Okładka artykułu DTP od podstaw. Projekty z klasą — Robin Williams – recenzja
Recenzje

DTP od podstaw. Projekty z klasą

Robin Williams – recenzja

Zdjęcie autora Konrad Lewandowicz
0

Pod lupę chciałbym wziąć książkę autorki Robin Williams DTP od podstaw. Projekty z klasą. Znamy już tą autorkę z książki, którą miała przyjemność zrecenzować Ola Typografia od podstaw. Projekty z klasą. Książka, którą mamy tutaj jest jakoby pierwszą częścią tej serii. Zawarto w niej dużo podstaw i ogólnej wiedzy dotyczącej projektowania.

Jak napisała sama autorka, książka jest dla wszystkich amatorów, którzy nie zajmują się grafiką, bądź chcą zacząć, ale zastanawiają się od czego.

Z tej pozycji nauczymy się kilku zasad dotyczących projektowania , które przydadzą się do wielu projektów takich jak wizytówka, ulotka, strona internetowa, papier firmowy itd. Profesjonalistom, którzy na co dzień zajmują się grafiką, książka może tylko pomóc w przypomnieniu sobie podstaw, podejrzewam, że nie odkryją tutaj nic czego nie wiedzą.

Gdy zobaczyłem książkę…

Na pierwszy rzut oka, wydaje się, że książka zajmie nas na kilka dni (2-3 zależy jak szybko czytacie).  Ma ponad 200 stron. Jednak nic bardziej mylnego – jest to książka na kilka godzin, gdyż posiada bardzo dużo obrazkowych przykładów, co koniec końców jest bardzo dobre dla zrozumienia zawartych w książce zasad.

Okładka książki
Okładka książki

Miękka okładka, kredowy papier, wszystko to sprawia, że książkę czyta się przyjemnie. Jedynie przyczepić się można do obrazków, które są przykładami. Niby wiadomo co autorka miała na myśli, ale same przykłady są moim subiektywnym zdaniem bardzo słabe i dość staromodne, ale może tak miało być? Możliwe, że był to zabieg celowy, by na tak prostych i mało skomplikowanych przykładach było łatwiej zrozumieć co Robin chciała przekazać. Ogólnie książka o zasadach projektowania graficznego, powinna się do nich stosować, jednak w kilku miejscach da się zauważyć błędy, przed którymi przestrzega sama autorka. Jednak tak jak Ola pisała przy okazji poprzedniej recenzji, nie wiadomo na ile są to błędy samej autorki, a na ile błędy wydawnictwa.

Co w książce piszczy?

Książka podzielona jest na 3 duże części „Zasady projektowania”, „Kroje pisma w projektowaniu” oraz „Dodatki”. Każdy z nich jest podzielony na działy, których łączna ilość to 14. I tu po kolei pierwsza część czyli „Zasady projektowania” to działy: „Zasada drzewa Jozuego”, „Odległość”, „Wyrównanie”, „Powtarzanie”, „Kontrast”, „Przegląd”, „Kolor”, „Inne porady i sztuczki”. Kolejna część „Kroje pisma w projektowaniu” tu znajdziemy działy takie jak: „Druk (a życie)”, „Klasyfikacja krojów pisma”, „Kontrastowanie krojów pisma”.  Ostatnią częścią książki są „Dodatki” i tutaj mamy takie luźne końcowe działy: „To takie proste…”, „Odpowiedzi do testów”, „Kroje pisma użyte w książce”, „Aneks”, „Skorowidz”.

Spis treści książki
Spis treści książki

Po kilku pierwszych stronach, na których znajduję się spis treści znajdziemy krótką notkę autorki „Dla kogo jest ta książka”. Jak pisałem wyżej tak tutaj napiszę jeszcze raz – Robin Williams w tej notce pisze o tym, że książka jest dla ludzi, którzy chcą coś zaprojektować, ale nie maja pojęcia od czego zacząć.  Dla ludzi bez doświadczenia, bez teoretycznej wiedzy i podstaw do zaprojektowania strony internetowej, ulotki, wizytówki, papieru firmowego, folderu czy biuletynu.

