W październiku informowaliśmy Was o pojawieniu się na rynku nowej, wyjątkowej książki na temat User Expierience zatytułowanej „Badania jako Podstawa Projektowania User Experience”. Jej autorkami są dwie inspirujące polki – Iga Mościchowska i Barbara Rogoś-Turek, specjalistki z dziedziny UX, posiadające wieloletnie doświadczenie w branży startupowej, interaktywnej i IT. W książce znajdziecie przegląd narzędzi i metod analizy użyteczności interfejsów oraz osobiste opinie autorek na ich temat.
Pierwsze wrażenie
Pozycje wydawnictwa PWN w mojej głowie są nierozerwalnie związane z podręcznikami i książkami, które w jakimś stopniu wykorzystywane są do nauki, studiowania pewnych zagadnień. Są bardzo szczegółowe, nie zawierają dużej ilości graficznych elementów, a język zdecydowanie nie jest potoczny. Może nie można uznać ich za naukowe, ale zdecydowanie także nie są one lekkie i szybkie w czytaniu. Recenzowana pozycja Badania jako Podstawa Projektowania User Experience w pewnym stopniu wpisuje się w ten obraz.
Książka wydana została w miękkiej oprawie i wydrukowana na papierze offsetowym, co pozwoliło na zachowanie odpowiedniej jakości i racjonalnych wymiarów biorąc pod uwagę jej objętość – prawie 500 stron! Jakość samego wydruku i skład są zadowalające, tabele i wykresy prezentują się dobrze, źle wypadają jedynie zdjęcia, które nadrukowane na tego typu papierze sprawiają wrażenie niewyraźnych i nieco zbyt zszarzałych. Dodatkowo zazwyczaj nie wnoszą one niczego do samej lektury (oprócz graficznego przerywnika, ilustracji zadania), można więc było z nich po prostu zrezygnować. Ogólnie rzecz ujmując – oprawa graficzno-typograficzna tej pozycji nie urzeka, ale też nie przeszkadza w czytaniu. Przeglądając ją pobieżnie zauważymy kilka typów formatowania tekstów, takich jak przykłady, dobre praktyki, wykresy, cytaty i schematy, które pomagają w nawigowaniu po niej i wyszukiwaniu najważniejszych dla nas treści. Oprawa graficzna to najsłabsza strona ten pozycji, jeśli weźmiemy pod uwagę treści – jest już tylko lepiej.
Pierwsze wrażenia związane z zawartością książki miały u mnie przede wszystkim związek z jej grubością. Od początku widać, że nie jest to pozycja, którą uda nam się przeczytać w jeden wieczór, a nawet jeśli się uda – zdecydowanie nie powinniśmy tego robić (mi zajęło to 4 miesiące!). W oczy rzuca się także jej podręcznikowy charakter – wyraźny podział na poszczególne działy (dochodzący aż do 4 stopnia w numeracji) oraz szczegółowy podział na rozdziały.
Czego dowiemy się z książki
Jak już informowaliśmy wcześniej, książka ta skupia się na 13 głównych metodach badawczych, dopełniając je rzadziej spotykanymi wariantami, przykładowymi narzędziami, harmonogramami i dobrymi praktykami. Każda z metod została dokładnie opisana, zazwyczaj znajdziecie przy nich: wstępny opis każdej metody (dzięki któremu w szybki sposób możecie zapoznać się z jej podstawami), porównanie jej plusów i minusów (które pozwoli na racjonalne zdecydowanie, czy to właśnie ona powinna być wykorzystana w ramach konkretnego badania), dobre praktyki (zbiór rad i propozycji użycia wyciągniętych z doświadczenia autorek), ciekawostki oraz praktyczne przykłady.
Według rozdziałów, pozycję tą podzielono na 6 części. Jest to 6 kroków, które powinien przejść każdy, kto chciałby włączyć badania do procesu projektowania wytwarzanego przez siebie interfejsu.
