiązywanie sporów w spółkach to długoletnie spory o pieniądze, gdzie często wszystkie chwyty są dozwolone, zaś doradztwo podatkowe może kojarzyć się z chęcią unikania płacenia należnych zobowiązań. Chcąc odejść jak najdalej od negatywnych skojarzeń, w KV postanowiono podkreślić profesjonalizm, efektywność i uczciwość oferowanych przez PragmatIQ rozwiązań.

Case study identyfikacji dla kancelarii prawnej od Agencji Minima

Case study identyfikacji dla kancelarii prawnej od Agencji MinimaZbliżenie na patrzące nam prosto w oczy postaci z amerykańskich banknotów w połączeniu z hasłem Stosując nasze rozwiązania, każdemu możesz spojrzeć prosto w oczy oraz żółto-czarnymi kolorami, stało się motywem przewodnim. Skojarzenie z biznesem i finansami jest oczywiste, ale nie nachalne. Z drugiej strony pewność wybranych do KV postaci buduje zaufanie, a bezkompromisowe hasło i mocne kolory zwracają uwagę odbiorcy oraz podkreślają siłę i wartość, jaką mają dla klienta doradcy z PragmatIQ. Tak zaprojektowany motyw przewodni został w zasadzie bez poprawek zaakceptowany przez kancelarię i stał się podstawą do zbudowania profesjonalnej i zrozumiałej marki dla PragmatIQ.

Proces projektowy

Na wszystkich sygnowanych przez PragmatIQ materiałach, książkach, witrynach internetowych i blogach pojawiają się nawiązania do głównego motywu. Przemyślane i dopracowane w najmniejszym szczególe materiały pomagają w pozyskiwaniu nowych klientów.

Case study identyfikacji dla kancelarii prawnej od Agencji MinimaCase study identyfikacji dla kancelarii prawnej od Agencji Minima

Minima w całości przeprojektowała i ujednoliciła treści, które PragmatIQ publikuje na swoich witrynach pragmatiq.pl, doradzamy.to oraz komandytowa.pl. Blogi i strona internetowa musiały zachować spójny charakter, a jednocześnie spełniać swoje zadanie - czyli dopasować się do publikowanych na nich różnorodnych treści. Strony www pozwalają teraz kancelarii pozyskiwać klientów oraz promować się poprzez udostępnianie swoich porad i analiz w czytelnej, przystępnej formie. Aktualnie witryny odwiedza ponad 0,5 miliona unikalnych użytkowników rocznie, a średni czas korzystania z witryn przekracza 20 min, z powodzeniem można więc stwierdzić, że publikowane teksty trafiają do szerokiego grona odbiorców.

Forma wszystkich materiałów reklamowych ma bardzo duże znaczenie. Czasem jest to próba dotarcia do prezesów i osób zarządzających dużymi podmiotami gospodarczymi, czasem jest to potrzeba wzbudzenia zaufania i przekonania do siebie indywidualnego, mniejszego klienta.

Jednym z najlepszych przykładów takiej aktywności jest wydawnictwo Doradzamy.to. Periodyk wydawany przez PragmatIQ i wysyłany do aktualnych oraz potencjalnych klientów. Jest to format, z którego kancelaria korzysta stale, więc musiał być nieskomplikowany, w prosty sposób nadający się do edycji, tak aby bez trudu tworzyć kolejne numery. Jednocześnie musiał zwrócić uwagę czytelnika, zachować charakterystyczne elementy i zachęcić do czytania. Gazetowy layout zaprojektowany przez agencję służy kancelarii do dzisiaj, a działania marketingowe związane z periodykiem Doradzamy.to pozwoliły dotrzeć do osób, z którymi radca prawny, zgłaszający się bez żadnego uprzedzenia, nie ma szansy porozmawiać. Ponadto periodyk jest dla doradców formą promowania dobrych praktyk. Nie jest to nachalna reklama, ale rzetelna wiedza i fachowe analizy, które zachęcają do zasięgania porad prawnych w sytuacjach problematycznych.

