Okładka artykułu Jak powinno wyglądać dobre logo? — 5 zasad, których warto przestrzegać
Teoria

Jak powinno wyglądać dobre logo?

5 zasad, których warto przestrzegać

Zdjęcie autora Aleksandra Tulibacka
0

O projektowaniu logo powiedziano i napisano już wiele. Logo powinno być uniwersalne, proste w formie, łatwe do zapamiętania i świetnie prezentować się w różnych zastosowaniach. W dzisiejszym artykule zebrałam najważniejsze aspekty, które pomogą Wam tworzyć lepsze znaki lub po prostu dobry (i niedobry) znak rozpoznać.

Logo, to podstawowy element graficzny za pomocą którego jesteśmy w stanie zidentyfikować markę (przedsiębiorstwo, organizację, produkt a nawet osobę). Składać się może z symbolu połączonego z typografią (zazwyczaj będącej nazwą marki) lub samej typografii. Czasem zamiennie nazywane jest także logotypem.

Trudno przecenić wagę logo w marketingu. Wraz z identyfikacją wizualną stanowi ono podstawę wszystkich działań mających na celu promocję marki na rynku. 

Dlatego tak ważne jest, aby logo, które tworzycie dla klienta lub zamawiacie dla siebie było dobre. Jakie jednak takie dobre logo jest?

Dobre logo powinno być proste i nie ulegać modzie

Łatwo jest przygotować znak, który wpasuje się w aktualne trendy, trudniej jest zaproponować coś, co zapadnie w pamięć na dłużej i co najmniej przez dobre kilka lat nie będzie trzeba go zmieniać.

Rebranding (zmiana logo na nowe) w większości przypadków wiąże się ze sporymi kosztami. W grę wchodzi oczywiście koszt samego projektu, jednak o wiele bardziej kosztowne jest jego ponowne wdrożenie. Zmiana logo, to ponowny wydruk wszystkich materiałów promocyjnych, konieczność aktualizacji szyldów czy nawet odzieży roboczej pracowników. Dlatego tak ważne jest, aby projektować znaki ponadczasowe, czyli przede wszystkim proste.

Mówiąc o prostocie i czytelności logo warto zerknąć na badanie przygotowane przez serwis Signs.com w ramach którego ankietowani zostali poproszeni o narysowanie z pamięci znaków popularnych marek. Chociaż mogłoby się wydawać, że jest to zadanie banalnie proste – większość miała z nim spory problem.

Porównanie odbioru różnych marekAnalizując wyniki możemy łatwo zauważyć, że im prostsza forma, tym łatwiej jest nam zapamiętać znak. Uczestnikom badania problem sprawiała większa ilość kolorów, bardziej skomplikowana typografia (łączenie małych i wielkich liter) i detale – zobaczcie jak słabo na tle tej listy wypada logo Starbucks.

Świetnie wypadła za to Ikea czy Target posiadające logo, które spokojnie opisać możemy jednym zdaniem. Dobrą inspiracją mogą być znaki dużych firm działających na rynku od dawna. W jednym z artykułów zebrałam ponadczasowe loga, które przetrwały w niezmienionej formie ponad 50 lat – warto zobaczyć czym się cechują.

Gradienty, cienie, skomplikowane kompozycje liniowe to coś, co może kusić, bardzo często okazuje się jednak, że może być z tego więcej problemów niż pożytku. Jeśli więc decydujesz się na tego typu rozwiązania – zawsze pamiętaj o tym, aby tworzony przez Ciebie znak dało się później przekształcić na płaską, jednokolorową wersję. W takim wypadku nawet jeśli do rebrandingu będzie musiało dojść - będzie on mniej bolesny finansowo. Tą drogę zmian w ostatnich latach często wybierają na przykład koncerny samochodowe. 

Z pomocą podczas projektowania prostych znaków przygodzi geometria – tworzenie logo z wykorzystaniem podstawowych figur narzuca pewne ograniczenia, które wymuszają prostotę efektu końcowego. Bazując na tego typu formach łatwo jednak popaść w skrajność i nieświadomie popełnić plagiat, dlatego przed oddaniem pliku klientowi, dobrze jest sprawdzić czy logo nie jest plagiatem.

Mówiąc o prostocie logo warto jeszcze przez chwilę zatrzymać się na minimalistycznych znakach składających się tylko z tekstu. To dobre rozwiązanie, warto jednak pamiętać, że tworzone w ten sposób projekty są zdecydowanie mniej charakterystyczne. W związku z tym zawsze warto pokusić się o kreatywną modyfikację znaku (na przykład konkretnej litery) albo zestawienie go z bardziej odważną identyfikacją wizualną. Dobrym pomysłem będzie także przygotowanie dla klienta prostego symbolu – skrótu, który może wykorzystać jako favikonę.