Rola badań w procesie projektowania user expierience rozwiązań interaktywnych, stanowi rodzaj wstępu, omawia podstawowe pojęcia i zagadnienia, które będą potrzebne do zrozumienia treści w dalszej części książki. Dla osób z doświadczeniem w badaniach i dużą wiedzą ta część może być nieco nużąca, dla tych początkujących jest jednak świetną bazą.
Rozdział Przygotowanie do badań z użytkownikami także omawia podstawy, jest jednak o krok dalej, ponieważ pomaga w dobraniu odpowiedniej metody badawczej do zagadnienia, podejmuje także tematy związane z pozyskiwaniem respondentów. Znajdziecie tam także cały rozdział na temat prowadzenia badań z dziećmi.
Badania potrzeb w projektowaniu produktów, to pierwszy z rozdziałów w którym autorki postanowiły omówić konkretne rodzaje badań, przyjrzeć się ich metodyce, wadom, zaletom oraz najlepszym możliwościom wykorzystywania. W tym rozdziale poznacie takie metody jak IDI, badania kwestionariuszowe, focusy, badania etnograficzne, badania dzienniczkowe, analizę danych zastanych czy sortowanie kart. Większość z działów, oprócz tradycyjnych, wcześniej wypisanych zagadnień związanych z konkretnymi metodami, zawiera także praktyczne przykłady czy materiały (takie jak gotowe do przepisania kwestionariusze czy plany przeprowadzenia badań).
Ewaluacja, czyli jak sprawdzić user expierience projektu, to dział w którym jak sama nazwa wskazuje, poznamy metody badawcze pomagające w analizie zawartości oraz projektu pod kątem user experience. Opisane zostały tutaj między innymi zadaniowe teksty użyteczności, eyetracking, zdalne badania ewaluacyjne czy ewaluacja emocji w UX. W tym rozdziale metody ich przeprowadzania znacznie różnią się między sobą, nie są więc aż tak uschematyzowane jak w poprzednim rozdziale. Zostały jednak równie szczegółowo opisane i w każdej z nich znajduje się dział, który pomoże dobrać odpowiednią metodę do konkretnego problemu.
Kolejny rozdział, Optymalizacja, czyli jak doskonalić projekt, opowiada o technikach mogących pozwolić na pozyskanie odpowiednich informacji i przetestowanie użyteczności konkretnych, działających już projektów. Iga Mościchowska i Barbara Rogoś-Turek skupiają się w nim na trzech głównych źródłach danych – analizie statystyk (głównie na podstawie Google Analytics), testach A/B oraz śledzeniu ruchów myszy.
W ostatniej części książki Analiza danych i raportowanie, autorki przedstawiają sposoby na efektywne dzielenie się wiedzą bazującą na analizie jakościowej czy ilościowej. Uczą także jak odpowiednio je zredagować i sprzedać dalej.
Moim zdaniem…
Jeśli miałabym opisać tą książkę jednym słowem, byłoby to rzetelna, bo taka właśnie jest: obszerna, dokładna i uporządkowana. Nadaje się ona jako kompleksowe źródło wiedzy związanej z zagadnieniami badań UX, szczególnie dla osób, które są bardzo zainteresowane tą tematyką i chcą poszerzyć ją do granic możliwości.
Jest to pozycja podręcznikowa – kompendium, którego raczej nie trzeba czytać od deski do deski, a raczej skupiać się na konkretnych, aktualnie potrzebnych nam zagadnieniach (co potwierdza także jej budowa – dokładny opis rozdziałów i nawiązywanie w książce do wcześniejszych treści za pomocą numerów). Najwięcej jest w niej wyjaśnień, definicji i opisów, znajdują się tutaj jednak także bardzo ciekawe przykłady z życia zawodowego Igi Mościchowskiej i Barbary Rogoś-Turek, które pozwalają wczuć się w klimat i zwiększają ich wiarygodność jako specjalistek z branży. Dodatkowo, oprócz opinii samych autorek, znajdziecie tutaj także wypowiedzi specjalistów i twórców różnych teorii związanych z UX, co tym bardziej sprawia, że książkę odbiera się jako pozycję ekspercką.
