W ciągu ostatnich kilku miesięcy świat bardzo się zmienił. Pandemia i inne wydarzenia w 2020 r. wpłynęły na każdą sferę naszego życia, drastycznie zmieniając sposób, w jaki się ze sobą komunikujemy i w jaki wykonujemy codzienne czynności, a nawet sposób, w jaki wchodzimy w interakcje z markami.
Świat przeniósł się do Internetu, a naszą uwagę przykuwają już inne style, motywy i inna estetyka. W 2021 r. ludzie będą szukać ukojenia w projektach inspirowanych naturą i zwracać się ku markom, które nie tylko przekazują optymistyczne komunikaty, ale również pokazują, że dbają o dobre samopoczucie swoich klientów. Z kolei projektanci będą dokładać starań, aby w tych czasach szybkiej digitalizacji zwiększać zaangażowanie użytkowników i zapewniać im rozrywkę.
Trendy, które będą dominować w projektowaniu w 2021 roku
Symbole optymizmu
Wyraziste, optymistyczne palety kolorów będą w nadchodzących miesiącach jednym z wiodących trendów w projektowaniu. Briefy klientów będą koncentrować się na pozytywnym przekazie marki, który przekłada się na bardziej optymistyczny obraz przyszłości i dodaje odbiorcom otuchy.
Aby wzmocnić przekaz, projektanci będą wybierać kolory, które wywołują pozytywny nastrój (np. pomarańczowy, żółty) i używać zaokrąglonych krojów pisma, dzięki którym projekty będą prezentować się przyjaźnie i zachęcająco.
Przede wszystkim dobre samopoczucie
Żywe kolory i radosne wibracje nie wyczerpują możliwości, jeśli chodzi o wybory kolorystyczne. Zdecydowanie na czasie są również palety zrównoważone i kojące. W związku z tym, że ochrona zdrowia i dobre samopoczucie są dla odbiorców w 2021 r. szczególnie ważne, strony internetowe, aplikacje, projekty opakowań i wszelkie produkty, z którymi odbiorcy wchodzą w interakcje, powinny sprawiać, że czują się oni dobrze.
Innymi słowy, poprzez swoje projekty, zarówno marki, jak i twórcy treści, muszą pokazywać, że troski ich odbiorców nie są im obce. Stonowane palety kolorów mogą pomóc w stworzeniu kojącej atmosfery.
Ukojenie w naturze
Poczucie emocjonalnego i wizualnego przytłoczenia sprawia, że ludzie niechętnie patrzą na projekty, które zwiększają poziom stresu, za to chętniej zwracają się ku tym, które są bardziej klimatyczne i spokojniejsze. Aby lepiej trafiać do odbiorców, profesjonaliści wykorzystują elementy inspirowane naturą, takie jak roślinne wzory i kolory ziemi, dzięki którym projekty wyglądają świeżo i pokrzepiająco.
Autentyczność 2.0
W nadchodzących miesiącach projektanci i inni twórcy treści ponownie przemyślą, czym jest autentyczność. Jeszcze rok temu zdjęcia, ilustracje i grafiki tworzone przez profesjonalistów podkreślały szybkie tempo naszego życia. Dzisiaj to już przeszłość. Pojęcia takie jak slow life, staycation czy praca zdalna przemawiają do różnych typów klientów i stają się ważne w każdej dziedzinie komunikacji wizualnej, również w projektowaniu.
„Snackable video”
Ponieważ TikTok i Instagram Reels nabierają rozpędu, rośnie zapotrzebowanie na krótkie filmy, które opowiadają autentyczne historie i zapewniają odbiorcom rozrywkę. „Snackable video” tworzone są przeważnie za pomocą smartfonów lub aparatów cyfrowych i nie trwają dłużej niż 15 sekund. Projektanci mogą wykorzystać ten trend, dodając animowane elementy projektów do filmów lub tworząc wciągające ruchome grafiki w odpowiedzi na wydarzenia.
