W to, że kolory oddziałują na odbiór wszelkiego rodzaju projektów przez obserwatorów nie wątpi już pewnie nikt. Wpływają one na nas bardzo silnie, a sposób w jakie je interpretujemy wynika z psychologii, kultury, religii oraz codziennych przyzwyczajeń i środowiska w którym żyjemy. Podczas projektowania warto zdawać sobie sprawę z tych zależności i wykorzystywać je w sposób przemyślany i efektywny. Określenie i znajomość teorii poszczególnych kolorów może okazać się także przydatna podczas przekonywania do swoich racji klientów oraz w tworzeniu własnych, przemyślanych projektów.

Kolory, oprócz wpływać na naszą psychikę, wpływają także na układ nerwowy – w zależności od długości fali pobudzają nasz metabolizm w mniejszym lub większym stopniu. Własności te wykorzystywane są przede wszystkim podczas dekorowania pokoi, malowania ścian, jednak warto spróbować je zwrócić na nie uwagę także w projektach graficznych.

Znaczenie i wpływ koloru czerwonego

znaczenie-kolorow-czerwony

Kolor czerwony charakteryzuje się najdłuższą ze wszystkich długością fali. W związku z tym, zgodnie z opisaną wcześniej właściwością – w największym stopniu pobudza nasz organizm, pośrednio także zachęca do działania. Jest to kolor związany z ekstremami – energią, żywiołami (ogień), dynamizmem, impulsywnością, ale także miłością czy namiętnością.

Znaczenie w odbiorze kolorów ma także ich powiązanie z codziennym życiem ludzi. Użyty w odpowiednim kontekście, czerwony kojarzy się z:

  • ostrzeżeniem, zatrzymaniem, odrzuceniem – bo czerwony znak STOP
  • niebezpieczeństwem – ogień, krew, a więc wojna i walki
  • pomocą – czerwona apteczka medyczna, czerwony krzyż, kojarzą się nam z pomocą innym
  • namiętnością, miłością – czerwone serce, róża
  • czerwony w największym stopniu przyciąga także uwagę, wykorzystywany jest więc w przyciskach akcji, informacjach o promocji

Poniżej kilka przykładów ciekawego użycia czerwonego w projektach:

Strona jest delikatna i jasna, użycie czerwonych przycisków dla najważniejszych elementów - przyciąga do nich wzrok

Strona jest delikatna i jasna, użycie czerwonych przycisków dla najważniejszych elementów – przyciąga na nie wzrok

Czerwony kojarzy się z krwią, brutalnością oraz namiętnościami. Idealnie pasuje więc do serialu True Blood

Czerwony kojarzy się z krwią, brutalnością oraz namiętnościami. Idealnie pasuje więc do serialu True Blood

Rysunku na stronie głównej projektanta są wyzywające, dlatego idealnie pasuje do nich czerwone, dynamiczne tło

Rysunku na stronie głównej projektanta są wyzywające, dlatego idealnie pasuje do nich czerwone, dynamiczne tło

Cola-Cola od lat dodaje nam energii, nierozerwalnie łącząc swoją markę z kolorem czerwonym

Cola-Cola od lat dodaje nam energii, nierozerwalnie łącząc swoją markę z kolorem czerwonym

Firma wykorzystała tutaj czerwień, aby zwiększyć silę skojarzeń z ich flagą państwową

Firma wykorzystała tutaj czerwień, aby zwiększyć silę skojarzeń z ich flagą państwową

Znaczenie i wpływ koloru pomarańczowegoznaczenie-kolorow-pomaranczowy

Kolor pomarańczowy jest wynikiem pomieszania żółtego oraz czerwonego i według źródeł jakie udało mi się znaleźć – w większości jego wpływ na odbiorcę także jest wynikiem tej mieszanki. Kojarzy się on nam z radością, aktywnością, młodością, fascynacją, energią. Według badaczy wzmacnia także apetyt, dlatego świetnie nadaje się na projektach związanych z jedzeniem. Pomarańczowy przyciąga uwagę niewiele mniej niż czerwony, a z powodu większej jego neutralności, jest często znacznie lepiej odbierany.

