Ile można rozmawiać o brandingu? Zespół IBRA Instytut Brandingowy rozpoczyna nowy cykl Niezbędników projektowania marki i wiele wskazuje na to, że uznaje temat za wciąż aktualny. Pierwsze spotkanie i pierwszy temat mają premierę już 6. lutego.
Czym są Niezbędniki i czego możemy się z nich dowiedzieć? 6 Pytań przed 6 lutego. Rozmowa z Leną Mitkową, członkinią zarządu IBRA Instytut Brandingowy oraz Creative in Chief w Leniva° Studio
Na początek – czym są Niezbędniki?
O teorii i emocjach w brandingu mówimy wiele. Kiedy dodamy do tego rozmowy o estetyce i trendach, pozostajemy z ogromem case study, które mogą być doskonałą inspiracją (a czasem anty-przykładem). My koncentrujemy się na przygotowaniu strategicznym w procesie, wdrożeniu i całej logistyce postępowania brandingowego. Kuchni i zapleczu. Stąd Niezbędniki, czyli kompendia wiedzy w pigułce.
Dla kogo te kompendia są przeznaczone?
IBRA w założeniach komunikuje głównie do zleceniodawców, klientów. Przyjmujemy ich perspektywę i adresujemy ich potrzeby. To oznacza w praktyce, że porady, których udzielamy, to porady dla organizacji czy instytucji, a konkretnie – dla managerów i managerek projektu. To nie oznacza jednak, że nie może z nich skorzystać osoba projektująca. Wręcz przeciwnie, spojrzenie podmiotu płacącego za wdrożenie może być dla niej bardzo cenne.
O czym jest pierwszy Niezbędnik?
Nasze materiały mają za zadanie poruszać tematy, które są postrzegane jako nudne lub złożone. Takie, które wydają się najmniej kreatywne i takie, w których proces potrafi zmęczyć nawet najbardziej wytrwałego gracza. Wybór nie był prosty, ale zaczęliśmy od (re)brandingu marek publicznych. Złożoność przygotowania procesu, konieczność znajomości zasad przetargów i zamówień publicznych z jednej strony, a z drugiej – zupełnie inny tryb i czas podejmowania decyzji niż w podmiotach komercyjnych może zniechęcać obie strony. My rozpracowujemy proces krok po kroku i dzielimy go na elementy, które da się przełknąć.
Jakie tematy będziecie poruszać na spotkaniu?
Przeprowadzimy zamawiającego (ale także podmiot projektujący) przez całość zamówienia – porozmawiamy o przygotowaniu, o podejmowaniu decyzji, o zakresie zamówienia, o nadzorowaniu prac projektantów, ale także o tym wszystkim, co wydarza się po wyborze i akceptacji projektu – czyli o wdrażaniu i komunikacji zmian.
Opowiecie także o wyborze studia i budżetach?
Jasne, będziemy rozmawiać o dobrych praktykach – przetargach i konkursach, ale także o stawkach, zamówieniach publicznych i o tym, jak realnie oceniać projekt (a jak nie). Co więcej, dużo rozmawiamy także o komunikacji z projektant(k)ami. Czyli mówiąc wprost – jak tak pracować, żeby się nie kłócić, tylko czasem pięknie nie zgadzać. Wiedza na temat tego, co może być potencjalnym źródłem konfliktu między stronami, nie zabezpiecza nas w pełni, ale pomaga się przygotować i zminimalizować stres.
Czego jeszcze można się spodziewać na spotkaniu?
Po pierwsze – odpowiedzi na zadane wcześniej przy rejestracji pytania. Po drugie – być może dyskusji między panelistami, którzy mają czasem różne spojrzenie na pewne zagadnienia. Może kilku nieoczywistych przykładów i smaczków. Ale przede wszystkim – dostępu do Niezbędnika, a w nim… checklisty i spisu zakresu procesu.