Jak zaprojektować proste logo?

  • Ogranicz się do maksymalnie trzech kolorów.
  • Projektuj tak, aby w razie potrzeby logo można było zaprezentować w jednym kolorze.
  • Unikaj dużej ilości detali, szczególnie w elementach istotnych dla odbioru.
  • Bazuj na figurach geometrycznych i prostych kształtach.

Dobre logo powinno być zrozumiałe dla odbiorcy

Logo, którego znaczenie musimy tłumaczyć każdemu klientowi nie jest dobrym pomysłem. Projektując musimy więc pamiętać, aby skojarzenia, które tworzymy i elementy, z których korzystamy były uniwersalne i czytelne nie tylko dla nas, ale dla każdego odbiorcy.

Nie ma oczywiście niczego złego w zabawie czy odrobinie dwuznaczności, a nawet lekkim „puszczeniu oczka” bardziej wprawionym odbiorcom. Jednak dobry znak, pomimo ukrytych znaczeń, jest czytelny na podstawowym poziomie dla każdego.

Konstrukcja logo ToyotaLogo Toyota na pierwszy rzut oka wydaje się być abstrakcyjną formą lekko inspirowaną kształtem litery T, jednak tak naprawdę kryje się za nim coś więcej. Znany wszystkim symbol powstał z połączenia liter nazwy firmy. Ciekawostka ta zauważona sprawia, że znak podoba nam się bardziej, intryguje nas. Jednak, jeśli nie wiemy, że za symbolem kryje się taka historia, także odbieramy je bardzo dobrze – na tym polega jego siła.

Warto także pamiętać, że logo nie powinno być kontrowersyjne, kojarzyć się dwuznacznie (przede wszystkim wulgarnie, seksistowsko czy po prostu głupio).

Sama wychodzę z założenia, że jeśli jednej osobie skojarzy się źle, lepiej je odpuścić niż narazić klienta na potencjalne problemy. W przypadku skojarzeń nie chodzi zawsze o to, że ktoś gdzieś zobaczy genitalia czy inne dwuznaczności, problem może sprawić widelec wyglądający jak tulipan, książka wyglądająca jak cegła czy inne proste figury, które poprzez specyficzny kształt odbierane są nie tak, jak byśmy tego chcieli.

Jak sprawdzić, czy logo jest zrozumiałe?

  • Pokaż je innym osobom, szczególnie takim niezwiązanym z projektowaniem, z różnych grup wiekowych, z różnym wykształceniem. Jeśli to możliwe – takim, które są potencjalnymi odbiorcami produktów czy usług, które sprzedaje Twój klient (to ważne szczególnie wtedy, gdy Twoje najbliższe otoczenie nie jest w grupie docelowej).
  • Wydrukuj je na kartce i obejrzyj z bliska, z daleka. Wrzuć na mockupy, aby wyobrazić sobie jak funkjconować będzie w rzeczywistości.
  • Odbij je, obróć, przygotuj negatyw – pozwoli Ci to nabrać nieco perspektywy i spojrzeć na nie „na świeżo”.

Dobre logo nie powinno wykorzystywać oklepanych motywów

W każdej branży istnieje zestaw symboli, które powtarzają się w logo zdecydowanie zbyt często. Chwytające się ręce, globus, „ludziki”, to tylko niektóre z przesadnie popularnych motywów.

Zawsze powtarzam, że mówimy o procesie projektowania logo, a nie o stworzeniu logo, dlatego, że musimy to przepracować, a nie liczyć na to, że w kilka sekund świetny pomysł spadnie nam jak z nieba.

Zazwyczaj ten pierwszy nie będzie najbardziej trafionym.

Poszukując inspiracji warto odwołać się do historii firmy albo tematyki jakiej dotyczy, stworzyć mapę myśli i posiłkować się skojarzeniami, kombinować ze szkicami i starać się nadać im ciekawszą formę. W procesie poszukiwania inspiracji warto zajrzeć na serwisy stockowe albo wpisać w Google Grafika odpowiednią frazę i wykorzystać wyniki jako wzorzec tego… czego nie warto robić.

Przykłady logo organizacji charytatywnych

Największym sprzymierzeńcem w projektowaniu wyróżniającego logo jest czas. Jego brak powoduje stres i zawsze działa na naszą niekorzyść. Przygotowując się do projektowania logo warto dać sobie chwilę i rozbić ten proces na kilka dni – jednego poszukać inspiracji, drugiego stworzyć mapę myśli i szkice, trzeciego dopracować je. Dzięki temu w naszej głowie znajdzie się nieco więcej miejsca na eksperymenty i mniej banalne połączenia.

