Muzeum Narodowe w Krakowie jest jednym z największych muzeów w Polsce. Jego kolekcja jest niezwykle zróżnicowana — od antycznej rzeźby, przez arcydzieło Leonarda da Vinci, po współczesne wzornictwo przemysłowe. Stworzenie nowej identyfikacji wizualnej Muzeum stanowiło pod wieloma względami wyzwanie.
Jednym z nich było stworzenie wizualnego systemu dla ponadczasowej marki – niezwiązanej z jednym stylem czy epoką. Kolejnym – znalezienie klucza pozwalającego uspójnić wizerunek 12 różnorodnych oddziałów, zachowując przestrzeń na ich odrębność i zaakcentowanie atrakcyjnej oferty każdego z nich.
Symbol
Inspiracja
Identyfikacja wizualna MNK opiera się na metaforze przeplatających
się motywów dzieł sztuki, różnorodności i ciągłości rozwoju w sztuce.
Znak tworzy symbol będący geometryczną interpretacją klasycznej typografii. Jest jednocześnie artystycznym przetworzeniem skrótu MNK, wykreślonym na ustrukturyzowanej siatce i posługującym się podstawowymi geometrycznymi kształtami.
Symbol w znaku powstał z przetworzenia typografii – ale nie w sposób oczywisty i literniczy (znak oparty na typografii im czytelniejszy tym mniej jest generyczny i podobny do innych rozwiązań). Symbol nie musi być w oczywisty sposób literniczy, gdyż towarzyszy mu logotyp. Musi natomiast przyciągać uwagę i wyrażać charakter instytucji – stąd jego dynamiczny charakter i pomysł na wplatanie znaku w sposób wyrazisty w komunikaty Muzeum.
W przypadku MNK znak powinien dać również przestrzeń na oznaczanie kilkunastu oddziałów Muzeum, do podkreślenia ich różnorodności.
Struktura i siatka
Logo opiera się na zaprojektowanej geometrycznej siatce, która stanowi podstawę siatek kompozycyjnych na przestrzeni całej identyfikacji.
Oddziały
Nazewnictwo
Jednym z ważnych wyzwań, które zostało nakreślone podczas fazy warsztatowej i strategicznej, były skomplikowane i niespójne nazwy oddziałów muzeum oraz niezbyt czytelne powiązanie ich z marką MNK. We współpracy z muzeum wprowadziliśmy nowy system krótkich, zapadających w pamięć nazw oddziałów, których nazwa zawsze zaczyna się od MNK.
Dynamiczny szeryf
Aby uchwycić różnorodność 12 oddziałów Muzeum i wszystkich zbiorów, pierwszy szeryf w znaku muzeum jest zmienny i zaprojektowany dla każdego
z oddziałów z osobna. Kształt szeryfa inspirowany jest kolekcją lub architekturą danego oddziału. Szeryfy opracowane zostały we współpracy z kuratorami
i przedstawicielami Muzeum. Dodatkowo z szeryfów utkane zostały graficzne paterny, które dedykowane są do zastosowań w produkcjach oddziałów.
System
Identyfikacja wizualna to rozbudowany język wizualny dostosowany do różnorodnych form komunikacji — od wyszukanych i artystycznych, po funkcjonalne i proste – np. akcydensy biurowe czy ikony dla gości.
Splot
Metafora splotu, łączenia ze sobą różnorodnych kolekcji i wpływu, inspiracji
w świecie sztuki jest centralnym elementem logo i layoutów w identyfikacji wizualnej MNK. Geometryczny symbol i jego precyzyjna konstrukcja pozwalają mu wplatać się w świat dzieł sztuki – łączyć z średniowiecznymi obrazami, jak i nowoczesną rzeźbą abstrakcyjną.
Ilustracje i wzory
Identyfikacja wizualna obejmuje stworzony na potrzeby komunikacji oryginalny styl ilustracji. Pozwala budować nowoczesną komunikację wizualną i puszcza oko do młodych odbiorców, zachęcając do inspirowania się sztuką, szczególnie tą dawną. System ilustracji nadaje się do projektowania unikatowych upominków muzealnych.
Ilustracje budowane z paternów utkanych z szeryfów znaków oddziałów, kształt ikon zainspirowane z muzealnymi zbiorami sprawiają, że system jest oryginalny, tworzy wyróżniająca się komunikację.
System ikon
Ikony przygotowanie m.in do zastosowań w wayfindingu muzeum, oparte są na geometrycznych formach głównego symbolu. Są intuicyjne i proste w odbiorze.
Typografia
System typograficzny oparty jest na kroju pisma SangBleu Sunrise firmy Swiss Typefaces. Jego formy liter są jednocześnie klasyczne i nowoczesne, wyróżniają się elegancją, finezją i czytelnością – odpowiadając różnorodnym potrzebom komunikacji muzeum.
O autorze:
Autorem identyfikacji wizualnej Muzeum Narodowego w Krakowie jest studio brandingowe Podpunkt. W portfolio Podpunktu znajdują się projekty dla sektora publicznego (znak Miasta st. Warszawy, naming i identyfikacja wizualna MuFo – Muzeum Fotografii w Krakowie), sektora edukacyjnego (branding Politechniki Warszawskiej, SGGW i Laboratoire Méthodes Formelles działającego przy Université Paris-Saclay), oraz sektora korporacyjnego (Bezmięsny, Wege Siorstry, Kotlina Natury czy Hagi Cosmetics).