Kubota, jedna z najpopularniejszych polskich marek lifestyle’owych oferujących klapki, odzież i akcesoria, prezentuje nową identyfikację wizualną, zaprojektowaną przez muflon studio.
Rebranding objął nie tylko logo, ale cały system komunikacji wizualnej, obecny na produktach, w digitalu i na nowej stronie internetowej.
Dlaczego Kubota zdecydowała się na zmianę?
Pierwsze logo Kuboty przyjechało do Polski w latach 90., koleją transsyberyjską, prosto z Chin w jutowych workach, w bagażu Doroty i Wiesława Michalskich.
– Kultowe klapki miały swoją historię, ale sam znak graficzny już niekoniecznie. Nie stała za nim żadna angażująca opowieść, a jego forma – z ostrymi krawędziami i sportowym charakterem – nie oddawała wartości marki takich jak luz, komfort i dostępność – mówi Maria Prochaczek, Partner, Art Director muflon studio. – Marka świadomie odchodzi od estetyki nostalgii lat 90., uznając, że nie można budować długofalowej strategii na sezonowych trendach – podkreśla Weronika Mehr, Partner, Art director
Nowe logo zaprojektowane przez muflon studio to nie tylko odświeżenie graficzne, ale przemyślany znak wpisujący się w wartości marki: swobodę, autentyczność i inkluzywność. – Największym wyzwaniem było stworzenie symbolu, który zachowa emocjonalny charakter marki, a jednocześnie będzie czytelny i funkcjonalny w różnych kontekstach – mówi Weronika Mehr z muflon studio – Projektując sygnet, zależało nam na uchwyceniu zarówno energii marki, jak i jej lekkości – dodaje Maria Prochaczek.
Dynamicznie pochylony ukośnik to nawiązanie do starego sygnetu oraz symbol przełamywanie schematów – w modzie i myśleniu – a miękka, organiczna forma „chmury komfortu” przywodzi na myśl wygodę i luz. Razem te dwa elementy tworzą znak, który nie tylko wizualnie lepiej oddaje ducha Kuboty, ale też subtelnie nawiązuje do komunikatu „I ♥ Kubota”.
– Chcieliśmy, aby nowy system identyfikacji był elastyczny i żywy taki, który rozwija się razem z marką. Kubota od zawsze jest blisko ludzi i zależało nam, by to poczucie swobody było widoczne w każdej warstwie komunikacji – podsumowuje Weronika Mehr – Dlatego nowy system wizualny oparliśmy m.in. na dynamicznym, variablowym kroju pisma oraz charakterystycznym kolorze cloudy. Razem tworzą wyrazistą, elastyczną i ponadczasową tożsamość marki, spójną w przestrzeni cyfrowej i fizycznej.
W ramach rebrandingu uproszczony został również claim, który stworzyła sama społeczność marki: wcześniejsze „Kubota to nie klapki, to styl życia” skrócono do formy “Kubota to styl życia”. Mimo wizualnych zmian, Kubota nie rezygnuje z kluczowych elementów swojej tożsamości: kultowe klapki na rzep zachowują dotychczasowe logo jako wyraz szacunku dla dziedzictwa lat 90.
– Zależało nam, by wprowadzane zmiany nie odcinały Kuboty od jej historii, ale pokazywały jej rozwój. To projekt, który łączy nowoczesność z emocjonalnym przywiązaniem do marki – podsumowuje Maria Prochaczek.
Kampania „SWOBODNIE. BO TAK”
Co ważne, twarzami kampanii „SWOBODNIE. BO TAK”, wyreżyserowanej przez duet December x Zieliński, zostali pracownicy Kuboty – ludzie, którzy tworzą ją od środka i najlepiej oddają jej charakter: są autentyczni, naturalni i po prostu są sobą. Nowy system wizualny jest efektem strategii brandingowej, która nie kreuje wartości marki na nowo, lecz wzmacnia te, które były obecne w Kubocie od zawsze. Jak podkreśla Alina Sztoch, CEO & Co-founder Kuboty, rebranding to „naturalna ewolucja marki, która dorasta razem ze swoją społecznością”.
Credits:
Strategia marki etap I: Tigers, Daniel Kotliński
Strategia marki etap II: Hanka Dziubińska
System identyfikacji wizualnej: muflon studio
Koncepcja kampanii rebrandingowej: muflon studio x Hanka Dziubińska
Produkcja sesji zdjęciowej i wideo: Warsaw Creatives
Reżyseria wideo i zdjęcia: December Zieliński
Produkcja sesji lookbookowej: Bulletproof Warsaw
Zdjęcia lookbook: Maciej Nowak /Bulletproof Warsaw
Kampania mediowa: Initiative Media Warszawa