Wczoraj punktualnie o 18:00 ruszyła sprzedaż niezwykłej książki w formie e-booka młodej poznańskiej artystki i projektantki traktująca o niezależnym projektowaniu krojów pisma w Polsce. Nieznany dotąd, hermetyczny świat odkrywa przed szeroką publicznością wydawca – Hello Type Studio. Dystrybucja będzie się odbywać wyłącznie poprzez stronę.
Publikacja nie ma z góry narzuconej ceny, autorka pozostawia czytelnikowi dowolność, który może zapoznać się z wybraną częścią książki online lub pobrać książkę w formie pliku PDF.
Pozycja jest ewenementem na rynku wydawniczym, nie zamyka się na odbiorcach z branży typograficznej, ale stanowi niezwykle interesujący poradnik dla młodych adeptów tej dziedziny oraz co istotne, w sposób niezwykle otwarty i włączający dociera do konsumentów i użytkowników, którym przybliża specyfikę projektowania, licencjonowania, a także pasjonujące zagadnienia, takie jak: wolność twórcza, kreacja czy eksperymenty. Książka obala mity i otwiera drzwi do świata dotychczas niedostępnego dla ludzi z zewnątrz. Prezentuje rynek krojów pisma z wielu perspektyw, a mimo że powstała w oparciu i konkretne badania i wywiady z profesjonalistami, napisana została językiem przystępnym dla laików. Nie jest podręcznikiem liternictwa, nie skupia się na aspektach technicznych, ale proponuje odpowiedzi na trudne pytania i wytycza nowe kierunki.
Esej – dostępny online – zawiera rozważania związane z próbą definicji zjawiska/fenomenu niezależnej typografii (Independent Type), czyli zjawiska polegającego na zakładaniu małych, niezależnych działalności skupionych na tworzeniu liternictwa, krojów pisma oraz ich dystrybucji, stanowiących opozycję dla dużych podmiotów korporacyjnych. Fenomen jest manifestowany w szerszym kontekście przez czołowych polskich twórców krojów pisma. Rozważania obejmują także zagadnienia niezależnego projektu i kwestii niezależności w ujęciu formalnym, projektowym i biznesowym.
Do zgłębienia obszaru i napisania książki zainspirował mnie czołowy polski projektant krojów, Marian Misiak, który zachęcił mnie do badania środowiska niezależnych projektantów w korelacji ze zjawiskiem Independent Type. – mówi Katarzyna Szykowna, autorka książki i wykształcona na poznańskiej UAP projektantka, kreująca fonty.
Książkę można nabyć według modelu „Pay What You Want”, znanych z Patronite czy akcji typu: „postaw kawę autorowi i w ten sposób wesprzyj udostępnianie wartościowych treści”. Podobny wariant wsparcia (bez ceny minimalnej) został zaproponowany przez Autorkę, która zachęca: „zapłać, ile chcesz i ile możesz”. Zebrane w ten sposób fundusze zostaną przeznaczone na druk książki w wersji papierowej, o ile uda się zebrać wymagane 15 tysięcy.
Każdy czytelnik wspierający nawet drobną kwotą to dzieło ma wpływ i może się dołożyć do realizacji marzeń młodej Autorki, która poświęciła na przygotowanie tej publikacji aż trzy lata.
Zapraszamy na landing page.