Okładka artykułu Promuj się w sieci — Gdzie i jak prezentować swoje portfolio?
Inspiracje

Promuj się w sieci

Gdzie i jak prezentować swoje portfolio?

Zdjęcie autora Aleksandra Tulibacka
0

Każdy grafik prawdopodobnie czuje większą lub mniejszą potrzebę prezentowania swoich projektów graficznych publiczności, szczególnie wtedy, kiedy jest bardzo zadowolony z wykonanego zadania i chce wszem i wobec zakomunikować To moje!. Sposobów na zrobienie tego jest wiele, na własnym autorskim portfolio zaczynając, a kończąc na stronach graficzno-społecznościowych.

Wybór nie jest prosty, a zdecydowanie się na prowadzenie zbyt dużej ilości profili może doprowadzić do tego, że ostatecznie aktualizacje będziemy robić zbyt rzadko i niedokładnie, albo co gorsza – nie będziemy mieć czasu na projektowanie. Postanowiłam zebrać najciekawsze z nich i przedstawić je wam. Oczywiście nie są to wszystkie dostępne, ani nawet wszystkie najciekawsze możliwości, a jedynie te, które znam, z których korzystam lub które przykuły moją uwagę na tyle, że postanowiłam się nad nimi pochylić na potrzeby tego tekstu.

Behance

Na pierwszy ogień idzie chyba najpopularniejszy z portali dla grafików – Behance, który niedawno przeszedł zmiany po przejęciu go przez firmę Adobe. Zasada działania Behance jest bardzo prosta, każdy użytkownik, który tylko chce może założyć swój profil, dodawać własne projekty i prezentować je szerokiej publiczności grafików. Przebicie się do nich jest dość trudne, ponieważ aby ktoś do nas trafił, musi to zrobić przez osobę którą obserwuje, co daje o wiele mniejsze prawdopodobieństwo popularności nowej osoby w porównaniu do stron zawierających listy ostatnio dodanych projektów.

behance

Na Behance, podobnie jak na większości portali graficzno-społecznościowych, promowana oprócz samej grafiki jest aktywność danego użytkownika. Im nas więcej, tym więcej ludzi będzie się nami interesować. Na tym portalu dodawać można dwa rodzaje projektów, zakończone i tak zwane work in progress, które można komentować i dopracowywać razem z innymi użytkownikami.

Oprócz ciekawych możliwości interakcji z innymi, istotnym plusem serwisu jest połączenie z innymi stronami-galeriami, jak Webdesign Served, Branding Served i innymi. Główną ideą Behance jest wrzucanie swoich projektów i inspirowanie pracami innych, od niedawna twórcy wprowadzili też dodatkowo płatne opcje wyszukiwania utalentowanych osób, dedykowane firmom poszukującym pracowników, jest także sekcja Jobs, więc można wykorzystać stronę w poszukiwaniach pracy.

Behance dla użytkowników wersji Pro udostępnia także możliwość stworzenia własnego, spersonalizowanego portfolio.

Dribbble

Kolejną wartą uwagi pozycją na liście jest równie popularny serwis Dribbble. Cechą, która odróżnia go od pozostałych z tej listy jest to, że dostęp umożliwiający wrzucanie swoich prac możliwy jest tylko dzięki zaproszeniu otrzymanemu od zarejestrowanego i aktywnego użytkownika. Zastosowane w ten sposób ograniczenia pozwalają na zachowanie dużo wyższego poziomu prezentowanych projektów, niż ma to miejsce w przypadku innych stron internetowych. Widać to z resztą dość dobitnie patrząc na sekcję zbierającą projekty debiutantów (nie mylić z początkującymi grafikami).

dribbble

Dribbble wyróżnia także społeczność wywołująca u mnie zupełnie inne wrażenie niż w pozostałych portalach. Większość z nich jest bardzo pomocna, miła i ochoczo wita nowych użytkowników. Dribbble, to także siedlisko całej masy darmówek – mockupów, ikon, tekstur.

