Co się wydarzy, kiedy studio graficzne podejmie się realizacji projektu wystawienniczego decydując nie tylko o tym „jak będzie wyglądać” wystawa, ale i „o czym opowiadać”? Powstanie przestrzeń, w której wizualne komunikaty prowadzą zwiedzającego za nos i nie odpuszczają. Tak opowiedziana historia nikomu nie nudzi się!
YOS Studio nie po raz pierwszy zaskakuje niebanalnym pomysłem na aranżację wystawy muzealnej. W swoim portfolio mają realizacje różnych ekspozycji: planszowych, mobilnych, edukacyjnych i historycznych. Tym razem opowiedzieli historię bohatera narodowego, którego imię pojawia się zawsze przy dźwiękach hymnu państwowego, czyli Jana Henryka Dąbrowskiego. Wyprodukowali wystawę odpowiadając za wszystkie jej elementy: scenariusz, dobór eksponatów, aranżację, materiały edukacyjne i promocyjne.
„Zaczęliśmy od wymyślenia jej tematu i intrygującego tytułu. Opracowaliśmy kontent merytoryczny i dostosowaliśmy do niego aranżację. Zaproponowaliśmy identyfikację wizualną, która nowocześnie interpretuje historyczny temat. Głównym elementem graficznym stał się romb, który pojawił się wszędzie, w aranżacji, materiałach promocyjnych i edukacyjnych. W identyfikacji wizualnej wykorzystaliśmy kolory granatowy i czerwony charakterystyczne dla mundurów legionistów polskich. W ten sposób stworzyliśmy kontent, który wypełnialiśmy tekstem, ilustracjami lub grafikami w zależności od potrzeb. W efekcie powstał spójny i nowoczesny komunikat wizualny odwołujący się do historycznego kontekstu wystawy, a przede wszystkim czytelny i atrakcyjny dla współczesnego odbiorcy.”
Karol Pawełek, dyrektor kreatywny YOS Studio
Historia życia generała została rozpisana na pola wielkoformatowej gry planszowej. Jej zasady są bardzo proste: wystarczy podążać zgodnie z kierunkiem zwiedzania wyznaczonym strzałkami i numerami pól. W każdej z pięciu części, na jakie podzielona została przestrzeń wystawy, można zobaczyć obiekty oryginalne i repliki powiązane z jej tytułowym bohaterem i czasami, w których żył. Zespół YOS zaprezentował same smaczki z biografii Dąbrowskiego, który ledwo posługiwał się językiem polskim a niektóre jego decyzje mogłyby dziś budzić kontrowersje.
Zakres prac nad wystawą obejmował: kompleksowe opracowanie merytoryczne (scenariusz i redakcja treści, kwerenda materiałów ikonograficznych, wypożyczenia i transport zabytków), projekt aranżacji wystawy i identyfikacji graficznej (ilustracje, infografiki, skład graficzny plansz i naklejek, instalacje i wizualizacje, animacja), identyfikacja wizualna promująca wydarzenie (plakaty, zaproszenie, ulotki, banery, gadżety reklamowe), produkcja materiałów edukacyjnych (karty pracy, prezentacja, słuchowisko), wsparcie w organizacji wydarzeń towarzyszących, dobór i dostawa elementów etalażowych, montaż i nadzór.
Wystawę można zwiedzać do końca 2024 roku w Pałacu Generała Dąbrowskiego w Winnej Górze (ok. 60 km od Poznania).