Okładka artykułu Współpraca na linii copywriter – grafik — 7 kluczowych zasad
Poradniki

Współpraca na linii copywriter – grafik

7 kluczowych zasad

Zdjęcie autora Izabela Aftyka
0

Czy jako grafik zostałeś przydzielony do projektu, podczas którego musisz współpracować z copywriterem? A może jesteś designerem freelancerem i chcesz połączyć swoje siły ze specjalistą od pisania, aby kompleksowo obsługiwać klientów? Niezależnie od tego, jaka jest Twoja sytuacja, na pewno chcesz, aby Wasza współpraca przyniosła świetne efekty zamiast niepotrzebnych nerwów i frustracji.

W tym artykule znajdziesz 7 porad, które pomogą Ci owocnie współpracować z copywriterem. 

1. Znajdź właściwego partnera

W przypadku kreatywnej współpracy niezwykle ważne jest to, aby znaleźć odpowiedniego partnera. Z taką osobą powinieneś być w stanie dobrze się porozumiewać oraz omawiać swoje pomysły. Równie ważna jest „umiejętność niezgadzania się”. Wstępne szkice, poprawki, sugestie, przerabianie czegoś od nowa – wszystko to będzie Wam często towarzyszyć. Dlatego ważne jest, aby zarówno copywriter, jak i grafik byli w stanie uczciwie, szczerze oraz konstruktywnie wypowiedzieć się na temat słabych i mocnych stron projektu. 

Jeśli samodzielnie szukasz copywritera do współpracy, zwracaj uwagę na poniższe czynniki:

  • Terminowość
  • Cierpliwość
  • Umiejętności z zakresu storytellingu
  • Specjalizacja w wybranej niszy
  • Umiejętność dostrzegania i poprawiania własnych błędów
  • Dystans do pomyłek popełnianych przez siebie i partnera
  • Wysoka staranność jednak bez perfekcjonizmu

2. Pracujcie razem

Ta porada może być zbyt oczywista, jednak bardzo łatwo o to, aby obie strony zaczęły pracować praktycznie niezależnie od siebie. Rozważ następujący przykład:

  • Grafik tworzy szkic, a następnie prosi copywritera, aby w wydzielone miejsce wprowadził tekst.
  • W międzyczasie copywriter tworzy treść, nie mając pojęcia o tym, gdzie i w jakiej ilości ma się on znajdować.
  • W rezultacie projekt graficzny oraz treść w żaden sposób nie pasują do siebie.

Łatwo o frustrację w przypadku takich scenariuszy, więc jak ich uniknąć? Kluczowa jest odpowiednia komunikacja. Będzie ona oczywiście zależeć od charakteru współpracy – jeśli mowa o copywriterze oraz designerze, którzy pracują w osobnych działach w jednej korporacji, zazwyczaj najlepszym momentem na omówienie planów jest spotkanie zespołów. 

Jeśli z kolei wasza współpraca może być bardziej elastyczna, ustalcie, kiedy jest czas na omówienie tego, co udało się osiągnąć i co zamierzacie teraz robić. W tym celu najlepiej jest określić najważniejsze etapy pracy (więcej na ten temat w podpunkcie Wspólnie stwórzcie zarys całego projektu) i kontaktować się po ich zakończeniu. Oprócz tego, jeśli któreś z was wpadnie na całkowicie nowy pomysł lub napotka poważną przeszkodę, warto jeszcze raz ze sobą porozmawiać.

Oczywiście obie strony nie muszą stale się kontrolować. Najważniejsze jest to, aby komunikacja odbywała się regularnie – dzięki temu copywriter i grafik będą w stanie dostosowywać swoje działania, uwzględniając postęp pracy. 

3. Bądź gotów przyjąć porady i krytykę

Niekiedy to copywriter wpadnie na trafny pomysł dotyczący projektu graficznego, nawet jeżeli sam nie ma doświadczenia na tym polu. Podobnie i grafik jest nieraz w stanie ukuć ciekawą grę słów i komunikat, który dokładnie wyrazi zamierzoną myśl.

W takiej sytuacji obie strony mogą traktować siebie zbyt poważnie. Jeśli wychodzisz z założenia, że skoro ktoś nie jest doświadczonym grafikiem, to jego opinie i sugestie w tej tematyce są zawsze bezwartościowe, wiele na tym stracisz. Podobnie i copywriter powinien unikać takiego sposobu myślenia.

4. Wspólnie stwórzcie zarys całego projektu

Niezależnie od tego, czy pracujecie nad prostym i krótkoterminowym projektem, czy też nad rozbudowanym i długoterminowym, wstępne określenie planów jest bardzo pomocne. Bez jasnego ustalenia tego, co chcecie osiągnąć, jak będziecie wiedzieć, czy faktycznie zrealizowaliście cel?

Rozplanowanie pracy pomoże także w zachowaniu motywacji. Jeśli konkretnie ustalicie następujące po sobie kroki milowe, będziecie czuli satysfakcję z zakończenia każdego kolejnego etapu, wiedząc, że stale zbliżacie się do sfinalizowania projektu. Mając taki plan, łatwiej jest także skupić się na właściwych priorytetach.

