Okładka artykułu O licencjach słów kilka — Rozmowa z dyrektorem operacyjnym serwisu Fotolia
Wywiady Teoria

O licencjach słów kilka

Rozmowa z dyrektorem operacyjnym serwisu Fotolia

Zdjęcie autora Aleksandra Tulibacka
0

Wiele osób, szczególnie młodych i rozpoczynających swoją przygodę z grafiką, ma problem ze zrozumieniem treści licencji zdjęć, które kupują i pobierają z różnych serwisów to umożliwiających. W celu rozjaśnienia wszystkich wątpliwości z jakimi się spotkałam, postanowiłam przeprowadzić wywiad z Beatą Jaroszewską, dyrektorem operacyjnym serwisu Fotolia – Polska.

Mam nadzieję, że wiedza jaką tu zgromadziłam okaże się dla Was wyczerpująca i pomoże Wam w przyszłych, graficznych przedsięwzięciach. Opisy licencji i możliwości użytkowania podane są na przykładzie Fotolii, można je jednak śmiało przełożyć na inne serwisy stockowe.

Czy zakupiony u Państwa stock można wykorzystywać w więcej niż jednym projekcie? Mam tutaj na myśli przypadek, gdy to samo zdjęcie używamy w kilku projektach, dla różnych klientów.

Fotolia oferuje sprzedaż licencji royalty-free do obrazów znajdujących się w naszej bazie. Klient kupuje w ten sposób prawa do wykorzystania obrazu na określonych w licencji warunkach. Standardowa Licencja zakłada jednorazowy zakup na potrzeby jednego klienta. Na potrzeby wykonania projektów dla kolejnego klienta, nasz użytkownik powinien wykupić następną licencję zezwalającą na wykorzystanie pliku, np. do reklamy.

Drugim rozwiązaniem jest wykupienie Licencji Rozszerzonej, wówczas możemy wielokrotnie używać plik na potrzeby wielu klientów.

Czy zdjęcie zakupione przez nas na zlecenie klienta możemy przekazać mu do wykorzystania? Na przykład w banerach, czy innych reklamach tworzonych przez inną firmę?

Jak najbardziej, wg licencji Fotolia, w przypadku kiedy działamy w imieniu naszego klienta, możemy przekazać mu pobrany plik wraz z prawem do wykorzystania tego pliku. Na przykład tworząc baner reklamowy, który zamawia klient, po zakupieniu praw licencyjnych do wykorzystanego w projekcie obrazu, nasz użytkownik ma prawo przekazać plik swojemu klientowi, który następnie może go wykorzystać np. do projektu multimedialnego, nie musząc tym samym wykupywać po raz kolejny licencji.

Czy istnieją ograniczenia wielkościowe co do umieszczania zdjęć na stronach internetowych? Często spotykamy witryny w których tło stanowi całkowicie nieprzerobiony obrazek. Jak to się ma do licencji i założenia o tym, że zdjęć nie można upubliczniać?

Tak, istnieją ograniczenia dotyczące rozmiarów wykorzystywanych plików Fotolia w Internecie. Maksymalny rozmiar pliku, jaki można zamieścić w sieci wynosi 1000 x 1000 pikseli, rozmiar ten wynika z dbania o bezpieczeństwo praw autorskich w sieci. Nasza licencja zakłada możliwość publikacji tylko takiego maksymalnego rozmiaru.

W jakim momencie kończy się zakres licencji standard, a zaczyna się zakres licencji rozszerzonej? Czy produkując pocztówkę, kalendarz lub koszulkę na własne potrzeby lub potrzeby konkretnej firmy, musimy wykupić obraz w licencji rozszerzonej?

Różnica między licencją standardową Fotolia a licencją rozszerzoną wynika z pola eksploatacji plików. Ogólnie dzielimy wykorzystanie obrazów na potrzeby ilustracji lub tworzenia produktów gotowych przeznaczonych do sprzedaży. W przypadku licencji standardowej istnieje możliwość stworzenia projektu z wykorzystaniem obrazu Fotolia w produktach promocyjnych, np. w celu wyprodukowania kubka lub kalendarza promocyjnego dla danej firmy. W odróżnieniu od sytuacji, w której np. kubek, kalendarz (już nie promocyjny) znajdzie się w sklepach w sprzedaży. W takiej jak ta sytuacji, potrzebna jest już licencja rozszerzona.

Fotolia udostępnia zdjęcia dla czytelników magazynu Computer Arts. Jak wygląda ich licencja? Czy można z nich korzystać komercyjnie? Co jest dowodem posiadania licencji w takim wypadku?

Co miesiąc w magazynie Computer Arts można znaleźć zestaw zdjęć do wykorzystania na zasadach licencji standardowej. Treść licencji zawarta jest na dołączanej do magazynu płycie zawierającej obrazy Fotolia i jest ona dostępna również na stronie Fotolia: http://pl.fotolia.com/Info/Agreements.

Czy po zakupie pliku z kolekcji TEN możemy z niego dowolnie korzystać? Czy dozwolone jest na przykład korzystanie z materiałów zawartych w pliku podczas tworzenia własnych prac?

Fotolia udostępnia co miesiąc nowy plik .psd do pobrania za darmo przez 24h na stronie Fotolia TEN (do celów edukacyjno-społecznościowych). Po 24h plik można kupić na stronie (30 zł), a po zakupie pliku, można z niego (warstwy, tekstury, style, itp.) korzystać do tworzenia własnych prac, jak również do celów komercyjnych. W przypadku komercyjnego wykorzystania dodatkowo obrazów Fotolia oznaczonych na warstwach w pliku .psd, należy wykupić również licencje do poszczególnych plików na stronie Fotolia.