Dobrym sposobem na stworzenie prostego i zarazem unikalnego logo jest skupienie się na jednym akcencie, motywie przewodnim, który będzie wyróżniał tworzony znak na tle innych. Motyw ten może być też później inspiracją podczas tworzenia identyfikacji wizualnej.

Jak stworzyć wyróżniające się logo?

  • Nie ograniczaj się do pierwszego pomysłu. Zawsze staraj się je dopracować, przygotuj kilka wersji alternatywnych.
  • Sprawdź konkurencję i strony z gotowymi projektami, aby uniknąć często powtarzających się schematów.

Dobre logo dostosowuje się do potrzeb

Projektując logo należy w pierwszej kolejności zastanowić się w jaki sposób będzie ono wykorzystywane – czy klient komunikuje się głównie w sieci, czy może w druku? W jakim formacie (pionowy czy poziomy) będzie ono występowało najczęściej, czy mamy miejsce na bardziej skomplikowane grafiki czy raczej należy ograniczyć się do ekstremalnie prostych form? Czy będzie stosowane na bardziej wymagających polach eksploatacji (jak grawer na długopisach). Jaka minimalna wielkość jest ważna dla klienta?

Oczywiście – każde logo tworzone dla klienta powinno być uniwersalne i pozwalać na wykorzystywanie go w różnych zastosowaniach, warto jednak, aby to, które będzie stosowane najczęściej było potraktowane priorytetowo.  

Przed rozpoczęciem prac nad logo dobrze jest spisać wszystkie pola eksploatacji w których wykorzystywane będzie logo i mieć je „z tyłu głowy” w procesie projektowania. W tym wypadku można zwrócić uwagę zarówno na proporcje (pion, poziom, kwadrat) oraz wielkości i przestrzenie kolorystyczne (CMYK i RGB). Warto pamiętać o tych ograniczeniach szczególnie wtedy, gdy mamy ochotę stworzyć coś bardziej skomplikowanego.

Jak przygotować uniwersalne logo?

  • Sprawdź, jak znak zachowuje się w różnych wielkościach, w wersji pionowej i poziomej – jeśli jest taka potrzeba – stwórz odpowiednie wersje znaku. Jeśli logo jest bardzo skomplikowane, na potrzeby wykorzystywania go w małej wielkości możesz przygotować uproszczoną alternatywę.
  • Przygotuj pliki logo na potrzeby różnych przestrzeni kolorystycznych – RGB dla Internetu i CMYK oraz Pantone do druku. Jeśli nie wiesz jak wyeksportować pliki do różnych formatów, spieszę z pomocą w tym artykule.

Dobre logo świetnie prezentuje się w towarzystwie

Projektując logo powinniśmy wziąć pod uwagę także fakt, że nie zawsze występuje ono samodzielnie. Nasz klient może być sponsorem albo partnerem wydarzenia, znaleźć się na liście klientów czy producentów na stronie internetowej. W tych wszystkich przypadkach zaprojektowany znak znajdzie się w towarzystwie innych i naszym celem jest sprawienie, aby był czytelny i widoczny. W takim wypadku częstym problemem jest sytuacja, w której logo jest zbyt szerokie, albo (nawet częściej) zbyt wysokie i przeskalowane do ustalonej przez grafika wysokości ginie na tle innych znaków. Z problemem tym nadzwyczaj często zderzają się znaki dobrze wpisujące się w kwadrat. Problemy z nimi będą też na stronach internetowych (szczególnie wtedy, gdy podczas tworzenia korzystasz z gotowych szablonów i nie możesz powiększyć przestrzeni przeznaczonej na logo).

Aby uniknąć takiego błędu najlepiej po prostu sprawdzić to na kilku przykładach – wrzucić logo na plakat, na screen strony internetowej czy po prostu zestawić z innymi znakami (dobrym pomysłem będzie tutaj odszukanie takich, które faktycznie mogą znaleźć się w towarzystwie logo klienta). Jeśli znak nie wygląda dobrze, warto zastanowić się nad przygotowaniem wersji alternatywnej (na przykład, jeśli logo składa się z sygnetu znajdującego się nad typografią można przygotować opcję, w której jest ono zamieszczone z boku i w ten sposób sprawić, aby znak lepiej wpisywał się w prostokąt).

Pierwsza publikacja tekstu: 16.07.2020.

To może Cię zainteresować