Okładka artykułu Tworzenie treści graficznych dla mediów społecznościowych — Jak sprawić, by grafiki były lepsze?
Poradniki

Tworzenie treści graficznych dla mediów społecznościowych

Jak sprawić, by grafiki były lepsze?

Zdjęcie autora Mariia Lozhko
0

W 2020 roku częste publikowanie użytecznych treści to za mało, by budować silne relacje z odbiorcami online. Użytkownicy Internetu śledzą wiele różnych kont na Facebooku, Instagramie i Twitterze, przy czym obserwowanie kont marek nie należy do ich priorytetów. W jaki sposób firmy mogą sobie z tym radzić? Najbardziej oczywistym rozwiązaniem jest wybór bardziej chwytliwych elementów wizualnych, ponieważ większość odbiorców to wzrokowcy.

Kolejnym etapem powinno być staranne dopracowanie ogólnej strategii tworzenia treści graficznych na potrzeby mediów społecznościowych.

Chcesz dowiedzieć się, jak zwiększyć świadomość swojej marki? Zapoznaj się z 6 prostymi wskazówkami, dzięki którymi odbiorcy zauważą i zapamiętają Twoje posty.

#1 Wywołuj emocje przy użyciu odpowiednich kolorów

Kolory i ich zestawienia potrafią wywoływać u użytkowników różne emocje. Jakie emocje powinny towarzyszyć Twoim odbiorcom, którzy poznają oferowane przez Ciebie produkty? Co czują, gdy okazuje się, że problem, który napotkali, można rozwiązać dzięki Twoim produktom? Polegaj na istniejących badaniach dotyczących tej kwestii.

Pamiętaj, że użytkownicy znacznie częściej reagują na treści wizualne utrzymane w ciepłych kolorach, a najbardziej „angażujące” kolory to pomarańczowy i żółty. Unikaj jednak przesycenia w każdej wiadomości. Pamiętaj, że idea Twojego wizerunku musi być spójna z jego formą.

Najmodniejsze palety kolorów w 2020 r.

Kolorem roku, wybranym przez Pantone Color Institute, został Classic Blue (klasyczny niebieski). Do topowych kolorów w 2020 r. zaliczamy również Faded Denim (wyblakły jeans), koralowy, Biscay Green (zieleń biskajska), Chive (szczypiorek), biel, optymistycznie nastrajający pomarańczowo-żółty oraz żywą czerwień. Wykorzystaj je, aby stworzyć nowoczesny wizerunek marki. Spraw, aby subskrybenci kojarzyli Twoje wiadomości z nową falą estetyki, która bliska jest znanym, wpływowym influencerom lub… zostań jednym z nich.

#2 Skracaj tekst do minimum

Oko ludzkie postrzega tekst jako zestaw piktogramów, które należy odszyfrować. Nic dziwnego, że użytkownicy chętniej reagują na zdjęcia niż na wiadomości tekstowe. Spróbuj uruchomić na Facebooku reklamę, wykorzystując obraz, który w 50% składa się ze słów. Najprawdopodobniej taka reklama nie zostanie zatwierdzona, a Facebook sugeruje użycie innego zdjęcia.

Dzięki słowom możesz przekazać odbiorcom więcej dokładniejszych informacji, ale wpływa to negatywnie na wskaźniki zaangażowania. Optymalnym rozwiązaniem jest ograniczenie tekstu na obrazie do jednego lub dwóch wierszy (zastosowanie reguły 20%) i skupienie się na tym, co rzeczywiście jest kluczowe w danym przekazie. Działając w ten sposób, uzyskasz więcej polubień, aktywności i backlinków.

Projektowanie graficzne w 2020 r. – porady dla zaawansowanych

Spróbuj wyrażać swoje myśli bez użycia słów. Większość użytkowników ma dostęp do szybkiego Internetu, dzięki czemu bez problemu mogą wyświetlać animowane elementy (włączając w to animacje 3D oraz podbijające świat animacje kinetyczne), które pojawią się w Twoich projektach graficznych. Zacznij opowiadać historie za pomocą krótkich filmów i całkowicie odrzuć tekst. Tworząc atrakcyjne treści wizualne, będziesz mógł wykorzystać potencjał UGC (treści generowanych przez użytkowników).

