Gdybym miała komuś polecić tylko jeden kurs online w dziedzinie projektowania, to byłby właśnie ten. Kuba Rutkowski zrobił to, czego nie robi się w szkołach - pokazał projektowanie od strony kontaktu z klientem i pracy komercyjnej.
Kurs Brand Design to jeden z dłuższych na platformie, bo trwa 9 godzin. Standardowo podzielony na mniejsze lub większe kawałki, w zależności od zagadnienia. Lekcje prowadzi Kuba Rutkowski, projektant specjalizujący się w markach i systemach identyfikacji wizualnej, który ma na koncie pracę m.in. Allegro, Asseco czy Otomoto.
Kurs Brand Design obiecuje wiele
Przyznaję, że kurs ma bardzo ambitne założenia. Autor deklaruje, że pokaże Ci pełen proces projektowy, podzielony na 3 segmenty: podstawy, praktykę i projektowanie. Brzmi dość ogólnie, ale znajdziemy też konkrety. W Kursie Brand Design mamy dostać:
- know-how z zakresu brand design,
- wgląd w relacje z klientem i aspekty formalne (np. brief),
- feedback od klienta,
- proces pracy nad pomysłami i tworzenie 3 linii do briefu,
- wskazówki dotyczące prezentacji projektów,
- przygotowanie biblioteki plików.
Gdyby tego było mało, Kuba zaprasza nas za kulisy pracy z prawdziwym klientem i prawdziwym projektem. Tak się składa, że kurs Brand Design to nagranie procesu rebrandingu platformy eduweb.pl. Jest to zatem rozbudowane case study, które daje nam wgląd nie tylko w pracę projektanta, ale też w proces decyzyjny klienta.
Czy Kuba te obietnice spełnia?
Zdecydowanie tak! Kurs Brand Design jest jednym z najbardziej wartościowych materiałów, które udało mi się obejrzeć w sieci (i nie mam na myśli wyłącznie kursów z eduweba). Dlaczego tak mi się podobał?
- Bo naprawdę pokazuje wykorzystanie wiedzy w praktyce.
- Ponieważ pokazuje, że projektowanie to proces złożony z wielu etapów, a nie kilka kliknięć genialnego designera. Kuba ma odwagę pokazać pierwsze projekty o bardzo oszczędnej, „roboczej” formie, z których każdy jest umotywowany jakąś decyzją projektową.
- Bo interpretuje i odpowiada na informację zwrotną od klienta, dzięki czemu wiemy, skąd biorą się zmiany w projektach.
Kuba opowiada o swojej pracy w bardzo przystępny sposób. Wprowadza w podstawy, gdzie tłumaczy takie pojęcia jak logo, brand design czy modele komunikacji. Następnie przechodzi do samego zlecenia, opowiada pracy z klientem i briefem. Zbiera pomysły, tworzy mapy myśli i moodboardy (w kursie powstaje ich aż 6!). Rozwija 3 wybrane koncepcje i projektuje znaki od szkicu do formy wektorowej. Zbiera je w prezentacji, która ma scenariusz i odpowiednie założenia. Wszystko to trafia do klienta, który daje informację zwrotną. Kuba interpretuje ją, wprowadza poprawki i przygotowuje bibliotekę plików. Przy czym na każdym etapie dowiadujemy się, dlaczego podejmuje kolejne decyzje. Materiał jest naprawdę obszerny, ale to między innymi dlatego jest też tak cenny.
Kto najwięcej skorzysta na tym kursie?
Śmiało mogę powiedzieć, że jest to ciekawa propozycja dla wszystkich, niezależnie od dziedziny, w której się poruszasz. Naprawdę nie trzeba zajmować się brandingiem, żeby skorzystać z wiedzy, którą dzieli się Kuba, bo samo jego podejście do procesu projektowania jest bardzo praktyczne. Jeśli jednak miałabym wskazać idealnego odbiorcę, to mam swoje 3 typy.
- Projektanci uczący się lub początkujący, uczniowie i studenci uczelni artystycznych - w tym kursie dostaniecie to, czego nie da Wam uczelnia. W procesie projektowym Kuby nie ma miejsca na rozważania artystyczne czy oczekiwania na to, aż przyjdzie wena. Jest za to praca komercyjna, realne życie i zarobek.
- Freelancerzy, którzy chcą podpatrzeć proces u kogoś innego i zwyczajnie zobaczyć, jak to robi Kuba Rutkowski z Kommunikatu. Jest szansa, że podczas tych 9 godzin dowiesz się czegoś nowego lub po prostu zaczniesz coś robić inaczej z korzyścią dla siebie.
- Wszyscy ciekawi tego, jak przebiegał proces rebrandingu eduweb.pl, jakie propozycje Grzegorz Róg odrzucił i jaką informację zwrotną wysyłał do projektanta i jak Kuba wprowadzał korekty. Znajdziesz tutaj całą koncepcję na nowy eduweb.pl i zobaczysz, co ostatecznie znalazło się na platformie, a co wygląda inaczej, niż zaprojektował to Kuba.
Oczywiście, zdaję sobie sprawę z tego, że Grzegorz Róg jest poniekąd klientem wymarzonym dla projektanta (sam ma doświadczenie w branży) i większość z nas raczej nie dostanie takiej informacji zwrotnej. Niemniej nadal warto popatrzeć na cały proces i posłuchać obu stron.
Do kursu dołączone są materiały źródłowe, a w nich m.in. brief kreatywny ze studia Kommunikat (pusty i ten wypełniony do zlecenia), inspiracje i pliki graficzne, które powstały w całym procesie.
Na koniec: czego w tym kursie „brakuje”?
Kuba Rutkowski nie mówi słowa o wenie, blokadzie twórczej czy innych tego typu nienamacalnych przeszkodach. On po prostu siada i projektuje zgodnie z wypracowanym procesem, w którym nie ma miejsca na czekanie. Uczy projektowania, w którym twórca szuka form i rozwiązań.
Nie znajdziesz tutaj też lekcji z obsługi programów graficznych. Na szczęście tych na eduwebie nie brakuje. Możesz wybrać całą ścieżkę projektowania graficznego lub kupić konkretne kursy, żeby nadrobić wszelkie zaległości.
Cały kurs Brand Design jest przy tym fajnym eksperymentem, szczególnie jeśli oglądasz kursy na eduwebie i pamiętasz starą wersję serwisu. Z kolei, jeśli pamiętasz GrafConf z 2018 roku, to część tej historii będzie Ci bliska. A jeśli nie, to koniecznie zobacz to nagranie prelekcji Grzegorza.