Okładka artykułu Kolory roku Pantone 2016 — Przykłady projektów i nieco teorii
Inspiracje Teoria

Kolory roku Pantone 2016

Przykłady projektów i nieco teorii

Zdjęcie autora Małgorzata Rita Łyczywek
0

O palecie kolorów słyszał każdy, kto w podstawówce musiał rysować z mniejszym lub większym zaangażowaniem koło barw. Jednak Ci bardziej obeznani z grafiką, designem, poligrafią wskażą jedną wspólną paletę, system identyfikacji kolorów firmy Pantone. System, który właściwie od 1974 pozwala na skuteczną komunikację twórców, producentów i konsumentów. Dla tych ostatnich najczęściej Pantone kojarzy się z ogłaszanymi „kolorami roku”, które inspirują projektantów wszelkiego rodzaju.

Z pokazów haute coture trafiają do sieciówek, kolekcji kosmetyków, czy przedmiotów dekoracji wnętrz, a tym samym do rąk naszych – „zwykłych śmiertelników”.

Pierwszy kwartał za nami dlatego warto przyjrzeć się coraz częściej spotykanym, czy aby na pewno przypadkowym barwom?

Kolory wiosny

Tegoroczną wiosnę kojarzymy głównie z dwoma pastelowymi kolorami – brudnym różem znanym jako Rose Quartz i przełamanym błękitem skrytym pod nazwą Serenity. Niesłusznie! Oprócz dwóch przewodnich kolorów roku, Pantone przygotowało aż 10 kolorów wiosny.

Pantone paleta wiosna 2016
Pantone paleta wiosna 2016

Trudno wskazać gałąź designu, która nie oszalała na ich punkcie.

Skąd się wzięły tegoroczne Color(s) of the Year?

Pantone Color Institute uważnie obserwuje rynek współpracując z setkami firm. 20-osobowy zespół miesiącami zbiera dane, porównuje z poprzednimi latami, prowadzi badania i konsultacje zanim wskaże ostateczną barwę. Mają świetne wyczucie tego, czego oczekują konsumenci. Dwie lekkie, pastelowe barwy zostały wybrane po roku Marsali – ciężkiego, jesiennego bordo.

Nazwa „Color of the Year” jest nieprzypadkowa, dotychczas wybierany był tylko jeden dominujący kolor. Tegoroczna decyzja o wybraniu dwóch kolorów jest ewenementem. Według Pantone zestawione razem – ciepły róż i spokojny błękit mają do opowiedzenia swoją dwojaką historię.

– Współczesny człowiek coraz usilniej poszukuje źródła dobrego samopoczucia jako antidotum na stres otaczającego go świata. Wybrane połączenie gwarantuje poczucie komfortu i bezpieczeństwa.

– Jesteśmy świadkami rozmywania się granicy płci w odniesieniu do mody. Podział kolorów: różowy dla dziewczynek, niebieski dla chłopców zdezaktualizował się i jest to coraz bardziej widoczne w zachowaniach konsumentów

Wydanie wrześniowego Harper’s Bazaar UK miało wpłynąć na decyzję Pantone Color Institude, chociaż już wcześniej pojawiały się tego typu połączenia.
Wydanie wrześniowego Harper’s Bazaar UK miało wpłynąć na decyzję Pantone Color Institude, chociaż już wcześniej pojawiały się tego typu połączenia.
Louis Vuitton kolekcja wiosna-lato 2012
Louis Vuitton kolekcja wiosna-lato 2012
Felicity Jones dla British Vogue (2014)
Felicity Jones dla British Vogue (2014)

Rose Quartz i Serenity „sprzedają”

Pantone stało się de facto autorytetem ogłaszającym nadchodzące trendy. Od 2000 roku sprawiają, że co roku tak banalna i codzienna rzecz jak „kolor” jest w centrum medialnej uwagi, ogromnym wydarzeniem wpływającym na zwiększenie sprzedaży. Na fali popularności zyskują projektanci, marki i ich marketingowcy, którzy nie boją się wykorzystać okazji do promocji swoich produktów.