Pamiętaj, aby maksymalnie wykorzystać możliwości, jakie daje platforma, na której publikujesz. Na przykład funkcja karuzeli na Instagramie pozwala stworzyć pojedynczy, „długi” obraz. Pomyśl nad wykorzystaniem zdjęć 360° czy animowanych GIF-ów na Facebooku. Aby znaleźć więcej informacji, koniecznie zobacz profile Adidas Original i Disneya.

#3 Postaw na typografię, która odda osobowość Twojej firmy 

Jeśli wiesz już, jaki tekst chcesz umieścić na zdjęciu, które wstawisz na swój profil w mediach społecznościowych, najwyższy czas pomyśleć o wyborze właściwego fontu. Zasadniczo nie powinno się używać więcej niż dwóch krojów w jednym komunikacie wizualnym. Inną, bardzo ważną zasadą jest używanie fontów odpowiadających całej stylistyce marki. Najlepiej byłoby, gdyby użytkownicy rozpoznawali Twoją markę nie po logo, ale po typografii i stylu. Bądź konsekwentny! Nie zmieniaj raz wybranego zestawu.

Jeżeli do tej pory nie stworzyłeś wytycznych, dotyczących brandingu w mediach społecznościowych, ale zamierzasz to zrobić, musisz pamiętać, że każdy font jest nośnikiem pewnych emocji. Na przykład kursywa wywołuje nostalgię, a Helvetica wygląda dynamicznie i odważnie.

Zarówno typografia, jak i cała kompozycja powinny wyróżniać się własnym, rozpoznawalnym rytmem. Zawsze sprawdzaj, czy wybrane przez Ciebie fonty są czytelne na urządzeniach mobilnych, których ekrany są mniejsze niż monitory komputerów.

Fonty, których powinieneś używać w 2020 r.

Helvetica Now (Monotype Studio), która stanowi odświeżoną wersję czcionki Helvetica, bardziej elastyczną, jeśli chodzi o skalowanie, Avenir Next Pro (opracowana przez Akirę Kobayashi oraz Adriana Frutigera – autora klasycznego kroju Avenir), która zyskała miano bestsellera w 2019 r. oraz Futura PT (Paratype) to czcionki, które prawdopodobnie będą pojawiać się w tym roku wszędzie. Dzięki nim Twoje wiadomości będą czytelne i neutralne.

Jeśli jednak chcesz użyć typografii, aby wpłynąć na emocje odbiorców, koniecznie sprawdź zestawienie absolutnych hitów, opracowane przez Awwwards. Na liście znajdziesz najrozmaitsze czcionki, np. Bernoru, Rude, Type With Pride, MAK., Moustique serif typeface i wiele innych, w tym również bezpłatne. Nie zapominaj o typografii kinetycznej, która również stanowi doskonały sposób na przyciągnięcie uwagi odbiorców.

#4 Stosuj kontrasty i rytm, by zwracać uwagę na najważniejsze elementy

Ludzie znacznie szybciej są w stanie dekodować obrazy z mocnymi kontrastami niż te o niskim kontraście. W przypadku materiałów wizualnych przeznaczonych do publikacji w mediach społecznościowych możesz to wykorzystać w różny sposób. Fonty mogą kontrastować z tłem, możesz wykorzystać kontrastowy obraz lub zdecydować się na ilustrację, na której główny obiekt kontrastuje ze wszystkim innym. Pamiętaj jednak, że w tym przypadku zbyt wiele szczegółów niekorzystnie wpłynie na doświadczenie użytkownika i spowoduje, że komunikat wizualny będzie zbyt krzykliwy.

W kontraście nie chodzi tylko o kolory. Możesz zastosować go na poziomie rozmiarów czy kształtów obiektów. Jeśli pracujesz z tekstem, wyróżnij kolorem kluczowe słowa i wyrażenia. Jeśli natomiast chcesz sprawić, by Twoja infografika była atrakcyjna wizualnie, niech najważniejsze elementy będą znacznie większe od tych mniej ważnych.

Kontrast i rytm w kompozycjach w 2020 r.

