Dobrze dobrane kolory, to bardzo często kluczowy element każdego projektu graficznego. Bez względu na to, czy projektujemy plakat, stronę internetową czy całą identyfikację wizualną, jako osoby odpowiedzialne za oprawę graficzną, powinniśmy zdawać sobie sprawę ze znaczenia oraz oddziaływania na odbiorcę poszczególnych kolorów.
O podstawach pisałam już wcześniej, teraz postanowiłam podejść do tematu bardziej szczegółowo i w serii kilku lub kilkunastu artykułów opowiedzieć o odbiorze poszczególnych barw.
Dzisiaj, na pierwszy ogień idzie czerwień. Kolor ten jest bardzo wszechstronny i zależnie od odcienia oraz sposobu w jaki jest użyty może kojarzyć się zarówno z niebezpieczeństwem, dynamiką, wojną jak i miłością, a nawet przynosić szczęście.
Dynamizm, agresja
W związku z rzekomym, silnym wpływem czerwieni na organizm człowieka (przyspieszenie pulsu, wzrost ciśnienia, podkręcenie metabolizmu), kolor ten jest w dużej mierze wiązany z dynamizmem, agresją i ogólnie pojętym stanem pobudzenia. W związku z tym świetnie nadaje się wszędzie tam, gdzie naszym celem jest silne przyciągnięcie uwagi odbiorcy. Aby czerwień była dynamiczna, należy wykorzystywać odcienie najbardziej zbliżone do czystego czerwonego #ff0000
lub takie z domieszką pomarańczy, jak na przykład #e92e0f
. Czerwienie bardziej wpadające w kolor malinowy, mają znacznie mniej dynamiczny charakter, są za to bardziej kobiece i luksusowe (ale o tym za chwilę).
Dynamizm uwydatnia się jeszcze silniej, jeśli czerwony połączymy z nasyconą czernią. Takie rozwiązania bardzo często znajdują zastosowanie w produktach skierowanych przede wszystkim do mężczyzn.
Przykładem takiego wykorzystania może być chociażby Mazda, która świetnie manipuluje kolorem czerwonym i kontrastuje go na różnych tłach. Ostra, nasycona barwa karoserii samochodowej ma pokazać odbiorcy, że samochody te są dynamiczne i mają sportowy charakter. Przeglądając przeróżne kampanie związane z motoryzacją, można zauważyć widoczne tendencje skłaniania się ku czerwieni.
W ciekawy sposób czerwień wykorzystuje w swojej identyfikacji także Toyota, której logo również bazuje na tej barwie. Jakiś czas temu wprowadzili oni na rynek nowy model Toyoty Aygo, który można spersonalizować i dostosować kolorystycznie do własnych potrzeb. Na podstawie zdjęć promocyjnych można zauważyć, w jak prosty sposób (dostosowując odpowiednio proporcje i odcienie czerwonego) można wyrazić konkretne emocje.
W wersji XTravagant, samochód zabarwiono na kolor czerwony z domieszką pomarańczy. Duży obszar koloru kojarzy się z energią i dynamizmem, przesłanie dopełnia oczywiście także towarzysząca jemu grafika.
W wersji XTreme zastosowano natomiast czerwień (nieco bardziej malinową) w połączeniu z dużą ilością czerni. Kolory te sprawiają wrażenie bardziej męskich, ostrych i drapieżnych.
Czerwony w swojej kampanii wykorzystuje także Peugeot, dodatkowo aby podkręcić nam adrenalinę, skrzętnie ukrywa przycisk wyciszania dźwięków (mi nie udało się go znaleźć…).
Symboliką słowa czerwony (red), posługuje się cała rzesza agencji reklamowych, wykorzystując przesłanie dynamizmu, pozycjonują się na firmy nowoczesne, pełne pasji i zapału. Jeśli potrzebujecie dowodu, wystarczy wpisać red in advertising
w wyszukiwarkę.
Dynamizm i wzbudzenie zainteresowania przez kolor czerwony wykorzystywane jest oczywiście także w przypadku wszelkich komunikatów (które mają przyciągnąć uwagę), reklam czy przycisków nawołujących do podjęcia konkretnych akcji.
Czerwone elementy tej strony wodzą nasz wzrok i pokazują w jasny sposób, gdzie powinniśmy klikać.
Kolor czerwony zachęca do działania, wykorzystywany jest więc także szczególnie często tam, gdzie oczekujemy czynów, a nie słów. Jest też kolorem związanym z rewolucją.
Niebezpieczeństwo, strach, wojna
Czerwony bardzo silnie związany jest także z wojną, odczuciem strachu i wszystkim tym, co sprawia, że nie czujemy się komfortowo. Jak już ustaliliśmy, czerwony kojarzy się nam z dynamizmem, z drugiej jednak strony jest to także kolor krwi, ognia, utożsamiany jest z diabłem, a w komunikacji drogowej oznacza konieczność zatrzymania się, a co za tym idzie – niebezpieczeństwo właśnie.
W związku z tym świetnie nada się wszędzie tam, gdzie chcemy wzbudzić te emocje u odwiedzającego, albo po prostu zwrócić uwagę na jakąś istotną kwestię.
Niepewność jaka wiąże się z kolorem czerwonym, została świetnie wykorzystana przed twórców strony Do You Still Belive?
. Ciemna szarość, połączona została tutaj z przydymionym odcieniem czerwonego, tworząc aurę tajemniczości.
Powiązanie czerwonego z niebezpieczeństwem, rozlewem krwi i niepewnością, zauważyć można także w identyfikacji towarzyszącej filmowi Psy Mafii
(ang. Triple 9
), opowiadającym o porachunkach gangstersko – policyjnych.
