Okładka artykułu Technologie, które wpływają na projektowanie — 4 główne trendy
Felietony

Technologie, które wpływają na projektowanie

4 główne trendy

Zdjęcie autora Mariia Lozhko
0

XXI wiek to wiek zaawansowanych technologii, odrzucenia pracy fizycznej i dojrzałego kapitalizmu. Jeżeli wydaje Ci się, że trend szczupłej konsumpcji (lean consumption) opanował świat, a ludzie stopniowo rezygnują z zakupu nowych produktów, rzeczywistość może Cię mocno rozczarować. Z każdym dniem na rynku pojawia się coraz więcej marek i produktów, a walka o uwagę potencjalnego klienta staje się coraz trudniejsza.

Aby stworzyć produkt bardziej ergonomiczny niż ten, który proponuje konkurencja, aby stać się rozpoznawalnym dla potencjalnych nabywców i aby zrozumieli oni przesłanie handlowe, marki potrzebują projektów i projektantów, a precyzując – dużo dobrych projektów i specjalistów od projektowania. W tym artykule postaramy się prześledzić, w jaki sposób technologie produkcyjne wpłynęły na popyt na rynku projektowym i jak zmienia się projektowanie pod wpływem zaawansowanych technologii.

Technologia AR w obsłudze klienta

W 2020 roku firmy kontynuują migrację na rynki online. Proces ten stał się jeszcze bardziej intensywny z powodu globalnej blokady. W konsekwencji marki starają się zastąpić doświadczenia towarzyszące zwykle zakupom tradycyjnym offline, wykorzystując zaawansowane narzędzia przy zakupach online.

Pomysł przymierzalni online nie jest nowy. Już pod koniec pierwszej dekady XXI wieku niektóre sklepy internetowe próbowały udostępnić swoim klientom taką usługę. Narzędzie pozwalało użytkownikom nanieść fotografię danego produktu na swoje zdjęcie. Dwadzieścia lat później technologia pozwala w pełni rozwijać ten pomysł. Dzięki filtrom AR użytkownicy mogą zobaczyć siebie w trójwymiarowym modelu sukienki lub wypróbować maski AR przed zakupem kosmetyków, aby dokonać najkorzystniejszego wyboru.

W 2020 r. projektanci nie muszą posiadać specjalistycznej wiedzy z zakresu AR. Narzędzia, takie jak Spar AR Studio dla Instagrama i Facebooka, Apple’s ARKIT 3 czy Amazon Sumerian, pomagają tworzyć modele 3D rozpoznające ciało w ciągu kilku godzin. Innym, równie popularnym pomysłem na to, jak wykorzystać zaawansowane technologie, jest tworzenie obiektów 3D, które mogą być „instalowane” w prawdziwej przestrzeni i widziane przez innych dzięki specjalnym aplikacjom (doskonałym przykładem jest tutaj aplikacja Ikei).

Projekty UX z funkcją śledzenia dłoni i interfejsami głosowymi

W 2020 roku rośnie zapotrzebowanie na projekty oparte o technologie VR. Chodzi nie tylko o klasyczne projekty i gry, ale również o wysoce interaktywne formy VR, z narzędziami pozwalającymi na śledzenie gestów.

Najprawdopodobniej gogle VR będą umożliwiały śledzenie gestów rąk i ruchów nóg, bez konieczności korzystania z joysticków. Opracowany przez Facebook Oculus Quest to pierwszy headset z funkcją śledzenia ręki. Nowe konsole Sony i Microsoft będą wyposażone również w natywne gogle AR. Oznacza to, że projektanci mogą teraz dosłownie tworzyć projekty VR własnymi rękami, a marki już wkrótce będą potrzebowały projektów UX i UI wykorzystujących śledzenie gestów.

I jeszcze kolejna wiadomość dla projektantów UX: znacznie wzrosło zapotrzebowanie na aplikacje sterowane głosowo. Znamy już Amazon Alexa, Google Assistant i Siri of firmy Apple. W tym roku funkcje sterowania głosem, oparte zarówno na interfejsie API, jak i wykonane na zamówienie, zostaną zintegrowane z interfejsami wielu aplikacji. Czy projektanci są już gotowi, aby łączyć interfejsy wizualne i dźwiękowe? Wszystko okaże się w tym roku!

