Okładka artykułu Symbolika w logo — Znaczenie popularnych kształtów
Teoria

Symbolika w logo

Znaczenie popularnych kształtów

Zdjęcie autora Krzysztof Gniady
0

Kształty tak samo jak muzyka, kolory czy też pogoda oddziałują na człowieka. Wszyscy projektanci pragną, aby ich projekt logo przyciągał nie tylko kształtem, ale i oddziaływał psychologicznie. Chcą, aby ich projekty były momentalnie kojarzone z konkretnym produktem i na stałe zapadały w pamięć. Ogromny wpływ ma na to kampania reklamowa, ale to jak oddziałuje kształt psychologicznie i energetycznie może wpłynąć na jej szybkość i skuteczność.

W tym artykule postaram się Wam przedstawić z czym są kojarzone poszczególne kształty i symbole.

Symbole możemy podzielić na trzy główne rodzaje:

  • egipskie
  • chrześcijańskie
  • chińskie

Symbole egipskie nie cieszą się największym powodzeniem w brandingu. Najprawdopodobniej dlatego, że są bardzo charakterystyczne np. skarabeusz, oko Horusa, piramidy, ankh. Jeśli jednak chcecie stworzyć produkt dla marki kojarzącej się wyłącznie z Egiptem to wspomniane symbole sprawdzą się idealnie.

© David Kerr - Pyramid Packaging
© David Kerr – Pyramid Packaging

Jak możecie zauważyć w logo znajduje się piramida z płomieniem. Jest to skupienie się na dosłownym znaczeniu słowa piramida. Słowo to wywodzi się od greckiego pyro oznaczające ogień oraz amid oznaczające znajdowanie się w centrum. Dosłownie można przetłumaczy słowo piramida jako ogień znajdujący się w centrum.

© David Kerr - Pyramid Packaging
© David Kerr – Pyramid Packaging

Symbole chrześcijańskie cieszą się znacznie większym powodzeniem w projektowaniu, niżeli wcześniej wspomniane symbole egipskie. Również wachlarz ich jest znacznie większy. Część z nich występuje także w kulturze chińskiej, nazywane są wtedy symbolami mieszanymi. W każdej kulturze mogą symbolizować co innego.

Do symboli chrześcijańskich możemy zaliczyć na przykład:

  • alfa i omega
  • anioł
  • feniks
  • tęcza
  • jednorożec
  • klucz
  • róża

Jednym z symboli mieszanych jest feniks. W kulturze chrześcijańskiej symbolizuje on nieśmiertelność oraz symboliczny obraz śmierci oraz zmartwychwstanie Chrystusa. W Chinach zaś jest cesarzem ptaków i symbolizuje słońce. Symboliki feniksa możemy wykorzystać projektując logo zawierające takie słowa kluczowe jak: mądrość, młodość, piękno, wdzięk.

© Alexander Kalachëv - Phoenix Neftegaz idenit
© Alexander Kalachëv – Phoenix Neftegaz idenit

Kolejnym ciekawym symbolem jest jednorożec. Jest to mityczny koń z jednym rogiem, który posiada magiczną moc oczyszczenia wszystkiego, czego dotknie. Bywa również godłem miecza lub słowa Bożego, tym samym wyraża czystość i doskonale spisuje się w związanych z tą tematyką projektach. Możemy także wykorzystać ten symbol do wyrażenia siły i pozycji.

© SEPT - Einhorn Visual Identity
© SEPT – Einhorn Visual Identity

Jednym z bardziej rozpoznawalnych symboli chrześcijańskich jest wąż. Ma on bardzo szeroką symbolikę. Węża możemy wykorzystać, kiedy chcemy pokazać kuszenie, upadek, odrodzenie oraz uzdrowienie. Takie znaczenie wąż zawdzięcza swojej historii w wielu kulturach, choć najczęściej przypisywany do chrześcijaństwa. Występował nie tylko jako kusiciel Ewy, ale także na lasce Asklepiosa. Inspiracje tym motywem można zaobserwować na logo wielu aptek.

© Milán Farkas - Brand for the Specialist Clinic of Újpest
© Milán Farkas – Brand for the Specialist Clinic of Újpest

Wąż w motywach lekarskich występuje bardzo często wraz z krzyżem, na ogół jest owinięty wokół niego. Krzyż występuj w wielu formach, ale najczęściej jest wykorzystywany krzyż łaciński. Na projekcie zaprezentowanym powyżej możecie zaobserwować, że węże przybierają formę krzyża greckiego + . Krzyż ten nawiązuje do czasów przedchrześcijańskich czteroramiennego krzyża wpisanego w koło. Krzyż łaciński jest zbudowany z ramienia pionowego oraz poziomego gdzie ramię pionowe symbolizuje działanie łaski bożej, a poziome działania człowieka. Czyli działanie boskie ma przenikać działanie ludzkie.

