Okładka artykułu Znaczenie i odbiór barwy białej — Kolory w projektowaniu
Inspiracje Teoria

Znaczenie i odbiór barwy białej

Kolory w projektowaniu

Zdjęcie autora Aleksandra Tulibacka
0

Nasza wędrówka po kolorowym świecie nieubłagalnie zmierza do końca, nadszedł czas na ostatni element na naszej liście – biel. Biały, to kolor najczęściej spotykany w sieci, jeden z popularniejszych w przypadku projektów do druku. Bez niego ciężko wyobrazić sobie Internet, praktycznie niemożliwe jest pozbycie się go z druku, przede wszystkim z książek.

Na początek musimy się jednak zastanowić czym jest właściwie biel. W świecie cyfrowym odpowiedź jest prosta, bo biały jest tylko jeden – 255, 255, 255 dla przestrzeni RGB czy 0, 0, 0, 0 dla CMYKa. W życiu codziennym białym nazywamy jednak całą masę kolorów, co więcej – jeden, idealny biały nie istnieje. W sklepach znaleźć możecie co najmniej kilka białych farb o różnych odcieniach, różne temperatury bieli spotykamy też w żarówkach. Białe są obrusy, firanki, a przecież wszystkie te przedmioty nieco różnią się odcieniami.

Podobnie więc jak w przypadku innych kolorów, możemy pokusić się o stwierdzenie, że białych (tak jak i czerwonych czy zielonych) jest po prostu wiele. Jeśli nie mamy do dyspozycji próbnika, białym wydawać nam się będzie zawsze najjaśniejsza szarość na tle innych.

Różny odbiór białego w zależności od tła
Porównanie odbioru koloru białego w zależności od tła na jakim się znajduje

Dobrze obrazuje to ilustracja powyżej. Patrząc na te dwa prostokąty, zapewne większość z Was w pierwszym odruchu powie, że są one białe. To jednak złudzenie wywołane otoczeniem – na drugim rysunku biały wydaje nam się kolor, który na pierwszym wykorzystany został jak tło.

W związku z tym możemy powiedzieć, że biały jest kolorem dopełniającym, istniejącym zazwyczaj w połączeniu z innymi barwami i w odniesieniu do nich odbieranym. W przypadku projektowania za pomocą komputera teoria o wielu odcieniach bieli może wydać się nam sprzeczna z tym, jak nauczyliśmy się o niej myśleć. Prędzej powiemy, że są to kolory jasno-niebieskie czy kremowe, a jednak Pantone określa je mianem białych.

Białe odcienie Pantone
Odcienie białego ze strony Pantone

W druku biały oznacza brak kolorów – barwę tła. Patrząc pod kątem światła – biały jest połączeniem wszystkich barw (z białego światła rozszczepiają się inne kolory). 

Swoją niebywałą popularność biały zawdzięcza więc w dużej mierze temu, że zazwyczaj jest kolorem tła i dobrze łączy się ze wszystkimi innymi kolorami. Czy oznacza to jednak, że nie ma on żadnego znaczenia? Zdecydowanie nie!

Niewinność, czystość

Pierwszym skojarzeniem, które nasuwa się w związku z bielą jest czystość i niewinność. Z jednej strony ma to charakter psychologiczny i związane jest z naturą człowieka - jego zachowaniami (także tymi seksualnymi, w kontrze do czerwieni) i postrzeganiem. Biała jest więc suknia ślubna panny młodej czy ubrania dzieci idących do komunii. W bieli wyobrażamy sobie też anioły (które z resztą mają białe, niewinne skrzydła).

Jak już nie raz w artykułach z tej serii wspominałam, świetnym źródłem inspiracji są bajki. W kontekście bieli przywołać możemy oczywiście królewnę śnieżkę (Snow White). Powiązanie jej z bielą wykorzystała agencja FCB, która w reklamie Oreo z 2012 roku pokazała szklankę z ciastkami i zabawnym opisem.

Reklama Oreo z 2012 roku, źródło

Z drugiej strony znaczenie białego wiąże się z rzeczami czysto fizycznymi, takimi jak czystość materiałów czy pomieszczeń. Białe są przecież pościele i ręczniki w hotelach, fartuchy lekarzy czy koszule, a więc wszystko to, co z daleka powinno krzyczeć o sobie „czyste” i „zadbane”. 

W związku z tym z białych elementów możemy skorzystać właśnie wtedy, gdy chcemy pokazać reklamowany produkt czy usługę jako taką, która jest nienaganna, schludna i wysokiej jakości.

Często, szczególnie wtedy, gdy twórcy chcą uniknąć nawiązań seksualnych, podczas sesji zdjęciowych styliści decydują się na białą bieliznę czy białe ubrania. Zdjęcia kobiet ubranych w ten sposób, a dodatkowo zamieszczonych na białym tle wykorzystane zostały w sesji zdjęciowej Dove, która promować miała naturalność.

