W to, że kolory oddziałują na odbiór wszelkiego rodzaju projektów przez obserwatorów nie wątpi już pewnie nikt. Wpływają one na nas bardzo silnie, a sposób w jakie je interpretujemy wynika z psychologii, kultury, religii oraz codziennych przyzwyczajeń i środowiska w którym żyjemy. Podczas projektowania warto zdawać sobie sprawę z tych zależności i wykorzystywać je w sposób przemyślany i efektywny.
Określenie i znajomość teorii poszczególnych kolorów może okazać się także przydatna podczas przekonywania do swoich racji klientów oraz w tworzeniu własnych, przemyślanych projektów.
Kolory, oprócz wpływać na naszą psychikę, wpływają także na układ nerwowy – w zależności od długości fali pobudzają nasz metabolizm w mniejszym lub większym stopniu. Własności te wykorzystywane są przede wszystkim podczas dekorowania pokoi, malowania ścian, jednak warto spróbować je zwrócić na nie uwagę także w projektach graficznych.
Znaczenie i wpływ koloru czerwonego
Kolor czerwony charakteryzuje się najdłuższą ze wszystkich długością fali. W związku z tym, zgodnie z opisaną wcześniej właściwością – w największym stopniu pobudza nasz organizm, pośrednio także zachęca do działania. Jest to kolor związany z ekstremami – energią, żywiołami (ogień), dynamizmem, impulsywnością, ale także miłością czy namiętnością.
Znaczenie w odbiorze kolorów ma także ich powiązanie z codziennym życiem ludzi. Użyty w odpowiednim kontekście, czerwony kojarzy się z:
- ostrzeżeniem, zatrzymaniem, odrzuceniem – bo czerwony znak STOP
- niebezpieczeństwem – ogień, krew, a więc wojna i walki
- pomocą – czerwona apteczka medyczna, czerwony krzyż, kojarzą się nam z pomocą innym
- namiętnością, miłością – czerwone serce, róża
- czerwony w największym stopniu przyciąga także uwagę, wykorzystywany jest więc w przyciskach akcji, informacjach o promocji
Poniżej kilka przykładów ciekawego użycia czerwonego w projektach:
![Strona jest delikatna i jasna, użycie czerwonych przycisków dla najważniejszych elementów - przyciąga do nich wzrok](https://grafmag.pl/storage/media/0/6/06f2e099b4f87109d52e15d7c05f0084/czerwony-morehazards.jpg)
![Czerwony kojarzy się z krwią, brutalnością oraz namiętnościami. Idealnie pasuje więc do serialu True Blood](https://grafmag.pl/storage/media/7/7/77340c2e00e9e6ad1b2784dad06291ea/true-blood-june-13_510.jpg)
![Rysunku na stronie głównej projektanta są wyzywające, dlatego idealnie pasuje do nich czerwone, dynamiczne tło](https://grafmag.pl/storage/media/1/0/101951fe7ebe7bd8c77d14f75746b4bc/czerwony-paul.jpg)
![Cola-Cola od lat dodaje nam energii, nierozerwalnie łącząc swoją markę z kolorem czerwonym](https://grafmag.pl/storage/media/6/4/64c53a52cb3bd1a01c03a64db985c0cc/Coca-Cola-Posters-22.jpg)
![Firma wykorzystała tutaj czerwień, aby zwiększyć silę skojarzeń z ich flagą państwową](https://grafmag.pl/storage/media/3/9/3983e1512aa570c564fab522bdb3efa5/czerwony-coucoushop.jpg)
Znaczenie i wpływ koloru pomarańczowego
Kolor pomarańczowy jest wynikiem pomieszania żółtego oraz czerwonego i według źródeł jakie udało mi się znaleźć – w większości jego wpływ na odbiorcę także jest wynikiem tej mieszanki. Kojarzy się on nam z radością, aktywnością, młodością, fascynacją, energią. Według badaczy wzmacnia także apetyt, dlatego świetnie nadaje się na projektach związanych z jedzeniem. Pomarańczowy przyciąga uwagę niewiele mniej niż czerwony, a z powodu większej jego neutralności, jest często znacznie lepiej odbierany.