Ekspercki jest także język jakim napisana została książka – dla mnie jednak chwilami zbyt ekspercki. Nie ma w nim co prawda słów trudnych czy dziwnych konstrukcji zdaniowych, jednak przy dłuższym czytaniu pozycja może sprawiać wrażenie monotonności, nie wciąga, za to bardzo łatwo można wybić się z transu czytania, albo zacząć myśleć o czymś innym. Tematyka jest bardzo złożona i może ciężko byłoby opisać ją w inny sposób, warto jednak zdawać sobie z tego sprawę przed zakupem.
Sama tematyka została potraktowana bardzo dokładnie. Opisy każdego zagadnienia przedstawione zostały w taki sposób, że po zapoznaniu się z rozdziałem dotyczącym konkretnego procesu, śmiało można próbować zastosować wiedzę w praktyce, bez potrzeby dodatkowego jej poszerzania. Nie bez wartości są także wcześniej wspomniane przeze mnie grafiki, schematy i gotowe szablony, które po przepisaniu czy nawet skserowaniu, można łatwo wykorzystać podczas swoich badań.
Niebywałym plusem książki jest także zachowanie jej w polskich realiach – autorki nie raz nawiązują do naszych rodzimych problemów i przykładów, co pomaga w lepszym zrozumieniu przedstawianych treści.
Przed zakupem koniecznie trzeba sobie uświadomić także, że nie jest to pozycja o UX, nie znajdziecie tam wzorców projektowych czy rad na temat tego jak najlepiej rozmieścić elementy swojego interfejsu. Z pewnością nauczycie się z niej jednak, jak przetestować gotowy interfejs, podczas samego procesu projektowania może jedynie pomóc w zwróceniu uwagi na to jakie problemy mogą wystąpić.
Czy ta pozycja jest odpowiednia dla każdego menadżera i projektanta? W moim odczuciu jednak nie. Jest na to zbyt dokładna i zbyt szczegółowa. Czy to źle? Zdecydowanie nie! Takich ogólnych książek jest już na rynku sporo i kolejna zdecydowanie niebyła by potrzebna. Potrzebna jest natomiast taka, która pozwoli na zdobycie wartościowej i pewnej wiedzy na tematy, które często poruszane są na różnych stronach oraz blogach domorosłych badaczy i samozwańczych specjalistów. Badania jako Podstawa Projektowania User Experience, jest świetną alternatywą i doskonałym źródłem rzetelnej, sprawdzonych informacji. Jej podręcznikowa forma z jednej strony może budzić wątpliwości, z drugiej jednak wskazuje na inne zastosowanie – jako podręcznika właśnie. Byłaby bardzo dobrą propozycja lektury dla osób studiujących badania UX, a materiału spokojnie wystarczyłoby na semestr nauki.
Ze spokojnym sumieniem mogę więc polecić Badania jako Podstawa Projektowania User Experience wszystkim tym, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę w tej dziedzinie. Na pewno nie będziecie narzekać, że nauczyliście się za mało! Książka w regularnej cenie kosztuje 89 zł, aktualnie można zakupić ją w promocji za 62,30 zł. Wydana została nakładem wydawnictwa PWN.
Konkurs
Grafmag jest patronem medialnym książki, dlatego przy okazji recenzji mamy dla Was także konkurs. Tym razem Waszym zadaniem jest pokazanie (w formie tekstowej, graficznej lub jakiekolwiek innej) w jaki sposób UX jest ważne w Waszym codziennym życiu lub/i w jaki sposób brak myślenia o nim może negatywnie odbić się na użytkowaniu przedmiotów czy sprzętów (w pracy zawodowej, w domu, podczas wykonywania codziennych zadań). Najbardziej kreatywna odpowiedź zostanie przez nas nagrodzona egzemplarzem recenzowanej pozycji. Na zgłaszanie odpowiedzi w komentarzach pod tym tekstem macie czas do piątku (26 lutego), wyniki podamy około godziny 13 w poniedziałek.
Zwyciężczynią konkursu została Joanna Ostafin.
Książkę do recenzji dostarczyło wydawnictwo PWN.