Jedną z wielu czynności, jakie wykonujemy w Internecie są zakupy. Przy tylu nowych możliwościach, jakie Internet stwarza sprzedawcom znajdziemy również ograniczenie – jest nim oddziaływanie na klienta niemal wyłącznie poprzez bodźce wzrokowe,  dlatego tak ważną rolę w commerce odgrywają kolory.

Wchodząc do sklepu stacjonarnego towarzyszy nam  często nastrojowa muzyka, czasami zapach, możemy fizycznie dotknąć i ocenić nie tylko sam produkt, ale i elementy sklepu. Nawet obsługa i jej zachowanie tworzą w naszym umyśle pewien wizerunek sklepu. W przypadku handlu elektronicznego budowanie wizerunku ogranicza się w praktyce do zmysłu wzroku. Kolor, kształt czy estetyka ma więc ogromne znaczenie na to, jak sklep internetowy będzie postrzegany przez klienta.

W zależności od miejsca, czasu czy kultury kolorom przypisywano odmienne znaczenie i różnorako z nich korzystano, jednak reakcja większości ludzi na kolory zazwyczaj była i jest podobna.

Jaki kolor wybrać więc dla sklepu internetowego? Odpowiedź nie jest jednoznaczna i zależy od grupy docelowej, sprzedawanych produktów i tego, jaki wizerunek chcemy wykreować w umyśle klienta. Poniżej kolejno znajdziesz:

  • preferowane kolory z podziałem na płeć,
  • kolory, które nie są lubiane,
  • ulubione kolory w obrębie grupy wiekowej.

Kolory z podziałem na płeć

Kobiety i mężczyźni różnią się w swoich preferencjach kolorystycznych. Badanie  przeprowadzone w 2007 roku przez neurologów Anya Hurlbert i Yazhu Ling z Uniwersytety w Newcastle wskazuje pierwsze rozbieżności w lubianych odcieniach i tonach kolorów. Według wyników badania mężczyźni wolą jaskrawe kolory, a kobiety skłaniają się ku kolorom pastelowym.

kolory-kobieta-i-mezczyzna

Inną różnicą, jaką zaobserwowano jest większe preferowanie przez mężczyzn kolorów achromatycznych, czyli takich, które nie posiadają dominanty barwnej. Podobne wyniki uzyskali McInnis and Shearer już w 1964 roku w swoim eksperymencie, z którego wynikało, że kobiety wolą kolory z dodatkiem bieli, a mężczyźni z czarnym.

probnik-kolorow-photoshop-barwa-nasycenie-jasnosc

Jakie są ulubione kolory mężczyzn, a jakie kobiet?

W 2003 roku Joe Hallock przeprowadził badania odnośnie preferencji kolorów, warto zauważyć, że respondenci pochodzili z 22 różnych krajów. Oznacza to, że mimo odmiennych kultur badane osoby wskazywały podobne upodobania względem kolorów. Poniżej wyniki, jakie uzyskał Joe Hallock:

Ulubione kolory jakie wskazały kobiety:

A tak przedstawiają się dane w procentach: niebieski 35%, brązowy 2%, zielony 14%, szary 1%, pomarańczowy 5%, fioletowy 23%, czerwony 9%, biały 1%, żółty 3%, czarny 6%

A tak przedstawiają się dane w procentach: niebieski 35%, brązowy 2%, zielony 14%, szary 1%, pomarańczowy 5%, fioletowy 23%, czerwony 9%, biały 1%, żółty 3%, czarny 6%

Wskazania mężczyzn na to samo pytanie:

ulubione-kolory-mezczyzn-wykres

Dane w procentach: niebieski 57%, brązowy 2%, zielony 14%, szary 3%, pomarańczowy 5%, czerwony 7%, biały 2%, żółty 1%, czarny 9%

Jak możemy łatwo zauważyć niezależnie od płci najbardziej lubianym kolorem okazał się niebieski. W 2005 roku IBOR opublikował wyniki podobnego badania, które zostało przeprowadzone wśród Polaków, dwa najbardziej lubiane kolory, jakie zostały wskazane to odpowiednio niebieski (35%) i zielony (24%). Tak więc preferencje Polaków również nie odbiegają od tych, jakie wskazali respondenci Hallocka.

Jakie kolory spotykają się z najmniejszą sympatią?

Joe Hallock w swoim badaniu zadał również pytanie o najmniej lubiany kolor, poniżej wyniki jakie uzyskał:

Kolory najmniej preferowane przez kobiety:

Dane w procentach: Pomarańczowy 33%, brązowy 20%, szary 17%, żółty 13%, fioletowy 8%, zielony 6%, biały 3%

Dane w procentach: Pomarańczowy 33%, brązowy 20%, szary 17%, żółty 13%, fioletowy 8%, zielony 6%, biały 3%

W przypadku mężczyzn wynik przedstawia się następująco:

Dane w procentach: brązowy 27%, pomarańczowy 22%, fioletowy 22%, żółty 13, szary 5%, biały 5%, czerwony 2%, czarny 1%, niebieski 1%

Dane w procentach: brązowy 27%, pomarańczowy 22%, fioletowy 22%, żółty 13, szary 5%, biały 5%, czerwony 2%, czarny 1%, niebieski 1%