W 2020 r. sieć zdominowana została przez treści złożone z różnych elementów. Idealny przekaz wizualny marki powinien zostać uzupełniony przez subskrybenta, który następnie przesyła go online do swoich znajomych. W tym kontekście niezwykle ważne wydaje się położenie właściwego nacisku na kluczowe elementy (nowy produkt lub nazwa marki).

Musisz pamiętać, że sieci społecznościowe mają swój własny rytm i własne tradycje. Wykorzystują kontrastujące ze sobą elementy. Przeciętny użytkownik przewija 100 metrów treści w mediach społecznościowych i spędza tam 144 minuty dziennie (4 posty na 10 sekund). Wyjdź poza horyzontalny i wertykalny rytm sieci społecznościowych, dając pierwszeństwo rytmowi, kontrastom i wzorom zaczerpniętym z natury. Biorąc pod uwagę fakt, że globalna pandemia może ograniczyć możliwości tworzenia własnych obrazów, wykorzystaj biblioteki zdjęć platform stockowych.

#5 Zadbaj o branding

Tożsamość marki powinna być odzwierciedlana na wszystkich obrazach publikowanych w mediach społecznościowych. Stwórz jednolity, rozpoznawalny styl swojej marki. Dzięki temu grafikom i projektantom znacznie łatwiej będzie dostosować format treści, czcionki, kolorystykę czy wymiary obrazów przeznaczonych do publikacji na konkretnych platformach.

Sieci społecznościowe nie są samodzielnym narzędziem promocji. Co więcej, podejście omnichannel, zakładające, że poszczególne kanały komunikacji z klientem są ze sobą zintegrowane i oddziałują na siebie, może wpłynąć na zmniejszenie kosztów. Upewnij się, że Twój styl wizualny dla sieci społecznościowych odpowiada brandingowi na poziomie wartości marki i jej misji.

Przy wdrażaniu strategii social media nie zapomnij o storytellingu. Pamiętaj również o tym, aby na każdym zdjęciu było zamieszczone logo firmy. W ten sposób zwiększasz szansę na to, że Twoje posty zostaną zapamiętane.

Najważniejsze wartości w 2020 r.

Aby zostać docenionym przez odbiorców, musisz wizualnie rozpowszechniać wartości marki, które odpowiadają aktualnym trendom w społeczeństwie (biorąc przy tym pod uwagę grupy docelowe). Dzięki takiej strategii Twój przekaz stanie się częścią ruchu społecznego i wybrzmi głośniej.

Najgorętsze kwestie społeczne w 2020 r. to pandemia COVID-19, prawa LGBTQ, tożsamość płciowa, wzmocnienie pozycji kobiet, ekologia, przemyślana konsumpcja, a także równość i włączenie społeczne. Więcej ważnych zagadnień znajdziesz na stronie ONZ lub za pomocą narzędzi do śledzenia mediów społecznościowych. 

#6 Eksperymentuj z CTA, aby stymulować treści generowane przez użytkowników

Każda publikacja na platformach sieci społecznościowych ma pewne zadanie marketingowe. Jeśli stworzysz atrakcyjny obraz, który będzie przyciągał uwagę odbiorców, ale nie będzie zachęcał ich do podejmowania określonych działań, Twoja praca nie ma większego sensu. Oczywiście, wezwanie do działania, w zależności od formatu publikacji, może mieć formę przycisku, linku lub rekomendacji tekstowej.

Prawda jest taka, że w 2020 r., jako projektant, powinieneś położyć większy nacisk na tworzenie bardziej wyrafinowanych wezwań do działania. Interaktywne treści, takie jak filtry AR na Instagramie i Spanchacie, testowanie na Facebooku, wyzwania na TikToku czy memy na Twitterze podpowiadają użytkownikom, jakie powinni podjąć kroki, w taki sposób, że nie są im potrzebne żadne dodatkowe informacje od projektanta.

Uważasz, że tworzenie interaktywnych treści dla sieci społecznościowych jest zajęciem dla programistów, a nie dla projektantów? Jesteś w błędzie. Najlepsze treści interaktywne zaczynają się od koncepcji projektowej. Co więcej, same sieci społecznościowe upraszczają kwestie związane z programowaniem. Na przykład filtry twarzy na Instagramie możesz stworzyć za pomocą zestawu narzędzi, udostępnianych przez platformę (Spark AR).

