Amerykanie mają powiedzenie, „nie osądzaj książki po okładce”. Ale okładka jednak jest ważna. Codziennie jesteśmy bombardowani masą reklam produktów. W telewizji, internecie, na billboardach, gdzie się nie ruszysz. Na półkach sklepowych, tysiące opakowań rywalizują o twoją uwagę, krzycząc, „weź mnie do domu”. Pośród kolorowego chaosu najciekawsze opakowania zaskakują, może wywołują uśmiech, a na pewno zwracają uwagę. A zwrócenie uwagi to już połowa sukcesu. Jak przypominają spece od reklamy, aby klient kupił twój produkt, musisz najpierw go zaciekawić.
Jedna droga to ciekawa nazwa i opakowanie, które jest dopełnieniem historii.
Vodka SAMURAI
Już kilka lat temu zapadł mi w pamięć koncept Vodka SAMURAI opracowany przez Arthur Schreiber. Jakby dosłownie przed chwilą przecięta ostrą jak brzytwa kataną butelka. Teraz już jest w produkcji.
Eat Me: Appetite for Design
Książka Eat Me: Appetite for Design wydawnictwa Victionary o grafice związanej z jedzeniem, sama wygląda jak pyszny wafelek. Jest nawet nadgryziona! Wytłoczona z tektury okładka i odkryty grzbiet potęgują efekt.
Noté i Panasonic Note
Nutka na pięciolinii i nazwa Noté to studencka praca Corinne Pant. Ale… czyżby pomysł był tak prosty, że aż oczywisty? Panasonic Note projektowany przez Scholz & Friends używa podobnego konceptu. Parafrazując Fran Leibowitz, oryginalny pomysł jest jak grzech pierworodny: „oba zdarzyły się zanim się urodziłeś ludziom których nie mogłeś napotkać”. Osobiście wolę wykonanie Corinne, wygląda bardziej przyjaźnie.
The Lewis Carrol Mad Tea Collection
The Lewis Carrol Mad Tea Collection to oczywiście zestaw do herbaty Alicji w Krainie Czarów. Praca studencka Neha Hattangdi. Celebrując autora, zawiera ilustracje i teksty znane z książki. Perfekcyjnie kojarzy się także z herbatką u Szalonego Kapelusznika i różnymi eliksirami które piła mała Alicja.
Kraken Rum
Kraken Rum – to zestaw związany z legendarnym stworem morskim. W pudełku pełnym „dowodów” na istnienie kałamarnicznej kreatury – m.in. zęba, atramentu, filmów z udziałem wyżej wymienionego – rum wpasowuje się idealnie. Jest częścią historii, którą stworzyli producenci napoju.
Klein Constantia Farm
Innym sposobem na wyróżnienie się z tłumu produktów jest nawiązanie opakowaniem do tego, co jest w środku. Taką drogę obiera Terence Kitching w opakowaniu miodu dla Klein Constantia Farm. W środku kartonowego ula kryją się papierowe pszczoły, przypominając skąd tak naprawdę bierze się miód.
Borinots
Mniej oczywiste jest opakowanie ciasteczek nazwanych Borinots, co po katalońsku oznacza pszczółkę. Zaprojektowane przez Queralt Antú Serrano. Pudełko symbolizuje tego insekta, jednocześnie chroniąc delikatne słodycze w środku.
The Canadian Winter Survival Kit
Zestaw kilku tematycznie związanych produktów, które mają pomóc przetrwać mroźną, kanadyjską zimę. The Canadian Winter Survival Kit został zaprojektowany przez Beth Chapleau. Zawiera rzeczy stereotypowe dla Kanadyjczyków i sprawiające że mroźna zima stanie się milsza do zniesienia.
Opakowania soków
Jeśli chodzi o sok, to firmy starają się prześcignąć w pokazywaniu jak to ich jest najświeższy, najbardziej owocowy, najbardziej naturalny. Najlepszym tego przykładem jest projekt Naoto Fukasawa.
I praca studencka bazująca na tym samym koncepcie – zaprojektowana przez Yunyeen Yong. Słomki wbite prosto w reprezentacje owoców.
Smirnoff Caipiroska
I już ostatni świeży owoc – tym razem dla wódki, która najpierw trzeba sobie obrać z łupinki. Zestaw promocyjny nowej kolekcji Smirnoff Caipiroska. Zaprojektowany przez agencję JWT Brazil.
Butelka wina
Coś z innej bajki – wino nazwane fonetycznie na anglojęzyczny market. Świetne dla tych, którzy nie są do końca pewni jak wymawiać pinot noir czy inne skomplikowane nazwy wina. Projekt Caroline Gilroy.
Kubki Brooklyn Fare
Również typograficzne rozwiązanie – kubki do kawy sklepu Brooklyn Fare zaprojektowane przez Mucca Design. Zdecydowanie trafiają w starbucksowy nowojorski świat, sugerując: nazywaj rzeczy po imieniu. Mała kawa to mała kawa a nie „wysoka’”.
Blooming Tea
Na koniec bardziej eklektyczne, artystyczne rozwiązania, inspirowane origami. Tutaj jest jednorazowa torebeczka herbaty zwinięta w kształt kwiatu. Po rozłożeniu robi się z niej papierowy kubeczek, w którym od razu można pić herbatę. Projekt Lee Seo-jin.
Green Berry Tea
Zielona herbata zaprojektowana przez Nathalia Ponomareva używa origami w inny sposób. Zwykłe, a raczej niezwykłe, torebki na herbatę po wrzuceniu do wody układają się w kształty ptaków złożonych z papieru. Za sprawą tego, sam akt parzenia herbaty jest pięknym rytuałem.