Kolory z podziałem na grupę wiekową

Cartoonaday.com przedstawił w ciekawej formie graficznej wyniki Joe Hallocka, które dotyczyły ulubionych kolorów w poszczególnym wieku. Jak widać wraz z rosnącym wiekiem spada liczba kolorów, jaką traktujemy jako ulubione.

ulubione-kolory-różnych-grup-wiekowych

Dobór koloru może być więc oparty na preferencjach grupy docelowej do jakiej kierowany jest sklep internetowy i jego oferta. Na podstawie wyników opublikowanych przez badaczy, możemy zawęzić liczbę kolorów w projekcie sklepu lub całkowicie wykluczyć najmniej lubiane przez grupę docelową barwy. Odpowiedni wybór kolorów może pomóc w kreowaniu spójnego wizerunku w umyśle klienta.

Jakie kolory i gdzie stosować?

Kiedy wiesz, jakie kolory preferuje Twoja grupa docelowa, będzie Ci łatwiej odpowiedzieć na pytanie, jaki powinien być  kolor przewodni Twojego sklepu internetowego. Uważam, że użyte kolory powinny być też spójne z tymi, które zostały zastosowane w logo. Buduje to profesjonalizm i przekonanie użytkownika, że znajduje się na właściwej stronie. Jednocześnie, nie powinno się przesadzać z ilością kolorów użytych na stronie sklepu. Myślę, że łatwiej nam zapamiętać stronę, które ma ich 3-4,  niż taką, która ma ich więcej. Co w takim razie z poszczególnymi elementami sklepu?

Kolor dla przycisku akcji np. zakupu, zapisu do newslettera.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, jaki kolor sprawdza się w tej roli najlepiej i generuje najwięcej konwersji. Wszystko zależy od tego, jaki jest kolor sklepu internetowego. Najważniejsze jest to, aby przycisk był dobrze widoczny i wyróżniał się na swoim tle. Spór specjalistów często dotyczy przycisku w kolorze zielonym i czerwonym. Argumenty przemawiające za kolorem czerwonym to mocne przykuwanie uwagi, przeciwnicy tej barwy powołują się na jego ostrzegawcze znaczenie (sygnał STOP). Zielony, z jednej strony polecany jest ze względu na wzbudzanie poczucia bezpieczeństwa, odradza się go jednak jako mało przykuwający uwagę, uspokajający. W najbardziej rozpoznawalnych polskich serwisach ecommerce można znaleźć wykorzystanie obu, zielony w Agito.pl, Oleole.pl, czerwony w Neo24.pl, Morele.net, Mall.pl czy Redcoon.pl. Spór w sprawie tych kolorów nie oznacza tego, że są to najpopularniejsze  kolory przycisku zakupu, często spotykane są odcienie pomarańczowego i żółtego.  Przykłady znajdziemy na Allegro.pl, Empik.pl, Elektro.pl lub zagranicznych gigantach jak Alibaba.com i Amazon.com.

01

Kolor dla nawigacji sklepu np. ścieżka kategorii

Sytuacja jest podobna jak wyżej, trudno wskazać jednoznacznie najlepszy kolor. Z badania firmy Idealo.pl, w którym przeanalizowała ona europejskie serwisy ecommerce wynika, że najczęściej do koloru nawigacji wybierany jest szary. Kolejnymi popularnymi kolorami były niebieski, czerwony i czarny. Szary wydaje się idealnym ze względu na jego uniwersalność stosowania – dobrze łączy się z innymi kolorami.

Pozostałe elementy sklepu

Badanie Idealo.pl dotyczyło również trzeciego najczęściej występującego koloru w sklepach internetowych. Serwisy z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji najczęściej wykorzystywały barwy czerwone i pomarańczowe. W pozostałych krajach – w tym w Polsce –  trudno było wskazać mocno dominujące kolory. Ważniejsze od konkretnego rodzaju barwy jest moim zdaniem jej współgranie z dominującą barwą w sklepie internetowym, ale to już oddzielny temat. Temat znaczenia kolorów był również już częściowy poruszany na Grafmag, dlatego zdecydowałem, aby część artykułu opisującą znaczenie kolorów pojawiła się na mojej stronie. Zapraszam do kontynuacji czytania i na blog ecommerce TheWebCherry.com.

Szymon Szirch
autor artykułu

Pasjonat ecommerce, absolwent Politechniki Wrocławskiej na kierunku marketing i zarządzanie, prowadzi blog ecommerce TheWebCherry.com. Zawodowo przez 4 lata zajmował się promocją w internecie, obecnie rozwija narzędzia ecommerce w dużej firmie dystrybucyjnej. Wolny czas spędza aktywnie jeżdżąc na rowerze oraz ćwicząc na siłowni. Wieczorami lubi obejrzeć dobry film.

Ilustracja w nagłówku artykułu: © Kesu — Fotolia.com
Wszystkie prawa zastrzeżone

Wszystkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa do artykułu są własnością jego autora. Kopiowanie, modyfikowanie, cytowanie artykułu bez jego zgodny jest zabronione.