Specyficzne odczucia związane z czerwienią, zainspirowały także twórców kampanii (RED), wspierającej walkę z AIDS. Wykorzystywany jest tutaj strach i emocje związane z czerwienią, po to, aby zwrócić uwagę na problem i pokazać jego skalę. Przy okazji – czerwony po prostu wzbudza zainteresowanie.
W podobny sposób wykorzystuje go strona War Child. Stłumiony kolor czerwony w połączeniu z szarościami sprawia, że od razy wiemy iż mamy do czynienia z tematyka wojenną i stroną charytatywną.
W elementach interfejsów czerwony wykorzystywany jest oczywiście także do oznaczania komunikatów o błędach. Wyskakujące, czerwone elementy mają powiedzieć nam Stój! Musisz to zobaczyć!
i wynikają bezpośrednio z wyuczonego na drogach i przejściach dla pieszych zachowania.
Kobiecość i seks
Czerwony, to niewątpliwie także kolor kobiecy, kojarzony z femme fatale, erotyzmem i namiętną miłością. Wykorzystany w bardziej subtelny sposób (w małych ilościach), jest także elegancki i dodający klasy. W celu pokazania tych emocji, wykorzystać można odcienie czystej czerwieni oraz te wchodzące w malinę, rzadko spotyka się pomarańcze.
Poczucie elegancji najlepiej uzyskać łącząc małe ilości czerwieni z bielą. Połączenia z czernią wynikają natomiast najczęściej z łączenia większej ilości czerwieni z czernią.
Za pierwszy przykład posłużył mi znowu projekt z Toyoty Aygo, wykorzystano tutaj czerwień w bardzo małej, ale odpowiednio rozłożonej ilości. Dzięki temu nie kojarzy się nam to z seksem, a elegancją i pewnością siebie wynikającą z atrakcyjności. Czerwone elementy na samochodzie są jak odpowiednia pomadka i kolor nałożony na paznokcie.
Kolejny projekt wykorzystujący czerwone akcenty do pokazania elitarności i elegancji. Przy okazji takie przyciski zachęcają do kliknięcia.
Twórcy kampanii reklamowych bardzo często wykorzystują także kolor czerwony w celu nawiązania do tematów erotycznych, bez mówienia o nich wprost. Powyżej znajdziecie dwa mniej lub bardziej subtelne przykłady.
Z erotyką bardzo mocno związana jest także czerwona bielizna. Jej wykorzystywanie jest jednak coraz rzadsze (chyba, że reklama kierowana jest do mężczyzn).
W tematykę seksualności czerwieni świetnie wpisuje się także reklama piwa wykorzystująca wizerunek kobiety w czerwonej, krótkiej sukience.
W podobnym klimacie zachowana została reklama KitKata. Ta konkretna niestety nie ogranicza się jedynie do przenośni i nie liczy na inteligencję odbiorcy, a podaje interpretację na tacy. Nie zabrakło tam jednak czerwieni.
Różnicę w odbiorze czerwieni w zależności od jej otoczenia świetnie pokazuje powyższy obrazek. Znajdują się na nim dwa zdjęcia tej samej modelki w tej samej scenerii. Na pierwszej barwa ta połączona została z czernią i czerwoną bieliznę, osiągnięto tym samym efekt bardzo erotyczny. Drugi przykład, to połączenie czerwieni z bielą, efekt jest natychmiastowy – kobiecość jest oczywiście wyraźna, jednak cały obraz daje wrażenie bardziej zabawowe, nie aż tak seksualne.
Apetyt
Czerwony znany jest także ze swoich właściwości pobudzających apetyt. Prawdopodobnie z tego powodu wiele firm zdecydowało, aby był on wiodącym kolorem w ich identyfikacjach wizualnych. To z nim całkowicie utożsamiane są takie marki jak Pizza Hut, Coca-Cola czy KFC. Nawiązania można zauważyć także w materiałach i logo McDonald’s, Burger King oraz Domino’s Pizza.
Malinowy odcień czerwieni w nagłówku połączony z bielą sprawiają wrażenie elitarności i dobrej jakości prezentowanego produktu. Przy okazji pobudzają apetyt.
Odbiór lokalny
W zależności od miejsca w którym występuje, kolor czerwony może być różnorako odbierany. W Chinach i Japonii oznacza on szczęście, dostatek i powodzenie. W Indiach i Nepalu jest kolorem, który zakłada na siebie panna młoda w dniu ślubu. W niektórych rejonach Afryki utożsamiany jest w żałobą. W języku rosyjskim czerwony tłumaczy się jako krasny, co oznacza także piękny. Nierozerwalnie związany jest także z komunizmem.
Noworoczna, chińska kartka także została wykonana w kolorze czerwonym.
W Polsce, czerwień w połączeniu z bielą są kolorami narodowymi, kojarzą się więc nam z patriotyzmem oraz państwem.
W nawiązaniu do historii naszego kraju, czerwony jest także kolorem, który często nosiła szlachta, odbierać go wiec można jako barwę zarezerwowaną dla osób zamożnych (ponieważ barwniki czerwone były kiedyś bardzo drogie).
Czerwony w połączeniu z zielenią jest kolorem świąt Bożego Narodzenia.
Lubiany kolor
Nie można także zapominać, że czerwień jest często także po prostu lubianą barwą. Jej szeroki zakres zastosowań (mogących być pozytywnie odbierane zarówno przez kobiety jak i mężczyzn) sprawia, że pomimo intensywności, jest bardzo często po prostu akceptowana i podoba się odbiorcom.
Na tej stronie czerwony został wykorzystany po prostu jako kolor dodatkowy. Prawdopodobnie nie ma to szczególnego przesłania.
Podobnie na tej stronie, duża czerwona typografia po prostu ozdabia. Nie można jednak nie zauważyć, że odważny kolor dodatkowo dodaje jej dynamizmu.