Standardowe plakaty popularnych filmów kinowych bywają banalne i używają tych samych zdjęć i technik zbyt często. Na szczęście, graficy wokół siebie cały czas widzą rzeczy, które chcieliby zrobić po swojemu. Przygotowałam więc zestawienie kreatywnych i nietypowych plakatów, tak innych od tego co widzimy na co dzień.
Minimalistyczne
Minimalistyczne plakaty są proste a zarazem bogate w symbolizm. Najpełniej doceniane są przez kogoś, kto już zna tytuły, które przedstawiają. Wybierając taki a nie inny symbol, autor pokazuje to, co wydaje mu się najważniejsze do przekazania. A odbiorca, oglądając, wykonuje szybką, satysfakcjonującą pracę myślową: dlaczego akurat to? Aha, wiem!
Poniżej znajduje się zestawienie kilku z nich.
Te szczególnie koncentrują się na symbolizmie elementów, które znaczą coś tylko dla wtajemniczonych. Autorka ilustrując tę popularną serię książek i filmów nie użyła symboli znanych szerszej publiczności, takich jak łuk czy czy tytułowy ptak kosogłos. Pokazała inne, nietypowe, ale zrozumiałe dla kogoś obeznanego z serią.
Limitowana paleta barw pozwala skoncentrować się na obrazkach i typografii. W grafice, która składa się z kilku tylko elementów, każdy detal się liczy. Nawet tytuł nie został pominięty i autor skorzystał z perfekcyjnej okazji, aby gdzieś wyeksponować tytułowy pierścień.
Ilustracja na pierwszym planie eksponuje charakterystyczną sylwetkę reżysera filmu. Tu gdzie tytuł jest wielki, jego zobrazowanie – malutkie. Nazwa reżysera jest mała a postać ogromna. W ramach zasady nie pokazuj tego co piszesz, proporcje zostały odwrócone aby zachować wizualne zainteresowanie odbiorcy.
Tutaj autor wybrał najsławniejszy element z wątku filmu, ale zobrazował go w niebanalny sposób.
Bez tytułu ani reżysera, ani żadnej informacji identyfikującej, grafik polega tu na inteligencji odbiorcy i rozpoznawalności obrazów użytych do zilustrowania poniższego filmu. Jak myślicie, udało się? Rozpoznaliście ten kultowy film?
Ciekawe jest to, że często plakaty w stylu minimalistycznym używają podobnej kolorystyki i tekstur nadających im wygląd retro. Widać to w tym, zarówno jak i w przykładach powyżej.
minimalmovieposters.tumblr.com
Częstym wyborem grafika projektującego minimalistyczny plakat jest font bezszeryfowy, a najlepiej skondensowany.
minimalmovieposters.tumblr.com
minimalmovieposters.tumblr.com
Przestrzeń negatywna
Ciekawe użycie przestrzeni negatywnej zawsze wygląda efektownie i nas fascynuje, poczynając od wazy Rubina (tej, gdzie w zależności od skoncentrowania się widać rysunek wazonu lub dwie twarze), do zestawień błyskotliwych logo firm.
Użytkując negatywną przestrzeń można wykreować w grafice dodatkową postać czy inny element nie zajmując dużo miejsca, a dodając dodatkowy poziom czegoś wizualnie intrygującego.
9e3k.com/plog/geek-art-batman-vs-penguin
Tutaj ciekawa seria plakatów o nazwie Think Invisible zaprojektowana przez artystów Adri Bodor i Mark Szulyovszky. Choć niekoniecznie są to plakaty filmowe, używają przestrzeni negatywnej, aby w nowatorski sposób zasugerować widzowi sylwetkę jednej postaci lub elementu pop kultury. Jako podpowiedź służy tu również kolor tła, wybrany nieprzypadkowo.
Obrazek w obrazku. Sylwetka postaci jednocześnie tworzy ramkę wokół drugiej, kolorowej ilustracji
Typograficzne
Zilustrować koncept filmu można również za pomocą przemyślnego użycia typografii. Dobrze dobrana typografia, jak wiadomo, to bardo potężne narzędzie w kreacji udanych projektów.
Tutaj litery tytułu filmu dosłownie go ilustrują. Rezultatem jest rozwiązanie, które wygląda na proste i oczywiste lecz bardzo efektowne.
Z elementów typograficznych można też ułożyć proste obrazki. Ta technika, jak i ta powyżej, wymaga trochę wysiłku, mimo że efekt wygląda prosto. Plakaty poniżej zostały zaprojektowane przez grafika Patrika Svenssona.
Proste projekty wykonane przez Able Parris używają ten samej prostej czcionki. Tym, co je odróżnia to to, jak wiele można wyrazić prostą kreską odpowiedniego koloru