Zarys projektu powinien także uwzględnić tzw. kryzysowe okoliczności. Podczas ustalania kroków milowych warto wziąć pod uwagę to, że może dojść do nieprzewidzianych wydarzeń, które spowolnią pracę (np. choroba). Kolejne etapy pracy planujcie z zapasem czasowym – dzięki temu zredukujecie problemy, które przyniesie niespodziewana sytuacja.

Oczywiście kreatywne projekty mają to do siebie, że w trakcie pracy nad nimi pojawiają się nowe pomysły. Oprócz tego to, co podczas planowania mogło się wydawać bardzo dobre, później w praktyce przy uwzględnieniu innych czynników staje się niekoniecznie właściwym rozwiązaniem. Dlatego pozostawcie w swoim zarysie projektu nieco miejsca na elastyczność i potencjalnie duże zmiany.

W stworzeniu takiego zarysu przydatne okaże się oprogramowanie wymienione w podpunkcie Korzystaj z odpowiednich narzędzi. Oto, jak w kilku krokach możesz go przygotować:

  1. Określ najważniejsze osoby związane z projektem – oczywiście będziesz to Ty, copywriter, ale i osoby decyzyjne po stronie klienta czy też zwierzchnicy w przypadku projektów realizowanych w firmie.
  2. Ustal cele i nadaj im priorytet – jakich rezultatów oczekuje głównie klient? Czy ma to być przykładowo przede wszystkim nowatorski design? Jeśli tak, to wszystkim zadaniom, które pozwolą osiągnąć taki cel, powinniście poświęcić najwięcej czasu.
  3. Określ, co wchodzi w skład dostarczanych prac – realizowanie kolejnych etapów projektu może polegać na przygotowaniu gotowego szkicu tekstu, kompletnej infografiki, szablonu logo, a nawet i raportu dla zwierzchników ze zrealizowanych do tej pory zadań.
  4. Ustal terminy kolejnych etapów – gdy już określisz, co wchodzi w skład realizowania kolejnych części projektu, ustal deadline’y. Warto przy tym wziąć pod uwagę wzajemne powiązania. Niektórych zadań nie da się zrealizować, dopóki nie zostanie wykonany inny etap prac.
  5. Postaraj się przewidzieć sytuacje kryzysowe – co zrobisz, gdy jedno z was zachoruje? Jak wytłumaczysz klientowi, że dany etap projektu niespodziewanie wymaga znacznie więcej czasu? Rozważ tego typu scenariusze oraz to, jak na nie zareagować.

5. Omówcie, jak ma wyglądać wstępne formatowanie tekstu

Copywriterzy zwracają dużą uwagę na to, jaką strukturę ma tekst. Kwestie umiejscowienia nagłówków, wypunktowanych list czy bloków tekstu ma kluczowe znaczenie w kontekście tego, jak czytelnik odbiera treść. Graficy z kolei z góry analizują to, w jaki sposób upiększyć dane elementy oraz jaką wybrać kolorystykę.

Warto dlatego jak najszybciej ustalić, czyja praca ma pierwszeństwo. W wielu przypadkach lepiej jest, jeśli to copywriter jako pierwszy prześle tekst i określi strukturę nagłówków. Dzięki temu grafik będzie mógł później swobodnie umiejscowić copy w stosunku do elementów graficznych, dostosować rodzaj czcionki, kolorystykę itp.

6. Trzymajcie się terminów i szanujcie swój czas

W zależności od waszej sytuacji kwestię terminów dyktują oczywiście wymagania klienta lub przełożonego. Największy stres zaczyna się wtedy, gdy deadline’y są skracane lub ktoś potrzebuje danych projektów „na teraz, a nawet wczoraj”. Oczywiście zarówno praca grafika, jak i copywritera wymaga czasu. Robienie czegoś w pośpiechu to najlepsza droga do katastrofy.

Jeżeli np. grafik potrzebuje 2 dni, aby przygotować kompletny zarys graficzny projektu, copywriter musi na niego poczekać. Oczywiście najlepiej, jeśli nie będzie on przez cały ten czas bezczynny – ustalcie, nad jakimi innymi realizacjami może on w międzyczasie działać.

Opóźnienia oczywiście będą się zdarzać – informujcie się o nich nawzajem tak szybko, jak to tylko możliwe. W ten sposób pokażecie, że szanujecie swój czas oraz wykonywaną pracę.

7. Korzystajcie z odpowiednich narzędzi

Niezależnie od tego, czy pracujecie zdalnie, czy w jednym biurze, dobre narzędzia potrafią bardzo usprawnić workflow oraz komunikację. Oto kilka rozwiązań, które warto rozważyć:

  • Trello – świetne narzędzie do organizowania projektów, śledzenia terminów i tworzenia list zadań.
  • Adobe XD – pozwala tworzyć interaktywne prototypy aplikacji mobilnych i stron internetowych.
  • Kopie – umożliwia copywriterom sprawne dodawanie tekstu do projektów graficznych z poziomu przeglądarki internetowej.
  • GoVisually – usprawnia udostępnianie projektu graficznego, jak i wspólną pracę nad nim.
  • Approval Studio – podobnie jak powyżej usprawnia udostępnianie projektu graficznego, jak i wspólną pracę nad nim.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że te porady pomogą podczas Twojej współpracy na linii grafik-copywriter. Pamiętaj, że kluczem do realizacji świetnych projektów jest przede wszystkim odpowiednia komunikacja.

To może Cię zainteresować