Tematyka brandingu jest bardzo ciekawą i rozbudowaną dziedziną i chociaż książek o tworzeniu logo jest wiele, nie wszyscy autorzy pochylają się nad teorią całego kreowania wizerunku marki w wystarczająco szerokim zakresie. Inaczej zrobił Matthew Healey, który w swojej książce „Czym jest branding? Podręcznik projektowania” skupił się na najważniejszych zasadach kreowania brandingu oraz cechach, które charakteryzują najlepsze realizacje z tej dziedziny.
Książka ta na polskim rynku istnieje już od 2008 roku, jednak jako że branding jest dziedziną w której teorii nie zmienia się zbyt dużo w szczególnie szybkim tempie, pomyślałam że warto się nad nią pochylić. Tak jak zakładałam – większość teorii i zasad które wyszczególnione zostały w tej pozycji, jest bardzo trafnych i powinna być stosowana we współczesnym projektowaniu.
Pierwsze wrażenie
Dom Wydawniczy ABE postarał się, aby tworzona przez nich pozycja dostarczona została w jakości, której oczekuje jej wymagający odbiorca – grafik, projektant czy osoba zajmująca się wizerunkiem. Otrzymujemy stosunkowo grubą książkę podczas tworzenia której dołożono wszelkich starań, aby obcowanie z nią było jak najprzyjemniejsze. Użyte do złożenia jej kartki są dość grube – przy stosunkowo dużej objętości, książka składa się z jedynie 256 stron, wydruki są wysokiej jakości, a użyty papier doskonale je eksponuje.
Dobra jakość papieru wpływa także na wagę tej pozycji – pomimo nieszczególnie dużej ilości stron i kompaktowego rozmiaru, jest ona dość ciężka, nie nosi się jej przyjemnie w torebce, a trzymanie w ręce przez dłuższy czas także może być nieco męczące. Czytać ją powinno się raczej przy stole, albo z jakimś podparciem.
Jeśli mowa o reakcji na pierwszą styczność z zawartością merytoryczną książki, to co rzuca się w oczy to niestandardowy podział poszczególnych rozdziałów – zostały stworzone tak, aby zarówno wszystkie teksty, jak i grafiki znalazły się na jednej albo dwóch rozkładówkach – dzięki czemu wiemy ile mniej więcej zajmie nam zapoznanie się z konkretnym zagadnieniem. Dodatkowo uwagę przyciąga duża ilość ilustracji które zdobią poszczególne tematy. Zostały one dobrane w taki sposób, aby oprócz wartości estetycznej, wnosiły sporą zawartość merytoryczną (często zawierają rozbudowane opisy, które dodatkowo pomagają nam zrozumieć omawiany problem).
Czego dowiemy się z książki
Książka podzielona została na trzy rozdziały. Pierwszy z nich – oznaczony kolorem szarym, opisuje problematykę istotną w procesie tworzenia brandingu oraz ogólne zagadnienia z tym związane. Autor analizując wzloty i upadki różnych marek pokazuje jakie cechy są najistotniejsze, aby odnieść marketingowy sukces. Podejmowane tematy, to między innymi odpowiedzi na pytania jak działa marka?
oraz czym ona jest?
, a także zagadnienia takie jak design w brandingu, wartość marki czy jej autentyczność. Rozdział ten jest więc bardzo teoretyczny, poznajemy w nim podstawy, które w dalszej części książki omówione zostaną dokładniej.
Druga część, określona jako struktura, omawia problematykę związaną już bardziej z tworzeniem brandingu, a nie jak poprzednia – z jego zrozumieniem. Autor porusza tutaj ważne zagadnienia, które należy wziąć pod uwagę podczas kreowania marki, takie jak: pomysły, wartości marki, nazwę, logo, użyte kolory czy typografię. To co jednak ważne – w tej pozycji nie znajdziecie konkretnych rad jak dane problemy rozwiązywać, a raczej omówienie na czym dokładnie one polegają.
Ostatnią częścią jest portfolio i studia przypadku – to bardzo ciekawy rozdział w którym można zobaczyć dobre przykłady brandingu wraz z stosunkowo rozbudowanymi opisami. Pomaga to zrozumieć co wyróżnia jedne firmy na tle innych.
Moim zdaniem…
Czym jest branding? Podręcznik projektowania nie jest typową książką z którą zazwyczaj mam styczność, wyróżnia ją przede wszystkim nietypowa forma – podział na krótkie rozdziały i duża ilość obrazków. To połączenie sprawia, że czyta się ją dość szybko, a usiąść do niej można w każdej chwili i na dowolną ilość czasu – nie przywiązujemy się do lektury szczególnie mocno, a kolejne rozdziały nie są powiązane. Z jednej strony jest to plus – pozwala na czytanie w każdym momencie, z drugiej minus, bo nie wciąga i nie zachęca do pochłonięcia jej szybko i intensywnie. Taka budowa sprawia także, że całość wydaje się być powierzchowna (bo ile można przedstawić na 2 stronach?), jest to jednak złudzenie z którego autor szybko nas wyprowadza. To prawda – działy są krótkie, jednak jest ich na tyle dużo, że ilość przekazanej wiedzy jest zdecydowanie wystarczająca. Forma ta powoduje też coś innego – treści są bardzo skondensowane, nie znajdziecie tutaj typowego dla niektórych autorów bajkopisarstwa i rozwlekania jednego stwierdzenia na kilka akapitów. W zamian za to otrzymujemy wiedzę przekazaną wprost i co lepsze – potwierdzoną badaniami, albo przykładami z praktyki.
Kolejną ważną cechą tej książki jest to, że jest ona pozycją teoretyczną – zawiera bardzo dużo wiedzy – przedstawia zasady i dobre przykłady, ale nie uczy sposobów na rozwiązywanie problemów – trudno nazwać ją poradnikiem.
Nie jest to też lektura dedykowana jedynie projektantom, a raczej książka marketingowa czy biznesowa. Części związanych typowo z grafiką jest niewiele i potraktowane są po łebkach, jednak wiedza na temat kształtowania się marki powinna być istotna dla każdej osoby biorącej udział w jej tworzeniu. Dlatego z drugiej strony można potraktować to jako plus i polecić ją wszystkim osobom związanym z kreacją – marketingowcom, PR-owcom, project managerom czy copywriterom.
Cena okładkowa, to 66 zł, możecie kupić ją na stronie wydawnictwa.
Książkę do recenzji dostarczyło nam wydawnictwo ABE.