Projekty niczym gry
Wiele osób wciąż ma problemy z przystosowaniem się do nowej rzeczywistości i przyzwyczajeniem się do wykonywania większości codziennych czynności za pośrednictwem Internetu. W związku z tym projektanci szukają sposobów, aby doświadczenia online były dla użytkowników płynniejsze i bardziej angażujące.
Integracja elementów gier z projektami witryn i aplikacji to świetna strategia do przetestowania w 2021 r. Spersonalizowane odznaki za osiągnięcia, tabele wyników i bardziej złożone ruchome grafiki mogą zwiększać immersję użytkownika, ale także zachęcać odbiorców do dłuższych i częstszych interakcji z witrynami lub aplikacjami.
Trendy na 2021 rok okiem przedstawicieli agencji
Nowe trendy nabierają znaczenia i coraz częściej można je dostrzec nie tylko w projektowaniu graficznym, ale także w innych dziedzinach komunikacji wizualnej. Pamiętaj jednak, że nie warto tracić czasu na tworzenie czegoś, co już zostało stworzone. Christian Mezöfi, dyrektor ds. projektów w Dentsu ACHTUNG!, agencji kreatywnej z Holandii, uważa, że najważniejsze to stale się rozwijać. Czasami, aby stworzyć wyróżniający się projekt, wystarczy zainspirować się jednym trendem i zinterpretować go po swojemu.
Chcesz dowiedzieć się więcej od wiodących ekspertów z branży? Przegląd najważniejszych spostrzeżeń agencji kreatywnych znajdziesz w Przewodniku po Trendach Wizualnych 2021.
Droga5 i Your Majesty o trendach wizualnych 2021
Przemyślenia Chrisa Chapmana, kierownika zespołu projektowego w Droga5 London
- W 2021 r. nowego znaczenia nabierze prostota. Marki, aby podkreślić swoją szczerość i transparentność, będą stawiać na „czystą”, minimalistyczną grafikę.
- Marka będzie służyć jako „rama” dla projektów. Twórcy zyskają większą swobodę, jeśli chodzi o eksperymentowanie z wizerunkiem marki – wszystko po to, aby móc wyróżnić się na przesyconym rynku
- Plakaty będą przybierać nowe formy. Poprzez nasycenie i zaangażowanie animacji ich podstawowa funkcja komunikacyjna zostanie dostosowana do krótkiego cyklu życia mediów cyfrowych i ich produktów.
Spostrzeżenia Viet Hoanga, starszego specjalisty ds. doświadczeń, i Magnusa Löwinga, głównego projektanta w Your Majesty
Rok 2020 nie należał do najłatwiejszych. Wyzwania, którym musieliśmy stawiać czoła, stały się impulsem do podjęcia nowych tematów i pojawienia się nowych estetyk – aforfuturyzmu i matrycy punktowej.
- Afrofuturyzm pojawił się już w latach 90. Miał być „okazją do wyobrażenia sobie możliwych scenariuszy przyszłości przez czarną soczewkę kultury”. W 2021 r. znowu zyska na popularności. Odważne, nasycone palety kolorów, elementy 3D, a także surrealistyczne narracje dotyczące wyalienowania i feminizmu pomogą przełamywać status quo i wyobrażać sobie przyszłość.
- Inną, oldschoolową estetyką, która powraca w tym roku, jest matryca punktowa. Chcąc znaleźć bardziej pragmatyczne i bezpośrednie sposoby wizualizacji, projektanci będą odchodzić od gradientów, warstw kolorów i cieni. Zamiast tego zwrócą się ku prostszym rozwiązaniom, takim jak grafika ASCII, ograniczona gama kolorów i obrazy o niskiej rozdzielczości, przypominające interfejsy z lat 80. (chociaż bardziej udoskonalone).
Podsumowanie
Trendy wizualne na rok 2021 powinny być dla twórców i wszystkich profesjonalistów zajmujących się komunikacją wizualną twórczym punktem wyjścia do ponownego przemyślenia tematów, elementów i popularnych estetyk. Trendy i spostrzeżenia stanowią źródło inspiracji projektowych, a dodatkowo dają nowe spojrzenie na to, jak zmienia się branża, co pozwala lepiej reagować na zmieniające się preferencje odbiorców i współczesne problemy.