Okładka artykułu Projektant graficzny na LinkedIn — Jak profesjonalnie i skutecznie prowadzić profil osobisty w serwisie? Część 1
Poradniki

Projektant graficzny na LinkedIn

Jak profesjonalnie i skutecznie prowadzić profil osobisty w serwisie? Część 1

Zdjęcie autora Matylda Ryś
0

LinkedIn to międzynarodowy serwis społecznościowy specjalizujący się w kontaktach zawodowych i biznesowych. Powiedzmy, że to Facebook w wersji pro dla biznesu właśnie. To tam możecie dać się poznać swoim potencjalnym klientom, zleceniodawcom lub pracodawcom. Jak profesjonalnie przygotować profil zawodowy na LinkedIn dla grafików i pracowników branży kreatywnej? Zapraszam na serię wpisów, które szczegółowo to objaśnią. 

LinkedIn - co to jest?

LinkedIn jako platforma społecznościowa istnieje od 2003, a od 8 lat dostępny jest w języku polskim. Powstał w Stanach Zjednoczonych, ale jest serwisem międzynarodowym, w którym konto założone ma już 675 milionów użytkowników, a niemal połowa z nich była aktywna tam w ciągu ostatniego miesiąca. W Polsce LinkedIn od kilku lat staje się coraz popularniejszy i pod względem liczby użytkowników zajmuje czwarte miejsce w kraju obok Facebooka, Instagrama i Snapchata. Kto tak właściwie z niego korzysta? Możesz znaleźć na nim rekruterów, właścicieli firm, dyrektorów, marketerów, grafików i mnóstwo innych przedstawicieli różnych grup zawodowych. 

Dlaczego warto aktywnie działać na portalu?

  • Możesz pokazać się z jak najlepszej, zawodowej strony. 
  • Dajesz się poznać w środowisku jako świetny artysta, ilustrator, fotograf, grafik, czy po prostu pasjonat designu.
  • Możesz znaleźć pracę dzięki ogłoszeniom i kontaktom z rekruterami,
  • Praca może znaleźć Ciebie, dzięki temu, że kogoś zaciekawi Twój profil. 
  • Możesz budować silną markę osobistą.
  • Możesz zdobywać nowe zlecenia i kontakty biznesowe.

Aktywne działanie w serwisie, jakkolwiek coachingowo może to teraz zabrzmieć, może przełożyć się na realne zmiany w Twoim zawodowym życiu. Wielu użytkowników znajduje nową pracę i perspektywy biznesowe tylko dzięki kontaktom w tym cyfrowym świecie. Nie wystarczy jednak, że założysz konto, uzupełnisz podstawy, a potem zadzieje się magia — drzwiami i oknami zaczną wpadać nowe zlecenia. Niestety tak jak wszędzie, tak i tu sukces zależy od chęci, pracy i odrobiny umiejętności. Musisz poświęcić chwilę na kompleksowe i prawidłowe uzupełnienie profilu, a także zadbać o swoje relacje z innymi osobami. Dobra wiadomość jest jednak taka, że nie jest to trudne i nie zajmuje szalenie dużo czasu, a korzyści znacznie przewyższają chwile na to poświęcone. 

Z tego artykułu dowiesz się, jak efektywnie uzupełnić swój profil na LinkedIn, jeśli zajmujesz się grafiką czy projektowaniem, albo chciałbyś zacząć to robić. W kolejnych wpisach poznasz dodatkowe możliwości dzielenia się informacjami na portalu oraz dowiesz się, jak budować sieć kontaktów, która umożliwi Ci nawiązywanie ciekawych i wartościowych relacji zawodowych. 

LinkedIn - struktura serwisu 

Podczas rejestracji i po pierwszym zalogowaniu serwis poprowadzi Cię przez pierwsze kroki, udostępniając prosty kreator. Struktura serwisu przypomina tę Facebookową - na głównej stronie pojawiają się posty firm i wpisy znajomych, którzy tutaj nazywani są “kontaktami”. Grupa Twoich kontaktów, dostępna jest u góry w zakładce “sieć”. Nomenklatura różni się od tej facebookowej i użytkownicy serwisu faktycznie taką się posługują. Możesz komentować, udostępniać i polecać wpisy innych. Oprócz tego dostępna jest także strona Twojego profilu - czyli serce Twojej linkedInowej działalności. Na pierwszy rzut oka przypomina on nieco swoją formą elektroniczne CV - i faktycznie zawiera wiele jego elementów. Jest to jednak dużo bardziej rozbudowana wizytówka Twojej osoby w świecie biznesu. I właśnie nad nią będziemy pracować! 