Co powinieneś wiedzieć o najpopularniejszych platformach social media?

Facebook

Facebook jest platformą typu „wszystko w jednym”. Masz więc sporą dowolność, jeśli chodzi o wybór estetyki. Musisz jednak pamiętać, że użytkownicy Facebooka tworzą bardzo zróżnicowaną zbiorowość, a sama sieć przepełniona jest najróżniejszymi komunikatami. Oznacza to, że powinieneś kierować reklamy do określonych użytkowników, a opracowany przez Ciebie styl wizualny musi wyróżniać się na tle setek konkurentów.

Formy contentu: grafiki i animacje, zgodne z brandingiem, na potrzeby Aktualności, memy, nagłówki blogów, zdjęcia i filmy na potrzeby Relacji, tła strony www, wizualizacje 360 stopni.

Rozmiary treści wizualnych: 1200 x 628 dla postów linkami, 4096 x 2048 dla postów 360 stopni, maksymalnie 2048 x 2048 dla postów ze zdjęciami.

Instagram

Podstawą Instagrama są treści wizualne, a priorytetem są indywidualne doświadczenia i emocje użytkowników. Jeśli chcesz, by publikowane przez Ciebie treści, czy to na tablicy, czy na InstaStory, były angażujące, musisz „uczłowieczyć” swoją markę i nadać jej osobowość. Pokaż swoich klientów i pracowników firmy. Wchodź w interakcje z influencerami na poziomie wizualnym.

Formy contentu: zdjęcia produktów (także do reklamy karuzelowej), treści generowane przez użytkowników, relacje na żywo, filtry AR, inspirujące cytaty, zdjęcia i filmy zakulisowe, zdjęcia ukazujące piękno codziennej rutyny, zdjęcia profilowe.

Rozmiary treści wizualnych: 1080 x 1080 dla zdjęć na tablicy, 1080 x 1920 dla Stories, maksymalnie 1080 x 566 dla fotografii pejzażowej.

Twitter

Twitter to serwis o charakterze mikroblogowym. Użytkownicy platformy mogą publikować krótkie teksty i uzupełniać swoje posty obrazami, filmami lub linkami. Jest to świetny sposób na bezpośrednią interakcję z grupą docelową Twojej marki. Materiały wizualne zamieszczane na Twitterze powinny mieć jasny przekaz i być ściśle powiązane z zainteresowaniami i potrzebami followersów.

Formy contentu: ilustracje i zdjęcia opatrzone opisami, GIF-y, opinie klientów, oferty, infografiki, a także wartościowe (lub zabawne) zdjęcia, zdjęcia profilowe i zdjęcia coverowe.

Rozmiary treści wizualnych: 1500 x 1500 dla headerów, 400 x 400 dla zdjęć profilowych, 900 x 512 dla zwykłych postów ze zdjęciami.

Wypróbuj alternatywnych formatów dla treści wizualnych

Możesz wybrać różne sieci społecznościowe jako kanał komunikacji dla Twojej marki. Pamiętaj o niszowych i wyspecjalizowanych sieciach. Korzystanie z nich zmniejsza nakłady finansowe na działania reklamowe i nadaje bardziej intymny charakter komunikacji między Tobą a odbiorcami. W 2020 r. zwróć uwagę na formaty treści wizualnych w sieciach społecznościowych takich jak YouTube, TikTok, Pinterest, Snapchat, Reddit i Tumblr.

Podsumowanie

Treści wizualne mogą być sposobem na wyróżnienie marki oraz skutecznie pomóc w dotarciu, za pośrednictwem sieci społecznościowych, do docelowych odbiorców. 6 wskazówek, zawartych w tym artykule, nie powinno ograniczać twórczych poszukiwań. Powinny za to stanowić podpowiedź, jak profesjonalnie optymalizować przepływ pracy i jak opracowywać strategie projektowania graficznego.

Pamiętaj, że jeśli nie określisz celu dla komunikacji wizualnej, nie ma sensu oceniać jej skuteczności. Zacznij więc od ustalenia celu marketingowego i bacznie obserwuj zarówno docelowych odbiorców, jak i konkurencję.

To może Cię zainteresować