Linia limitowanych kosmetyków marki Sephora.
Linia limitowanych kosmetyków marki Sephora
Roboty kuchenne KichenAid
Roboty kuchenne KichenAid
Propozycje dla domu od Ikea
Propozycje dla domu od Ikea

Moda, uroda, design

Jest to samonapędzający się mechanizm. Zdjęcia inspirowanych ubrań, kosmetyków, mebli wraz tonami innych przedmiotów zalewają Internet z tagiami #PantoneColorOfTheYear czy #Pantone2016. Najbardziej zaangażowane są branża odzieżowa, kosmetyczna, ślubna, a także dekoratorzy wnętrz i webdesign. Swoje kolekcje przygotowują znane domy mody z nazwiskami takimi jak Chanel, Dior, Saint Laurent czy Burberry na czele, a popularne sieciówki podążają nimi. Uznane marki starają się pokazać, że nie są w tyle, co sprawia, że klienci spotykają się z wybranymi kolorami coraz częściej, w konsekwencji czego akceptują je, a chcąc być modnymi sięgają po więcej. Kolory roku już nie tylko pojawiają się jako produkty „zewnętrzne”, styliści nie zawahali się pójść krok dalej.

Propozycja od Glossover.hu
Propozycja od Glossover.hu
chanel2
Chanel kolekcja wiosna 2016
 

#pantonehair #rosequartz #serenity 🎨 @Emfarley_ || @theblondroom #blondroombabe #tigicopyrightcolour #hairthrills #tigi #tigitakeover #hairinspo #btcpics #behindthechair @behindthechair_com @american_salon #americansalon @modernsalon #catwalk #sfactor #bedhead #copyrightcolourbytigi @bedheadbytigi @sfactorbytigi @catwalkbytigi @tigicreativeteam

Post udostępniony przez Emily🎨✂️Farley (@emfarley_)

 

#pantonehair #rosequartz #serenity 🎨 @Emfarley_ || @theblondroom #blondroombabe #tigicopyrightcolour #hairthrills #tigi #tigitakeover #hairinspo #btcpics #behindthechair @behindthechair_com @american_salon #americansalon @modernsalon #catwalk #sfactor #bedhead #copyrightcolourbytigi @bedheadbytigi @sfactorbytigi @catwalkbytigi @tigicreativeteam

Post udostępniony przez Emily🎨✂️Farley (@emfarley_)

Jak wykorzystać kolory roku w swoich projektach?

Nie musimy pracować dla znanej marki czy być jej właścicielem, by sięgnąć po tę samą taktykę. Nasi klienci kupują oczami. Oczywiście, ważne są szczegóły, opisy, a ostateczny zakup jest wypadkową wielu czynników, ale wciąż to oczy mają przewagę w podejmowanych decyzjach. Myśląc o sprzedaży możemy myśleć o konkretnych produktach, własnym portfolio czy kampanii marketingowej, którą tworzymy. W każdym wypadku użycie, akcentów, które są na topie zaskoczą klientów i jednocześnie świadczą, że śledzimy trendy.

Idealnie nadają się do wykorzystania w projektach graficznych silnie związanych z bieżącym rokiem np. posterach dotyczących tegorocznej edycji wydarzenia, zaproszeń na konferencje, newsletterach, okazjonalnych gadżetach czy limitowanych edycjach produktu.

Zdjęcie w tle trenerki Kasi Bigos tuż po ogłoszeniu kolorów roku
Zdjęcie w tle trenerki Kasi Bigos tuż po ogłoszeniu kolorów roku
Newsletter marki Orsay z kolekcją wiosna 2016
Newsletter marki Orsay z kolekcją wiosna 2016
Materiały reklamowe marki Flying Ninja
Materiały reklamowe marki Flying Ninja
A może rekamowe długopisy w kolorach roku? Hallo.com ma takie w ofercie
A może rekamowe długopisy w kolorach roku? Hallo.com ma takie w ofercie

Kolory (nie) dla wszystkich?

Powyższe przykłady wyraźnie wskazują, że nie ma problemu z przekonaniem kobiet do pudrowego różu i błękitu, ale czy jest szansa, żeby mężczyźni, zgodnie z założeniem o zacieraniu granic między płciami, również skorzystali z tego zestawu?

Tutaj Pantone wraz z ogłoszeniem kolorów roku dostarcza pomysłów na przykładowe palety kolorów.

pantone

Warto zauważyć, że Rose Quartz i Serenity to kolory delikatne, mogące wycofać się na rzecz intensywniejszych braw, by „grać drugie skrzypce”. Zwłaszcza w przypadku wnętrz połączenie to może okazać się za słodkie. Mi bardziej odpowiada jako dodatki.

BN Wallcoverings
BN Wallcoverings
Ikea France
Ikea France
Stadshem
Stadshem

Jak widać, tegoroczne kolory roku znalazły już swoich fanów. Niezależnie, czy do tego grona należymy, czy też nie, czeka nas pastelowy rok. Powtarzając za Kim Palmer, owszem, Pantone zaserwowało nam w tym roku „podwójną dawkę cukru”, ale skoro tak, to czemu by z niej nie skorzystać?

foodpnfork
Słodkie wariacje od Food on Fork
To może Cię zainteresować