Okładka artykułu Projektant graficzny na LinkedIn — Jak profesjonalnie i skutecznie prowadzić profil osobisty w serwisie? Część 2
Poradniki

Projektant graficzny na LinkedIn

Jak profesjonalnie i skutecznie prowadzić profil osobisty w serwisie? Część 2

Zdjęcie autora Matylda Ryś
0

W pierwszym wpisie serii o budowaniu profilu zawodowego w serwisie LinkedIn wspominałam o absolutnych podstawach, które każdy użytkownik powinien uzupełnić, żeby dobrze zacząć swoją zawodową przygodę w tym miejscu.

Z niego możesz dowiedzieć się, jak uzupełnić sekcje takie jak nagłówek, informacje, wykształcenie, doświadczenie oraz umiejętności, a także jaką fotografię wybrać na zdjęcie profilowe i jak je zrobić. Jeśli jeszcze nie czytałeś tego wpisu, to zacznij od niego, bo dzisiejsza publikacja będzie jego kontynuacją i rozszerzeniem tematu.

Pierwsza część wpisu

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak uzupełnić dodatkowe sekcje w profilu na LinkedIn, 
  • jakie dodatkowe treści i materiały możesz dodać do swoich informacji zawodowych, 
  • co zrobić, gdy chcesz docierać do polskich i zagranicznych odbiorców, 
  • jak zadbać o widoczność Twojego profilu w wynikach wyszukiwania. 

Sekcja Osiągnięcia

LinkedIn ma tę przewagę nad tradycyjnym CV, że można w nim zamieścić dużo więcej informacji, dodatkowo opisać swoje dotychczasowe osiągnięcia, a także dołączyć materiały wizualne, linki i inne załączniki. Dla grafików sekcja z dodatkowymi informacjami to wyjątkowe miejsce, bo właśnie tu mogą pokazać swoje prace i pochwalić się zrealizowanymi projektami, dołączając do opisów linki, prezentacje, zdjęcia. A to właśnie dodatkowe informacje, osiągnięcia zawodowe czy kompetencje potwierdzone certyfikatami mogą zwrócić uwagę rekruterów i pracodawców, gdy przeglądają profile osób o podobnym wykształceniu lub doświadczeniu zawodowym. 

Sekcja „osiągnięcia” jest dostępna do edycji dla każdego użytkownika w prawym górnym rogu ekranu. Na tę chwilę panel wygląda tak, że po kliknięciu przycisku „Dodaj część w profilu” rozwija się lista z punktami, które możemy uzupełnić, a wśród nich wyróżnione są „osiągnięcia” oraz „osiągnięcia zawodowe”. Poniżej omówię najciekawsze możliwości tej zakładki oferowane przez serwis. 

Tu znajdziesz dodatkowe sekcje w profilu
Tu znajdziesz dodatkowe sekcje w profilu

Licencje i certyfikaty

W tym miejscu możesz pochwalić się dokumentacją potwierdzającą Twoje nowe kompetencje. LinkedIn umożliwia uzupełnienie takich danych jak nazwa certyfikatu i instytucja wydająca certyfikat (wpisanie tych informacji jest obligatoryjne). Oprócz tego można dodać numer licencji (identyfikator poświadczenia), datę jego obowiązywania (bądź zaznaczyć opcję „ten certyfikat nie wygasa”) oraz adres URL certyfikatu. Warto stawiać na udostępnianie informacji o certyfikatach powszechnie znanych i uznawanych w Twojej branży.

Doświadczenie wolontaryjne

Szczególnym rodzajem doświadczenia jest działalność w wolontariatach czy organizacjach pożytku publicznego. Uzupełniając szczegóły w tej sekcji, można podać nazwę organizacji, rolę (sam LinkedIn podpowiada np. podawanie posiłków, mentoring), konkretną akcję, w której brało się udział, datę, oraz opis. Dla osób, które nie mają jeszcze doświadczenia w komercyjnej pracy, działalność wolontaryjna to idealny sposób, aby zdobyć pierwsze doświadczenia zawodowe, poznać nowych ludzi, zdobyć kontakty biznesowe czy rekomendacje.