Niezbędne minimum - to musisz uzupełnić! 

Zdjęcie

Profil bez zdjęcia nie jest wiarygodny. Badania pokazują, że profile uzupełnione  o zdjęcie, mają 21 razy więcej odsłon niż te bez niego i otrzymują 36 razy więcej wiadomości. Dodanie dobrego zdjęcia jest wręcz niezbędne w procesie budowania skutecznego profilu zawodowego. Zdjęcie powinno być w biznesowym stylu i przede wszystkim dobrej jakości. Nie polecam selfie czy przyciętej sylwetki z fotografii z wakacji lub innej prywatnej sytuacji. Średnio sprawdzą się też zdjęcia do dokumentów — zazwyczaj są zbyt poważnie i, bądźmy szczerzy, niewiele osób wychodzi na nich korzystnie i wzbudza zaufanie. Wrażenie, jakie ma pozostawić Twoja fotografia, to profesjonalny, biznesowy, ale ciepły wizerunek. W zależności od branży, którą się zajmujemy i odwagi, jaką mamy w pokazywaniu siebie, można zdecydować się na standardową biznesową fotografię, lub zdjęcie z nieco większym dystansem. Poniżej przedstawię Wam wskazówki do tego, jak powinna wyglądać taka klasyczna biznesowa fotografia. 

Tło 

Tło do zdjęcia powinno być jednolite, może to być nawet ściana. Najczęściej wybieranymi kolorami tła są odcienie szarości, ponieważ są one neutralne i dzięki nim, sylwetka i postać wychodzą na pierwszy plan. 

Perspektywa

Należy unikać zdjęć wykonywanych z dołu. Żabia perspektywa sprawia, że twarz wygląda na szeroką, oczy są mniejsze i ogólnie twarz prezentuje się mniej korzystnie. Dobrze, aby osoba fotografowana patrzyła się w obiektyw, ewentualnie żeby zdjęcie było robione lekko z góry. 

Światło 

Jeżeli zdjęcie wykonuje się w domowych warunkach, najlepiej będzie, gdy światło będzie naturalne. Warto zwrócić uwagę, żeby w kadrze nie pojawiały się głębokie cienie, szczególnie zasłaniające część twarzy. 

Kadr 

Najlepiej aby obejmował twarz i przedramiona. Zdjęcie profilowe na LinkedIn jest dość małe i takie rozwiązanie sprawi, że sylwetka będzie widoczna, ale sama twarz nie zdominuje całego zdjęcia. Jeśli zdecydujecie się pokazać całą sylwetkę, to zdjęcie może nie być czytelne i nie będzie Was widać, a jeżeli na fotografii będzie sama twarz, to w widoku na serwisie będzie ona wyglądała na wyjątkowo dużą. 

Ubiór i pozostałe elementy

To, jak będziecie wyglądali na zdjęciu, powinno być podyktowane tym, w jakiej branży i o jakie stanowisko się ubiegacie. Po klasyczne, biznesowe zdjęcia z szarym tłem i w garniturach sięgają raczej biznesmeni, sprzedawcy, menadżerowie.

Przykłady biznesowych zdjęć, Depositphotos [1], [2]

Pracownicy branży kreatywnej częściej pozwalają sobie na kolorowe, zwracające uwagę elementy garderoby, dodatki które wskazują na ich pasję lub zawód lub inne mniej typowe elementy. Przykładem może być zdjęcie fotografa z aparatem i lampami w tle, muzyka siedzącego na głośniku, czy pracownika branży kreatywnej w jakiejś ciekawej, kolorowej przestrzeni. 

Przykłady zdjęć typowych dla branży, Depositohotos [1], [2]

Nagłówek

Nagłówek to jest fragment tekstu, który wyświetla się bezpośrednio pod Twoim imieniem i nazwiskiem. Jeśli samodzielnie go nie edytujesz, LinkedIn uzupełni go automatycznie, podając nazwę stanowiska lub ukończoną szkołę, co nie zawsze wygląda atrakcyjnie i czasem nie daje o Tobie dokładnej informacji. Gorąco Cię zachęcam do uzupełnienia nagłówka samodzielnie — do wykorzystania masz 120 znaków. Możesz to zrobić, podając na przykład nazwę swojego stanowiska, ale także pisząc jedno trafne zdanie podsumowujące swoją działalność bądź podając kilka fraz kluczowych dla twojej branży. Trafne i przemyślane słowa kluczowe pozycjonują Twój profil w wyszukiwarce (która działa podobnie do wyszukiwania w google) oraz przyciągają wzrok rekrutera. To dzięki słowom kluczowym, które dodasz w swoim profilu w poszczególnych sekcjach, rekruterzy i inni użytkownicy będą mogli łatwiej Cię odnaleźć. Wyobraź sobie, że ktoś szuka projektanta graficznego po słowach: grafik, grafika, projektant, projektowanie graficzne, graphic designer - a twój profil w nagłówku, podsumowaniu oraz opisie dotychczasowego doświadczenia zawiera każde z tych słów. Dzięki temu szanse, że pojawisz się w wynikach jego poszukiwania rosną!