Biały w reklamie Dove, źródło

Z powiązaniem białego z czystością w sposób dosłowny warto jednak uważać, szczególnie w kontekście opisywania osób lub ich grup, ponieważ tego typu treści odbierane mogą być jako rasistowskie. W tą pułapkę bardzo często wpadają firmy produkujące kosmetyki.

Problemy z próbą wykorzystania bieli miała chociażby firma Nivea, której hasło „White is purity”, czyli „Biel to czystość” uznana została za rasistowską i wywołała burzę medialną oraz sporo kłopotów wizerunkowych. 

Reklama Nivea posądzona o rasizm, źródło

Biały to światło

Wszechobecna biel sprawa także wrażenie przestrzenności, optycznie powiększa (także płaszczyzny, którymi jest wypełniona). Kolor biały możemy wykorzystać więc wszędzie tam, gdzie chcemy tą przestrzeń pokazać.

Taka funkcja białego wykorzystywana jest w projektowaniu wnętrz, jednak równie często zauważyć możemy ją na stronach internetowych i w projektach do druku, gdzie bardzo często mówimy nawet o pojęciu światła, jako płaszczyzny niezajętej żadnymi istotnymi elementami. Oczywiście nie zawsze światło w projekcie graficznym musi być białe, w praktyce jednak bardzo często tak jest.

Poniższy przykład dobrze obrazuje w jaki sposób możemy wykorzystać biel, aby nadać stronie światła i przestrzeni. Przy okazji takie połączenie jest też bardzo eleganckie.

Frame - Przykład białej strony internetowej

Biały to także kolor, który powiększa przestrzeń, warto o tym pamiętać podczas projektowania i wziąć pod uwagę to, że tekst zapisany na biało na czarnym tle będzie wydawać się grubszy od tego stworzonego w odwrotnej konfiguracji.

Żywy przykład zobaczyć możecie nawet u nas – nagłówki pierwszych trzech artykułów na stronie głównej zapisane są fontem o grubości 600, pozostałe (zapisane na czarno) takim o grubości 700. Początkowo w projekcie założyliśmy tą samą grubość, musieliśmy jednak zweryfikować tą decyzję i poprawić optyczną różnicę, ponieważ była bardzo widoczna.

Kolor biały jest też świetnym narzędziem do tworzenia negatywnej przestrzeni (w tworzeniu logo czy innych projektów graficznych). W tym wypadku znowu nie do końca o biel chodzi, czasem może to być po prostu wycięcie, biały pojawia się jednak w tym kontekście bardzo często.

Stan idealny, profesjonalizm, wysoka jakość

Biały, to kolor ludzi odważnych, bezkompromisowych, ceniących wysoką jakość i profesjonalizm. Taki jego odbiór świetnie wykorzystuje firma Apple, która na bieli oparła większość swoich produktów i to z tym kolorem w pierwszej kolejności jest utożsamiana. Białe MacBooki kojarzą się z elegancją, powagą i profesjonalizmem. Odstają wizualnie na tle urządzeń innych i stanowią dla nich wzór do naśladowania. Pomimo tego, że Apple odchodzi od białego, a inne firmy coraz częściej go wykorzystują, biały komputer odruchowo kojarzy nam się z produktami tej marki.

Biały sprzęt appleRównocześnie należy pamiętać, że wykorzystywany w tym wypadku biały (ponownie) wcale idealnie biały być nie musi. Za białe uważamy laptopy, myszki czy telefony, które przecież często są kremowe, albo lekko srebrne. Większość z nas bez wahania powie, że wszystkie produkty pokazane wyżej (no może poza laptopem) są zdecydowanie białe, a jednak widzimy jak bardzo odstają na tle białego tła.

Połączenia bieli i czerni uznawane są za jedne z najbardziej eleganckich i dlatego bardzo często wykorzystywane są na stronach projektantów, architektów czy prawników.

Białe portfolio graficzneTo portfolio graficzne wykorzystuje białą przestrzeń, aby nadać swojemu projektowi elegancji i powagi. Równocześnie delikatność i subtelność, która kojarzy nam się z białym, bardzo dobrze pasuje do wykorzystywanych na stronie animacji. Przeglądając tą stronę w sieci prawdopodobnie nie zwrócimy uwagi, że zdecydowano się tutaj na zastosowanie delikatnie szarego tła. Wydaje się ono białe, a szarość zauważamy dopiero w kontakcie z bielą (na przykład naszej strony).

Biały w kulturze

Biały jest także kolorem o bogatym znaczeniu religijnym i kulturowym. Warto pamiętać o tym tworząc dla klientów o szerokim gronie odbiorców. Według Wikipedii „Starożytni Egipcjanie utożsamiali ten kolor z nieurodzajem i śmiercią, ponieważ kojarzył im się z pustynią oraz białymi na niej kośćmi. W Chinach uważa się go za kolor nieszczęścia, żałoby, dlatego przywdziewany jest na pogrzebach.”

A jakie są Wasze ulubione zastosowania białego? Z czym Wam się kojarzy i jak go wykorzystujecie? Dajcie znać w komentarzach!

To może Cię zainteresować