Zielony, to jeden z najczęściej występujących i najbogatszy w odcienie kolor, występuje zarówno w takich wchodzących w niebieski, jak i nasyconych odcieniami żółtego. Podobnie jak wszystkie barwy omawiane wcześniej, tak i wykorzystanie zielonego w odpowiednim kontekście i odpowiednim nasyceniu, niesie za sobą różne przekazy.
Kolor natury, ekologii, zdrowia
Trawa, drzewa, natura – zieleń jest ich nieodłącznym elementem, nic więc dziwnego, że od zawsze towarzyszy on reklamie produktów związanych z ekologią (energooszczędnych, ekologicznych) oraz naturalnych (stworzonych z wykorzystaniem naturalnych składników, nie wpływających negatywnie na przyrodę). Aby stworzyć najbardziej naturalnie oddziałujący na odbiorcę efekt, najlepiej łączyć zielony z barwami ziemi (brązami, beżami) oraz żółtym.
Twórcy strony internetowej disneyowskiej adaptacji Księgi Dzunglii nawiązali do natury za pomocą zielonych elementów połączonych z odcieniami ziemi.
Natura, to także spokój, można więc śmiało powiedzieć, że barwa zielona uspokaja, daje odczucie naturalności. Wykorzystana w dużej ilości, w nieodpowiednim odcieniu może jednak usypiać i przytłaczać. W projektowaniu warto łączyć zieleń z odcieniami bieli, aby uzyskać efekt czystości, przestrzenności.
Twórcy tej strony i tego produktu zdecydowali się skorzystać z zielonego, aby podkreślić naturalny skład i wysoką jakość.
Ekologiczne, czyste przesłanie zieleni, wykorzystywane jest także wtedy, gdy firma chce zmylić swoich odbiorców i sprawić, aby ich wizerunek był lepiej odbierany. Świetnym przykładem jest tutaj koncern BP i jego zielono-żółte logo. Wszyscy wiedzą, że kompanie naftowe raczej do najczystszych nie należą, jednak wykorzystanie motywów powiązanych z naturą (coś na obraz listków, słońca) oraz czystych kolorów, próbują zacierać ten obraz.
Jeśli natura, to i zdrowie – zielony jest kolorem łączonym z produktami, które mają mieć dobry wpływ na nasz organizm, wykorzystywany także bardzo często w reklamach aptek, przychodni. Turkusowy odcień zieleni jest typowym dla medycyny kolorem, którego wykorzystania trudno nie zauważyć (zielone faktury, maseczki, a bardzo często także ściany w szpitalach).
Na powyższej stronie wykorzystano zimny odcień zielonego oraz motywy związane z naturą – podkreśla to jej prozdrowotny i proekologiczny charakter.
Równocześnie należy pamiętać, że w niektórych odcieniach (jasnych, szarych lub bardzo jaskrawych), zielony może kojarzyć się z objawami chorobowymi (w końcu można zzielenieć, bo jest nam niedobrze).
Zielony, szczególnie ten w soczystych odcieniach, bardzo silnie powiązany jest także ze zdrowym odżywianiem, dietami. Spora część projektantów decyduje się właśnie na ten kolor w swoich projektach.
Majętność, pieniądze
Zielone są też dolary, ich obraz bardzo silnie wpojony jest w umysły większości mieszkańców ziemi, nawet tych, którzy dolara nigdy na żywo nie widzieli. W związku z tym projektanci bardzo często wykorzystują zielony podczas tworzenia stron internetowych czy logo banków oraz innych instytucji związanych z obrotem walutowym.
W tym wypadku zielony zazwyczaj stosowany jest w odcieniach ciemnych – tak aby nadać mu powagi, albo przydymionych, mało nasyconych.
Zimny odcień zielonego zestawiony został tutaj ze znakami dolara, od pierwszego spojrzenia sprawia, że myślimy o pieniądzach.
Kolor nadziei, szczęścia, losu
Mówi się, że zielony jest kolorem nadziei, nastraja pozytywnie. W reklamie wykorzystuje się go więc bardzo często w projektach związanych z wydarzeniami, które mają oddziaływać na nas pozytywnie – takich jak pikniki, akcje organizowane z myślą o dzieciach. Powiązanie zielonego ze szczęściem związane jest także ze znaną wszystkim czterolistną koniczynką, która podobno przynosić ma przychylność losu.
Zielony nastraja pozytywnie i uspokaja, ale równocześnie sprawia, że czujemy się szczęśliwsi. Utożsamiany jest także z przyszłością, losem. Efekt ten wykorzystywany jest, na ścianach czy w stołach w kasynach – gdzie zieleń wprawić ma nas w dobry nastrój, jednocześnie jednak dać wyraz losowości.
Co ciekawe, w średniowieczu zielony uznawany był za kolor symbolizujący zło, nieszczęście, a nawet diabelskie moce. W tamtych czasach wierzono, że wykorzystywanie zieleni – na przykład w ubiorze, mogło przyciągnąć złe duchy.
Zielony, na stronach internetowych i we wszelkiego typu aplikacjach, związany jest także z pozytywnymi wieściami – zielony komunikat oznacza pozytywne zakończone działania, sukces. Pojawia się on także start na sygnalizacji świetlnej, motywuje więc do podjęcia działań, jednak takich raczej nienarażonych na niebezpieczeństwo (w przeciwieństwie do czerwieni czy pomarańczu).
Sport
Jako, że zielony związany jest z naturą, trawą, nierozerwalnie kojarzy się też ze wszystkimi sportami rozgrywanymi na świeżym powietrzu. Jest to raczej wynik warunków, a nie przemyślany efekt, jednak lata przyglądania się meczom piłki nożnej rozgrywanej na zielonej murawie, czy rozgrywkom golfa w podobnych warunkach kolorystycznych sprawiły, że w znakomitej większości myśląc o sporcie, myślimy o zieleni. Wszechobecna trawa sprawia też, że zielony bardzo często powtarza się na plakatach czy stronach internetowych związanych z tymi dyscyplinami.
Zieleń i piłka nożna, to nierozłączny duet. Na tej stronie połączono soczystą zieleń z jej żółtawym odcieniem, czernią i bielą.
Zielony towarzyszy także takim dziedzinom sportu, którym nie do końca musi – stoły od bilarda czy snookera pokrywane są zielonymi materiałami.
Czystość
Zielony, jako kolor powstały z połączenia ciepłej żółci z zimnym niebieskim, jest barwą czystą, kojarzącą się więc z czystością. Odczucie to wykorzystywane jest bardzo często przez producentów produktów higienicznych – płynów do naczyń, preparatów do czyszczenia łazienek. Zielony, szczególnie w zimnej wersji, dodatkowo połączony z niebieskim sprawia, że oglądający go ma poczucie czystości, sterylności i higieniczności.
Zielony z innymi kolorami
Zielony, to kolor bardzo często wykorzystywany (częściowo także ze względu na swoją neutralność). W zależności od tego z jakim kolorem wstępuje, może oddziaływać w inny sposób.
Z czerwonym tworzy efekt wiążący się ze świętami Bożego Narodzenia, z odcieniami żółtego, przypomina nam o Wielkanocy. Z żółtym, czarnym i białym kojarzy się ze wspomnianym wcześniej sportem, a z niebieskim daje efekt świeżości i czystości. Połączenie zieleni z błękitem nieba nadaje najbardziej klasyczny efekt związany z naturą – to w końcu to połączenie, które na świecie występuje chyba najczęściej.