© Wine set - Sasha Ermolenko, Pavel Kulinsky, Vanifatieva Julia, Valerya Polubiatko
© Wine set – Sasha Ermolenko, Pavel Kulinsky, Vanifatieva Julia, Valerya Polubiatko

Symbole chińskie podobnie jak egipskie są bardzo mocno kojarzone z jednym rejonem świata. W Chinach, podobnie jak w Egipcie przywiązywano dużą wagę do znaczenia symbolicznego danego przedmiotu, rośliny czy też zwierzęcia. Związane jest to z kulturą i filozofią chińską. Istnieje grupa symboli które z powodzeniem możemy używać poza Chinami:

  • ideogramy Tao
  • yin – yang
  • pa – kua
  • fu

Wykorzystanie wspomnianych symboli nie jest najprostszą sprawą. Trzeba doskonale wiedzieć, co symbolizują oraz jak mogą oddziaływać na potencjalnego odbiorcę. Jak możecie zobaczyć na przykładzie poniżej, w logo został wykorzystany motyw yin – yang.

© Maggie Macnab - Maddoux Wey Arabian Horse Farm
© Maggie Macnab – Maddoux Wey Arabian Horse Farm

Yin – yang jest energetycznym znakiem wyrażającym dwie zjednoczone siły oddziałujące na siebie. Kolorem białym jest oznaczona Yang symbolizującym siłę kreacji, dominację, aktywność, niebo oraz mężczyznę. Kolorem czarnym jest oznaczony Yin symbolizujący siłę destrukcji, uległość, pasywność, ziemię oraz kobietę. Jak możecie zaobserwować symbolika ma znaczenie na ułożenie kolorów, biały (niebo) na górze czarny (ziemia) na dole.

Równie rozpoznawalnym symbolem jest smok. Znaczenie smoka w krajach europejskich znacznie różni się od tego, które możemy poznać w chińskich opowieściach. W Europie smoki symbolizowały zło oraz destrukcję, w Chinach  dobroć, łagodność, siłę oraz władzę. Także ich budowa anatomiczna znacznie się różni. Smoki azjatyckie przypominają niego przerośniętą jaszczurkę.

© Nickey Khem - Royal Dragon Vodka
© Nickey Khem – Royal Dragon Vodka

Jak widzicie symbol chińskiego smoka idealnie pasuje do rosyjskiej wódki klasy Royal (alkohol królewski) symbolizując siłę i moc. Gdyby znalazł tam się smok znany z europejskich przypowieści, nie było by to najlepsze połączenie.

Istnieją także symbole które występują praktycznie w każdym rejonie świata. Pewnie wielokrotnie spotkaliście jakieś logo zamknięte w kwadracie czy okręgu. Pomimo tak prostej budowy, kształty te mają bardzo szeroką symbolikę. Kwadrat ma wiele różnych znaczeń zmieniających się w zależności od kultury. W tradycjach indyjskich i chińskich symbolizuje element żeński (trójkąt w tych kulturach oznacza cechy męskie). W chrześcijaństwie symbolizuje kosmos i cztery żywioły.

Koło zaś możemy wykorzystać do wyrażenia takich cech jak jedność i harmonia. Uważa się, że koło jest symbolem Boga ponieważ bardzo często można spotkać rysunki Chrystusa z aureolą wokół głowy lub nad nią. Koło nie początku ani końca może symbolizować wieczność. Jeśli zaś chcielibyśmy wykorzystać koło w buddyzmie, będzie ono symbolizować najwyższy stopień oświecenia.

Przy projektowaniu logo dla firmy czy osoby spoza naszego rejonu bardzo pomocna może okazać się wiedza na temat ich kultury oraz tradycji.

Jak pewnie zauważyliście wiele symboli powszechnie znanych występuje w wielu kulturach pomimo znacznych odległości, oto jakimi symbolami opisywano dane cechy, słowa kluczowe:

  • bogactwo – złote monety, biżuteria oraz pomarańcza
  • cierpliwość – orchidea
  • długowieczność – jeleń, żółw, sosna, gruszka oraz starzec
  • długowieczność i wytrzymałość – chryzantema
  • długowieczność i lojalność – żurawie
  • długowieczność i szczęście – bambus
  • kobieca nagość (niewinność)- biały łabędź
  • ochrona – pentagram
  • obfitość i błogosławieństwo boże – woda
  • piękno – róża
  • piękno i mądrość -feniks
  • piękno i młodość – śliwa
  • płodność – granat
  • pomyślność – ptaki
  • powodzenie i dostatek – ryby
  • siła i energia życiowa – tygrys
  • siła i godność – chimera
  • siła i mądrość – słoń
  • siła i majestat – lew
  • siła i wytrzymałość – góry
  • siła życiowa – trójlistna koniczyna
  • spokój – waza
  • szczęście – czterolistna koniczyna
  • szczęście i jedność – dom
  • szczęśliwe małżeństwo – pięciolistna koniczyna
  • trwałość – drzewo akacjowe
  • uśmiech losu – nietoperze
  • wytrwałość – koń oraz kwiat lotosu
To może Cię zainteresować