Zasady projektowania

Zasada drzewa Jozuego

Na początku tego rozdziału nasza bohaterka – Robin opowiada historię z dzieciństwa byśmy zrozumieli jaką rolę odgrywa świadome tworzenie projektu. W tym dziale również poznajemy 4 podstawowe zasady, które będą przewijały się przez całą książkę, czyli kontrast, powtarzanie, wyrównanie, odległość.

Odległość

No i zaczynamy. Mamy tutaj pierwszą zasadę, która jest wyjaśniona dość moim zdaniem dokładnie. Wiele przykładów oraz proste sformułowania sprawiają, że każdy zrozumie czym ta zasada się charakteryzuje. Zobaczymy tutaj jak zaprojektować prosty dokument, tak by wszystkie informacje merytorycznie do siebie pasowały i miały swoje miejsce czy to w ulotce, czy to w wizytówce.

Wyrównanie

Kolejna zasada, którą autorka opisuje skrupulatnie i prostym językiem, okupując ją wieloma przykładowymi obrazkami. Z tego rozdziału możemy się dowiedzieć jakie błędy popełniamy tworząc proste dokumenty i jak ich uniknąć. Co zrobić by kierować wzrokiem odbiorcy, jak najlepiej wyrównywać elementy.

Powtarzanie

Ten dział przekaże nam wiedzę odnośnie powtarzania elementów, kroju fontu, obrazków. Nauczymy się jak robić to w ten sposób, aby odbiorca wiedział, że ten papier firmowy i ta wizytówka oraz ulotka czy folder są tej samej firmy. I znów opatrzone jest to wieloma przykładami. Nauczmy się tu schludnie i z niemałą finezją układać rzeczy na projekcie i je powtarzać w sposób nieprzypadkowy.

Przykładowe projekty w książce
Przykładowe projekty w książce

Kontrast

Ta część jest naprawdę bardzo przydatna. Nauczymy się w niej bowiem ciekawych rzeczy odnośnie samego kontrastu. Jak go tworzyć, a jak nie. Jak robić tak żeby kontrast nie został uznany za pomyłkę projektanta tylko za celowe działanie. No i tutaj jak i we wszystkich powyższych działach jak kierować okiem odbiorcy, by wrócić do najważniejszych rzeczy zawartych w naszym projekcie.

Przegląd

Jest to w zasadzie podsumowanie powyższych działów. Dodatkowo Robin zawarła tutaj kilka wskazówek. Dowiemy się tutaj co zrobić by nasz projekt odbiegał od schematu, nie był nudny i przyjemny w odbiorze dla danej grupy odbiorców. Na koniec tego rozdziału mamy kilka szybkich testów by sprawdzić samych siebie ile zrozumieliśmy i zapamiętaliśmy z do tej pory przeczytanej książki.

Kolor

Czy zastanawialiście się kiedyś jak się tworzą kolory? Albo czym różni się paleta barw RGB od CMYK? A może jakie kolory do siebie pasują? – Tak to pytanie gnębi wszystkich projektantów i zawsze są z tym problemy – wiem.

Strony poświęcone poprawnemu dobieraniu kolorów
Strony poświęcone poprawnemu dobieraniu kolorów

W tym dziale dowiemy się tych informacji w prosty i przyjemny sposób. Dużo informacji o barwach, skąd się biorą, jak się nazywają poszczególne ich grupy. To dobry dział dla początkującego projektanta.

Inne porady i sztuczki

Autorka stwarza fikcyjną firmę „Url’s Internet Cafe, by na jej podstawie pokazać nam swoje sztuczki i triki odnośnie projektowania materiałów reklamowych dla firmy. Na kartach rozdziału widzimy jak w praktyce można zastosować już wyuczone przez nas zasady do projektowania wizytówek, papieru firmowego, kopert, ulotek, biuletynów, folderów, pocztówek reklamowych, ogłoszeń do gazet czy stron internetowych. Do każdego materiału z osobna autorka dodaje wskazówki tak, np. do ulotek daję nam radę aby stworzyć centralny punkt, kontrastujące nagłówki i inne.