Serwis posiada także możliwość dodawania i wyszukiwania ofert pracy. Informację o dostępności można także zamieścić na swoim profilu, co często prowadzi do poprawienia się pozycji na rynku pracy.

Logopond

Niezaprzeczalnie, jednym z lepszych źródeł inspiracji jeśli chodzi o logo jest serwis Logopond. Tematyka jest tutaj bardziej ograniczona, twórcy zdecydowali się bowiem pozwalać na umieszczanie jedynie projektów logo. Nie zobaczymy tam ani projektów w użyciu, ani wizualizacji, jedynie proste projekty na gładkich tłach. To ciekawa alternatywa dla innych stron na których często sposób zaprezentowania grafiki decyduje o jej przyjęciu w równym stopniu, co sama jej wartość. Możliwość dodawania własnych projektów otrzymujemy od razu.

logopond

Artstation

Strona dedykowana w większym stopniu projektantom gier, miłośnikom rysunku, mattepaintingu i 3D. Można tam znaleźć masę inspirujących projektów i z drugiej strony – dodawać swoje, otrzymywać komentarze i szkolić warsztat. Strona profilowa jest na tyle prosta, że nie widać na niej narzuconego przez portal stylu, dzięki czemu można używać go jako swojego portfolio z większą śmiałością niż w poprzednich przypadkach. Swoje projekty może dodawać tutaj każdy bez większego problemu.

artstation

CGSociety

Kolejna pozycja na liście także dedykowana jest raczej twórcom ilustracji niż projektantom stron czy logo. Podobnie jak na poprzedniej, także na tej stronie znajdziecie całą masę inspirujących projektów i bez problemu możecie dodać swoje. Istnieje możliwość komentowania, jednak patrząc na aktywność losowych projektów – interakcja użytkowników jest znacznie mniejsza niż w przypadku innych stron.

cgsociety

DeviantArt

DeviantArt, to portal od którego zaczynałam swoją przygodę z grafiką i wszelkimi tego typu stronami. Pozwala on na dodawanie swoich projektów, komentowanie ich i sortowanie według własnego uznania. Nie korzystam z niego od jakiegoś czasu, jednak z dalekiej obserwacji wynika, że wciąć się zmienia, niedawno przeszli delikatny redesign, zmienili też logo. Trudno jednak powiedzieć, aby strona tętniła życiem – na stronie głównej najpopularniejsze projekty nie zmieniają się za często. Poziom prac jest też znacznie niższy niż ten z poprzednich portali.

deviantar

Dużym plusem strony jest istnienie sekcji dedykowanych do udostępniania sobie materiałów do wykorzystywania. Są to w dużej mierze stocki, ale znaleźć tam możecie także pędzle, tekstury i wiele innych.

Co poza galeriami?

Świetnym pomysłem na promowanie siebie, szczególnie jeśli jesteście wyjątkowo utalentowani, jest zgłaszanie swoich projektów na różne strony tworzące zestawienia najciekawszych realizacji czy rankingi projektów. Do pierwszej grupy zaliczyć można między innymi Abduzeedo, From Up North, czy Grafmag, a do drugiej serwisy typowo nastawione na prezentowanie inspiracji z różnych dziedzin. W stronach internetowych są to między innymi Awwwards lub CSS Design Awards.

Własne portfolio

Jedni się zgodzą, inni nie, ale w mojej opinii najistotniejsze ze strony interakcji klient-grafik jest posiadanie własnego portfolio. Podawanie linków do profilów, szczególnie niepodpiętych domenami jest znacznie mniej profesjonalne niż posiadanie własnej strony, która dodatkowo może pokazać nasz indywidualny styl.

A jakie są wasze sposoby na promocję w sieci?

Na koniec dziękuję Facebookowiej grupie Polish Designers – After Hours za pomoc w skompletowaniu tej listy.

To może Cię zainteresować