W połowie września Telewizja Polska wystąpiła do Urzędu Patentowego RP z wnioskiem o zastrzeżenie znaku TVP Info, co wskazuje, że proces rebrandingu marki dobiegł końca. Nowe logo pojawiło się (prawdopodobnie przypadkiem) na kostce mikrofonu oraz kilka razy (w różnej formie) na antenie programów telewizyjnych.
To sytuacja dość wyjątkowa, ponieważ znak oficjalnie nie został jeszcze upubliczniony, nie znamy także pełnej identyfikacji wizualnej. W chwili obecnej bazować możemy jedynie na szczątkowych informacjach i materiałach, które nie prezentują się szczególnie zachęcająco.
Jak możemy przeczytać na stronie wirtualnemedia.pl motorem do wszystkich tych zmian jest chęć wizerunkowego odcięcia się od poprzedniej władzy. W oczach obecnie rządzących nowe logo ma być symbolem nowego TVP Info i próbą odzyskania utraconego w ciągu ostatnich lat zaufania części polskiego społeczeństwa.
O opinię na temat zaproponowanego symbolu zapytaliśmy dr hab. Mateusza Machalskiego - typografa, wykładowcę na ASP w Warszawie, doświadczonego i uznanego w branży projektanta.
„Chęć odcięcia się nowych władz od starych jest zrozumiała, jednak trudno zrozumieć celowość przeprowadzanych w ten sposób działań. Upubliczniony w sieci znak już od pierwszych chwil wygląda na przestarzały. Zauważyć można w nim sporo drobnych przywar, które sugerują, że projekt nie wyszedł spod ręki doświadczonego projektanta czy projektantki. W oczy rzucają się dysproporcje w ilości światła pomiędzy T a V i V a P, zbyt duża ilość ekspresyjnych detali czy zaokrągleń, które sprawiają, że znak po prostu nie prezentuje się profesjonalnie.
Sytuacja jest tym bardziej bulwersująca, że przez ostatnie dwa lata TVP pracowało wraz z zespołem eksperckim nad stworzeniem nowej identyfikacji wizualnej. W toku tych prac na potrzeby telewizji powstał między innymi customowy krój pisma, który nie został wykorzystany w nowej koncepcji.”
W tej sytuacji trudno oprzeć się wrażeniu, że wdrażane zmiany nie są wynikiem przemyślanej i przepracowanej strategii rozwoju na najbliższe lata, a raczej próbą wprowadzenia szybkiej (a przecież bardzo kosztownej) zmiany w wizerunku instytucji, która od lat towarzyszyła Polakom.
Nowe logo TVP Info nie zastępuje przecież znaku, który wprowadziła poprzednia władza, tylko taki bazujący na projekcie Andrzeja Budka (z 1991 roku) dla Programu 1 Telewizji Polskiej. Za do tej pory obowiązujące logo odpowiedzialna była agencja Aart Design.
Na 30 września zaplanowany jest start nowego studia TVP Info. Wtedy też prawdopodobnie zobaczymy pełną oprawę i ostateczną wersję logo stacji.