Okładka artykułu Znaczenie i odbiór barwy różowej — Kolory w projektowaniu
Inspiracje Teoria

Znaczenie i odbiór barwy różowej

Kolory w projektowaniu

Zdjęcie autora Aleksandra Tulibacka
0

Dobranie kolorów do swojego projektu czy strony internetowej, to temat bardzo ciekawy i z drugiej strony, wymagający wiedzy i odpowiedniego przygotowania – szczególnie wtedy, gdy chcecie wykorzystać naszą dzisiejszą gwiazdę, a więc róż. W naszym języku za różowy uznajemy zarówno kolor odpowiadający angielskiej nazwie rose, jak i inne jego odmiany, jak łososiowy, koralowy czy fuksję. Każdy z nich, ze względu na swoje nasycenie i jasność oddziałuje na nas w inny sposób, ogólnie jednak łączy je sporo wspólnych cech.

Na początek zajmę się różowym w jego czystej postaci, a więc takim, którego z tą nazwą kojarzy większość z nas. Kolor ten utożsamiany jest przede wszystkim z kobiecością i choć jego znaczenie jest nieco podobne do czerwonego, to przesłanie znacząco od niego odbiega. Różowy w tej formie jest barwą bardzo delikatną, wręcz dziecięcą, a czasem nawet infantylną. W zależności od nasycenia i czystości zmienia się nieco jego przekaz – im ostrzejszy, tym bardziej energetyzujący. Różowy wyraża miłość nie nasyconą zbyt dużą dawką namiętności (chociaż jej nie wyklucza), a także atrakcyjność.

legalna-blondynka-rozowy-w-reklamie
Okładka filmu Legalna Blondynka

Połączenie piękna z infantylnością różowego świetnie wykorzystali scenarzyści i marketingowcy filmu Legalna Blondynka, którzy chcąc sprawić, abyśmy odbierali ją jako nieszczególnie inteligentną, ale ładną, zdecydowali się na właśnie ten kolor zarówno w jej ubiorze, jak i w przedmiotach jej towarzyszących.

Różowy to król kosmetyków i produktów dla kobiet, w końcu każda chce być słodka i idealna – jak księżniczka! W dzisiejszych czasach nikt nie powie już, że różowy jest kolorem tylko dla płci pięknej, jednak spora część mężczyzn wciąż nie potraktuje żadnej reklamy w tej barwie, jako takiej skierowanej do siebie.

Reklama szamponu z 1968 roku, CapricornOneVintage
Reklama szamponu z 1968 roku, CapricornOneVintage

Ciekawym przykładem cukierkowości różu jest jego wykorzystanie w reklamach z ubiegłego wieku. Na powyższej twórcy usilnie próbują przekonać nas, że ich produkt jest wyłącznie dla dziewczyn (warto zwrócić uwagę, że dziewczyn, a nie kobiet, bo z kobietami bardziej kojarzy się jednak czerwień), celem jest oczywiście zdobycie uwagi mężczyzny.

Pink Dove, reklama z około 1960 roku, CapricornOneVintage
Pink Dove, reklama z około 1960 roku, CapricornOneVintage

Równie słodko jest na reklamie różowego mydła marki Dove, która po raz kolejny targetowana jest do kobiet, ta w znacznie mniej słodki sposób (bo odbiorcą jest osoba nieco starsza). Przeglądając profil z którego pochodzą te grafiki zauważycie, że spora część produktów kierowanych do płci pięknej wykorzystywała wtedy kolor różowy – bez znaczenia, czy były to rajstopy, bielizna czy… lodówka i sprzęt kuchenny.

rozowy-w-reklamie-kosmetykow

Współcześnie oczywiście także mamy do czynienia z kolorem różowym w reklamach produktów kosmetycznych czy bielizny, jest on jednak równie prosty do znalezienia, jak chociażby czerwony, czarny czy złoty. Na powyższych reklamach mamy do czynienia z pokazaniem różu uwydatniającego delikatność i kobiecość.

salma-hayek-rozowy-w-reklamie

W reklamie promującej picie mleka, Salma Hayek wcieliła się w rolę idealnej matki, pani domu. Nie można sobie wyobrazić jej w innym stroju, niż różowy.

