Reserved, Mohito, House, Cropp i Sinsay - te marki kojarzy w Polsce chyba każdy projektant. Wszystkie należą do LPP, firmy, która swoją siedzibę ma w Gdańsku. To tutaj, zdolni projektanci szykują kolejne kolekcje, które trafiają do sieciówek. W tworzeniu kolekcji biorą udział ilustratorzy, a my rozmawiamy dzisiaj z Kasią Antuszewicz-Telepską i Agnieszką Pagińską, które odpowiadają za kolekcje marki Reserved.
Praca w dużej firmie odzieżowej może być kusząca dla młodych projektantów. Kasia Antuszewicz-Telepska i Agnieszka Pagińska znają już tę branżę na wylot. Rozmawiałyśmy nie tylko o grafice, ale przede wszystkim o oczekiwaniach, które stawia się projektantom w dynamicznie zmieniającej się branży modowej.
Młodzi projektanci z pewnością będą kojarzyć Wasze projekty ze sklepów. Powiedzcie, jakie kompetencje musi mieć ilustrator, żeby projektować nadruki na współczesną odzież?
Przede wszystkim musi mieć wyczucie estetyki i być choć trochę zainteresowany modą. Istotna jest jeszcze znajomość programów graficznych w stopniu przynajmniej dobrym, żeby swobodnie realizować pomysły. Wszystkie te trzy cechy są podstawą, żeby móc tworzyć nadruki na odzież.
Bardzo istotna jest też elastyczność w projektowaniu i niekoniecznie skupienie się na swoim odrębnym stylu.
To podstawy, a bieżąca praca w branży modowej stawia przed Wami kolejne wyzwania. Co bierzecie pod uwagę, kiedy pracujecie nad kolekcją?
Najważniejsze są światowe trendy, tematy, kolory i ogólny klimat, który towarzyszy wybranym kolekcjom. Nadruki muszą pasować do pory roku, rodzaju garmentu i tworzywa, na jakim będą eksponowane. Trzeba brać pod uwagę wszystkie ograniczenia i możliwości dotyczące danych wytycznych.
W jaki sposób śledzicie trendy?
Oczywiście, że obserwujemy trendy (śmiech). Jest to jedna z podstawowych spraw, które trzeba mieć na uwadze, przygotowując moodboardy (plansze tematyczno-kolorystyczne) pod dany temat. Na szczęście możemy obserwować niektóre zmiany „na żywo” odwiedzając targi mody, czy europejskie miasta, wystawy sztuki itp. Mamy też dostępy do stron zajmujących się badaniem ogólnoświatowych trendów. Na bieżąco możemy oglądać pokazy, raporty i zaznajamiać się z tym, co najbardziej na topie w obecnej chwili.
Kiedy już wiecie, co nas czeka w nadchodzącym sezonie, czas zabrać się za projektowanie. Jak wygląda praca nad ilustracją w LPP? Czy pracujecie z briefem? Co się w nim znajduje?
To jest temat bardziej złożony, bo nie możemy tu mówić o uszczegółowionych warunkach, które nadruk musi spełniać koniecznie. Mamy co prawda palety kolorystyczne i główna paleta barw się z nich wywodzi. Jednakże często nie jest wymagane idealne odwzorowanie jakiegoś koloru, jeśli całość prezentuje się dobrze (zarówno samodzielnie, jak i z resztą kolekcji). Tematy też bywają zmienne (jeśli np. pojawi się na pokazach jakiś motyw, który uznamy, że musi się pojawić w kolekcji, mimo że pierwotnie go nie było.)
Jak wygląda praca projektanta grafiki przy tworzeniu kolekcji?
Wychodzimy od przygotowanych przez głównego projektanta tablic inspiracyjnych. Na tym bazujemy tworząc oddzielne-graficzne moodboardy. Często odświeżamy też hitowe modele z ubiegłego sezonu, dodając nowe elementy lub przetwarzając je w klimacie najnowszych trendów.
Wymaga to zapewne dużej świadomości materiału i technologii. Zdradzicie tajniki zawodu na festiwalu?
Na wystąpieniu opowiemy w skrócie, jak wygląda przygotowanie nadruków w naszej firmie i w ogóle co jest najistotniejsze przy projektowaniu nadruków tekstylnych. Powiemy też o różnych rodzajach printów oraz zależności, jaka występuje między rodzajem użytej technologii a rodzajem tkaniny, dla której nadruk jest przygotowany.
Kasia Antuszewicz-Telepska i Agnieszka Pagińska wystąpią na zbliżającym się Festiwalu Komunikacji Ilustrowanej w Gdańsku. Zostało jeszcze kilka biletów, kupisz je na stronie.