Okładka artykułu Ile kosztuje logo? — Przegląd stawek projektantów graficznych
Teoria

Ile kosztuje logo?

Przegląd stawek projektantów graficznych

Zdjęcie autora Aleksandra Tulibacka
0

Ile kosztuje logo? Jak wyceniana jest strona internetowa? Jak wyglądają stawki godzinowe projektantów graficznych? To pytania, które ciekawią nie tylko klientów, ale także cyfrowych twórców (szczególnie w kontekście zarobków innych osób). W dzisiejszym artykule znajdziesz na nie odpowiedzi.

Powstał on na podstawie danych zebranych w ramach ankiety, którą przeprowadziliśmy wśród naszych czytelników w listopadzie zeszłego roku. W ramach tego cyklu pojawił się już tekst na temat zarobków grafików pracujących na etatoraz tych prowadzących własną działalność gospodarczą. Statystyki z tekstu bazują na około 400 odpowiedziach (dokładna ilość zależy od liczby osób, które odpowiedziały na konkretne pytanie).

W dzisiejszym tekście znajdziesz przykładowe wyceny projektów związanych z brandingiem (logo i identyfikacja wizualna), drukami i publikacjami, stronami internetowymi oraz ilustracjami, a także stawki godzinowe z podziałem na osoby pracujące na własnych rachunek i umowę o dzieło/zlecenie. 

Przy każdym z punktów ankiety znalazły się mini specyfikacje projektów, które (mam nadzieję) pozwolą na nieco dokładniejsze określenie stawek za konkretne zlecenia. Pytania te pojawiły się także w ankiecie przygotowanej przez STGU, więc jeśli chcecie porównać stawki z artykułu z tymi, które wyniknęły z badań przeprowadzonych przez stowarzyszenie, zerknijcie tutaj.

Ile kosztuje logo i identyfikacja wizualna?

Pytając o wycenę brandingu projektanci udzielający odpowiedzi mieli za zadanie wycenić wykonanie projektu logo wraz z prostą księgą identyfikacji wizualnej (w tym research i prace przygotowawcze) dla średniej wielkości klienta(zatrudniającego do 50 osób), z siedzibą w Polsce (nie w Warszawie), działającego na polskim rynku.

Ile kosztuje logo i identyfikacja wizualna?

Z ankiety wynika, że logo wraz z księgą identyfikacji wizualnej najczęściej kosztuje od 2000 do 4999 zł netto. Jedynie 3% osób wycenia taki zakres prac na mniej niż 500 zł netto, a 15% na mniej niż 1000 zł netto, co jest wynikiem bardzo optymistycznym w zestawieniu z naszą ankietą z 2017 roku. Na wyższe stawki (powyżej 5000 zł) może liczyć 15% projektantów.

Do pytania dotyczącego brandingu dodaliśmy także kilka związanych z mniejszymi projektami, które często towarzyszą projektowaniu logo.

Koszt wykonania plakatu lub grafiki pełniącej rolę key visuala

Wraz z opisem kolorystyki, zastosowanych krojów, przekazaniem plików otwartych i spisaniem zasad tworzenia kolejnych plakatów.

Koszt wykonania plakatu lub grafiki pełniącej rolę key visuala

W tym wypadku projektanci nie cenią swojej pracy szczególnie wysoko. Zdecydowania większość, bo aż 65% z nich wykonuje tego typu zlecenie za mniej niż 1000 zł netto (a 30% za mniej niż 500 zł). To dość niska stawka, szczególnie zakładając że wykonany projekt ma być podstawą dla tworzenia kolejnych - także samodzielnie przez klienta.

Koszt projektu papieru firmowego

Gotowy do użycia plik w formacie Word, uwzględniający nagłówek, stopkę, style akapitowe.

Koszt projektu papieru firmowego

Koszt stworzenia papieru firmowego w formie edytowalnej u większości projektantów (60%) nie będzie przekraczać 200 zł netto. Jedynie 4% z nich wykonuje tego typu zlecenia za więcej niż 500 zł.

Koszt projektu wizytówki

Wraz z doborem podłoża i przekazaniem pliku otwartego.

Koszt projektu wizytówki

Jednym z najczęściej towarzyszących logo projektów jest prawdopodobnie wizytówka. Koszt wykonania jej u połowy ankietowanych grafików to mniej niż 200 zł. 43% projektantów wycenia takie zlecenie w granicach 200 - 499 zł netto.

Koszt projektu teczki

Wraz z wyborem podłoża, na standardowym wykrojniku.

