Odpowiadając na Wasze prośby zamieszczone pod artykułem DTP. Od projektu aż po druk. O współpracy grafika z drukarzem. Andrzej Gołąb – recenzja, postanowiliśmy skontaktować się z wydawnictwem d2d.pl i spróbować zdobyć do recenzji któreś z ich książek. Jak możecie wywnioskować z tytułu tego artykułu – udało się. Na pierwszy ogień poszła najkrótsza z nich: Detal w typografii. Zwięzłe i dogłębne omówienie zagadnień dotyczących czytelności tekstu.
Kilka słów o autorze
Jak możemy dowiedzieć się z notki zamieszczonej na końcu książki, jej autorem jest Jost Hochuli – szwajcarski projektant, typograf, wydawca praz nauczyciel. Oprócz nauczania na temat projektowania, autor ciągle praktykuje, składając zeszyty Typotron, roczniki Ostschweiz oraz wiele innych tytułów dla VGS Verlagsgemeinschaft St. Gallen. Jest bardzo uznanym na świecie artystą, zdobywającym liczne nagrody i wyróżnienia.
Pierwsze wrażenie
Pierwsze, co rzuca się w oczy po zobaczeniu tej książki, to jej niespotykana wielkość. Detal w typografii, zawiera bowiem jedynie 64 strony. Nie powinno to nas jednak zmylić – zawarte tu zostało naprawdę sporo wiedzy, ale o tym za chwilę.
Podobnie jak inne książki tego wydawnictwa, Detal w typografii sprawia wrażenie pozycji dokładnie i z rozmysłem zaprojektowanej. Całość jest bardzo czytelna i estetyczna. Zastosowane efekty są spójne, a czerwień wplatana przy okazji ilustracji ożywia jej wygląd.
Czego dowiemy się z książki?
Spis treści książki zawiera osiem podstawowych rozdziałów: Podstawy, Proces czytania, Litera, Wyraz, Wiersz (w tym Cyfry oraz Wyróżnienia), Interlinia, łam, Walory pisma oraz Przypisy. Nazwa każdego z nich została umieszczona na górze prawego marginesu strony, co ułatwia nawigację po niej, przy późniejszym poszukiwaniu informacji. Rozdział Podstawy to wstęp do książki.
W rozdziale poświęconym procesowi czytania dowiadujemy się w jaki sposób ludzkie oko reaguje na tekst oraz dlaczego powinno to być ważne dla typografa. Poznamy tutaj także podstawowe zagadnienia wpływające na czytelność tekstu.
Kolejny rozdział – Litera, zawiera historię powstawania znanych nam liter. Rozszerzamy tutaj swoją wiedzę na temat czytelności tekstu o informacje, które fonty nadają się do jakich zastosowań. Oprócz tego autor zaznajamia nas z wynikami badań dotyczących sposobu rozpoznawania tekstu. Całość jest bardzo ciekawa i może być przydatna przede wszystkim dla osób, które planują w przyszłości projektować swoje własne fonty. W dalszej części tego rozdziału dowiadujemy się o różnicach w percepcji wielkości kształtów przez ludzkie oko i o tym, jak to wpływa na kształty znanych nam fontów. Na koniec poznajemy krótką historię kursywy.
Rozdział Wyraz wprowadza czytelnika po raz kolejny w zagadnienia związane z czytelnością, w tym jednak wypadku – z czytelnością całych wyrazów, a nie pojedynczych liter. Poznajemy tutaj różnice w czytelności tekstu wersalikowego i złożonego z wersalików i minuskuły, dowiadujemy się dlaczego nasze oko (a właściwie mózg) zauważa tą różnicę. Dalej autor porusza tematykę świateł międzyliterowych w wyrazach oraz dobierania odpowiednich fontów do odpowiadających im zastosowań. Korzystając z wielu przykładów objaśnia podstawowe zagadnienia z tym związane. Oprócz tego dowiadujemy się co nieco o kerningu i ligaturach typograficznych.
Kolejny rozdział – Wiersz, powinien zainteresować każdego projektanta, który w swojej pracy ma do czynienia z rozkładem tekstu (czyli na dobrą sprawę każdego). Poznajemy tutaj podstawowe zasady ustalania szerokości wiersza, dzielenia wyrazów oraz wyrównywania akapitów. Dowiadujemy się także tego, które znaki specjalne powinny przylegać do siebie, a które powinny być delikatnie odchylone. Zapoznajemy się z zasadami poprawnego korzystania z kresek poziomych (łącznik oraz kreski dłuższe). Rozdział ten zawiera podrozdział Cyfry w którym zawarte zostały informacje na temat poprawnego ich stosowania w tabelach, tekście ciągłym oraz jako dodatki (na przykład przypisy). Dalej poznajemy sposoby i zasady wyróżniania tekstów.
Rozdział Interlinia, łam, wprowadza nas w zagadnienia związane ze stopniem pisma, wielkością interlinii oraz innymi zasadami związanymi ze składem. Zawiera sporo, jak na swoją długość, przykładów dokładnie rozjaśniających to, co autor miał na myśli.
Na końcu książki znajdziemy rozdział poświęcony walorom pisma, czyli wpływowi składu na odbiór tekstu przez czytelnika.
Podsumowanie
Książka Detal w typografii. Zwięzłe i dogłębne omówienie zagadnień dotyczących czytelności tekstu, stanowi wprowadzenie i zawiera niezbędne minimum informacji potrzebnych każdemu projektantowi w jego pracy. Jeśli nie macie większego pojęcia o typografii, jest to bardzo dobra książka dla Was, jeśli jednak przeczytaliście już co nieco na ten temat (na przykład Elementarz stylu w typografii), nie znajdziecie tutaj niczego nowego. Pomimo tego, wydaje mi się, że warto taką książkę mieć na swojej półce, żeby w razie potrzeby móc w niej szybko znaleźć niezbędne informacje.
Cena okładkowa tej książki to 28 zł. Możecie ją znaleźć na stronie wydawnictwa (aktualnie w promocji za 22 zł).