Przykład opisowego nagłówka profilu na LinkedIn
Przykład nagłówka profilu na LinkedIn opartego na słowach kluczowych

Podsumowanie

Zdecydowanie jest to jedna z najistotniejszych rubryk w profilu i z całą pewnością należy poświęcić czas na odpowiednie jej uzupełnienie. Podsumowanie znajduje się na samej górze profilu. Użytkownik, który będzie go przeglądał, zobaczy je szybciej niż chociażby sekcję “doświadczenie”. Ponadto skutecznie napisane, podsumuje najważniejsze dokonania i umiejętności, zachęcając do dokładniejszego prześledzenia profilu, a także podniesie jego wartość w wynikach wyszukiwania — jeśli użyjesz trafnych słów kluczowych dla Twojej branży. W tym miejscu do dyspozycji masz 2000 znaków. Nie przesadzałabym jednak z obszernością wpisu, żeby nie zniechęcić odbiorcy treści. 

Co powinno zawierać podsumowanie zawodowe? 

  • Krótkie streszczenie doświadczenia zawodowego.
  • Wskazanie kluczowego osiągnięcia w swojej dziedzinie. 
  • Wskazanie mocnych stron i pokazanie, dlaczego wyróżniasz się w swojej branży. 
  • Opis relacji biznesowych, które przyniosły dobre wyniki.
  • Kroki, które może poczynić czytelnik, aby pozyskać więcej informacji o wspomnianych dokonaniach.

Co to w praktyce oznacza dla osób zajmujących się designem i projektowaniem? Na pewno, jeśli masz w swoim portfolio współpracę z dużymi i rozpoznawalnymi markami, to jest miejsce, gdzie warto się tym pochwalić. Poinformuj, jakie programy biegle obsługujesz, czy znasz narzędzia istotne z punktu widzenia pracodawcy (a te często znajdziesz w ogłoszeniach w wymaganiach różnych ogłoszeń o pracę), czy znasz zagadnienia związane z UX. Pamiętaj, że  zestaw kompetencji obejmujący znajomość Adobe Photoshop i Illustrator to jest coś, czym może się pochwalić wielu grafików i nie wyróżni Cię to wśród innych. W tym miejscu stanowczo warto stawiać na konkrety i zawężanie obszarów, w których się specjalizujesz. Może jesteś w stanie pochwalić się pasją i doskonałą znajomością typografii? Może oprócz umiejętności ilustratorskich masz też zacięcie copywriterskie albo z równą pasją projektujesz interfejsy jak i uczysz się podstaw kodowania? A może czujesz się mocny w brandingu i masz możliwość pochwalenia się ciekawymi realizacjami? Pamiętaj, że im dokładniej określisz swoje kompetencje, tym większa szansa na to, że zaciekawisz nimi odbiorcę, który być może będzie chciał podjąć z Tobą współpracę. Jeśli prowadzisz ciekawy profil na Instagramie, na którym prezentujesz swoje prace, albo masz dobrze uzupełnione profile na Behance czy Dribble, a nawet Pintereście, to też możesz je tutaj podlinkować, nawet jeśli dzielisz się na nich pracami, które powstają z pasji po godzinach i nie są bezpośrednio związane z Twoją działalnością zawodową. 

Doświadczenie i wykształcenie 

Tu sprawa jest dość prosta, bo ta część przypomina standardowe CV. Jednak oprócz nazwy stanowiska bądź szkoły, masz również możliwość uzupełnić szczegóły Twoich aktywności — do czego bardzo Cię zachęcam. Wyobraź sobie, że ktoś w swoim doświadczeniu napisze „Grafik w agencji reklamowej”. Ta informacja właściwie nic nie znaczy — bo nazwa stanowiska często nie definiuje jego charakteru. Nie wiadomo czy projektowałeś materiały do druku, czy grafiki do mediów społecznościowych, a może strony internetowe? Wskaż w sekcji “doświadczenie”, za co dokładnie byłeś odpowiedzialny. Możesz użyć punktorów, aby Twój przekaz był bardziej czytelny. Ta sama zasada dotyczy wykształcenia — warto w szczegółach tej sekcji napisać nie tylko swoją specjalizację na studiach lub nazwę kursu, ale wskazać także temat pracy dyplomowej tudzież szczególne osiągnięcia takie jak stypendia lub działalność na rzecz uczelni. Pamiętaj, że dzięki tym szczegółom pokazujesz swoją historię, a tym samym zaciekawiasz swoją osobą innych. 