W powiązaniu z popularnymi kontekstami:
- kojarzy się z ostrzeżeniem (przez znaki ostrzegawcze, tutaj także żółty), dlatego często występuje w różnego rodzaju alertach na stronach
- jesienią – z powodu kolorów liści na drzewach, zachodzącego słońca
- odbierany jest jako apetyczny – jako jedyny z podstawowych kolorów swoją nazwę zawdzięcza owocu – pomarańczy
- odpowiednio użyty, daje poczucie bezpieczeństwa – prawdopodobnie dzięki zastosowaniu w produkcji kamizelek odblaskowych (podobnie żółty)
- sportem – poprzez jego energię, witalność, dynamizm
Poniżej kilka przykładów ciekawego użycia pomarańczowego w projektach:
![Pomarańczowy, dzięki swojemu dynamizmowi, świetnie pasuje także do reklam firm związanych ze sportem](https://grafmag.pl/storage/media/d/a/da0b1b5bec71b468bcab872a64595541/pomaranczowy-jogamaisum.jpg)
![Tytuł serialu oraz grafiki z nim związane, świetnie odnoszą się do koloru strojów więźniów, dzięki czemu nakreślają fabułę praktycznie bez słów](https://grafmag.pl/storage/media/e/c/eca89c0554ce99eaf250504971789ede/orange-is-the-new-black-536935dae2843.jpg)
![Twórcy tej strony internetowej świadomie wykorzystali podświadome znaczenie kolorów, umieszczając słowo kreatywny na pomarańczowym tle](https://grafmag.pl/storage/media/6/8/68897f19b106926ed889fe3f7e3d01c9/orange-thisiscrowd.jpg)
![Pomarańczowy przechodzący w brąz, oprócz dynamizmu daje także poczucie bezpieczeństwa, buduje pewność, wiarę w markę](https://grafmag.pl/storage/media/a/3/a3ec6dd8d538712a581e5b24726ce062/pomaranczowygetdonedone.jpg)
Znaczenie i wpływ koloru żółtego
Żółty, to kolejny kolor z kategorii ciepłych. Kojarzy się on bezpośrednio ze słońcem, a więc radością, energią, szczęściem. Według psychologów dobrze wpływa na jasność myśli oraz zapamiętywanie, powiązany jest więc także z intelektem. Żółty może być także kojarzony z chorobami, szczególnie psychicznymi – prawdopodobnie ze względu na składniki barwy naturalnego pochodzenia – metali toksycznych: kadmu, ołowiu, chromu, a także moczu.
W kontekście:
- żółty, podobnie jak pomarańczowy kojarzy się z ostrzeżeniem, jest więc wykorzystywany wtedy, kiedy potrzebujemy zwrócić uwagę odbiorcy na jakieś niebezpieczeństwo
- religia – występuje także często w odniesieniu do różnych religii – częściowo przez związek ze słońcem (np. Egipt), ale także aureolą w religii katolickiej
- odpowiednio użyty, daje poczucie bezpieczeństwa – prawdopodobnie dzięki zastosowaniu w produkcji kamizelek odblaskowych (podobnie pomarańczowy)
Poniżej kilka przykładów ciekawego użycia żółtego w projektach:
![Firma Inpost świetnie wykorzystała powiązanie ze słońcem tworząc markę, która kojarzy się nowocześnie i jest przyjazna dla klienta](https://grafmag.pl/storage/media/9/c/9ca8c9b0996bbf05ae7753d34667a6fd/%C5%BC%C3%B3%C5%82ty-inpost.jpg)
![Kolejne wakacyjne - letnie skojarzenia wywołuje portfolio The Gravity](https://grafmag.pl/storage/media/5/e/5e02b868a91671f9140a41f3946f33cb/zolty-thegravity.jpg)
![Nasycony żółty, to także kolor, jaki kojarzy się nam z filmem Kill Bill](https://grafmag.pl/storage/media/e/9/e910a63844df7022c9b194d39b2686bf/7044320.3.jpg)
Znaczenie i wpływ koloru zielonego
Kolor ten jest najczęściej występującym w przyrodzie. Dzięki oczywistemu powiązaniu z naturą i środowiskiem – uspokaja, relaksuje, kojarzy się ze szczęściem i harmonią. Powiązany jest także z płodnością. Zielony, to także najbardziej rozległy kolor, zajmujący najwięcej miejsca w spektrum.
