Okładka artykułu Tu natura łączy się z kulturą, a historia z awangardową sztuką — Identyfikacja wizualna Sopotu od Podpunkt
Inspiracje

Tu natura łączy się z kulturą, a historia z awangardową sztuką

Identyfikacja wizualna Sopotu od Podpunkt

0

Sopot jest wyjątkowy – jednocześnie mały i duży, spokojny i tętniący życiem. Tu natura łączy się z kulturą, a historia z awangardową sztuką. Z racji położenia – w sercu Trójmiasta, na plaży, nad zdrowotną solanką – jest najbardziej rozpoznawalnym polskim kurortem.

Dotychczasowy znak promocyjny, opracowany w 2005 roku, przestał odpowiadać kierunkom rozwoju miasta.

Miasto przygotowywało się długofalowo do procesu zmiany i stworzenia spójnego systemu identyfikacji wizualnej. Powstała Strategia Rozwoju Miasta Sopotu, przeprowadzono badania z mieszkańcami oraz gośćmi, warsztaty z instytucjami miejskimi, ustalono kierunek zmian w wizerunku miasta. Finalnie powstał kompleksowy system identyfikacji wizualnej Sopotu, który obejmuje miasto Sopot oraz sopockie instytucje.

By oddać niepowtarzalną sopocką aurę, inspiracje do identyfikacji wizualnej miasta zostały zaczerpnięte z rozpoznawalnych miejsc: molo, panoramy miasta, sopockich willi, werand i wieżyczek, morza i lasu. Sięgają również do historii – typograficznego neonu nad molo, plakatów oraz ilustracji z lat powojennych, tradycyjnego herbu miasta.

Nowa identyfikacja Sopot od Podpunkt

Nowa identyfikacja Sopot od Podpunkt

Nowa identyfikacja Sopot od Podpunkt

Nowa identyfikacja Sopot od Podpunkt

Nowa identyfikacja Sopot od Podpunkt

Nowa identyfikacja Sopot od Podpunkt

Sopot to znacznie więcej niż nadmorski kurort, woda, plaża i słońce. Tu znajdują się renomowane teatry, galerie i muzea, a na festiwalach spotykają się artyści i pisarze.

Typograficzny znak, sięgający do tradycyjnych, literniczych ornamentów, pozwoli opowiedzieć historię Sopotu – miasta kultury – lepiej, niż ilustracyjny symbol graficzny.

Dodatkowo literniczy znak nie wprowadza nowego symbolu graficznego rywalizującego z tradycyjnym herbem miasta. Nowy znak jest dopełnieniem herbu, doskonale funkcjonuje wraz z nim na ważnych miejskich drukach
– a jednocześnie pozwala wkroczyć miastu dumnie w przestrzeń mediów cyfrowych i nowoczesnej komunikacji.

Nowa identyfikacja Sopot od Podpunkt

Nowa identyfikacja Sopot od Podpunkt

Nowa identyfikacja Sopot od Podpunkt

Nowa identyfikacja Sopot od PodpunktNowa identyfikacja Sopot od Podpunkt

System identyfikacji wizualnej pozwoli to Miastu uporządkować komunikację z mieszkańcami – umożliwiając spójne oznakowanie jednostek i materiałów informacyjnych przez nie przygotowywanych. Przejrzysty system informacji i oznaczeń wyróżni informacje pochodzące od Miasta od przekazu firm komercyjnych.

System identyfikacji wizualnej Sopotu opracowało studio brandingowe Podpunkt – zespół reprezentujący z sukcesami polski design w ważnych międzynarodowych konkursach. Wcześniej studio było odpowiedzialne za stworzenie systemów identyfikacji wizualnej m.in. dla takich instytucji publicznych jak: m.st. Warszawa, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kancelaria Prezydenta RP, Politechnika Warszawska czy Muzeum Fotografii w Krakowie.

Prezentacja projektu

Autorzy: Strategia & Dyrekcja kreatywna: 
Emilka Bojańczyk, Magda Dobruk / Podpunkt

Design:
Emilka Bojańczyk, Oliwia Pietrzyk, Diana Makulska, Basia Synak, Ewa Najnigier-Galińska, Aga Drozd / Podpunkt

Projekt liternictwa & Korekty typografii znaku:
Fatype, Anton Koovit & Yassin Baggar

To może Cię zainteresować