Okładka artykułu Typografia w reklamie — Bez niej ani rusz!
Inspiracje

Typografia w reklamie

Bez niej ani rusz!

Zdjęcie autora Magdalena Kacicka
0

Typografia jest integralną częścią każdego projektu graficznego, począwszy od wizytówek aż do stron internetowych. Reklama nie jest tu wyjątkiem. Dobrze dobrany krój pisma pomoże przykuć uwagę konsumenta i stanowić różnicę pomiędzy dokładniejszym obejrzeniem reklamy, a szybkim przerzuceniem kartki w magazynie. Czasem to, w jaki sposób przedstawiona jest typografia ilustruje cały koncept.

Ikea

Pomysł na reklamę dla sieci Ikea, skierowany do ludzi młodych, w wieku 18-35 lat. Bez użycia żadnych obrazków, autor ilustruje dobrze nam znany proces składania mebli z Ikei i pozycjonuje go jako coś zabawnego. W pierwszej reklamie – wszystkie elementy do złożenia stołu, czyli słowa “coffee table” są, tylko nie w takiej kolejności jak trzeba. W drugiej – coś się zawieruszyło. W ostatniej słowo jest złożone odwrotnie.

01-ikea01-ikea301-ikea2

Amnesty International

Gdy tracisz nogę, tracisz nie tylko nogę. Tracisz berka z przyjaciółmi. Tracisz bieg w sztafecie. Skakanie. Grę w koszykówkę… Pomóż nam walczyć o kompletny zakaz używania min lądowych Tekst, napisany odręcznie, jakby ręką dziecka, w ułamku sekundy uzupełnia brakującą część fotografii. Pokazuje wszystko to, na co składa się posiadanie dwóch zdrowych nóg. Ten przekaz apeluje do naszych emocji.

02-Amnestyleg

Butik Pivot

Tutaj jest reklama przyjaznego dla środowiska butiku.Bądź zielona w każdym kolorze. Seria reklam wygląda jak seria szkiców projektanta mody, a tekst składa się tu na część sukienki. Pokazuje, że bycie zielonym może być integralną częścią ubrania i że może też wyglądać pięknie. W tej serii, jak i w reklamie powyżej, użycie standardowej czcionki z komputera zepsułoby efekt, bo w wyborze kroju zawiera się część przesłania całego projektu.

03-pivot03-pivot303-pivot2

Gorąca Linia do Zapobiegania Samobójstwom Aasra

Reklama społeczna z Indii. W prosty sposób pokazuje, to co kryje się na drugim końcu kabla telefonu. Depresja, której ktoś wysłucha.

04-depresja

McDonald’s McFlurry – zrób swój własny

Piękne kroje pisma i pysznie wykonane. W niebanalny sposób reklama stara się pokazać, że możesz wybrać składniki do deseru jakie tylko ci indywidualnie pasują. Dla kogoś kto nie załapie, z czego zrobione jest „Th” lub „J” w „Joan”, autor umieścił cała listę dodatków w dole reklamy. W tej sposób nie ujmuje to prostocie projektu, a dostarcza wyjaśnienia.

05-mcd05-mcd305-mcd2

Regaine

Niektórych miejsc kobieta nie chciałaby odchudzić mówi ta reklama, korzystając z tego, że słowo „thinner” w kontekście może oznaczać i odchudzanie i wypadające włosy. Jest to wstydliwy temat i musiał być potraktowany w nadzwyczajny sposób, aby nie zrazić grupy docelowej. Używa więc bardzo kobiecej ilustracji i delikatnego kroju pisma. Samo wyjaśnienie co dokładnie reklamuje jest napisane drobnym drukiem. Ktoś rzucający okiem na gazetę czytaną przez kobietę nie zobaczyłby z daleka co ona czyta, więc nie musiałaby szybko przerzucać kartek i potencjalnie, nigdy do tej reklamy nie powrócić.

06-Regaine

Restauracja Hattie’s

Reklama ekskluzywnej restauracji na twardym osiedlu w Teksasie (myśl: Bronks w Nowym Jorku dla przyrównania). Zestawienie dwóch polaryzujących konceptów – wymyślnych fotografii malutkich porcyjek i tekstu rodem z graffiti wygląda bardzo świeżo. Są tylko 2 powody dla którego zjawiasz się na tym osiedlu. Narkotyki i sum obtaczany w orzeszkach pekanowych. Choć tekst jest dość trudny do odczytania, ten styl wygląda tak zaskakująco na takim delikatnym zdjęciu, że wciąga potencjalnego widza do zatrzymania się przy nim dłużej. Sam slogan firmy, ekskluzywne jedzenie na osiedlu również szybko wyjaśnia ideę reklamy.

07-hattie07-hattie307-hattie2

Lody Ben & Jerry’s

Następna reklama z kategorii trudnych do odczytania należy do lodów Ben & Jerry’s. Produkują lody ze śmiesznymi nazwami i dziwnymi kombinacjami. Ta reklama obrazuje energię tej marki i w zmyślny sposób skąd pochodzą ich przepisy. Całość stylizowana jest na kolorowe lata 60-te. Nie, nie pamiętamy lat 60-tych, ale gdy się obudziliśmy, mieliśmy biznes lodowy i garść dziwacznych przepisów. Pokój, miłość i lody. Reklamy też są dziwaczne, ale ze smakami takimi jak „ciasto z margaritą”, „karamel sutra” czy „czekoladowa terapia”, czego innego możemy oczekiwać?