Koszt projektu teczki

Jeśli chodzi o ceny za stworzenie projektu teczki, to są one minimalnie większe niż w przypadku wizytówki. Większość grafików (51%) wycenia takie zlecenie w granicach 200 - 499 zł netto, a 42% z nich robi je za mniej niż 200 zł.

Ile kosztują projekty przeznaczone do druku?

Kolejnym aspektem pracy projektantów jaki wzięliśmy pod lupę były projekty przeznaczone do druku. Zapytaliśmy tutaj o stawki oraz specyficzne zagadnienia związane ze współpracą z klientem (jak udostępnianie plików otwartych). 

Wszystkie wartości, które znalazły się w tej sekcji dotyczą wykonywania projektów dla średniej wielkości klienta, posiadającego swój branding i styl graficzny.

Cena projektu ulotki składanej

Ulotka składana (4 strony) w formacie A5. Oparta częściowo na wcześniej używanym języku graficznym, ale nie korzystająca przy tym z gotowych szablonów, bez dodatkowych wykresów, infografik, na materiałach od klienta.

Cena projektu ulotki składanej

Zdecydowana większość grafików, którzy wypełnili naszą ankietę wyceniłaby taki projekt w granicach 200 - 499 zł netto. U 15% z nich kosztowałoby to mniej niż 200 zł, a u jedynie 29% więcej niż 500 zł.

Często wątpliwość, jeśli chodzi o współpracę z klientem wzbudza także kwestia przekazywania plików otwartych, zapytaliśmy więc i o to. Jak wynika z odpowiedzi, 42% grafików przekazuje pliki otwarte (wraz ze zgodą na modyfikację) w ramach współpracy bez dodatkowej opłaty. 30% dolicza 50% ceny, 10% dolicza 200% tyle, a aż 18% osób nigdy nie przekazuje żadnych plików otwartych.

Przekazanie plików otwartych

Cena projektu katalogu

36 stron katalogu, wraz z opracowaniem stylistyki, wykorzystaniem zdjęć dostarczonych przez klienta wśród większości grafików kosztuje w granicach 1500 - 3499 zł netto. Daję to w przeliczeniu na stronę kwotę od około 49 złotych do około 97 złotych. 

Cena projektu katalogu

U większości projektantów (64%) koszt przygotowania katalogu do druku jest wliczony w cenę. 24% z nich wycenia tą pracę dodatkowo jedynie w przypadku, gdy wymaga ono większych nakładów pracy (na przykład przygotowania masek pod druk wybiórczy lub uszlachetnienia), a 12% zawsze wykazuje to jako osobną pozycję w cenniku.

Koszt przygotowania pliku do druku

Cena składu publikacji

Na koniec wycen związanych z drukiem zostało nam przygotowanie projektu wielostronnicowej publikacji (96 stron). W ramach zlecenia do zaprojektowania jest także koncept (projekt nie zawiera tabel czy infografik, ale około 10 zdjęć dostarczonych przez klienta).

Cena składu publikacji

W przypadku takiej specyfikacji cena składu publikacji najczęściej waha się w granicach 2000 - 3499 zł netto (czyli od około 20 do 36 złotych za stronę). 69% projektantów swoją wycenę przedstawia zbiorczo, pozostałe osoby rozbijają ją na koszt stworzenia koncepcji i skład.

Ile kosztuje projekt strony internetowej?

Strony internetowe, to następny aspekt, którym często zajmują się projektanci graficzni. W ramach naszej ankiety pytaliśmy ich o wycenę stworzenia witryny dla średniej wielkości klienta z siedzibą w Polsce, działającego na polskim rynku. 

Cena projektu strony głównej

Wycenę stworzenia projektu podzieliliśmy na trzy części. Pierwszą z nich było przygotowanie strony głównej składającej się z maksymalnie 6 różnych sekcji. Większość grafików tego typu zlecenie wykonuje za stawki w granicach 500 - 2000 złotych (61%). Jedynie 4% ankietowanych projektantów wycenia swoją pracę przy stronie internetowej na więcej niż 5000 zł netto.

Cena projektu strony głównej

Cena zaprojektowania podstrony

Zdecydowana większość stron internetowych posiada także podstrony. Koszt stworzenia jednej (przy założeniu, że będzie ich maksymalnie 5 i będą składać się z maksymalnie 4 różnych sekcji) to u większości grafików 150 - 499 zł netto. 