Z powiązania różowego z kobiecością wywodzi się jego kolejne znaczenie – profilaktyka raka piersi.

reklamy-profilaktyki-raka-piersi
Plakaty kampanii profilaktyki raka piersi

Powyżej zebrałam kilka plakatów i grafik promujących profilaktykę tej choroby. Są one diametralnie różne, jednak łączy je wspólny element, jakim jest odpowiedni odcień różu i charakterystyczna szarfa. Te dwa czynniki są tak powiązane z ową tematyką, że ciężko byłoby znaleźć reklamę, której odbiór jest równie oczywisty, a została przygotowana na niebiesko, fioletowo czy nawet czerwono. Każde z powyższych zdjęć z innym kolorem i bez elementu szarfy, mogłoby z powodzeniem zostać wykorzystane w innej kampanii reklamowej.

Z jednej strony to oczywiście bardzo dobrze, bo można tworzyć świetne i nie tak bardzo oczywiste kampanie (jak ta z balonami). Z drugiej jednak trzeba sobie zdawać z tego sprawę i korzystać z ten barwy rozsądnie, szczególnie jeśli tworzymy logo albo części identyfikacji wizualnej lub gdy łączymy ją ze zdjęciami w skali szarości.

Kolejnym aspektem w którym nie możemy się obejść bez różowego są przedmioty dla małych dziewczynek. Kojarzy się on nam się z beztroską, dzieciństwem i niewinnością, nic więc dziwnego, że jest to barwa, która pierwsza przychodzi na myśl, kiedy widzimy małą dziewczynkę, szukamy dla niej ubranka, albo prezentu.

Wyniki wyszukiwania produktów dla dziewczynek w sklepie internetowym Urwis
Wyniki wyszukiwania produktów dla dziewczynek w sklepie internetowym Urwis

Wystarczy spojrzeć na ilość różowych zabawek, aby po części zrozumieć dlaczego. Z drugiej jednak strony często, nawet pomimo usilnych prób zachowania neutralności przez rodziców, małe dziewczynki ciągnie do różowych lalek, a nie niebieskich samochodów. Dlaczego więc się dziwić, że sprzedawcy dokładnie to wykorzystują? Projektując strony internetowe z ubrankami czy zabawkami dla dzieci, albo opakowania do nich, warto o tym pamiętać i korzystać z siły różu, jaką niewątpliwie posiada.

aurora-spiaca-krolewna
Arielka i Śpiąca Królewna

Róż, to także kolor księżniczek, towarzyszy większości hallowenowych strojów i szybko daje do zrozumienia swój przekaz. Z pomocą argumentacji częściowo przychodzą tutaj oczywiście bajki i chociaż mogłoby się wydawać, że różowych księżniczek będzie cała masa – wcale tak nie jest. Bajkowe bohaterki, jakie możemy znaleźć w różu, to Śpiąca Królewna i Arielka (kiedy oczywiście nie jest syreną), ewidentnie jest to jednak kwestia kolorowania, bo można znaleźć nawet te same sceny w sukienkach w innych kolorach, nie są to też ich kolory główne, raczej te w których możemy zobaczyć je w końcowych scenach. Spowodowane jest to prawdopodobnie tym, że każda z bajkowych bohaterek ma w swoim charakterze coś ponad dziewczęcość (reprezentowaną przez róż), co często wyrażane jest właśnie kolorem jej sukienki, żadna z nich nie jest po prostu słodka i śliczna.

