Na sprzedaż w sklepie internetowym składa się wiele czynników. Jednak o pierwszym wrażeniu klienta, wchodzącego na stronę internetową, decyduje grafika. Profesjonalna i atrakcyjna oprawa wizualna budzi zaufanie konsumenta i sprawia, że ten chce zostać w witrynie i dokonać zakupu. W takim razie jak wykreować grafikę sklepu internetowego, która będzie sprzedawać?
Poznaj grupę docelową
Konsumenci w Internecie kupują oczami. Skoro nie mogą zobaczyć witryny sklepowej i produktów na żywo, to chcą poczuć się bezpiecznie. Zaprojektowanie indywidualnej i profesjonalnej oprawy wizualnej świadczy o zaangażowaniu sprzedawcy i trosce o e-biznes. Nawet najlepsze produkty w przystępnych cenach mogą zostać niezauważone przez grafikę rodem z początku XX w., ponieważ odstraszy ona potencjalnego klienta. Brzydkie gotowe sklepy internetowe budzą negatywne skojarzenia u konsumenta i sprawiają, że automatycznie naciska znak x. Decyzja trwa tylko kilka sekund. To tak jakby iść do piekarni i zobaczyć stado much. Wiesz co mam na myśli, prawda? Dlatego tak ważne jest, aby wykreować grafikę zgodną z oczekiwaniami grupy docelowej i zdobyć ich zaufanie. Jednak jako grafik powinieneś również sprostać wymaganiom swojego klienta czyli właściciela sklepu internetowego. Przed Tobą trudne zadanie – pogodzić czasami dwa różne punkty widzenia. Aby łatwiej było Ci wykreować projekt graficzny, który zadowoli właściciela e-biznesu oraz jego odbiorców, zapytaj o niezbędne informacje w briefie. Dowiedz się jaka kolorystyka stron www odpowiada Twojemu klientowi. Są to ciemne czy jasne barwy? Które kolory w oprawie wizualnej sklepu internetowego powinny przeważać? Zauważ, że zbyt duża liczba barw wprowadzi chaos. Ponadto dla marki lepiej jest jeśli grafika e-sklepu koresponduje z logiem i materiałami reklamowymi. Poproś również e-przedsiębiorcę o wypisanie sklepów internetowych i stron www, które mu się podobają. Dzięki temu będziesz wiedział, jaki gust ma Twój klient.
Jednak nawet najlepszy design może nie sprzedawać. Dlaczego? Ponieważ poczucie smaku jest subiektywne. To, że Tobie bądź właścicielowi sklepu podoba się projekt, nie znaczy, że przyciągnie odbiorców. Znasz to, prawda? Najważniejsze to skupić się na celu sklepu internetowego i jego grupie docelowej. Musisz wprowadzić użytkownika mediów w odpowiedni nastrój i pokazać, że go rozumiesz. Chcesz sprzedawać ubranka dla dzieci? To przygotuj grafikę dla małoletnich, która jednocześnie będzie czytelna dla rodziców. Pewnie myślisz teraz, że piszę banały. Owszem, ale o tych najprostszych rzeczach najczęściej zapominamy.
Postaw na unikatowość
Kiedy przeglądasz konkurencyjne sklepy internetowe Twojego klienta, to widzisz pewną prawidłowość w oprawie wizualnej. Tak samo w grafice i designie są zasady, które zazwyczaj są przestrzegane. Więc możesz wyjść z założenia, że wdrożysz prosty projekt na platformę, zgodny z trendami w branży. Jednak potem okaże się, że gotowy sklep internetowy niczym nie różni się od pozostałych. Odbiorca widząc witryny na jedno kopyto, porówna oferty i wybierze najtańszy produkt. A teraz mała dawka wiedzy z e-commerce. Jeśli e-przedsiębiorca ma najlepszą propozycję, to teoretycznie możesz sobie pozwolić na wojnę cenową. Jednak koszty zmieniają się w zależności od indywidualnych uwarunkowań e-biznesu. Dlatego jako grafik powinieneś pomóc e-przedsiębiorcy wyróżnić się czymś na rynku, tak by dać konsumentowi wartość dodaną. Aby użytkownik mediów zobaczył wizję marki, a nie tylko kilka kosmetyków do twarzy. Atrakcyjna grafika wizualna to pierwszy krok do stworzenia pozytywnego wrażenia o brandzie. Dlatego zaprojektuj szablon, który ma to coś! Pamiętaj, aby sklep internetowy zawierał element „call to action” czyli zachęcał do zakupów. Następnie dodaj kilka unikatowych elementów zgodnie z hierarchią ważności w danej branży. Zadbaj o logo, bannery i czcionkę. Dzięki temu e-sklep zostanie zapamiętany, a konsumenci być może do niego wrócą. Zwróć także uwagę na spójność całego projektu – strony głównej, kart produktowych czy podstron związanych z procesem składania zamówienia. Jest to ważne dla użytkowników i wzmacnia ich poczucie bezpieczeństwa. Natomiast internetowym sprzedawcom zapewnia mniejszą skalę porzuconych koszyków. Pokaż także właścicielowi e-biznesu, jak istotne są zdjęcia produktowe. Chociaż wychodzę teraz trochę ponad temat grafiki, to warto wspomnieć o tym elemencie wyglądu sklepu internetowego. Jak wskazują badania, klienci chętniej kupowaliby przez Internet, gdyby właściciele e-biznesów dostarczali im lepsze zdjęcia produktowe. Dlatego również w tej kwestii postaw na profesjonalizm i w swoim projekcie zamieść przykładowe zdjęcia asortymentu w wysokiej jakości. Tyle sugestii o fotografiach na dzisiaj wystarczy, bo tak naprawdę jest to temat na odrębny artykuł. Więcej w temacie produktów przeczytasz TUTAJ.
Wygląd to nie wszystko
Indywidualna, atrakcyjna grafika w gotowym sklepie internetowym to przepis na sukces przy robieniu dobrego pierwszego wrażenia. Następnie potencjalny klient zwraca uwagę na intuicyjność witryny i użyteczność. Dlatego projektowanie e-sklepu musi opierać się na zasadach User Experience. Znaczy to, że witryna powinna być uporządkowana w sposób hierarchiczny, tak aby wszystkie produkty były umieszczone pod odpowiednimi kategoriami. Dzięki temu strona będzie przejrzysty, a nawigacja na niej prosta i przyjemna.
Tutaj warto również wspomnieć o responsywności szablonu graficznego czyli dostosowaniu wyglądu e-sklepu do urządzeń mobilnych. Konsumenci coraz częściej wykorzystują tablety i smartfony do przeglądania stron internetowych oraz robienia zakupów online, dlatego zadbaj aby Twój projekt był czytelny dla tych urządzeń.
Na projektowanie sklepu internetowego składa się wiele elementów. Tak naprawdę, trudno jest znaleźć receptę na stworzenie grafiki, która sprzedaje. W moim odczuciu najważniejsze to skupić się na potrzebach grupy docelowej i e-biznesmena. Pamiętaj, że oprawa wizualna stworzona przez Ciebie dla e-sklepu może znacznie przyczynić się do pozyskania kolejnego, zadowolonego klienta.