08-ben08-ben308-ben2

Szkoła Kreatywności Complot – kurs typografii

Bycie szkołą artystyczną zobowiązuje – w końcu mają przyciągnąć grafików, a ci są wymagający. Seria reklam tej szkoły opowiada o życiu bez typografii. Wygląd każdej nawiązuje do historii literki, którą opisuje. Bez literki D, na przykład, nie byłoby Boga (Dios). Gdyby typografia nie istniała, aby dbać o litery, pewnego dnia D wpadłoby w depresję z powodu swojego wielkiego brzucha i zabiłoby się. A bez niej, nie można byłoby napisać słowa Dios i wszyscy straciliby wiarę, ziemia byłaby pełna grzechów i ludzkość ukarana zostałaby apokalipsą. Kurs typografii. Ważniejszy w życiu niż możesz sobie wyobrazić. Rejestracja otwarta. Tutaj to obrazki uwydaniają tekst, a nie odwrotnie, ilustrując chaos i piekło. Widać, że ktoś dobrze się bawił przy produkcji tej reklamy. Cała seria ukazuje ekspresyjność typografii.

09-tipod09-tipoY09-tipoH

Kiss Radio

Kampania reklamowa radia Kiss, utrzymana w stylizacji retro. Ukazuje ich wielki wybór artystów i muzyki na każdą okazję. Dla tych z wybrednym językiem mówi pierwsza reklama z serii i wylicza zespoły mające nazwy kojarzące się z jedzeniem.

10-kiss

Festiwal Horrorów „Noc Strachu”

Oto ciekawa i straszna reklama na billboardzie dla festiwalu horrorów. Sam tekst wygląda tu jak coś z horroru, napisane zakrwawionymi rękami. Nie potrzeba tu żadnych strasznych ilustracji, wrażenie wywołane przez krój pisma i wyobraźnię oglądającego jest wystarczające. Ale, jako bonus, pojawia się ucięta ręka czołgająca się przez całą długość reklamy.

11-fright11-fright311-fright2

National Geographic NatGeo – od A do Z wymarłych i zagrożonych zwierząt

Ta reklama wygląda bardzo przyjaźnie i używa pięknych ilustracji. Ilustrowany alfabet też wygląda unikatowo, sympatycznie mimo smutnej prawdy, którą przedstawia.

Muzeum Sztuki Sao Paolo – MASP

Muzeum Sztuki Sao Paolo przemawia do odbiorcy głosem obrazów. Mówi nam co widziały przez lata historii i zaprasza do siebie. Tekst obrazuje tutaj co mówiłyby oczy każdej postaci, gdyby umiały. Widziałem upadek geniuszu. Widziałem ostatnie lata Vincenta Van Gogh. Widziałem francuzów niedoceniających mnie. Widziałem mistrza umierającego w ubóstwie i żałującą Europę. Widziałem milionerów wykrzykujących moje imię na aukcjach. Widziałem nowy dom. Widziałem uczących dorosłych i uczące się dzieci. Widziałem młody budynek stający się najczęściej odwiedzanym muzeum Brazylii. Ale widząc to wszystko, jest jeszcze jedna rzecz, której nie widziałem: ciebie. Przyjdź, chcę cię zobaczyć. Tekst wygląda tu jak pociągnięcia piórem i choć może być trudny do odczytania, tego kto się wysili czeka nagroda w postaci pięknej wiadomości. Dla tego kto niekoniecznie może odcyfrować to wszystko, najważniejsze frazy są wyróżnione – nazwisko malarza, aluzja do muzeum i sama końcówka: przyjdź.

13-museum13-museum313-museum2

Noże WMF

Jak pięknie wyglądają skórki owocowe i warzywne wycięte nożykami firmy WMF. Pismo jest tu bardzo ornamentalne i delikatne, a to iż wykonane zdaje się ze skórek jest testamentem do tego jak dobrze działają noże tej firmy. Każdy slogan zaczyna się od słów „Sztuka” – jak „sztuka cieńszego obierania” na przykład – i rzeczywiście wygląda bardzo artystycznie.

14-wmf114-wmf314-wmf2

Koalicja Stop Używaniu Dzieci – Żołnierzy

A w Ameryce, brutalne gry wideo muszą być zaznaczone dla dorosłych mówi pierwsza reklama w serii. Ukazuje nasz świat, gdzie w rozwiniętych państwach ludzie martwią się o mało znaczące rzeczy podczas gdy gdzieś indziej dzieci noszą karabiny. Tutaj krój pisma zaprojektowany jest na nieperfekcyjny – chociaż już nie jest pisany odręcznie.

15-Childsoldiers115-Childsoldiers315-Childsoldiers2

To może Cię zainteresować