@ peus
@ peus, Depositphotos

Projektowanie AI dla uzyskania lepszej wydajności

Mówi się, że progres zawdzięczamy ludziom leniwym. Warto wspomnieć tutaj o projektach opartych na sztucznej inteligencji, które dla jednych są błogosławieństwem, podczas gdy inni uważają je za prawdziwe przekleństwo.

Czym jest więc projektowanie AI? To technologia tworzenia projektów w oparciu o uczenie maszynowe (ang. machine learning), czyli systemu potrafiącego doskonalić się na podstawie zgromadzonego doświadczenia. Niektóre przykłady projektowania opartego na sztucznej inteligencji: strona generująca zdjęcia ludzkich twarzy na podstawie tysięcy zdjęć z Internetu (Nvidia) oraz boty generujące opisy zdjęć i obrazków przesłanych przez użytkowników lub tworzące obrazek na podstawie opisu użytkownika (CaptionBot i DrawingBot stworzone przez Microsoft).

Zastosowanie sieci neuronowych w projektowaniu nie musi być aż tak zaawansowane. Na przykład w Aktualnościach na Facebooku użytkownikom wyświetlają się treści na podstawie ich preferencji i wcześniejszych zachowań. To dobry przykład, jak można wykorzystać AI na poziomie projektowania UX i interfejsu użytkownika.

Czy sztuczna inteligencja sprawi, że zniknie zawód projektanta? Taki scenariusz jest mało prawdopodobny. Na pewno zredukowana zostanie mechaniczna praca wykonywana przez projektantów, a projektowanie dużych zbiorów danych osiągnie nowy poziom.

Grafika 3D w aplikacjach i rozwój skeuomorfizmu

Z grafiką 3D mamy do czynienia od początków XXI wieku. Dzisiaj jednak ten obszar projektowania jest bardziej wymagany niż kiedykolwiek.

Jeden powód, dla którego tak jest opisaliśmy już wcześniej – marki dążą do tego, by klienci, robiąc zakupy w Internecie, mogli czuć się tak, jakby robili je w prawdziwym sklepie. Innym powodem powszechnego wprowadzania projektów 3D (zarówno na poziomie tradycyjnym, jak i na poziomie poszczególnych elementów interfejsu) jest ciągle rosnąca wydajność urządzeń mobilnych i stale rosnąca szybkość Internetu mobilnego.

Gdzie pojawi się grafika 3D w 2020 roku? Przede wszystkim w interfejsach mobilnych (mikrografy). Aplikacje oparte na chmurze umożliwiają internautom interakcję z dynamicznymi obiektami 3D o dowolnej złożoności, niemalże bez korzystania z zasobów ich urządzeń mobilnych. Animowane menu 3D, trójwymiarowe modele towarów, zamiast tradycyjnej kolekcji obrazów, oraz interfejsy współpracujące z żyroskopowymi czujnikami urządzeń to tylko kilka przykładów.

Popularność grafiki 3D doprowadziła do przywrócenia trendu skeuomorfizmu w projektowaniu. Skeuomorfizm (lub neumorfizm) to odtwarzanie rzeczywistych obiektów w środowisku cyfrowym przy użyciu alternatywnych tekstur.

@ alexdndz
@ alexdndz, Depositphotos

Podsumowanie

Trendy w projektowaniu w 2020 r., na które wpłynęły technologie, można krótko opisać w dwóch słowach: automatyzacja i personalizacja. Postęp technologiczny w naturalny sposób dyktuje zmiany, zarówno jeśli chodzi o narzędzia do projektowania, jak i formy projektowe. Z kolei globalna migracja firm do Internetu stwarza zapotrzebowanie na specjalistów w dziedzinie klasycznej grafiki 3D, ale również modelowania 3D dla AR i VR.

Czego możemy się spodziewać? Prawdopodobnie roboty (AI) prawdopodobnie nie zastąpią projektantów, ale sztuczna inteligencja pozwoli obniżyć koszty produkcji projektowanych obiektów oraz wdrażać projektowanie oparte o dane. To natomiast oznacza lepsze wrażenia użytkowników, co jest korzystne dla branży.

To może Cię zainteresować