Kilkukrotnie użyłam tutaj słowa cukierkowy, aby oddać przesadną słodycz prezentowanych grafik, nie bez powodu, bo słowo to kojarzy się nam ze słodkością, będzie więc dobrym rozwiązaniem dla projektów związanych z kulinariami, w szczególności z pieczeniem tortów i babeczek.

Było o kobiecości, delikatności i błyskotkach, najwyższy więc czas odczarować nieco róż, bo pomimo jego korzeni, aktualnie jest on bardzo często wykorzystywany w projektach graficznych z różnych branż. Nasiliło się to szczególnie w tym roku, ponieważ Pantone Rose Quartz został jednym z dwóch kolorów tego roku. Sytuacja była wyjątkowa, bo po raz pierwszy, to dwa kolory, a nie jeden, uzyskały ten tytuł.

kolor-pantone-rose

Decyzję tą można zrozumieć, szczególnie w kontekście odbioru samego różowego. Połączenie go z Serenity, a więc delikatnym niebieskim, pokazało nowy wymiar tej barwy i zainspirowało do wielu przepięknych realizacji z różnych kategorii. Aktualnie delikatne odcienie różu, pastele czy barwy łososiowe wykorzystywane są bardzo często. Co prawda wciąż są to w większości projekty związane z pięknem, często z kobiecością, jednak mają w sobie mniej cukierokowości i zdecydowanie więcej elegancji i czystego piękna.

Nienawiązującą do płci cechą różu jest także spojrzenie pozytywne, mówi się w końcu, że patrzymy na świat przez różowe okulary. Idea ta jest nam jak najbardziej znana, jednak pomimo szerokich poszukiwań, znaczenie to dotarło do mnie dopiero w momencie przeglądania Fotolia i znalezienia zdjęcia do nagłówka tego artykułu. Nie znalazłam przykładów reklam nawiązujących do tego tematu (ale też dokładnie nie szukałam).

Prawdziwe odczarowanie różowego możemy jednak zawdzięczać firmie T-mobile, której odważny branding sprawił, że róż (a dokładnie magenta) sporej ilości osób zupełnie nie kojarzy się już z kobiecością i spokojnie może być wykorzystywany zarówno w produktach dedykowanych dla ogółu społeczności, jak i typowo dla mężczyzn. Magentowy jest kolorem, który obecnie w odpowiednim kontekście zupełnie nie kojarzy się nam z wymienionymi wcześniej cechami – jest po prostu kolorem kreatywności i energii (bo korzysta z cech, jakie wiążemy z fioletem).

tmobile-magenta

Jak widać powyżej – w identyfikacji T-mobile wykorzystuje magentę w przeróżny sposób – jako subtelny dodatek, spore tło, albo graficzny element. Istotne jest tutaj to, że twórcy nie boją się tego koloru i nie ukrywają go, stojąc za swoją decyzją pokazują odwagę  i zdecydowanie wychodzi im to na dobre.

Przeglądając różowe strony na Awwwards nie znalazłam żadnej, która używałaby go z premedytacją, albo w dużej ilości – są to raczej przypadkowe wybory estetyczne, niż zabiegi marketingowe, postanowiłam więc nie zamieszczać ich w tym tekście.

pink-logo

Podsumowując dzisiejszy temat warto zerknąć też na loga, które korzystają z różu, każde z nich nawiązuje do jednej lub kilku funkcji różowego bądź magenty, jakie opisałam. Loga z pierwszego rzędu to marki kierowane do kobiet, w drugiej linii mamy T-mobile bazujący na energii i innowacyjności, Dunkin Donuts korzystający z powiązania ze słodkością, Indesign nawiązujący do kreatywności i Tauron związany z energią. Jeśli wybierzecie magentę, warto zwrócić uwagę na to jak kiepsko się kompresuje (podobnie jak czerwony) – o czym boleśnie się przekonałam wgrywając pliki do tego tekstu, z resztą pewnie rzuciło się Wam to w oczy.

A co Wy myślicie o różu? Wykorzystujecie go w swoich projektach?

To może Cię zainteresować