Strona internetowa kolekcji TEN
Strona internetowa kolekcji TEN

Zdarza mi się znajdować te same zdjęcia w serwisie www.sxc.hu, co na Fotolii. Czy to, że autor umieścił tam swoje zdjęcie oznacza, że można z niego korzystać pomimo tego, że na innym serwisie jest ono płatne?

Niektórzy autorzy współpracują także z innymi stockami. Jeśli chodzi o Fotolię, to każdy plik ma dołączoną licencję i według jej treści obraz może być wykorzystany, niezależnie od występowania tego samego pliku w innych źródłach.

Czy zdjęcia zakupione w Fotolii można dowolnie edytować? Czy możemy dokonywać na nich manipulacji, retuszować i modyfikować według własnych potrzeb?

Jak najbardziej zakupione pliki: zdjęcia, ilustracje .jpg, wektorowe oraz wideo można edytować dowolnie na potrzeby projektów dla siebie lub dla swojego zleceniodawcy.

W serwisie DeviantArt istnieje grupa pod nazwą stockproject, na jakiej zasadzie to działa? Czy stocki kupione za 0 zł można wykorzystywać komercyjnie?

Stock Project to projekt fotograficzny na największym kreatywnym portalu społecznościowym, który powstał we współpracy z ludźmi z deviantARTu w celu nawiązania dyskusji o fotografii stockowej. Dyskusja rozpoczęła się wokół licencji, rodzaju obrazów sprzedających się oraz jak wspólnie możemy stworzyć kolekcję inną niż reszta. W ten sposób powstała kolekcja ponad 3000 obrazów stockowych pochodzących od społeczności deviantART, która w tej chwili na wyłączność w sprzedaży na Fotolia.com.

Na potrzeby społeczności deviantART społeczność Fotolia przekazała ponad 5000 obrazów na stronę stockproject.deviantart.com. Społeczność deviantART okazała się niezwykle reakcyjna i tak powstała ta kolekcja.

Jeśli chodzi o licencje występujące na obydwu stronach, ich warunki pokrywają się. Obrazy deviantART sprzedawane na Fotolia na podstawie takiej samej licencji, jak również obrazy Fotolia dostępne na Stock Project deviantART są licencjonowane w ten sam sposób. Dotyczy to także zdjęć darmowych, udostępniane one są na podstawie licencji standardowej, której warunki są te same, co występujące w umowie Fotolia, co oznacza że mogą być wykorzystywane w sposób także komercyjny (wg licencji standardowej).

Dobrej jakości zdjęcia udostępniane przez serwisy Fotolia i DeviantArt
Dobrej jakości zdjęcia udostępniane przez serwisy Fotolia i DeviantArt

Jeśli macie jeszcze jakieś wątpliwości co do możliwości korzystania zdjęć – pytajcie. Postaram się Wam z nimi pomóc, albo dowiedzieć się u źródła.

Rozwiewamy wątpliwości co do pytań…

Naszego czytelnika, podpisującego się jako Dominik, zaintrygowało pytanie dotyczące przekazywania stocka klientowi – oto komentarz, który uzyskałam od Michała Szylara z serwisu Fotolia:

Punkt 2. Umowy Licencyjnej rzeczywiście stanowi:

Zgodnie z warunkami niniejszej Umowy, Fotolia nadaje tym samym Użytkownikowi Pobierającemu bez Prawa Wyłączności nieprzerwaną, ogólnoświatową, bez wyłączności oraz bez możliwości przekazania osobom trzecim, sublicencję na użytkowanie, reprodukowanie lub publikowanie Pracy w nielimitowej długości czasu na dozwolonych nośnikach, wyłącznie do (a) prywatnych lub edukacyjnych celów oraz (b) celów powiązanych z działaniami biznesowymi.

jednak w 2gim akapicie punktu 2. zawarty jest zapis:

Bez względu na inne informacje zawarte w niniejszej Umowie (w tym włączając bez ograniczenia ustęp 3 (a) poniżej), Użytkownik Pobierający bez Prawa do Wyłączności może korzystać ze wszystkich praw w ramach niniejszej Umowy dla siebie, a dodatkowo, w imieniu jednego (1) ze swoich klientów. Wówczas, Użytkownik Pobierający może udzielać sublicencji swoich praw i zobowiązań, jednemu (1) ze swoich klientów, wówczas taki klient ma wszelkie prawa, ograniczenia i obowiązki wynikające z niniejszej Umowy, ale bez prawa do dalszych sublicencji tych praw dodatkowym stronom. Jeśli Użytkownik Pobierający chce korzystać z pracy w imieniu więcej niż jednego (1) klienta, Użytkownik Pobierający będzie musiał pobrać i zapłacić za dodatkowe licencje (s) do tej samej Pracy.

Zgodnie z pierwszym cytowanym fragmentem Umowy Licencyjnej zabroniona jest odsprzedaż prac z naszego serwisu, czy inne formy przekazywania pracy stronom trzecim.

Pomimo tego dla wygody Klientów serwisu Fotolia i Ich Zleceniodawców, zgodnie z drugim cytowanym fragmentem, gdy praca jest elementem projektu wykonywanego przez naszego Klienta wówczas nasz Klient może przekazać wraz z projektem, również oryginalny plik wykorzystany do stworzenia takiego projektu swojemu Klientowi.

W związku z tym, możecie przekazać prawa do zakupionego w serwisie zdjęcia, ale tylko jednej osobie.

To może Cię zainteresować