Google, jako jedna z pionierskich marek w Internecie przyzwyczaiła nas do ciągłych zmian wyglądu swoich usług, często poprawiany jest design wyszukiwarki, czy produktów podocznych, takich jak na przykład Google+. Już od jakiegoś czasu graficy Google dostosowują design do aktualnie obowiązujących trendów, sprawiają, aby był bardziej „płaski”. Mogliśmy to zauważyć w przyciskach i innych elementach designu, w ikonach takich usług jak Google Drive, czy Google Docs.
Ostatnio doczekaliśmy się jednak zmian w samym logo Google, które oczywiście doczekało się już pozytywnych jak i negatywnych ocen ze strony użytkowników. Uszczypliwie można powiedzieć, że Google odpowiada na nowe logo konkurencyjnej wyszukiwarki Yahoo!.
Graficy Google postanowili zachować popularną i aktualnie modną technikę “płaskiego” designu, logo zostało pozbawione mocnych cieni i gradientów. Na szczęście Google nie pozbyło się żadnego z kolorów, co mogłoby negatywnie wpłynąć na postrzeganie marki – zostaliśmy już przyzwyczajeni do kolorowego logotypu.
Dotychczas ze strony Google mogliśmy zobaczyć kilka propozycji logo, ponieważ zmieniało się już kilka razy, próbując w ten sposób trafić w gusta swoich użytkowników i pozostać na czasie.
Jest to najstarsza znaleziona przeze mnie propozycja logotypu wyszukiwarki Google, jeszcze z czasów gdy Google nie było gigantem. Jak widzimy od samego początku użytkownikom towarzyszyło wyraźne i wesołe logo, jednak sekwencja kolorów w porównaniu do aktualnej była lekko naruszona.
W tej propozycji logotypu widzimy dodany znak “!”, który został zainspirowany konkurencyjną wyszukiwarką Yahoo!. Do znanej kompozycji dodano również cień na zewnątrz jak i wewnątrz. Zmiany doczekała się również sekwencja kolorów, która towarzyszy nam do dziś. Ta wersja logotypu nie towarzyszyła Google zbyt długo, bo do 1999 roku.
W kolejnym logo Google pozbyto się motywującego do działania wykrzyknika, prawdopodobnie dlatego, że był zbyt bliski koncepcji Yahoo!. Ta koncepcja została „ozdobiona” cieniem. Zmiany dotyczyły również się również fontu, który wykorzystywany jest do dziś – jest to Catull. Ta propozycja była dostępna najdłużej bo do maja 2010 roku.
Jeszcze kilka dni temu, aktualne logo Google – jest to wersja lekko rozjaśniona przez usunięcie cieni w porównaniu z poprzednią. Wersja ta była przez wielu krytykowana, jako bardzo prymitywna i nie pasująca do dużej korporacji. Ta propozycja była po prostu stara i już znudziła się użytkownikom.
Jest to wersja najbardziej minimalistyczna, która jednocześnie zachowuje dotychczasowe standardy projektowe. W tej wersji graficy pozbyli się mocnych cieni wewnętrznych i zewnętrznych, zastąpiono ją lekkim jasnym gradientem od góry.
Google już od jakiegoś czasu odsłania swoje karty, chociażby poprzez Doodle z nową koncepcją logotypu.
Ta propozycja była dostępna 25 sierpnia z okazji Dnia Niepodległości Urugwaju. Zastosowana tu wersja jest łudząco podobna do aktualnego logo.
Doodle z okazji Niepodległości Nikaragui, który był dostępny 15 września 2013, czyli dość niedawno. Widzimy zastosowaną tu nową wersję logotypu, minimalnie zmienioną poprzez rozjaśnienie litery G.
Gwatemala również świętowała swoją niepodległość 15 września, więc stworzono okolicznościowy Doodel, który zaprezentowano z nową kompozycją logotypu .
Dla Google w sieci pojawiało się już kilka propozycji logotypów – tworzonych przez różnych grafików. Jednak pozostanie przy swojej “markowej” koncepcji jest dobrym krokiem ze strony korporacji. Na portalu behance.com możemy znaleźć ich wiele – oto niektóre:
Ostatnia propozycja jaką zaprezentuję to połączenie liter “o”, które razem tworzą znak nieskończoności – co jest dobrym przesłaniem jeżeli chodzi o Google “nieskończona ilość pomysłów inżynierów Google”. Lekka modyfikacja fontu, dzięki czemu jest wyraźniejsza oraz zastosowanie techniki “płaskiego” designu.
Każda dobrze przemyślana zmiana, jeżeli chodzi o brand marki, wpływa na nią pozytywnie. W tym przypadku Google nie przeprowadziło rewolucji, która mogłaby przynieść większe straty niż korzyści. Pracy przy designie Googlersi mają jeszcze dużo ponieważ ich eksperymenty graficzne doprowadziły do tego, że każda usługa wygląda inaczej – co moim zdaniem nie powinno mieć miejsca. Charakterystyczne elementy powinny być widoczne, w każdym produkcie Google dzięki czemu nie byłoby problemu z rozpoznaniem właściciela.
A jak wam podoba się nowe logo Google? Co myślicie o poprzednich? Zapraszam do dyskusji!