Nie bez powodu właśnie na LinkedIn ta sekcja umieszczona  jest w  miejscu dotyczącym osiągnięć zawodowych. Taki element w profilu istotnie wzbogaca wizerunek zawodowy i może przynieść korzyść podczas nie tylko rozmowy o pracę, ale już na etapie poszukiwania przez rekruterów odpowiedniego kandydata na stanowisko, dla którego przeprowadzany jest proces rekrutacyjny. Doświadczenie wolontaryjne to jest też świetny przykład na potwierdzenie umiejętności miękkich wymaganych na danym stanowisku. Wszyscy znamy słowa wytrychy z ogłoszeń takie jak komunikatywność, umiejętność pracy w grupie itd.

Żeby nabrały one znaczenia, muszą być poparte konkretnymi działaniami. Udział w wolontariacie świadczy o inicjatywie, rozumianej jako chęć do działania, a także o  zaangażowaniu i sporej dozie empatii. Właśnie ten element może być praktycznym potwierdzeniem, że posiadasz takie cechy.  

Ciekawym doświadczeniem jest bycie wolontariuszem na dużych wydarzeniach branżowych. To, szczególnie na początku zawodowej przygody, pokazuje Twoje zainteresowanie tematem i pasję do zgłębiania szczegółów swojej dziedziny. Wolontariuszy często poszukują organizatorzy konferencji - np. GrafConfu, który odbywa się z inicjatywy magazynu Grafmag, na którego łamach możesz czytać te słowa, inne duże konferencje odbywające się co roku lub częściej w całym kraju (np. Element Talks, DesignWays, Projekcje czy PGDA Talks), eventy branżowe (np. Nacisk), ale także instytucje kultury i organizacje zajmujące się promowaniem sztuki. 

Kursy

Zaczynasz przygodę z branżą kreatywną lub rozwijasz swoje umiejętności w jakiejś szczególnej dziedzinie? Pochwal się kursami, które przeszedłeś. W tej sekcji możesz podać nazwę kursu oraz numer, jeśli taki występuje, a także zaznaczyć, z którym elementem Twojego doświadczenia związany jest kurs. Nie bój się informować także o tym, że zrobiłeś kurs darmowy, czy internetowy - ta forma szkoleń staje się coraz popularniejsza i z każdym miesiącem zyskuje na wartości. Kurs bezpłatny, jeśli jest dobrej jakości i został stworzony przez znaną, liczącą się instytucję, także może być mocnym punktem Twojej drogi zawodowej - szczególne jeśli jesteś na jej początku. 

Obsługiwane języki 

Jeśli obsługujesz klientów spoza Polski lub pretendujesz do tego i chcesz budować swoją rozpoznawalność na wielu rynkach, ta opcja powinna Cię szczególnie zaciekawić. W tym miejscu możesz stworzyć swój profil w różnych wersjach językowych. Wybierając jakiś język ręcznie uzupełniasz wszystkie informacje w swoim profilu - np. po angielsku. Działa to tak, że gdy polski użytkownik sprawdzi Twoje konto, to zobaczy informacje w języku polskim. Jeśli jednak ktoś ma ustawione jako język obsługi aplikacji angielski - wtedy zobaczy Twój profil w wersji anglojęzycznej. Do wyboru masz aż 45 języków, więc możesz zoptymalizować swój profil pod najróżniejsze rynki! Tej opcji szukaj również w panelu „Dodaj część w profilu”.

Tutaj przygotujesz swój profil w różnych językach.
Tutaj przygotujesz swój profil w różnych językach

Spersonalizowany adres URL profilu 

Swój profil na LinkedIn będziesz wpisywał do CV, różnych aplikacji, podań o pracę czy w mailach. Aby link wyglądał czytelnie i schludnie, warto zadbać, żeby w Twoim adresie nie pojawiały się cyfry czy ciąg przypadkowych znaków. Najlepiej zmienić ten link tak, aby było w nim tylko Twoje imie i nazwisko. Na chwilę pisania tego artykułu, opcje zmiany adresu znajdziesz w następujący sposób: 

  • kliknij ikonę  „Ja” u góry na stronie głównej LinkedIn,
  • kliknij opcję „Wyświetl profil”
  • na stronie profilowej kliknij „Edytuj profil publiczny i adres URL” po prawej stronie.