Umiejętności i ich potwierdzenia

Ostatnią z omawianych podstawowych opcji podczas uzupełniania profilu jest możliwość dodawania umiejętności — podobnie jak w tradycyjnym CV. Na tym jednak nie koniec. Umiejętności na LinkedIn są o tyle ciekawą rubryką, że inni użytkownicy mogą potwierdzać je sobie nawzajem. Użytkownik, który pochwali się umiejętnością np.  projektowania UI/UX, a umiejętność ta zostanie potwierdzona przez wielu innych użytkowników — jego kolegów z pracy, pracodawców i partnerów biznesowych z pewnością na tym skorzysta. Zwiększy to wiarygodność podanych informacji i doda wartości profilowi. Poniżej podrzucam trzy ciekawostki związane z uzupełnianiem tej sekcji. 

  1. Jeżeli uzupełnia się sekcję „umiejętności” po wypełnieniu innych danych w profilu, to LinkedIn podpowie sugerowane umiejętności zaproponowane właśnie w oparciu o wpisane wcześniej dane. 
  2. Umiejętności w swoim profilu LinkedIn możesz dodać wiele, ale w głównym widoku pojawią się tylko 3. Niewiele osób wie, że możesz zmienić kolejność wyświetlanych umiejętności — zwyczajnie przesuwając je myszką. Warto zadbać o to, żeby to właśnie te najbardziej cenione umiejętności w Twojej branży pojawiły się w wyświetlanej trójce.  
  3. Warto również postarać się o potwierdzenie umiejętności od osoby, która jest specjalistą w swojej dziedzinie. LinkedIn bowiem przy informacji o tym, kto potwierdził daną umiejętność, dołącza notkę, że została ona potwierdzona przez osobę, która posiada tę umiejętność na wysokim poziomie. Taka adnotacja świadczy o tym, że współpracowałeś ze specjalistą danej branży, który docenił Twoje umiejętności, a to sprawi, że Twój profil będzie jeszcze ciekawszy! 

Profil wzbogacony o umiejętności potwierdzone przez wiele osób, będzie bardziej wiarygodny dla rekrutera, jak również częściej będzie pojawiał się w wynikach wyszukiwania! Zastanawiasz się, jak zdobyć potwierdzenie umiejętności? Najlepszą metodą na otrzymywanie potwierdzeń, jest po prostu potwierdzanie umiejętności innych użytkowników. W dużej mierze działania wizerunkowe na LinkedIn są związane z marketingiem i budowaniem wizerunku, a te zaś dziedziny sporo czerpią z psychologii. W przykładzie, o którym piszę, działa więc klasyczna reguła wzajemności. Jeśli ktoś otrzyma powiadomienie, że potwierdzasz jego umiejętności, z dużym prawdopodobieństwem będzie się chciał odwdzięczyć.

Podsumowując dzisiejszy wpis - aby zacząć swoją przygodę z LinkedIn zadbaj o kilka podstawowych rzeczy i poświęć chwilę na ich uzupełnienie. Pamiętaj o tych elementach:

  • zdjęcie — profesjonalne i dobrej jakości,
  • ciekawy nagłówek,
  • kompleksowe podsumowanie zawodowe,
  • szczegółowy opis zadań w rubryce doświadczenie, 
  • informacje o wykształceniu ze wskazaniem najważniejszych elementów edukacji,
  • umiejętności istotnej w Twojej branży.

Wszystkie te elementy zapewnią dobry start na portalu, pomogą Ci fajnie i aktywnie działać i budować bazę swoich pierwszych kontaktów w branży grafiki i designu. W kolejnym wpisie znajdziesz ciekawe dodatkowe opcje w serwisie, które pomogą wzbogacić Twój profil i jeszcze lepiej i profesjonalniej przygotować twoją cyfrową wizytówkę na LinkedIn. 

Tekst został przygotowany w oparciu o dane z poniższych źródeł: 

To może Cię zainteresować