Case study identyfikacji dla kancelarii prawnej od Agencji MinimaCase study identyfikacji dla kancelarii prawnej od Agencji Minima

Projektując direct mail agencja i kancelaria poszły o krok dalej. Chcąc mieć pewność, że działania przyniosą zamierzony skutek, zaprojektowano trzy zupełnie różne wysyłki. Każda z propozycji uwypuklała inne korzyści i oparta była o zupełnie odmienny komunikat. Wszystkie trzy opcje przetestowano na losowo wybranej grupie klientów PragmatIQ. Akcja oparta na wysyłce do klientów banknotu dwudolarowego spotkała się z najlepszym przyjęciem. Po teście zdecydowano się przeprowadzić wysyłkę na szeroka skalę.

Na KV kancelarii pojawia się postać z banknotu dwudolarowego, który bardzo rzadko występuje w obiegu. Powszechny przesąd jest taki, że jak już wpadnie w nasze ręce, to lepiej go zachować, bo przynosi szczęście. Dwudolarówka jest zatem w pewnym sensie kolekcjonerska, a jej wartość jest wyższa, niż wskazuje na to nominał. Wręczenie klientowi takiego banknotu stało się doskonałym nawiązaniem do wizerunku PragmatIQ. Prawnicy i doradcy są potrzebni klientowi tam, gdzie on sam nie jest w stanie samodzielnie podjąć dobrych decyzji - dwudolarówka zdaje się być dla tej sytuacji doskonałą metaforą. Widzimy 2 dolary, ale wartość jest wyższa. Jest to dla radcy mocny wstęp do rozmowy o tym, że to co na pozór wydaje się być jasne i zagwarantowane, wcale takie być nie musi. 

Case study identyfikacji dla kancelarii prawnej od Agencji MinimaCase study identyfikacji dla kancelarii prawnej od Agencji Minima

Przygotowane przez Minimę materiały były nieszablonowe i eleganckie. Przy produkcji wykorzystano wysokiej jakości druk oraz papier, a akcentem były złote tłoczenia. Akcja z banknotem dwudolarowych została bardzo dobrze odebrana i zapamiętana. Nikt nie wyrzuci kolekcjonerskiego banknotu, a jednocześnie będzie pamiętał od kogo go dostał.

Współpraca

Mimo że od momentu rozpoczęcia współpracy z agencją, kancelaria poszerzyła charakter swojej działalności, wypracowany wspólnie motyw dalej reprezentuje najważniejsze dla radców wartości, do których odwołują się w swojej pracy. 

Po zmianie wizerunku kancelaria dynamicznie się rozwinęła i znacząco poszerzyła swoją działalność. Liczba współpracowników wzrosła z 16 osób w 2014 roku do 28 aktualnie. 

Case study identyfikacji dla kancelarii prawnej od Agencji Minima

Kancelaria do dzisiaj zwraca się do agencji z prośbą o opiniowanie prowadzonych działań. Minima jest na bieżąco z nowymi pomysłami PragmatIQ i jeśli tylko pojawia się potrzeba, proponuje nowe rozwiązania. Tak się stało w przypadku porad video umieszczanych na YT. Rekordowy filmik oglądany jest ponad 1000 razy w miesiącu. Taka forma aktywności przynosi PragmatiQ stałe zlecenia, więc pojawiła się potrzeba, żeby nadać materiałom video jedną, spójna formę graficzną. Minima zaproponowała, aby oprzeć się na KV i obok wstępnych informacji o temacie filmiku pokazać prawnika, który prezentuje dana kwestię. Zaprojektowano również piktogramy, które pozwalają zwizualizować omawiane problemy. Taki zestaw pozwala PragmiatIQ w prosty sposób zobrazować najróżniejsze tematy, a powstająca seria video koresponduje z całościowym wizerunkiem. 

Niewątpliwie PragmatIQ jest wymarzonym typem klienta. Wytrwale stosuje się do założeń CI, a wszystkie materiały związane z kancelarią są spójne graficznie. Nie ma znaczenia, czy projektowana jest oprawa książki do zbioru artykułów z zakresu działalności spółki komandytowej, czy prosta grafika na facebooka. PragmatIQ cierpliwie buduje swoją pozycję i już wypracował sobie cenną rozpoznawalność. Liczba osób korzystających z usług kancelarii od 2014 roku uległa potrojeniu, zaś w 2016 i 2017 roku działania promocyjne pozwoliły pozyskać 50% nowych klientów. Żółty kolor w środowisku radców prawnych jest niewątpliwie kojarzony tylko z jedną kancelarią – PragmatIQ.

To może Cię zainteresować