Sopot jest wyjątkowy – jednocześnie mały i duży, spokojny i tętniący życiem. Tu natura łączy się z kulturą, a historia z awangardową sztuką. Z racji położenia – w sercu Trójmiasta, na plaży, nad zdrowotną solanką – jest najbardziej rozpoznawalnym polskim kurortem.
Dotychczasowy znak promocyjny, opracowany w 2005 roku, przestał odpowiadać kierunkom rozwoju miasta.
Miasto przygotowywało się długofalowo do procesu zmiany i stworzenia spójnego systemu identyfikacji wizualnej. Powstała Strategia Rozwoju Miasta Sopotu, przeprowadzono badania z mieszkańcami oraz gośćmi, warsztaty z instytucjami miejskimi, ustalono kierunek zmian w wizerunku miasta. Finalnie powstał kompleksowy system identyfikacji wizualnej Sopotu, który obejmuje miasto Sopot oraz sopockie instytucje.
By oddać niepowtarzalną sopocką aurę, inspiracje do identyfikacji wizualnej miasta zostały zaczerpnięte z rozpoznawalnych miejsc: molo, panoramy miasta, sopockich willi, werand i wieżyczek, morza i lasu. Sięgają również do historii – typograficznego neonu nad molo, plakatów oraz ilustracji z lat powojennych, tradycyjnego herbu miasta.






Sopot to znacznie więcej niż nadmorski kurort, woda, plaża i słońce. Tu znajdują się renomowane teatry, galerie i muzea, a na festiwalach spotykają się artyści i pisarze.
Typograficzny znak, sięgający do tradycyjnych, literniczych ornamentów, pozwoli opowiedzieć historię Sopotu – miasta kultury – lepiej, niż ilustracyjny symbol graficzny.
Dodatkowo literniczy znak nie wprowadza nowego symbolu graficznego rywalizującego z tradycyjnym herbem miasta. Nowy znak jest dopełnieniem herbu, doskonale funkcjonuje wraz z nim na ważnych miejskich drukach
– a jednocześnie pozwala wkroczyć miastu dumnie w przestrzeń mediów cyfrowych i nowoczesnej komunikacji.





System identyfikacji wizualnej pozwoli to Miastu uporządkować komunikację z mieszkańcami – umożliwiając spójne oznakowanie jednostek i materiałów informacyjnych przez nie przygotowywanych. Przejrzysty system informacji i oznaczeń wyróżni informacje pochodzące od Miasta od przekazu firm komercyjnych.
System identyfikacji wizualnej Sopotu opracowało studio brandingowe Podpunkt – zespół reprezentujący z sukcesami polski design w ważnych międzynarodowych konkursach. Wcześniej studio było odpowiedzialne za stworzenie systemów identyfikacji wizualnej m.in. dla takich instytucji publicznych jak: m.st. Warszawa, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kancelaria Prezydenta RP, Politechnika Warszawska czy Muzeum Fotografii w Krakowie.
Autorzy: Strategia & Dyrekcja kreatywna: Emilka Bojańczyk, Magda Dobruk / Podpunkt
Design: Emilka Bojańczyk, Oliwia Pietrzyk, Diana Makulska, Basia Synak, Ewa Najnigier-Galińska, Aga Drozd / Podpunkt
Projekt liternictwa & Korekty typografii znaku: Fatype, Anton Koovit & Yassin Baggar