Niewiele jest takich pozycji, co do których wyjątkowości nie ma się wątpliwości już od pierwszych sekund kiedy się z nimi obcuje. Jeśli czytaliście moje wcześniejsze recenzje, pewnie wiecie, że bardzo lubię dobrze wydane książki, często pisałam o wysokiej jakości składu pozycji wydawnictwa d2d.pl, jednak kiedy otrzymałam VeryGraphic. Polish Designers of the 20th Century, wszystkie wcześniejsze egzemplarze stały się nieco mniej wyjątkowe.
Ta piękna książka wydana została przez Instytut Adama Mickiewicza pod redakcją Jacka Mrowczyka i ma na celu promować polski design za granicą, w związku z czym stworzona została w języku angielskim. Z zasady nie recenzujemy książek napisanych w innym języku niż polski, jednak dla tej musiałam zrobić wyjątek – przede wszystkim dlatego, że zdecydowanie warto dać o niej znać wszystkim tym, którzy jeszcze o niej nie słyszeli.
Pierwsze wrażenie
Jak wspomniałam na początku – książka ta robi niesamowite pierwsze wrażenie. Wydana została z bardzo dużą starannością, wydrukowana na wysokiej jakości papierze. Zarówno użyte materiały jak i sam skład pozycji dają nam znać, że książka nie tylko mówi o sztuce, ale i sztuką w pewnym stopniu jest. Wyjątkowości każdemu egzemplarzowi dodaje także fakt, że okładki malowane są ręcznie. Autorzy pozycji zdecydowali się na skład stronnicy w dwóch kolumnach, dzięki czemu zarówno same treści, jak i zamieszczone w książce liczne ilustracje są ciekawie zaprezentowane, dobrze widoczne, a równocześnie nie muszą być przesadnie duże, przez co większość z nich może być zaprezentowana w wysokiej jakości.
VeryGraphic. Polish Designers of the 20th Century, wydana została w dość dużym formacie – bliskim kartce A4 i grubej oprawie, co w połączeniu z pokaźną ilością stron (448) nadaje jej powagi i sprawia, że przypomina ona encyklopedię czy w tym wypadku biblię polskiego designu. Książka waży prawie dwa kilogramy, więc czytanie jej przy okazji i przenoszenie jest trudne, ja bym się na to nie zdecydowała.
Wszystkie te moje ochy i achy usprawiedliwia także fakt, że została ona okrzyknięta Najpiękniejszą Książką Roku w konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek. Autorem projektu publikacji jest Kuba Sowiński, współtwórca i współzałożyciel ogólnopolskiego kwartalnika projektowego „2+3D”. Treści oraz ilustracje napisała i zebrała spora grupa ludzi, jest to więc opracowanie zbiorowe.
Czego dowiemy się z książki VeryGraphic. Polish Designers of the 20th Century
Podobnie jak w naszej serii Cudze chwalicie, swego nie znacie, autorzy tej pozycji chcieli podzielić się z czytelnikami najciekawszymi realizacjami polskich projektantów, a ponadto historią polskiego designu 20 wieku i sylwetkami najistotniejszych jego przedstawicieli. Całość podzielona została na rozdziały według wieku i tematyki. Każdy z nich rozpoczyna wstęp, będący równoczesne zapowiedzią i podsumowaniem osiągnięć danego okresu. W dalszych rozdziałach przedstawione zostały historie i projekty konkretnych artystów, opisywane przez różne osoby. Całość opatrzona została dużą ilością ilustracji z podpisami.
Treści zawarte w książce stanowią przekrój po historii polskiej grafiki w perspektywie istotnych historycznych wydarzeń i prądów artystycznych. Czytając i oglądając książkę możemy zapoznać się z różnymi stylistykami, które królowały w następujących po sobie latach, poznać najciekawszych artystów, zapoznać się z ich pracami i przede wszystkim zapewnić sobie sporą dawkę nieszablonowej graficznej inspiracji.
Tematyka poruszana w tej pozycji jest stosunkowo zróżnicowana. Znajdziemy tutaj zarówno twórców, którzy tworzyli plakaty i ilustracje, jak i bardziej użytkowe grafiki, na przykład znaki drogowe, nawigacje czy projektowali książki. Ciekawym elementem są też ilustracje logo popularnych firm sprzed lat, widać w nich doskonale, jak minimalistyczna i prosta forma potrafi przetrwać lata, a projekty ulegające modzie muszą być aktualizowane.
Język, którym napisana została książka jest w moim odczuciu średnio skomplikowany. Poziom wyrafinowania słownictwa i jego specyfiki jest nieco wyższy niż w przypadku większości artykułów, które możecie znaleźć na zagranicznych blogach, nie jest jednak także sztucznie naciągany, całość czyta się przyjemnie, bez konieczności przeszukiwania słowników w poszukiwaniu specyficznych dla świata sztuki słów. Dla mnie czytanie książki w języku angielskim jest pewną uciążliwością, jednak dla takiej pozycji warto spróbować (też dla własnej korzyści edukacyjnej).
Moim zdaniem…
VeryGraphic. Polish Designers of the 20th Century, to bardzo ciekawa pozycja dla wszystkich tych osób, które interesują się projektowaniem i chciałby dowiedzieć się czegoś więcej o jego historii i drogach rozwoju. Pokazuje ona jak style i mody w sztuce powtarzają się i wracają co jakiś czas. Daje swego rodzaju początek do dalszego studiowania naszej historii i rozwijania horyzontów. Tak jak wspomniałam wcześniej – jest to książka masywna, ciężka, więc czytanie jej wiąże się automatycznie ze swego rodzaju celebracją, a specyficzny zapach farby podkręca doznania. Jest to zarówno ciekawa opcja na spędzanie miłych wieczorów przy książce czytając ją, do szukania inspiracji graficznych przeglądając czy jako baza dla dalszych poszukiwań wiedzy i zgłębiania się w historii.
Plusem całej pozycji jest także jej forma, ponieważ nie wymaga ona od nas czytania od deski do deski, nie ma także konieczności posiadania szczególnie rozwiniętej wiedzy na temat sztuki, aby kolejne części zrozumieć. W dowolnej chwili możemy przeskoczyć do konkretnego okresu czy artysty i przeczytać co autorzy mają na jego temat do powiedzenia. Książka jest także bogato ilustrowana, a wydruki są wysokiej jakości, dzięki czemu możemy podziwiać wyselekcjonowane przez twórców projekty w pełnej krasie. Nieliczne skany są słabej jakości, ale jest ich niewiele.
Ciekawą dla mnie częścią była ta w której znalazły się projekty z mojego dzieciństwa – stare podręczniki, książki i opakowania na które nigdy nie patrzyłam z poziomu projektowania (bo wtedy nie wiedziałam czym projektowanie jest), nabrały zupełnie nowego wymiaru. Wszyscy, oprócz najmłodszych czytelników, zapewne znajdą w niej taki okres, który będzie kojarzył się z młodością.
Książkę zakupić możecie w cenie 159 złotych na stronie Super Salonu. Cena jest dość wysoka, ale za taką jakość i ilość informacji, trudno byłoby oczekiwać innej. Jest to zdecydowanie ta pozycja, która znajdzie się na tegorocznej liście proponowanych świątecznych prezentów dla grafików. Wydana jako wizytówka polskiej sztuki za granica, na pewno spełni wszystkie te założenia.
Pozycję do recenzji udostępnił nam Instytut Adama Mickiewicza.