Cena projektu podstrony strony internetowej

Im więcej podstron, tym ceny za wykonanie jednej sztuki maleją. Dla tej samej strony, ale przy założeniu, że podstron będzie 20 (maksymalnie 4 sekcje każda), koszt stworzenia jednej, to najczęściej kwota z zakresu 70 - 200 zł netto. 

Cena projektu podstrony strony internetowej

Ile kosztuje stworzenie ilustracji?

Ostatnim aspektem pracy projektantów, który chcieliśmy sprawdzić podczas tej edycji ankiety o zarobkach było tworzenie ilustracji. Zapytaliśmy o najczęściej spotykane rodzaje zleceń. 

Cena stworzenia ilustracji na potrzeby reklamowe

Dla średniej wielkości klienta z siedzibą w Polsce, działającego na polskim rynku, to zazwyczaj koszt w granicach 300 - 999 zł netto. 

Cena stworzenia ilustracji na potrzeby reklamowe

Cena ta znacząco rośnie w przypadku gry zamawiana ilustracja ma stać się key visualem większej kampanii. W takim wypadku większość grafików wycenia jej koszt nieco wyżej - większość z nich (30%) zakłada wzrost ceny o 50%. Równocześnie jednak aż 29% nie żąda od klienta żadnych dodatkowych opłat za rozszerzenie możliwości wykorzystywania.

Wpływ użycia na ilustrację

Cena stworzenia ilustracji prasowej w ogólnopolskim miesięczniku

Tworzenie ilustracji dla miesięczników to coś, co z pewnością marzy się niejednemu początkującemu projektantowi. Ile jednak można na tym zarobić? Jak wynika z naszej ankiety, aż 38% projektantów wycenia tego typu zlecenie w granicach 500 - 999 zł netto. Istnieje jednak cześć osób (5%), która na tego typu współpracy potrafi zarobić aż 2000 - 4999 zł. Jak widzisz - na wykresie brakuje górnej granicy (5000 i więcej) - wynika to z faktu, że żadna z ankietowanych osób nie wybrała tej odpowiedzi.

Cena stworzenia ilustracji prasowej w ogólnopolskim miesięczniku

Koszt projektu ilustracji do książki

Równie popularnym co ilustracje prasowe sposobem zarobkowania ilustratorów są okładki książkowe. W tym wypadku najczęściej można liczyć na stawkę w granicach 500 - 999 zł netto. Jak widać, na układach książkowych można zarobić nieco więcej niż na ilustracji prasowej, nie są to jednak spektakularne różnice, co jest wynikiem nieco niepokojącym - w końcu cykl życia magazynu jest nieporównywalnie krótszy do czasu przez jaki może być sprzedawana (a tym bardziej używana) książka.

Koszt projektu ilustracji do książki

 W przypadku, gdy oprócz okładki klient zamawia dodatkowo 10 ilustracji, które zdobić będą rozkładówki rozdziałów, liczyć może na wycenę w granicach 2000 - 4 999 zł netto. 

Koszt projektu ilustracji do książki

Pozostając w temacie książek zapytaliśmy także ilustratorów o to, czy ich zarobek zależy od wyników sprzedaży. Jak się okazało - w zdecydowanej większości tak nie jest. Jedynie garstka osób uzależnia swój zarobek od wyników jakie osiąga wydawnictwo.

Stawka godzinowa projektanta graficznego

Ponad 38% osób, które wypełniły naszą ankietę nie pracuje na stawce godzinowej ani w bezpośredniej pracy z klientem, ani nawet podczas ustalania stawek własnej pracy wewnętrznie w firmie. Przygotowując kosztorys pod konkretne zlecenia bazują oni na przygotowanym wcześniej cenniku, często jednak go modyfikują, aby dopasować stawki do możliwości budżetowych konkretnego klienta.

Stawka godzinowa projektanta graficznego

Wśród osób, które stosują stawkę godzinową najczęściej pojawiającym się zakresem stawek godzinowych było 40 - 50 złotych netto. W przypadku osób pracujących na umowę zlecenie, to aż 35%. Wśród osób prowadzących własną firmę, drugim najczęściej pojawiającym się zakresem stawek były te w granicach 100 - 149 zł netto.

I to już wszystko, co przygotowałam dla Ciebie tym razem. Koniecznie zajrzyj do poprzednich tekstów z tej serii (o zarobkach na etacie i wśród osób pracujących na swoim) i daj znać, jak wyglądają Twoje stawki na te tych, które wyniknęły z ankiety!

To może Cię zainteresować