W to, że kolory oddziałują na odbiór wszelkiego rodzaju projektów przez obserwatorów nie wątpi już pewnie nikt. Wpływają one na nas bardzo silnie, a sposób w jakie je interpretujemy wynika z psychologii, kultury, religii oraz codziennych przyzwyczajeń i środowiska w którym żyjemy. Podczas projektowania warto zdawać sobie sprawę z tych zależności i wykorzystywać je w sposób przemyślany i efektywny.
Określenie i znajomość teorii poszczególnych kolorów może okazać się także przydatna podczas przekonywania do swoich racji klientów oraz w tworzeniu własnych, przemyślanych projektów.
Kolory, oprócz wpływać na naszą psychikę, wpływają także na układ nerwowy – w zależności od długości fali pobudzają nasz metabolizm w mniejszym lub większym stopniu. Własności te wykorzystywane są przede wszystkim podczas dekorowania pokoi, malowania ścian, jednak warto spróbować je zwrócić na nie uwagę także w projektach graficznych.
Znaczenie i wpływ koloru czerwonego
Kolor czerwony charakteryzuje się najdłuższą ze wszystkich długością fali. W związku z tym, zgodnie z opisaną wcześniej właściwością – w największym stopniu pobudza nasz organizm, pośrednio także zachęca do działania. Jest to kolor związany z ekstremami – energią, żywiołami (ogień), dynamizmem, impulsywnością, ale także miłością czy namiętnością.
Znaczenie w odbiorze kolorów ma także ich powiązanie z codziennym życiem ludzi. Użyty w odpowiednim kontekście, czerwony kojarzy się z:
- ostrzeżeniem, zatrzymaniem, odrzuceniem – bo czerwony znak STOP
- niebezpieczeństwem – ogień, krew, a więc wojna i walki
- pomocą – czerwona apteczka medyczna, czerwony krzyż, kojarzą się nam z pomocą innym
- namiętnością, miłością – czerwone serce, róża
- czerwony w największym stopniu przyciąga także uwagę, wykorzystywany jest więc w przyciskach akcji, informacjach o promocji
Poniżej kilka przykładów ciekawego użycia czerwonego w projektach:
Znaczenie i wpływ koloru pomarańczowego
Kolor pomarańczowy jest wynikiem pomieszania żółtego oraz czerwonego i według źródeł jakie udało mi się znaleźć – w większości jego wpływ na odbiorcę także jest wynikiem tej mieszanki. Kojarzy się on nam z radością, aktywnością, młodością, fascynacją, energią. Według badaczy wzmacnia także apetyt, dlatego świetnie nadaje się na projektach związanych z jedzeniem. Pomarańczowy przyciąga uwagę niewiele mniej niż czerwony, a z powodu większej jego neutralności, jest często znacznie lepiej odbierany.
W powiązaniu z popularnymi kontekstami:
- kojarzy się z ostrzeżeniem (przez znaki ostrzegawcze, tutaj także żółty), dlatego często występuje w różnego rodzaju alertach na stronach
- jesienią – z powodu kolorów liści na drzewach, zachodzącego słońca
- odbierany jest jako apetyczny – jako jedyny z podstawowych kolorów swoją nazwę zawdzięcza owocu – pomarańczy
- odpowiednio użyty, daje poczucie bezpieczeństwa – prawdopodobnie dzięki zastosowaniu w produkcji kamizelek odblaskowych (podobnie żółty)
- sportem – poprzez jego energię, witalność, dynamizm
Poniżej kilka przykładów ciekawego użycia pomarańczowego w projektach:
Znaczenie i wpływ koloru żółtego
Żółty, to kolejny kolor z kategorii ciepłych. Kojarzy się on bezpośrednio ze słońcem, a więc radością, energią, szczęściem. Według psychologów dobrze wpływa na jasność myśli oraz zapamiętywanie, powiązany jest więc także z intelektem. Żółty może być także kojarzony z chorobami, szczególnie psychicznymi – prawdopodobnie ze względu na składniki barwy naturalnego pochodzenia – metali toksycznych: kadmu, ołowiu, chromu, a także moczu.
W kontekście:
- żółty, podobnie jak pomarańczowy kojarzy się z ostrzeżeniem, jest więc wykorzystywany wtedy, kiedy potrzebujemy zwrócić uwagę odbiorcy na jakieś niebezpieczeństwo
- religia – występuje także często w odniesieniu do różnych religii – częściowo przez związek ze słońcem (np. Egipt), ale także aureolą w religii katolickiej
- odpowiednio użyty, daje poczucie bezpieczeństwa – prawdopodobnie dzięki zastosowaniu w produkcji kamizelek odblaskowych (podobnie pomarańczowy)
Poniżej kilka przykładów ciekawego użycia żółtego w projektach:
Znaczenie i wpływ koloru zielonego
Kolor ten jest najczęściej występującym w przyrodzie. Dzięki oczywistemu powiązaniu z naturą i środowiskiem – uspokaja, relaksuje, kojarzy się ze szczęściem i harmonią. Powiązany jest także z płodnością. Zielony, to także najbardziej rozległy kolor, zajmujący najwięcej miejsca w spektrum.
W kontekście:
- głównie dzięki wpływowi na masową psychikę amerykańskiej waluty, zielony kojarzy się z pieniądzem, dobrobytem, może być jednak także powiązany z chciwością, zachłannością
- ze względu na powiązania z naturą, zielony wykorzystywany jest do prezentowania firm oraz produktów związanych z ekologią
- zielona, czterolistna koniczynka kojarzy się nam ze szczęściem
- kolor ten ma stałe zastosowanie w interfejsach użytkowników – do oznaczenia sukcesu, akceptacji
- zielona murawa nierozerwalnie łączy ten kolor ze sportem, w szczególności piłką nożną
Poniżej kilka przykładów ciekawego użycia zielonego w projektach:
Znaczenie i wpływ koloru niebieskiego
Prawdopodobnie najbardziej neutralnym (oprócz czerni i bieli) z kolorów jest niebieski, pojawia się na największej ilości stron internetowych, jest często obecny także w logo dużych firm. Według badań, niebieski postrzegany jest jako wzbudzający największe zaufanie. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że charakteryzuje się on jedną z najkrótszych długości fali – nie pobudza nas więc do działania. Oprócz tego, kojarzy się z niebem i wodą, a więc czymś pewnym i w większości przypadków niezawodnym. Bardzo silnie związany jest także z biznesem i nowoczesnymi technologiami.
- neutralny charakter niebieskiego sprawia, że wykorzystywany jest do wyświetlania komunikatów informacyjnych, używany jest także jako tło znaków informacyjnych na drogach
- czystość – ze względu na powiązanie z wyobrażonym kolorem wody
Poniżej kilka przykładów ciekawego użycia niebieskiego w projektach:
Znaczenie i wpływ koloru fioletowego
Fioletowy, to kolor, który historycznie kojarzony jest z szlachetnością, luksusem – ze względu na koszta uzyskania kolorów oraz powiązane z tym skojarzenia z osobami, jakie mogły nosić fioletowe szaty. Aktualnie fiolety bardziej kojarzą nam się z mistycyzmem, magią i światem niedostępnym dla wszystkich. Kojarzony jest także z energią.
Poniżej kilka przykładów ciekawego użycia fioletowego w projektach:
Źródła:
- Colormatters
- Kroje i kolory pisma, Thimothy Samara
- Podręcznik projektantów logo, Gareth Hardy
- Wikipedia