Okładka artykułu Wiosna 2015 z polskim designem — Plany promocyjne Instytutu Adama Mickiewicza
Aktualności

Wiosna 2015 z polskim designem

Plany promocyjne Instytutu Adama Mickiewicza

Zdjęcie autora Aleksandra Tulibacka
0

Instytut Adama Mickiewicza, to instytucja zajmująca się promowaniem polskiej kultury i sztuki zarówno w naszych granicach, jak i poza nimi. Od czasu do czasu informujemy was za pomocą Facebooka oraz aktualności o najciekawszych akcjach przez nich organizowanych. Wiosna 2015 roku, to czas wzmożonej aktywności Instytutu, w tym artykule możecie się dowiedzieć co planują oraz zobaczyć jedną z piękniejszych książek jakie w życiu widziałam.

Wystawy przygotowane w ramach programu promocji polskiego designu za granicą koordynowanego przez Culture.pl tradycyjnie już zaprezentowane zostaną w tym roku w światowych stolicach designu: Mediolanie, Nowym Jorku, Londynie oraz Eindhoven, Ugruntują one dobrą pozycję polskiego wzornictwa zbudowaną dzięki regularnej obecności w miejscach kluczowych dla budowania marki projektowania, wymiany doświadczeń i nawiązywania relacji międzynarodowych.

W pierwszej połowie roku efekt pracy, kreatywności oraz innowacyjności polskich projektantów i producentów zobaczyć będzie można m.in. w ramach Mediolańskiego Tygodnia Designu, festiwalu WantedDesign w Nowym Jorku oraz w Rio de Janeiro, gdzie polska prezentacja otworzy obchody 5-lecia powstania brazylijskiego centrum designu oraz wielu innych miejscach, w których polscy projektanci zaprezentują się dzięki projektowi Wystawiajmy się!

Już 30 marca Culture.pl we współpracy z The Spirit of Poland zaprezentuje kolejną odsłonę projektu. Będzie to już czwarta wystawa tego cyklu w Brazylii. The Spirit od Poland to inicjatywa projektantów i założycieli polskich marek, która służy pokazaniu potencjału polskich projektów na forum międzynarodowym m.in. w Brazylii, Japonii (Tokio Designers Week) oraz Wielkiej Brytani podczas London Design Festival. Wystawom towarzyszą panele, wykłady oraz warsztaty.

Mediolański Tydzień Designu to jedno z największych i najbardziej opiniotwórczych wydarzeń w tej dziedzinie na świecie. Rywalizacja o przyciągniecie uwagi oraz wyróżnienie się w tłumie jest ogromna. Zaintrygowanie zwiedzających wymaga przemyślanej koncepcji i innowacyjnej ekspozycji. Wystawę, która w tym roku firmować będzie polskie wzornictwo wyróżnia interaktywność. Kuratorzy Do it Your Way – Ewa Solarz i grupa Tabanda – zacierają granicę między widzem a ekspozycją. Możliwość wejścia z obiektami w interakcję, samodzielnej pracy nad ich ostatecznym kształtem, nadania im osobistego rysu sprawia, że znikną bariery między designem a jego odbiorcą. Dodatkowym atutem będą animacje poklatkowe, które powstaną podczas wystawy. Jak w poprzednich edycjach polska wystawa prezentowana będzie w centralnym miejscu Ventura Lambratte, kuratorskiej sekcji festiwalu.

Naprzeciw indywidualnym potrzebom odbiorcy wychodzą też twórcy albumu VeryGraphic. Polish Designers of the 20th pod redakcją dr. Jacka Mrowczyka. Ten album jest nie tylko najbardziej obszerną publikacją o polskim projektowaniu graficznym XX wieku, ale pozostawia odbiorcy swobodę wyboru jej ostatecznej formy dopasowanej do jego osobowości. Każda okładka VeryGraphic to ręcznie przygotowane, unikatowe dzieło graficzne, a wielość kombinacji kolorystycznych pozwala czytelnikowi na podkreślenie indywidualnego gustu i upodobań estetycznych. W środku natomiast kopalnia wiedzy o polskiej grafice – 30 rozdziałów przygotowanych przez wybitnych autorów, ekspertów od historii designu i kultury wizualnej zabiera czytelnika w podróż przez burzliwą i dynamiczną historię polskiego projektowania graficznego XX wieku. Wraz z poświęconym polskiemu wzornictwu albumem Out of the Ordinary, również wydanym przez Culture.pl i 2+3d, tworzą jedyne pełne kompendium wiedzy o współczesnym polskim designie.

iam-book3
fot. Kuba Sowiński / IAM
iam-book2
fot. Kuba Sowiński / IAM
iam-book
fot. Kuba Sowiński / IAM

Grafika i ilustracja jest też motywem przewodnim wystawy na festiwalu WantedDesign w Nowym Jorku. Kuratorka wystawy Inside Out. Polish Graphic Design and Illustration in the Making zbudowała jej koncepcję wokół tematu ręki i pracy ręcznej traktując rękę jako „narzędzie do myślenia”. Na wystawie podkreślona zostanie z jednej strony rola jaką w pracy projektanta odgrywają rysunek, kolaż i techniki malarskie, z drugiej zaś – rola odręcznego rysunku i szkicu, co w erze projektowania dla wielu zwiedzających może być interesującą inspiracją.

Dzięki prowadzonemu od 2014 roku przez Instytut Adama Mickiewicza projektowi Wystawiajmy się! polscy projektanci i grupy projektowe mają szanse na indywidualne zaprezentowanie swoich pomysłów zagranicznej publiczności i udział w międzynarodowych wystawach. W tym roku w otwartym naborze wyłoniono 17 projektantów i grup projektowych, których projekty zobaczyć będzie można m.in. podczas Milan Design Week, Clerkenwell Design Week w Londynie, DMY Berlin, London Design Festival, Maison et Objet w Paryżu, Designers Open w Lipsku, Dutch Design Week w Eindhoven, na BLICKFANG oraz Bienal del Cartel w Boliwii.

W 2015 roku odbędzie się trzecia już edycja projektu Art Food – interdyscyplinarnych warsztatów ceramicznych dla studentów z polskich i zagranicznych szkół projektowych. Dotychczas brali w nich udział uczestnicy z Polski, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Efekty ich pracy pod kierunkiem Marka Cecuły podziwiać można było m.in. w Londynie, Wrocławiu i Nowym Jorku. W tegorocznej edycji projektu udział wezmą studenci z Polski, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych a także – po raz pierwszy – z Chin.

Źródło: Materiały prasowe IAM

To może Cię zainteresować