W zeszłym miesiącu w cyklu poświęconym teorii kolorów zajęłam się czerwienią, dzisiaj postanowiłam poświęcić nieco czasu kolorowi żółtemu. Podobnie jak poprzednia, tak i ta barwa ma wszechstronne zastosowanie i świetnie nadaje się do wszelkiego typu wyróżnień, budzi zainteresowanie. Jest także utożsamiana z radością, siłą i energią, prawdopodobnie dlatego, że jest ona barwą lata. Podobno poprawia także humor.

Słońce, lato

Prawdopodobnie pierwszym skojarzeniem żółtego dla większości z ludzi jest jego powiązanie ze słońcem, słonecznikami, kolorem piasku w słoneczny dzień, a więc po prostu latem i wakacjami, czasem odpoczynku i radości. Skojarzenie to jest bardzo silne i dzięki niemu wszelkie czyste odcienie żółci kojarzą nam się  wypoczynkiem, przypływem energii, a więc poprawiają humor. Energetyczność żółtego pozwala także na powiązanie go z dynamizmem, w praktyce z wycieczkami, sprawnością fizyczną czy intelektualną.

iamsacha

Jedną z firm, która szczególnie upodobała sobie słoneczny odcień żółtego jest Nikon. W swoich działaniach marketingowych Nikon stara się pokazać dynamizm i nowoczesność związaną ze swoją marką, a żółty jest do tego świetnym wyborem. W wypadku powyższej strony kojarzy się on także świetnie z podróżami, podejmowaniem wyzwań.

neckermn

Siłę powiązania żółtego ze słońcem i wakacjami wykorzystuje w swojej identyfikacji wizualnej firma Neckermann. Na logo widać nawet odbłysk, przywodzący na myśl właśnie słońce. Widać tutaj także dodatkową zaletę żółtego – jako jeden z niewielu kolorów świetnie komponuje się z większością innych barw, zarówno ciemnych jak i jasnych, i to bez zmieniania jego odcienia.

lipton

Radość płynącą za żółtym wykorzystuje w swoim logo jak i na stronie internetowej firma Lipton. Na tym przykładzie widać także, jak dobrze żółty łączy się z niebieskim, dając poczucie jeszcze większego związku z wakacjami i wolnością.

chevalblanc

Przez wiele lat kolorem żółtym zastępowano także złoty (w szczególności na obrazach), dlatego przy odpowiednim doborze kolorów dodatkowych, może on sprawiać wrażenie nie tylko energetycznego, ale i podniosłego, eleganckiego. Widząc powyższą stronę wiemy od razy, że mamy do czynienia z produktem wakacyjnym, związanym z wypoczynkiem, wiemy jednak także, że jest to produkt ekskluzywny.

Uwaga!

Żółty jest uniwersalnym kolorem wykorzystywanym zarówno w znakach ostrzegawczych jak i światłach drogowych, powiązany jest on zawsze z istotnymi informacjami, nie ma jednak (jak czerwony), bezpośredniego związku z niebezpieczeństwem. W związku z tym świetnie nadaje się do wszelkiego rodzaju komunikatów, ale także jako kolor przycisków akcji – przyciąga wzrok i zachęca do kliknięcia, a nie jest tak intensywny i trudny do połączenia z innymi barwami, jak czerwień.

semplice

Żółty wykorzystany z umiarem, jedynie w strategicznych miejscach, pozwala na przyciągnięcie uwagi obserwatora do tych miejsc na których nam zależy. Przy okazji jednak nie przytłacza, nie jest przesadnie silny.

humboldt

Tutaj w podobny sposób, żółty został wykorzystany do wskazania miejsc na które ma zwrócić uwagę użytkownik.