W kontekście:
- głównie dzięki wpływowi na masową psychikę amerykańskiej waluty, zielony kojarzy się z pieniądzem, dobrobytem, może być jednak także powiązany z chciwością, zachłannością
- ze względu na powiązania z naturą, zielony wykorzystywany jest do prezentowania firm oraz produktów związanych z ekologią
- zielona, czterolistna koniczynka kojarzy się nam ze szczęściem
- kolor ten ma stałe zastosowanie w interfejsach użytkowników – do oznaczenia sukcesu, akceptacji
- zielona murawa nierozerwalnie łączy ten kolor ze sportem, w szczególności piłką nożną
Poniżej kilka przykładów ciekawego użycia zielonego w projektach:
![Wykorzystanie odpowiedniego odzienia zielonego, momentalnie kojarzy się nam z piłką nożną](https://grafmag.pl/storage/media/4/c/4ca9764c98c203d7bc747cbce9d9174f/zielony-starexperience.jpg)
![Pomimo obecności na stronie wielu kolorów, zielony nagłówek oraz font w stylu ręcznie rysowanym, dają poczucie ekologiczności produków](https://grafmag.pl/storage/media/2/2/2297607a5db8576d5ad6bbd83696ff60/zielony-evolutionfresh.jpg)
![Wykorzystanie zielonego w kolorze lasów, sprawia, że momentalnie strona kojarzy się nam z dziką naturą](https://grafmag.pl/storage/media/b/2/b2b7c555125ecacf4bb7678d9dc39a21/zielony-whygowild.jpg)
![Zielony, to wręcz idealny kolor dla projektów związanych z ekologią](https://grafmag.pl/storage/media/6/f/6f67057b6a3671fe882f6d4f27d547be/green-poster3.jpg)
Znaczenie i wpływ koloru niebieskiego
Prawdopodobnie najbardziej neutralnym (oprócz czerni i bieli) z kolorów jest niebieski, pojawia się na największej ilości stron internetowych, jest często obecny także w logo dużych firm. Według badań, niebieski postrzegany jest jako wzbudzający największe zaufanie. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że charakteryzuje się on jedną z najkrótszych długości fali – nie pobudza nas więc do działania. Oprócz tego, kojarzy się z niebem i wodą, a więc czymś pewnym i w większości przypadków niezawodnym. Bardzo silnie związany jest także z biznesem i nowoczesnymi technologiami.
- neutralny charakter niebieskiego sprawia, że wykorzystywany jest do wyświetlania komunikatów informacyjnych, używany jest także jako tło znaków informacyjnych na drogach
- czystość – ze względu na powiązanie z wyobrażonym kolorem wody
Poniżej kilka przykładów ciekawego użycia niebieskiego w projektach:
![Wykorzystanie delikatnego koloru niebieskiego na stronie, dało poczucie błogości i spokoju](https://grafmag.pl/storage/media/6/4/64f07f012a35c83d7c556ba0b69ef64e/niebieskie-bluelagoon.jpg)
![Soczysty niebieski został wykorzystany na stronie producenta oranżady, bo dzięki swojej neutralności, świetnie komponuje się z różnymi jej smakami (kolorami)](https://grafmag.pl/storage/media/f/d/fdeea652a89ec3e970d22a86698ac8c4/niebieski-orangina.jpg)
![Niebieski, to woda, wykorzystywany jest więc w bardzo dużym stopniu przez producentów tego produktu](https://grafmag.pl/storage/media/4/e/4ee78d4122ef8503fe01cdad3e9ea4ee/930_kv.jpg)
Znaczenie i wpływ koloru fioletowego
Fioletowy, to kolor, który historycznie kojarzony jest z szlachetnością, luksusem – ze względu na koszta uzyskania kolorów oraz powiązane z tym skojarzenia z osobami, jakie mogły nosić fioletowe szaty. Aktualnie fiolety bardziej kojarzą nam się z mistycyzmem, magią i światem niedostępnym dla wszystkich. Kojarzony jest także z energią.
Poniżej kilka przykładów ciekawego użycia fioletowego w projektach:
![Fioletowy kojarzony jest z inspiracją i odstępowaniem od norm, dobrze pasuje więc na strony osób kreatywnych](https://grafmag.pl/storage/media/a/5/a5ff5d4b0a0d7b3e4d64147037d8c344/fioletowy-triz.jpg)
![W połączeniu z ostrym turkusowym stanowi bardzo mocne połączenie kojarzone ze światem grafików](https://grafmag.pl/storage/media/1/e/1e8ca836c962598551882e689265c1c5/fioletowy-surfhousebarcelona.jpg)
![Delikatny fiolet wykorzystywany jest także jako kolor inspirujący i zachęcający do działania](https://grafmag.pl/storage/media/c/1/c1aeb6517a1c7f33514f7ff69047e74e/mixpanel.jpg)
Źródła:
- Colormatters
- Kroje i kolory pisma, Thimothy Samara
- Podręcznik projektantów logo, Gareth Hardy
- Wikipedia