W powiązaniu z popularnymi kontekstami:

  • kojarzy się z ostrzeżeniem (przez znaki ostrzegawcze, tutaj także żółty), dlatego często występuje w różnego rodzaju alertach na stronach
  • jesienią – z powodu kolorów liści na drzewach, zachodzącego słońca
  • odbierany jest jako apetyczny – jako jedyny z podstawowych kolorów swoją nazwę zawdzięcza owocu – pomarańczy
  • odpowiednio użyty, daje poczucie bezpieczeństwa – prawdopodobnie dzięki zastosowaniu w produkcji kamizelek odblaskowych (podobnie żółty)
  • sportem – poprzez jego energię, witalność, dynamizm

Poniżej kilka przykładów ciekawego użycia pomarańczowego w projektach:

Pomarańczowy, dzięki swojemu dynamizmowi, świetnie pasuje także do reklam firm związanych ze sportem

Pomarańczowy, dzięki swojemu dynamizmowi, świetnie pasuje także do reklam firm związanych ze sportem

Tytuł serialu oraz grafiki z nim związane, świetnie odnoszą się do koloru strojów więźniów, dzięki czemu nakreślają fabułę praktycznie bez słów

Tytuł serialu oraz grafiki z nim związane, świetnie odnoszą się do koloru strojów więźniów, dzięki czemu nakreślają fabułę praktycznie bez słów

Twórcy tej strony internetowej świadomie wykorzystali podświadome znaczenie kolorów, umieszczając słowo kreatywny na pomarańczowym tle

Twórcy tej strony internetowej świadomie wykorzystali podświadome znaczenie kolorów, umieszczając słowo kreatywny na pomarańczowym tle

Pomarańczowy przechodzący w brąz, oprócz dynamizmu daje także poczucie bezpieczeństwa, buduje pewność, wiarę w markę

Pomarańczowy przechodzący w brąz, oprócz dynamizmu daje także poczucie bezpieczeństwa, buduje pewność, wiarę w markę

Znaczenie i wpływ koloru żółtegoznaczenie-kolorow-żółty

Żółty, to kolejny kolor z kategorii ciepłych. Kojarzy się on bezpośrednio ze słońcem, a więc radością, energią, szczęściem. Według psychologów dobrze wpływa na jasność myśli oraz zapamiętywanie, powiązany jest więc także z intelektem. Żółty może być także kojarzony z chorobami, szczególnie psychicznymi – prawdopodobnie ze względu na składniki barwy naturalnego pochodzenia – metali toksycznych: kadmu, ołowiu, chromu, a także moczu.

W kontekście:

  • żółty, podobnie jak pomarańczowy kojarzy się z ostrzeżeniem, jest więc wykorzystywany wtedy, kiedy potrzebujemy zwrócić uwagę odbiorcy na jakieś niebezpieczeństwo
  • religia – występuje także często w odniesieniu do różnych religii – częściowo przez związek ze słońcem (np. Egipt), ale także aureolą w religii katolickiej
  • odpowiednio użyty, daje poczucie bezpieczeństwa – prawdopodobnie dzięki zastosowaniu w produkcji kamizelek odblaskowych (podobnie pomarańczowy)

Poniżej kilka przykładów ciekawego użycia żółtego w projektach:

Firma Inpost świetnie wykorzystała powiązanie ze słońcem tworząc markę, która kojarzy się nowocześnie i jest przyjazna dla klienta

Firma Inpost świetnie wykorzystała powiązanie ze słońcem tworząc markę, która kojarzy się nowocześnie i jest przyjazna dla klienta

Kolejne wakacyjne - letnie skojarzenia wywołuje portfolio The Gravity

Kolejne wakacyjne – letnie skojarzenia wywołuje portfolio The Gravity

Nasycony żółty, to także kolor, jaki kojarzy się nam z filmem Kill Bill

Nasycony żółty, to także kolor, jaki kojarzy się nam z filmem Kill Bill

Znaczenie i wpływ koloru zielonegoznaczenie-kolorow-zielony

Kolor ten jest najczęściej występującym w przyrodzie. Dzięki oczywistemu powiązaniu z naturą i środowiskiem – uspokaja, relaksuje, kojarzy się ze szczęściem i harmonią. Powiązany jest także z płodnością. Zielony, to także najbardziej rozległy kolor, zajmujący najwięcej miejsca w spektrum.

