XTB – globalny fintech oferujący platformę inwestycyjną online oraz aplikację mobilną zmienia swoją identyfikację wizualną. Za projekt odpowiada wyspecjalizowany dział brandingu Flying Bisons, polskiej firmy doradczej działającej międzynarodowo w obszarze transformacji cyfrowych.
Istotą transformacji marki jest zmiana strategii rozwoju XTB. Od teraz mówimy o nowoczesnym hubie inwestycyjnym z wszechstronną aplikacją do zarządzania finansami. Marka potrzebowała nowego języka wizualnego, który odpowiadałby nowemu pozycjonowaniu.
Więcej o procesie rebrandingu opowiada Bartosz Włodarczyk z Flying Bisons, dyrektor artystyczny i główny projektant odpowiedzialny za cały proces:
Przy tak złożonym procesie rebrandingu, obejmującym 14 rynków na całym świecie, kluczowe było bliskie partnerstwo z klientem i dogłębna analiza jego celów biznesowych. Na etapie strategicznym wyodrębniliśmy cztery filary, które stanowią fundament działalności marki, co znajduje odzwierciedlenie w czterech zakończeniach litery X lub czterech narożnikach sygnetu. XTB staje się unikalnym narzędziem finansowym, które nie tylko umożliwia mądre inwestowanie, ale także edukuje, wspiera i sugeruje, jak zarządzać finansami. To pewnego rodzaju rewolucja finansowa, która – jak wierzymy – ma szansę stworzyć nową kulturę zarządzania pieniędzmi.
‘New Financial Culture’, nasza idea kreatywna, oznacza zmianę dotychczasowego paradygmatu finansów, postrzeganych jako coś przerażającego, trudnego i odległego. W nowym języku wizualnym stworzyliśmy zestaw ilustracji, które w prosty i przystępny sposób objaśniają skomplikowane procesy. Uprościliśmy komunikaty, a także ustaliliśmy jasne i czytelne zasady porządkujące markę. Wypracowany nowy system graficzny, którego centrum stanowi dynamiczna kwadratowa forma – nawiązująca do dotychczasowej identyfikacji marki, a jednocześnie symbolizująca nową strategię – to również narzędzie, które ułatwi zarządzanie brandem na wielu rynkach. Co więcej, system ten został stworzony w formie interaktywnego brandbooka, dostępnego jako strona internetowa, która usprawnia komunikację między poszczególnymi działami graficznymi.
Logo i typografia
Jednym z najtrudniejszych procesów było odświeżenie dotychczasowego znaku – dobrze wypozycjonowanego i rozpoznawalnego na wielu rynkach. Jego największą wadą było dość toporne liternictwo oraz zbyt szerokie i nierówno rozłożone światło międzyliterowe. Udało nam się to poprawić, a także zrezygnować z zaokrąglonych narożników sygnetu, aby lepiej dopasować logo do nowego, dynamicznego systemu. Dzięki współpracy z Capitalics.wtf, XTB otrzymało również dedykowany krój pisma – XTB Sans, który wyróżnia się modernistycznym, geometrycznym stylem, doskonale wpisującym się w wizualne kody branży fintech. Krój został zaprojektowany w wielu odmianach szerokości i grubości, aby sprostać różnorodnym potrzebom marki.
Brand assets
System graficzny oparto na kwadratowej ramce, która transformuje się w perspektywie. Symbolizuje ona dwie rzeczy: po pierwsze, hub finansowy, a po drugie, cztery filary działalności.
Ruch
Żadna współczesna marka nie może funkcjonować w przestrzeni cyfrowej bez elementu ruchu. System animacji XTB oparty jest na osiowych obrotach, które działają podobnie jak kwadratowa ramka. Umożliwia to dynamiczne zmiany, tworzy charakterystyczny styl, a przede wszystkim zachowuje pełną spójność z całością identyfikacji.
Nowe kody kolorystyczne
Każdy z czterech filarów XTB otrzymał dedykowany kod kolorystyczny, który umożliwia teraz łatwą identyfikację danego obszaru finansowego w komunikacji.
Interaktywny Brandbook
Ze względu na szerokie zastosowanie systemu i liczbę zaangażowanych podmiotów, stworzyliśmy interaktywny brandbook w formie strony internetowej. Główną zaletą tego rozwiązania jest dostępność bezpośrednio z poziomu przeglądarki – koniec z wysyłaniem ciężkich plików PDF i żonglowaniem różnymi wersjami dokumentów.
Creditsy:
- Client: XTB @xtb_polska (especially Szymon Szymański @szszymanski 🤝)
- Creative & Art direction: Bartosz Włodarczyk @bwlodarczyk
- Design consultant: Jarosław Marczak @mlody_marczak
- Lead designer: Bartosz Włodarczyk @bwlodarczyk
- Senior designers: Zuzanna Ptak @ptak.design Aleksandra Badura @badi_illustrations
- Senior 3D Designer: Zuzanna Kołodziej @vi.zuza
- Illustrations: Aleksandra Badura @badi_illustrations
- Senior Motion designer: Kamil Małecki @muminion
- Typography: Capitalics.wtf @capitalics.wtf
- Project management: Agnieszka Lewkowicz, Dariusz Osiński @dariuszosinski