Kroje pisma w projektowaniu

Druk (a życie)

W drugiej części książki zaczynamy od tego rozdziału. Williams chce nam przekazać kawałek teoretycznej wiedzy nie tylko na temat samego projektowania i układania tekstów czy ilustracji w dokumencie, ale też czegoś z innej beczki. W rozdziale „Druk” nie mamy do czynienia z drukiem jaki przychodzi nam na myśl, czyli z drukowaniem dokumentu. Chodzi tutaj o druk pisma. Mamy tutaj wyróżnione 3 związki miedzy elementami tekstu (nagłówkami, podtytułami itd.) harmonijny, konfliktowy oraz kontrastowy. Na tych stronach z przykładów w nich zawartych dowiemy się, które z tych związków są dobre dla naszego dokumentu, a których powinniśmy, albo wręcz musimy unikać.

Klasyfikacja krojów pisma

Jeżeli znamy już podstawowe zasady z pierwszej części książki, powinniśmy też co nieco wiedzieć o samych krojach pisma jakich użyjemy w naszych projektach. Ten dział pokrótce o tym opowiada. Mianowicie bierzemy na „ruszt” podstawowe kroje pisma antykwy renesansowe, klasycystyczne, linearne szeryfowe i bezszeryfowe, pisanki oraz ksenotypy. Po przeczytaniu tego rozdziału będziemy mieć ogólne pojęcie jak rozróżniać font’y i jak je klasyfikować. Wiem, wiem powtarzam się, ale mamy tutaj naprawdę na prostych przykładach pokazane czy one dokładnie się różnią. Na końcu znajdziemy kilka testów odnośnie rozpoznawanie krojów pisma.

Strona poświęcona krojom pisma
Strona poświęcona krojom pisma

Kontrastowanie krojów pisma

Jeżeli przeczytaliśmy rozdział o kontraście, to już powinniśmy wiedzieć o czym będzie ten rozdział. Jak sam tytuł mówi, zajmiemy się w nim kontrastowaniem krojów pisma.  Autorka opowiada nam i pokazuje, które kroje pisma dobrze kontrastują z którymi, jak je dobierać, by wszystko wyglądało schludnie i cieszyło oko. Nauczymy się co to jest i jak dobierać odpowiedni rozmiar, grubość, strukturę, kierunek, formę czy kolor. Na końcu mamy znowu kilka ćwiczeń dotyczących tych zagadnień.

Dodatki

To takie proste…

Kilka prostych ćwiczonek odnośnie całości książki oraz końcowe wskazówki i porady, dział naprawdę bardzo krótki.

Odpowiedzi do testów

Kilka stron z odpowiedziami do testów, które są w niektórych działach na końcu.

Kroje pisma użyte w książce

Spis krojów pisma, które autorka użyła w książce do przykładów, różnych ulotek, wizytówek…

Aneks

Tu myślę, że wiele osób skorzysta, gdyż autorka opisuję popularną bibliotekę krojów pisma, która może nam się przydać do projektowania, dalej mamy minisłowniczek pojęć które zostały użyte w książce a mogą być niezrozumiałe.

Skorowidz

Przydatna rzecz jeżeli ktoś chce konkretną nazwę, formułkę, informacje z książki, a nie pamięta, gdzie w którym rozdziale była zawarta.

Ocena końcowa

Okładka książki
Okładka książki

Moim zdaniem wartość książki pod względem merytorycznym zawartych w niej porad jest dość wysoka. Książkę polecam więc amatorom, którzy zaczynają bądź mają zamiar zacząć przygodę z projektowaniem, jednak głównie jeśli chodzi o ulotki, wizytówki, foldery. Nie znajdziemy tutaj żadnych inspiracji ani opisu programów czy też sposobu na pobudzenie wyobraźni. Nauczymy się z tej książki podstaw teoretycznych dotyczących projektowania dokumentów, ustawiania ilustracji, używania odpowiednich krojów piśmienniczych i tak dalej.

Cena

Mimo, że cena książki na allegro jest dość niska w porównaniu do wydawnictwa helion, to doliczając koszt wysyłki wychodzi praktycznie drożej o kilka zł. Cena książki na stronie wydawnictwa, to 39 zł.

To może Cię zainteresować