W kontekście:

  • głównie dzięki wpływowi na masową psychikę amerykańskiej waluty, zielony kojarzy się z pieniądzem, dobrobytem, może być jednak także powiązany z chciwością, zachłannością
  • ze względu na powiązania z naturą, zielony wykorzystywany jest do prezentowania firm oraz produktów związanych z ekologią
  • zielona, czterolistna koniczynka kojarzy się nam ze szczęściem
  • kolor ten ma stałe zastosowanie w interfejsach użytkowników – do oznaczenia sukcesu, akceptacji
  • zielona murawa nierozerwalnie łączy ten kolor ze sportem, w szczególności piłką nożną

Poniżej kilka przykładów ciekawego użycia zielonego w projektach:

Wykorzystanie odpowiedniego odzienia zielonego, momentalnie kojarzy się nam z piłką nożną

Wykorzystanie odpowiedniego odzienia zielonego, momentalnie kojarzy się nam z piłką nożną

Pomimo obecności na stronie wielu kolorów, zielony nagłówek oraz font w stylu ręcznie rysowanym, dają poczucie ekologiczności produków

Pomimo obecności na stronie wielu kolorów, zielony nagłówek oraz font w stylu ręcznie rysowanym, dają poczucie ekologiczności produków

Wykorzystanie zielonego w kolorze lasów, sprawia, że momentalnie strona kojarzy się nam z dziką naturą

Wykorzystanie zielonego w kolorze lasów, sprawia, że momentalnie strona kojarzy się nam z dziką naturą

Zielony, to wręcz idealny kolor dla projektów związanych z ekologią

Zielony, to wręcz idealny kolor dla projektów związanych z ekologią

Znaczenie i wpływ koloru niebieskiego

znaczenie-kolorow-niebieski
Prawdopodobnie najbardziej neutralnym (oprócz czerni i bieli) z kolorów jest niebieski, pojawia się na największej ilości stron internetowych, jest często obecny także w logo dużych firm. Według badań, niebieski postrzegany jest jako wzbudzający największe zaufanie. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że charakteryzuje się on jedną z najkrótszych długości fali – nie pobudza nas więc do działania. Oprócz tego, kojarzy się z niebem i wodą, a więc czymś pewnym i w większości przypadków niezawodnym. Bardzo silnie związany jest także z biznesem i nowoczesnymi technologiami.

  • neutralny charakter niebieskiego sprawia, że wykorzystywany jest do wyświetlania komunikatów informacyjnych, używany jest także jako tło znaków informacyjnych na drogach
  • czystość – ze względu na powiązanie z wyobrażonym kolorem wody

Poniżej kilka przykładów ciekawego użycia niebieskiego w projektach:

Wykorzystanie delikatnego koloru niebieskiego na stronie, dało poczucie błogości i spokoju

Wykorzystanie delikatnego koloru niebieskiego na stronie, dało poczucie błogości i spokoju

Soczysty niebieski został wykorzystany na stronie producenta oranżady, bo dzięki swojej neutralności, świetnie komponuje się z różnymi jej smakami (kolorami)

Soczysty niebieski został wykorzystany na stronie producenta oranżady, bo dzięki swojej neutralności, świetnie komponuje się z różnymi jej smakami (kolorami)

Niebieski, to woda, wykorzystywany jest więc w bardzo dużym stopniu przez producentów tego produktu

Niebieski, to woda, wykorzystywany jest więc w bardzo dużym stopniu przez producentów tego produktu

Znaczenie i wpływ koloru fioletowego

znaczenie-kolorow-fioletowy

Fioletowy, to kolor, który historycznie kojarzony jest z szlachetnością, luksusem – ze względu na koszta uzyskania kolorów oraz powiązane z tym skojarzenia z osobami, jakie mogły nosić fioletowe szaty. Aktualnie fiolety bardziej kojarzą nam się z mistycyzmem, magią i światem niedostępnym dla wszystkich. Kojarzony jest także z energią.

Poniżej kilka przykładów ciekawego użycia fioletowego w projektach:

Fioletowy kojarzony jest z inspiracją i odstępowaniem od norm, dobrze pasuje więc na strony osób kreatywnych

Fioletowy kojarzony jest z inspiracją i odstępowaniem od norm, dobrze pasuje więc na strony osób kreatywnych

W połączeniu z ostrym turkusowym stanowi bardzo mocne połączenie kojarzone ze światem grafików

W połączeniu z ostrym turkusowym stanowi bardzo mocne połączenie kojarzone ze światem grafików

Delikatny fiolet wykorzystywany jest także jako kolor inspirujący i zachęcający do działania

Delikatny fiolet wykorzystywany jest także jako kolor inspirujący i zachęcający do działania

Źródła:
  • Colormatters
  • Kroje i kolory pisma, Thimothy Samara
  • Podręcznik projektantów logo, Gareth Hardy
  • Wikipedia