W budowie

Bardzo często kolor żółty wykorzystywany jest także we wszelkich produktach i realizacjach związanych z budownictwem czy pracami remontowymi. Żółte są kaski, koparki, młotki czy znaki informujące o trwającej budowie. Wykorzystanie tego koloru jest prawdopodobnie wynikiem jego dobrej widoczności (zależy nam na tym, aby zauważyć koparkę, czy szybko znaleźć narzędzia w stercie materiałów budowlanych). Wynikiem tego powiązania jest jednak bardzo częste stosowanie różnych odcieni żółtego w realizacjach związanych z budownictwem.

wilson

Logo tej firmy jest bardzo jednoznaczne, jednak wykorzystanie żółtego koloru wchodzącego w pomarańcz, jeszcze poprawia ten przekaz.

Kreatywność, pewność siebie, ekstrawagancja

Żółty utożsamiany jest także z kreatywnością, pewnością siebie, dobrym humorem oraz wspomnianą wcześniej energią. Związek ten sprawia, że bardzo często to właśnie na ten kolor decydują się projektanci podczas tworzenia swoich stron internetowych. Odpowiednio wykorzystany żółty przywodzi na myśl także pewną dozę ekstrawagancji.

arte

Na powyższej stronie wykorzystano ciemniejszy odcień żółtego w połączeniu z grupą profesjonalistów. Już oni sami sprawiają wrażenie ekstrawaganckich, jednak kolor ten jeszcze wzmacnia przekaz. Z drugiej jednak strony sprawia, że odbierani są oni bardziej profesjonalnie, niż miałoby to miejsce, gdyby żółty zastąpił różowy, czy nawet czerwony.minion-yellow

Podobną dozę pewności siebie i ekstrawagancji, ale także wspomnianej wcześniej radości i energii, przynoszą na myśl żółte przecież Minionki. Doczekały się one nawet własnego koloru PANTONE Minion Yellow.

legwork

Duże, żółte przestrzenie przywodzą na myśl kreatywność i ekstrawagancję. Szczególnie jeśli połączy się je z równie szaloną grafiką.

Znaczenie w innych krajach

Podobnie jak inne kolory, tak i żółty ma różne znaczenia w zależności od kraju czy rejonu w którym się go używa. Warto o tym pamiętać podczas projektowania dla zagranicznych klientów. W Japonii żółty symbolizuje odwagę, w Chinach – filmy dla dorosłych, z Indiach utożsamiany jest z tamtejszymi bóstwami.  Żółty często utożsamiany jest także z tchórzliwością i zdrada (Judasz przedstawiany jest nawet w żółtych szatach). W stanach zjednoczonych przymiotnikiem yellow określa się osoby tchórzliwe. Żółty w pewnym sensie wiąże się także ze świętami wielkanocnymi.

Kolor uniwersalny

Jak już się wcześniej wspominałam, kolor żółty jest jednym z najbardziej uniwersalnych. Zarówno jeśli chodzi o jego znaczenie, jak i interakcję z innymi barwami.

Przede wszystkim warto zauważyć, że jako jeden z niewielu kolorów, żółty nie ma cech ani żeńskich, ani męskich, dzięki czemu w jasnym odcieniu nadaje się bardzo dobrze na strony przeznaczone dla dzieci.

Łączenie żółtego z innymi barwami jest prostsze niż w przypadku większości innych kolorów. Żółty świetnie pasuje nałożony na czerń oraz biel, nie gryzie się także z praktycznie żadną inną barwą (po odpowiednim dopasowaniu kolorów). Dzięki temu jest bardzo dobrym wyborem przycisku zachęcającego do podjęcia akcji na wszelkich wielobarwnych grafikach.

Istnieją jednak pewne niebezpieczeństwa podczas wykorzystywania żółtego w projektowaniu. Należy z nimi uważać, gdyż oddanie do niego czerni sprawia, że wygląda na brudny, nieco zielonkawy, aby ładnie przyciemnić żółty, zazwyczaj warto zbliżyć go ku pomarańczowemu. Zbyt intensywne (duże) aple koloru żółtego mogą także męczyć wzrok, a nawet negatywnie na niego wpływać.