Aktualne instrukcje dot. tych ustawień znajdziesz zawsze na stronie pomocy LinkedIn.

Pozycjonowanie 

Pozycjonowanie profilu na LinkedIn można nieco porównać do mechanizmów, które możesz kojarzyć ze standardowej wyszukiwarki stron internetowych. Dagmara Pakulska, jedna z najlepszych specjalistek od LinkedIn w Polsce zwykła mówić o profilu osobistym, jak o swoistym landing page’u Twojej osoby, czyli czymś znacznie szerszym niż tylko wirtualnym CV. W kontekście rozważań o pozycjonowaniu profilu jest to szczególnie trafne porównanie. Uzyskanie wysokiej pozycji Twojego profilu w wyszukiwarce może realnie wpłynąć na ilość otrzymywanych zapytań, ofert pracy czy zleceń. Tak jak w przypadku stron internetowych, gdzie słowa kluczowe mają bardzo duże znaczenie, tak samo jest także na LinkedIn.

Najważniejsze dla Ciebie w tym kontekście powinny być najbardziej kluczowe sekcje profilu - nagłówek, informacje zawodowe, doświadczenie, umiejętności.  Umieszczenie w tych miejscach wielu słów kluczowych istotnych dla twojej profesji przełoży się na podwyższenie pozycji profilu w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj jednak, żeby robić to świadomie oraz z dużą dozą wyczucia. Nie chodzi o to, żeby naszpikować opisy słowami kluczowymi wyjętymi z kontekstu, a bardziej o to, żeby naturalnie wpleść je w publikowane informacje. W końcu przygotowujesz treści, które przede wszystkim muszą być przyjazne dla innych użytkowników.

Postaraj się wykorzystać słowa po polsku i po angielsku, jeśli w Twojej profesji używa się ich na co dzień. Zastanów się, po jakich słowach rekruterzy i inni użytkownicy będą szukać specjalistów do swoich firm. Nie podpowiem Ci, jakie słowa sprawdzą się u każdego - bo to zależy od branży i specyfiki każdego zawodu. Zachęcam jednak do wpisywania zarówno tych najpopularniejszych fraz, jak i takich bardziej szczegółowych, np. projektant graficzny czy graphic designer, ale także projektant opakowań, projektant stron internetowych lub przygotowanie materiałów graficznych do social mediów. 

Podsumowanie

Jeśli uzupełniłeś podstawowe sekcje w profilu, pokazane powyżej opcje będą świetnym dopełnieniem, który pozwoli Ci wyróżnić się wśród innych specjalistów, zaprezentować szczegóły swojej kariery zawodowej i zainteresować innych użytkowników swoją osobą. Pamiętaj także, że w wielu miejscach opisu możesz wzbogacić swoją historię o linki do stron, prezentacje czy materiały graficzne - do czego gorąco zachęcam.

W miejscu takim jak LinkedIn nikt nie będzie chciał się dopytywać o szczegóły Twojego zawodu czy zastanawiać się, co stoi za nazwą Twojej profesji. To Twoim zadaniem jest wyróżnienie się spośród tak wielu użytkowników i przygotowanie swojego profilu tak, aby był wizytówką Ciebie, jako pracownika lub specjalisty, aby nawigował użytkownika po poszczególnych sekcjach i ostatecznie by pomagał spełniać Ci założone przez Ciebie cele - np. znalezienie nowej pracy, pozyskanie Klientów czy nawiązanie ciekawych kontaktów biznesowych. 

Jeśli masz pytania dot. poszczególnych ustawień bądź funkcjonalności w serwisie, to zapraszam do komentowania wpisu lub wysłania wiadomości do mnie w tej sprawie - spróbuję Ci pomóc lub pokieruję do kogoś innego, jeśli będzie taka potrzeba. Powodzenia!  

 

 

 

 

 

 

 

To może Cię zainteresować